رواية وعود كاذبة الفصل التاسع عشر 19 بقلم شريهان مطاوع
في مكان اخر وتحديدا في شركه الفا جروب للعقارات والبناء في هذا البناء الضخم المتكون من الطوابق العديده والاف الموظفين الذين يعملون كخليه النحل فلا مجال الاستهتار او تضيع الوقت ف مديرهم لا يرحم احد
سما تقف امام سكرتيره لو سمحت عاوزه اقابل دكتور ماجد
سما ايوه عندي ميعاد مع حضرته دلوقتي
سكرتيره اسفه ما اقدرش ادخلك حالا لان عنده اجتماع
حضرتك ممكن تستني او ممكن تاخدي ميعاد تاني
سما لا تمام انا هنتظره هنا وتجلس امامها وتنتظر دكتور ماجد وفي نفس اللحظه تدخل ملك ويدها في يد يزن وهي تتكلم وتضحك معه وتتفاجئ بوجود سما امامها في الشركه
تقف وتشاور عليها وتوجه كلامها ل يزن البني ادمه دي بتعمل ايه في الشركه
يزن يقترب من سما ويبتسم لها اهلا وسهلا سما
تقترب منهم ملك وتتكلم بصوت عالي انت كمان ترحب بيها هنا انتي جايه هنا تعملي ايه وعايزه ايه
سما تقف امامها انا جايه هنا لدكتور ماجد
تضحك ملك بصوت عالي وتسقف بيدها برافو برافو وانتي بقى تلفي على كل الدكاتره
سما انا ما اسمح لكيش تتكلمي معايا بالاسلوب ده
انا مش شبهك ملك وانتي عمرك ما هتكوني زيي
وترفع يدها تضرب سما بالالم لكن يزن يمسك يدها
يزن ملك انتي اتجننتي
وفي نفس اللحظه يخرج ماجد امام مكتبه في ايه يا جماعه في ايه الصوت العالي ده
وينظر لسما ودموعها تملا وجهها
ملك بصوت عالي بكل كبرياء اطلعي بره مش عايزه اشوفك في الشركه دي تاني
ماجد من فضلك يا استاذه ملك انا ما اسمح لكيش تتكلمي كده مع اي حد هنا
ملك بعصبيه وانت ايه انت عشان تتكلم معايا كده انت مش عارف انا خطيبه مين
ماجد ينظر ل يزن ترد انت ولا رد انا
يزن من فضلكم يا جماعه اهدوا شويه ملك ممكن تيجي نتكلم في المكتب
ملك انا مش اتحرك من مكاني غير ما البني ادمه دي تخرج بره الشركه خالص
ماجد انا ليا اسهم في الشركه دي ومن حقي اعين اي حد ولا عندك مانع
يزن فعلا وعشان كده اعمل اللي انت عايزه لانها شركتك
ملك بصوت عالي وانا مستحيل اوافق ان دي تتعين في شركتك
يزن من فضلك يا ملك هو ايه اللي مش موافقه وايه اللي تطلع بره دي وانا من امتى باخد رايك في شغلي
تصرخ ملك وانا قلت لك يانا يا هي وتخرج تجري من امامهم
يزن ينظر لسما سما انا بعتذر اتمنى تقبلي اعتذاري
يزن. ماجد ما تزعل حقك عليا
ماجد يضع يده على كتفه الحقها يا صاحبي الله يعينك فعلا الحلو ما يكمل ش
ماجد يشاور لسما بالدخول ويوجه كلامه للسكرتيره اطلب لنا اثنين ليمون بقلم شريهان مطاوع
مستر ماجد لو سمحت ما تسالني عن اي حاجه انا حابه امشي من هنا وبعتذر لو حصل ل حضرتك اي احراج بسببي
ماجد مستحيل اسيبك تمشي وعايز اعرف قالت لك ايه
سما وهي تمسح دموعها من فضلك
ماجد سما اتفضلي اقعدي وعايزه اعرف قالت لك ايه بالظبط
سما تبكي اكثر واكثر قالت لي ان انا بلف ورا دكاتره
ماجد طب ممكن تهدي وتمسحي الخمس دقائق دول من ذاكرتك وانا بعتذر نيابة عنها
بس ليه سؤال عندك يا سما انا دايما كنت ملاحظ ان انتم في الجامعه مع بعض باستمرار كنتوا اصدقاء قوي تقدري تقولي لي ايه حصل عشان يقلب الصداقه لعداوه شديده
سما تمسح دموعها ممكن ما اردش
ماجد طبعا طبعا يمد يده بكوب الليمون ممكن تشربي ده وتهدئة الاول وبعدين اعرفك على شغلك
وعلى الجهه الاخرى
ملك توصل الى الفيلا وتنزل من عربيتها وهي متعصبه جدا ويوصل خلفها يزن وينزل من عربيته يجري وراها وهي تدخل الفيلا جري تقابلها ناهد والدتها في ايه يا ملك اهدي بس ملك تصرخ ماما من فضلك سيبيني دلوقتي عشان انا اقسم بالله ما هعديها
ناهد فهميني بس بالراحه ايه اللي حصل
ملك وهي تصرخ يزن شغل سما عنده في الشركه بدون ما يستأذني
يدخل يزن هو ايه شغل العيال ده انتي اتجننتي بتعلي صوتك عليا يشاور لها بيده مش انا اللي تعامليه كده قدام الناس بقلم شريهان مطاوع
ناهد تمسك زراعه اهدى بس يا يزن اهدى بس واقعد فهموني
يزن ما ينفعش ابقى بكلم الهانم وتسيبني وتمشي مش انا ابدا اللي تكلمني بطريقه دي قدام موظفيني
تصرخ ملك طبعا هتقلب عليا الترابيزه وتطلعني انا اللي غلطانه تشاور لها بايده وصوتها يعلو ويعلو بس لازم تمشي سما من الشركه حالا يا اما انا اللي هروح وطردها وقدام الموظفين كلهم وده اخر كلام عندي
يزن لا مش تمشي واوعي تفكري تدخلي في شغلي وفي شركتي انتي فاهمه يتكلم بعصبيه وبصوت عالي جدا
ناهد تحاول تفصلهم بعيد عن بعض وهم واقفين يصرخوا امام بعض ناهد اهدا اهدا بس تعالى معايا خلاص تعالى يا ابني وانتي اسكتي بقى وارتاحي تعالي بس معايا يخرج يزن من الغرفه وهو متعصب وملك تجلس تبكي وتبكي
وعلى الجهه الاخرى
ماجد يشرح لي سما شغلها ويطلب من السكرتيره تعرفها كل شيء عن الشغل وعن المطلوب منها وماجد يتابعها لكن يتفاجأ بان سما ممتازه في شغلها ويفضل يتابعها بحب وهو فخور بيها و ب ذكائها
وعلى الجهه الاخرى والد ملك يجلس مع يزن لكن يزن انا تعبت مش هقدر اكمل مع ملك باسلوبها ده ملك عايزه تلغي شخصيتي وانا مش كده ومش هكون الراجل اللي يسمع كلام خطيبته ومن دلوقتي تاخد فرصتها وتفكر لاني مش هقدر اكمل معاها بالوضع ده
ناهد وعز الدين اهدي يا حبيبي بس اهدى ده مالك لسه صغيره وبعدين انت مفروض تعلمها وتوجهها وتفهمها وبعدين الحب اللي بينك وبينها انتهى كده في لحظه
يزن يبتسم حب انا من يوم ما خطبت ملك وانا مش لاقي معاها الحب
عز الدين وهو يخبط على رجل يزن يا ابني انتوا لسه صغيرين ومحتاجين تفهموا بعض اكثر واكثر وانا هتكلم معاها واوعدك انها مش تتدخل في شغلك بس ممكن تقعدوا مع بعض وتتفاهموا وتحاولوا تفتحوا مع بعض صفحه جديده وتدوا نفسكم فرصه اخيره
يزن ياخذ نفس بقله صبر يا عمي
يقطع كلامه عز الدين عشان خاطري يا يزن ادوا لبعض فرصه جديده واقعدوا مع بعض وتكلموا
يزن وهو يهز رأسه بقله حيله تمام
ناهد خلاص يا حبيبي على ما تشرب كوبايه العصير اكون انا طلعت وعقلتها لك و تقعدوا مع بعض وتتكلموا
تطلع ناهد بسرعه الى غرفه ملك وتجلس بجوارها وملك تجلس على السرير وتضع راسها على رجليها ودموعها تنزل تقترب منها مامتها يا حبيبتي انتي غلط لازم تعرفي تعاملي صح انتي كده هتضيعيه من ايديكي
يا ماما انا برده غلط انا عملت ايه انا بحاول ادافع عن خطيبي لان انا كمان حبيته مش متخيله ان ممكن يسيبني . بقلم شريهان مطاوع