رواية وعود كاذبة الفصل الخامس عشر 15 بقلم شريهان مطاوع
سما في المستشفى من 10 ايام وتجلس معاها مامتها فتره وكيان فتره وباباه يتردد عليهم في المستشفى لكن رامي تقريبا معظم الوقت معاها
رامي شاب طويل جسم رياضي شعر اسمر كثيف عيون سمراء وسيم جدا بشره بيضاء وهو وكيل نيابه وبيهتم بشغله جدا جدا ويبقى ابن خال سما ومش عايزه اقول لكم بيحبها لان هو بيعشقها ولو نتذكر في البدايه اتقدم لها لكن سما رفضته عشان حبها ل يزن
وفي الوقت ده بالتحديد حياه طلبت من رامي يفضل بجوارها لحد ما ترجع من شغلها لانها تقدم على اجازه تاني عشان تجلس بجوارها
رامي وهو يقترب من سما ويجلس بجوارها وهي نايمه ويلمس يديها ويقبلها بحب ويتكلم بحب وعشق اكثر عندما اراكي لا احتاج للبحث عن كلمات فهمساتي تبوح وانفاسي تغرد ونبضات قلبي تتراقص فرحا بقربك
اخبرها يا قلبي اني احبها اكثر من روحي اخبرها اني اهديها كل ما فات من عمري وستظل وحدها حبي الاول والاخير الذي سكن القلب ولن يكون بعدها احدا
اخبرها يا عمري بان روحي وقلبي وكل حياتي بين ايديها اخبارها اني اصبحت اغار من قلبي لانه ينبض بها اخبرها يا قلبي انها طريق السعاده وبر الامان التي اتمناه واحتاج لها لاني لا اريد ان يحبني احد غيره
سما شبه نايمه لكنها تسمع كل كلمه رامي ينطق بها ويلامس يدها ويقبلها والدموع تسيل على خدها لكن رامي يرفع وجهه وينظر لوجهها ويمسح دموعها ليه ليه الدموع عايز اعرف مالك وايه اللي حصل لك قولي لي انا رامي لو مش تعتبريني حبيبك يبقى اخوكي صاحبك المهم انا مش هقدر ابعد عنك وانتي متاكده من مشاعري من ناحيتك لكن عايزه اعرف ايه اللي حصل لك وايه اللي وجعك قوي كده و وصلك للحاله دي يا نور عيني وروح قلبي يا حلم عمري وبنتي وحبيبتي
سما تحاول الجلوس يساعدها رامي ويضع الوساده خلف ظهرها ويمسح دموعها
سما تحكي له كل ما حصل معها انا حكيت لك لاني محتاجه اتكلم ومتاكده ان محدش هي سمعني غيرك ولا يحس بيا غيرك انا اسفه لاني عارفه مشاعرك من ناحيتي بس مش بايدي محتاجه اتكلم محتاجه الاقي حد اثق فيه لاني خايفه اثق حتى في نفسي
رامي وهو يحاول يداري دموعه لانه متاكد ان سما مش شايفاه لكن حاسه بصوته وهو ب يتكلم انتي غلطتي غلطتي لما وثقتي في ملك و غلطتي انك حبيتي يزن بصوره ملك وهي استغلت الموقف ولازم يزن يعرف الحقيقه ويختار بين الصوره اللي حبها وبين الروح اللي عاشقها والقرار والاختيار له. بقلم شريهان مطاوع
ولازم تحاولي تبتدي من جديد لان ده مش نهايه العالم
وبعدين انتي طول عمرك اقوى من كده وانا جنبك سند ليكي وفي ظهرك انتي لازم تمسحي ملك من حياتك الغيها
تبكي سما انا طول عمري اي حد يزعلني او يضايقني ببعد وامحيه من حياتي وانساه بس جيت امحيها وامسحها من حياتي لقيتني بمسح عمري كله حياتي وطفولتي ذكرياتي كل شيء معاها وما حدش بيقدر يمسح عمره
في الكليه صحاب سما بيعرفوا الحادث وان سما في المستشفى يقفوا ويتكلموا ويمر بجوارهم دكتور يزن وهو يبحث عن سما لكن يسمع الكلام ويقترب ويسال عن عنوان المستشفى ياخذ عنوان المستشفى وينطلق بسيارته للمستشفى يشوف سما
وفي نفس اللحظه ملك تعرف اللي حصل لسما من ريم وتنطلق بسيارتها للمستشفى ودموعها على خدها تدخل المستشفى وتسال عن غرفه سما وتطلع للطابق اللي فيه غرفه سما وتدخل ودموعها على خدها رامي بعصبيه انتي ليكي عين تيجي هنا بقلم شريهان مطاوع
ملك بدموع من فضلك انا عايزه اطمن على صاحبتي
تصرخ سما صاحبتك انتي متاكده ان انا صاحبتك انتي عارفه بعد اللي انتي عملتيه معايا ما عادش عندي ثقه في حد انتي خليتيني افقد الثقه في نفسي في ابويا في امي في اختي في اصحابي دمرت ثقتي في العالم كله انا مش قادره اثق في نفسي ولا في اختياراتي ولا في اي شيء في الدنيا انا فقدت الثقه في الهوا اللي بتنفسه ازاي قادره تيجي لحد هنا وتواجهيني ازاي قدرتي تخونيني انتي كنتي اختي اللي بحكي لها كل اسراري لما كنت بحكي لك سري وحبي ووجعي لان انا وانتي روح واحده ولا مره فكرت انك ممكن تخونيني او تجرحيني او تسرقي حب عمري مني تصرخ وتصرخ وفي نفس اللحظه يضع يده على مقبض الباب ويدخل يزن
انا صعبان عليا رامي قوي بحبه الكبير لسما
تفتكروا سما هتعمل العمليه وترجع تشوف من جديد
ويا ترى ملك هتعمل ايه لو اتواجهت بيزن وسما
لو يزن عرف الحقيقه يختار مين
ممكن سما تصرخ وتصرخ وتقول الحقيقه وتكشف لعبه ملك
وتسمع نصيحه رامي لها بانها تكشف الحقيقه
ولا تختار تكمل كده وضحي بحبها في سبيل سعاده ملك
ولا غير ده وده وده وده يكون يزن سمع كل شيء وهو بيفتح باب الغرفه تفتكروا ايه اللي هيحصل ا وعدكم باحداث جامده البارت الجديد