رواية وعود كاذبة الفصل السادس عشر 16 بقلم شريهان مطاوع
ملك بدموعه من فضلك انا عايزه اطمن على صاحبتي تصرخ سما صاحبتك انتي متاكده ان انا صاحبتك انتي عارفه بعد اللي انتي عملتيه معايا ما عادش عندي ثقه في حد انتي خليتيني افقد الثقه في ابويا في امي في اختي في اصحابي
دمرتي ثقتي في العالم كله انا مش قادره اثق في نفسي ولا اختياراتي ولا في اي شيء في الدنيا انا فقدت الثقه في الهوا اللي بتنفسه ازاي قادره تيجي لحد هنا وتواجهيني ازاي قدرتي تخونيني انتي كنتي اختي اللي بحكي لها كل اسراري لما كنت بحكي لك سري وحبي ووجعي لان انا وانتي روح واحده ولا مره فكرت انك ممكن تخونيني او تجرحيني او تسرقي حب عمري مني وتصرخ وفي نفس اللحظه يضع يده على مقبض الباب يزن ويدخل ويتفاجئ بملك يبص لها ملك انتي جيتي امتى
ملك بتوتر وهي بترجع شعرها ورا ودنها وبتقول له بصوت تجاهد انه يخرج ده ده انا عرفت اللي حصل لصاحبتي وجيت اطمن عليها بقلم شريهان مطاوع
يزن وانا كمان عرفت من الطلبه وجيت اطمن عليها ويقترب ويضع يده على كتف ملك وينظر لسما طمنيني عليكي يا سما
تبتسم بوجع لانها مش شايفه لكن متخيله منظرهم بجوار بعض
ملك بصه ليزن وهي متوتره وهو كان بيتكلم مع سما لكن ملك من جواها خايفه يكون سمع اي كلام ورامي يقف بجوار سما وينظر لهم ويبص لملك نظرات هي مش قادره تقراها وخايفه ان رامي ينطق باي كلام امام يزن لكن رامي يمسك يد سما ويحضنها بكف ايده وهو يتنهد بخوف وحزن على سما حس برعشه ايديها اتكلم بهمس اهدي انا معاكي ما تخافيش رامي كان ملاحظ نظرات يزن لسما سما سقطت الدموع من عينيها تلقائيه تمسحها بسرعه يزن يقترب منها بطلي عياط وارتاحي عشان صحتك فضلت سما ماسكه ايد رامي وحطت راسها على المخده وغمضت عينيها بارهاق بص لها يزن بحزن شديد قلبه وجعه قوي بس مش عارف ايه السبب لكن تقطع تفكيره ملك تقترب منه حبيبي ممكن نمشي
يزن هز راسه تمام يسلم على رامي ويخرج هو وملك تحت نظرات رامي الغاضب لان سما رفضت تتكلم وتقول الحقيقه
لكنها تتساقط الدموع من عينيها وحزنها الشديد على نفسها وعلى حب عمرها وصاحبتها
رامي وهو يمسح دموعها يا حبيبتي الخيره فيما يختاره الله وما يختاره الله لنا هو خير لنا حتى لو كان عكس رغبتنا وكل اختيارات الله صالحه حتى وان كنا لا نفهم كل اسبابه فالمريض المرض خير له والمعافي الصحه خير له والفقير الفقر خير له والغني الغنى خير له وكل من حرم من شيء فذلك لانه خير له فرب الخير لا ياتي الا بالخير
ويلامس وجهها ويمسح دموعها حاولي تتمسكي اعصابك صدقيني ما حدش فيهم يستاهل انك تعملي كل علشانه
هزه راسها ومسحت دموعها بوجع والم مش قادره استحمل مش قادره اشوفه مع حد ثاني ومين صاحبتي طب كان سابها لي ويخطب حد غيرها كان يسيبها ليه تطبطب على وجعي وجرحي منه
رامي ودموعه تتساقط على حالها ولانه يعشقها
سما تضع راسها على المخده وتغمض عينيها بارهاق وبدات تفتكر منظرهم مع بعض لا تتحول مشاعرها للحزن الشديد وهي تغمض عينيها بالم فضلت تعيط ورامي بجورها يمسح دموعها عشان خاطري مش عايز اشوف دموعك دي خالص
سما بهدوء وهي تمسح دموعها تفتكر لو عملت العمليه ارجع اشوف تاني وارجع لكليتي وحياتي
رامي اكيد و تكوني اقوى من الاول وانا جنبك
وبعد مرور شهر سما تعمل العمليه وتنجح ويرجع لها بصرها من تاني. بقلم شريهان مطاوع
سما انا قررت بعد انعزال شهر عن الحياه انزل واكمل حياتي يمكن ما كانش بايدي اللي حصل لي يمكن كنت شايفه ان الحياه خلاص انتهت بالنسبه لي بس مش هفضل طول عمري محبوسه في اوضه ضلمه او العالم كله بالنسبه لي بقى ضلمه بعد انتهاء حلم عمري يزن تضع ايدها على قلبها بوجع كمان انتهى من حياتي اغلى صاحبه توام روحي ملك بس لازم ارجع لكليتي من تاني وارجع لحياتي لازم افوق وكان ده اول قرار اخذه بعد خروجي من المستشفى وطبعا الفضل يرجع لوقوف رامي بجواري