اخر الروايات

رواية وعود كاذبة الفصل الثامن عشر 18 بقلم شريهان مطاوع

رواية وعود كاذبة الفصل الثامن عشر 18 بقلم شريهان مطاوع


ريم روحي بقى سلميه البحث ده واللي انا شخصيا مستحيل اقرب من مكتبه دلوقتي انتي ما شفتهوش وهو بيتكلم كان بيبص لي ازاي هو تقريبا مش طايقني ومتعصب مني جدا 😂
سما 😥 امري لله 😥 تقف سما وتتجه الى مكتب دكتور يزن لتعطيه البحث اقتربت سما بتوتر من باب مكتبه وهي ترتجف تقف وتاخذ نفس عميق ولان الباب شبه مفتوح تخبط خبطه بسيطه وتدخل بسرعه لكنها تتفاجئ بملك وهي تقبل يزن وتقف في حضنه
سما 😥 تتكلم بتوتر انا اسفه اسفه ما خدت بالي 😥
ملك وهي متلخبطه وتعدل شعرها انتي غبيه خبطي على الباب قبل ما تدخلي
سما بدموع اسفه 😥
لكن تدخل ريم خلفها ما بالراحه يا ملك ايه الاسلوب ده
ملك انتي اللي المفروض تخلي بالك وتعرفي انتي بتتكلمي مع مين انتي وهي
يزن ملك خلاص ايه الاسلوب ده وبعدين انا مكتبي مفتوح لكل طلابي وانا ما اسمح ليكي تتكلمي كده مع اي تلميذ عندي حتى لو خطيبتي
ملك تتنرفز وتتعصب براحتك تاخذ شنطتها من على المكتب اشبع بيهم وتخبط سما بكتفها وتخرج بعصبيه
يزن هو يعدل الياقه قميصه ويضع يده في جيبه ويقترب منهم انا اسف وهي اكيد مش قصدها
سما هزت راسها وابتسمت بوجع حضرتك البحث بتاعي تضع على المكتب ويزن يقترب يجلس على المكتب ويمسك البحث بيده وينظر فيه تمام واكيد الاولى زي كل سنه
تبتسم سما وتستاذن وتخرج قلبها كله وجع وتبتعد عن المكتب وهي تضع يدها على فمها تكتم شهقاتها التي تعالت بالرغم عنها وهي ترى حب عمرها وصاحبتها في في حضن بعض وتدخل في موجه من البكاء الشديد
بياس ودموع تغرق وجهها وهي تتامل حب حياتها في هذا المنظر
😥 كم اتمنى ان افقد ذاكرتي وانسى كل شيء ولا اعرف احد لقد تالمت بما يكفي فليشهد الله اني تحملت ما لم يتحمله الجبال 😥
ريم تجري وراها سما سما يا بنتي استني مسكتها من ذراعها ايه ده انتي بتعيطي
ريم سما لو سمحتي يا ريت تسيبني لوحدي 😥
ريم مستحيل اسيبك وانتي في الحاله دي تعالي نقعد في الكافتيريا
تجلس ريم وسما في الكافيه ريم وهي تحاول تتكلم مع سما وتمسح دموعها لكن تقترب منهم ملك تتكلم بعصبيه انتي عايزه ايه يا سما من يزن خطيبي اعتقد ان هو بيبعد عنك انتي اللي دايما تقتربي منه وبعدين خلي في كرامه وابعدي عنه احسن لك لان لحد دلوقتي انا عامله حساب لحبنا وصداقتنا زمان و انا مش عايزه اؤذيكي لاني بحبك
تقف سما وهي تضع الاجنده على الترابيزه وتبتسم لها بسخريه انتي عملتي كل ده وانتي بتحبيني امال لو بتكرهيني كنتي عملت فيا ايه 😥
ملك تشاور لها بعصبيه انتي مش قدي وابعدي عن طريقي وعن طريق خطيبي وياك المحك بجواره وانا فعلا كنت غلطانه لما صاحبت ا شكال الزباله
سما تبتلع ريقها وتاخذ نفسها تحاول الا تنفعل وترد على اهانتها ثم ردت عليها ببرود وقالت انا ممكن اكون غلطت فعلا بس غلطتي اني اخترتك يا صاحبتي 😥
ملك تنظر لها من فوق لتحت بقرف وتبتعد عنهم وتتجه تركب سيارتها
ويمر على هذا الوضع شهر تقريبا
سما ابتدات تحضر محاضرات يزن لكن دائما تتهرب منه وتبتعد عنه بقلم شريهان مطاوع
ويزن في راسه مليون سؤال عايز اجابه واحساسه بيقول له ان الاجابه عند سما
وطبعا ملك في كل مره بتحب تهرب من شيء ما تعرف وش بينه وبين سما كل ما يزن يفكرها بيه تقترب وتقبله لتشتيت افكاره اكثر
وعلى الجهه الاخرى
سما تجلس في جو عائلي وهي تجلس تتكلم مع والدها مدحت ايه المرحله اللي جايه في الكليه عندك يا سما
نظرت له وهي ترفع وجهها المفروض اشوف اي شركه اتدرب فيها لكن دكتور ماجد عرض عليا اني اتدرب عنده في الشركه
مدحت ودي تبقى شركه ايه
والله يا بابا انا مش عارفه اسم الشركه لكن انا بثق في دكتور ماجد هو دكتور محترم جدا عندنا
مدحت و تروحي امتى
حياه وهي تعطي لزوجها طبق تفاح يا حبيبي مش اما تخلص امتحانات الاول وبعدين نتكلم في الموضوع ده
سما يا حبيبتي بكره اخر يوم في الامتحانات ادعي لي لان بكره اخر امتحان والماده رخمه ودكتورها صعب قوي بس خلاص هانت كلها بكره وبعد كده يكون عندي اجازه شهرين والاجازه دي انا عايزه استغلها وانزل الشركه واتدرب فيها
وبعد انتهاء سما من امتحانتها
سما نامت في ساعات الفجر الاولى وهي تنتظر شروق شمس حتى تذهب للتدريب في الشركه مع دكتور ماجد لكنها ما تعرف شركه مين
يطلع نهار على ابطالنا وبالتحديد في شركه لالفا جروب
وبالتحديد في مكتب يزن يجلس يزن وهو ينظر في اوراق ويراجعها ويقطع هذا التفكير دخول ماجد ويجلس امامه ماجد كنت عايزك في موضوع
يزن ينظر له و يبتسم نعم اخلص قول عاوز ايه انا مش فاضي لك 😂
ماجد ايه يا كبير متعصب ليه روق واطلب لي قهوه من السكرتيره القمر اللي بره يا بختك بيها 😂 حظك دايما بيجي في الامارات ايه الجمال ده يا ابني كله
يزن وهو يضع يده على راسه ويمسح وجهه بشعره ما تفكرني
ماجد،،،،،،،،،، ليه يا صاحبي مالك
يزن ،،،،،،، مش مرتاح مش حاسس بالحب اللي كنت حاسه الفتره اللي فاتت كل شيء متغير
ماجد انت مش عارف انت عايز ايه بالظبط يا يزن انا قلت لك انت انشديت لي الشكل قلت لي لا
يزن صدقني الحب اللي حسيته الفتره اللي فاتت كان كله في التليفون كانت ملاك كانت فهماني يا ماجد انا مش عارف كل ما اقول لها حاجه هي مش فاكراها وكمان في كلام مميز بيني وبينها هي مش فاكراها والكلام ده كان مميز جدا ودائما كنا بنكمل كلام بعض كل حاجه كل حاجه انا مش عارف اقول لك ايه انا حاسس ان انا زي المجنون تايه مش ده الحب اللي انا دورت عليه ولا ده الحب اللي عشته انا تعبان تعبان قوي يزن بصوت غاضب وحزن شديد ما علينا قول لي انت كنت عايز ايه دلوقتي واخلص عشان ورايا اجتماع بعد نص ساعه
ماجد حاضر هقول بس روق كده عشان الموضوع مش عاوزه عصبيه
يزن اخلص انت لسه هتقول مقدمات
ماجد عايزه اقول لك ان في طالبه عندي في الجامعه ودايما من الاوائل وانا اخترتها تكون من ضمن الطلاب اللي يتدربوا عندنا في الاجازه
وقبل ما تقول لي انه التدريب مش دلوقتي او ان الشركه ما تنفعش تقبل طالبه لكن صدقني دي طالبه ممتازه وجودها معانا مكسب لنا كبير جدا وانا مش عاوز منك الا انك توافق وبس وهم شهرين وترجع جماعتها وانا المسؤول عنها وعن شغلها ها قلت ايه
يزن لو على مسؤوليتك ما عنديش مانع يشاور له بيده بس هتكون انت المسؤول الاول والاخير قدامي
ماجد تمام يا صاحبي
وعلى الجهه الاخرى تقف سما امام الشركه وتتفاجا بان العنوان اللي معاها لشركه الفا جروب تتذكر الاسم وانها شركه يزن تقف وتفكر ترجع ولا تدخل الشركه وتكمل لكنها تاخذ قرار وتدخل الشركه. بقلم شريهان مطاوع
وعلى الجهه الاخرى ناهد مامت ملك يا حبيبتي انتي هتفضلي متعصبه كده كتير خلاص الكليه خلصت وقدامك شهرين تقدري تسيطري على يزن وهيكون بعيد عن سما نهائي وبعدين بجمالك ده كله مش قادره تسيطري عليه قدامك شهرين اثنين تكوني حددتي ميعاد جوازك من يزن وهو هيكون بعيد عن سما مش هيشوفها نهائي
وعلى الجهه الاخرى
في مكان اخر وتحديد في شركه الفا جروب للعقارات والبناء في هذا البناء الضخم المتكون من الطوابق العديده
والاف الموظفين الذين يعملون كخليه النحل فلا مجال للاستهتار او تضيع الوقت ف مديرهم لا يرحم احد
سما تقف امام سكرتيره ماجد لو سمحتي عاوزه اقابل
دكتور ماجد
سكرتيره في ميعاد سابق
سما ايوه عندي ميعاد مع حضرته دلوقتي
سكرتيره اسفه ما اقدرش ادخلك لانه عنده اجتماع حالا حضرتك ممكن تستنيه او ممكن تاخدي ميعاد ثاني
سما لا تمام انا انتظره هنا
وفي نفس اللحظه تدخل ملك ويزن وتتفاجئ بوجود سما امامها في الشركه 😱🤭😱🤭😱
يا ترى ملك هتعمل ايه في سما كده مش في الكليه بس كده الكليه والشركه وبكده سما هتقرب اكثر يا ترى اللي جاي هيكون فيه ايه بالظبط ويا ترى ملك بتخطط ليه ويا ترى يزن يحس بحبه ويرتاح ولا هي تجنن اكثر
لما يعرف باللي منتظر سما في الشركه وعايز يتجوزها غير رامي شكلها الاحداث اللي جايه ما تطمنش
بقلم شريهان مطاوع
انا وعدتكم ان انا انزلها يومي يا ريت تقدروا تعبي ونتفاعل مع بعض شويه بجد لما بحس بالتقدير والتفاعل بتشجع وبنزلها لكن قله التفاعل والناس اللي تقرا وتمشي بتجيبوا لي احباط بصراحه 😂
التفاعل. 💔 التفاعل 💔 التفاعل
ويلا نصلي على سيدنا محمد




تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close