اخر الروايات

رواية وعود كاذبة الفصل الرابع عشر 14 بقلم شريهان مطاوع

رواية وعود كاذبة الفصل الرابع عشر 14 بقلم شريهان مطاوع

تخرج سما تاخد تاكسي وتروح على فيلا ملك وفي نفس اللحظه حفله الخطوبه مستمره والفيلا مليئه بالمعازيم والموسيقى الهاديه والجو مليء بالهدوء والرومانسيه والحب والفرح تدخل سما وهي تنظر حواليها وتستمع بان النهارده حفله خطوبه ملك ازاي ازاي معقول ملك النهارده خطوبتها ومش تقول لي تقترب سما من ملك وهي تجلس بجوار عريسها ويزن يضع الدبله في يد ملك تقترب سماء اكثر واكثر وتقف امامهم والدموع على خدها وملك تبتسم ليزن وترفع وجهها تلاقي سما امامها عيونها يملاها الخوف يزن ينتبه لسما ويستغرب وقفتها امامه ودمعها على خدها جلست على الارض تبكي بانهيار لمده دقائق بينما هو يقترب منها ملك بخوف جريت عليه تمسك يده تمنعه من الاقتراب منها تحت نظرات سما وهي تنظر ليد ملك وهي في يد يزن تنهار اكثر وملك تنظر لها بخوف يزن يقف ينظر لملك وينظر لسما حس باحساس وقتها ما قدرش يفهمه كان نفسه يقترب منها ويتكلم معاها ويفهم ايه سر دموعها لكن ملك منعته من الاقتراب
تقف سما امام يزن وتمسح دموعها وتنظر ليد ملك وهي في يد يزن وتبتسم والدموع تزيد وتقترب من ملك مبروك يا صديقه عمري وتوام روحي واختي مبروك مبروك عليكي
😥 حلم عمري وتنظر ليزن وتبتسم والدموع على خدها وتلتفت تمشي وهي تمسح دموعها وتخرج من الحفله وهي تبكي بصوت عالي تجري وتجري وهي مش شايفه امامها وهي بتجري ومش شايفه بتعدي الطريق عربيه تخبطها تصرخ سما صرخه موت و ترتمي على الارض ودمها يسيل يملا المكان حواليها وتتجمع الناس حولها
وعلى الجهه الاخرى ✨✨✨✨
يزن يقف و حاسس باحساس غريب من وقت ما خرجت سما من الحفله
ملك تلاحظ تغير وجه تمسك يده وتطلب منه يقف يرقص معاها سلو وهي تبتسم له حبيبي مالك في ايه ❤️
يزن انا عايز افهم ليه سما تبكي
ملك بخوف هو انت تعرف اسمها منين
يزن سما طالبه عندي وطالبه ممتازه تقريبا كل الدكاتره تعرفها لانها الاولى على دفعتها باستمرار
ملك تمام بقلم شريهان مطاوع
يزن ما ردتي على سؤالي
ملك سؤال ايه
يزن وهو يرقص معها وهي تقترب وتضع راسها على صدره يزن ياخذ نفس وينظر لها حبيبتي عايز افهم من فضلك
تنظر له ملك حبيبي هي زعلانه لاني ما عزمتها
يزن يا سلام تنهار بالشكل ده عشان انتي ما عزمتيها
ملك بتوتر ايوه طبعا هيكون ايه
يزن وايه كلمه مبروك عليكي ✨حلم عمري
ملك بتوتر وخوف لا لا هي قالت حلم عمري انا لانها عارفه ان انت حلم عمري و انا بحبك من سنتين فاكيد تبقى حلم عمري انا
يزن تمام يعمل نفسه مقتنعه لكن من جواه بيسال نفسه مليون سؤال وهو متاكد ان هو سمع صح يا ترى كانت تقصد ايه بكلامها
ملك تمسك يده وتقبلها وتنتهي رقصتهم ويجلسوا بجوار بعض ملك حبيبي بعد انتهاء الحفله نخرج فين يزن يزن حبيبي
يزن ينتبه لها بتقولي ايه
ملك بقول نخرج فين بعد الحفله
يزن حبيبتي بعتذر ناجل الخروج بكره لان انا النهارده تعبان
ملك وهي حاسه ان يزن متغير من ساعه ما سمع الكلام من سما لكن تحاول تقنع نفسها ان الموضوع يعدي على خير
ينتهي الحفل ويرجع يزن الي الفيلا
وملك تحاول تنام لكن مش قادره كل ما تغمض عينيها تشوف صوره سما امامها وهي تبكي و ضميرها مش مرتاح تحاول تنام اكثر من مره لكن تقوم تقعد على السرير وتكلم نفسها اكيد انا ما اقصدش اظلمها ويا ترى انا صح ولا غلط وانا ما كنتش حابه اخسرها بس بس ترجع تكلم نفسها تاني ولا بس ولا حاجه هو كده او كده ما كان بيحبها وكان بيحبني انا من اول ما شافني فاكيد انا اولى بيه وبعدين فعلا زي ماما ما قالت ان ده عريس لقطه تفضل طول الليل تفكر وتفكر وتفكر
وعلى الجهه الاخرى ✨✨✨✨✨
يزن في غرفته يفكر ويفكر ويتذكر منظر سما امامه ومحتار الكلمه اللي اسمعها ازاي تقول لها مبروك عليكي حلم عمري انا متاكد ان هي قالت حلم عمري وبعدين ايه الخوف اللي ظهر على وجه ملك وكمان دي صاحبه عمرها ليه ما تعزمها ويفضل طول الليل يفكر يقرر تاني يوم الصبح يتكلم مع سما ويسالها معنى الجمله ويتكلم معاها ويفضل يفكر لحد ما يغلبه النوم وينام
وعلى الجهه الاخرى ✨✨✨✨✨✨
سما انتقلت الى المستشفى وهي بين الحياه والموت وما معاها اي اثبات شخصيه
وعلى الجهه الاخرى ✨✨✨✨
حياه مامت سما في البيت قلقانه وتنظر للساعه كل دقيقه وكيان تقف بجوارها وتحاول الاتصال بملك اكثر من مره لكن فون ملك مغلق وهي تتكلم تليفون ملك لسه مقفول يا ماما
حياه وهي راحه جايه راحه جايه بخوف وقلق وتنظر للساعه الساعه الساعه بقت اثنين بعد نص الليل هنعمل ايه انا مش عارفه اروح فين بس
كيان نتصل ببابا
حياه لا لا لا مستحيل يعني باباكي مسافر في ماموريه شغل اتصل بيه واقول له ايه اقول له بنتك بره البيت لحد الساعه 2:00 بالليل وانا مش عارفه هي راحت فين
كيان طب ونفضل قاعدين كده كتير يا ماما
حياه بخوف انا محتاره يا بنتي مش عارفه اعمل ايه انا هقوم البس واروح لملك دي صاحبتها الوحيده واكيد هي اللي عارفه مكانها
كيان ماما مش هينفع احنا دلوقتي الساعه 2:00 بالليل الوقت متاخر جدا وبعدين ملك فيلاته بعيد جدا جدا جدا عن هنا مش هنلاقي مواصلات
حياه بتوتر وهي تغبط بيدها في اليد الاخرى ما انا مش هفضل قاعده كده وانا مش عارفه بنتي فين لحد نص الليل دي اول مره تعملها
كيان دموع تنزل انا خايفه على اختي دي عمرها فعلا ما عملتها ربنا يستر بقلم شريهان مطاوع
حياه انا هروح لملك
كيان استني استني يا امي انا افتكرت رقم التليفون الارضي لملك في الاجنده ثواني اجيبه واتصل عليها حياه طب بسرعه بسرعه
كيان تدخل غرفتها وتجيب الاجنده وتطلع الرقم الارضي لملك وتتصل عليها كيان بخوف ملك
ملك وهي تايهه في نومها مين معايا
كان بلهفه انا كيان اخت سما
تقترب حياه وتاخذ الفون منها بسرعه مالك يا بنتي سما عندك
ملك تحاول تفوق وتجلس على السرير وتنتبه للكلام سما عندي لا يا طنط هي كانت عندي لكن مشيت بدري قوي
حياه بخوف مشيت من عندك يعني راحت فين
ملك مش عارفه والله هي كانت عندي وقفت 10 دقائق ومشيت
حياه خلاص يا بنتي لو اتصلت بيكي او لو تعرفي اي حد ممكن تكون عنده اتصلي بيا انا اتصلت بيكي لانك صاحبتها الوحيده حاولي تتذكري اي حاجه يا ملك من فضلك
ملك حاضر حاضر ومن فضلك ابقي طمنيني
حياه بحزن حاضر يا بنتي ربنا يستر
يطلع النهار على ابطالنا وكل منهم في دنيا مختلفه عن الاخر
يدخل مدحت والد سما المنزل ويتفاجئ بكيان وحياه يجلس في الصاله بخوف وقلق والدموع على وجه حياه
مدحت بخوف حياه مالك البنات فيهم حاجه
حياه بدموع معرفش حاجه عن سما من امبارح
مدحت يعني ايه يعني ايه ما تعرفيش حاجه عن سما من امبارح
كيان بدموع وتنهار في حضن باباها اختي اختي يا بابا ما نعرف عنها حاجه واتصلنا ب كل اصحابها ما حدش يعرف عنها حاجه
وعلى الجهه الاخرى ✨✨
سما في المستشفى بين الحياه والموت وكل الموجودين حواليها ما حد يعرف عنها شيء لانها معهاش اثبات شخصيه الممرضه تقف وتتكلم مع الشاب اللي وصلها المستشفى حضرتك انا لازم اسجل بياناتها
مراد البسيوني مهندس
هو شاب طويل وجسمه عريض شعره اسمر كثيف ويبلغ من العمر 30 سنه ويدير شركه البسيوني للمقاولات
يقف امام الممرضه انا لحد دلوقتي ما اعرفش اسمها ما اعرفش عنها حاجه غير ان هي طلعت مفاجئ قدام عربيتي
الممرضه حضرتك الدكتور عمل بلاغ في قسم الشرطه
مراد تمام ما تقلقيش انا سايب بطاقتي بالاستقبال ومش امشي واسيبها
يجلس امام غرفه سما ويتصل رامي يرد على التليفون
مراد باشا اخيرا افتكرتنا
مراد رامي انا محتاجك تيجي لي المستشفى حالا
رامي يقف مستشفى ليه في ايه
مراد انا عملت حادثه والبنت بين الحياه والموت الدكتور بلغ الشرطه و عايزك تكون معايا
رامي حالا اكون عندك
وبعد وقت بسيط رامي اتجه للمستشفى يدخل ويبحث عن مراد ومراد يقف في الممر امام غرفه سما
رامي بخوف مراد مراد ايه يا حبيبي مالك وايه اللي حصل احكي لي بقلم شريهان مطاوع
يقف رامي ويعطي ظهره لغرفه سما ومراد يقف امامه وينظر على سما من الزجاج
وقبل ما مراد يرد عليه فون رامي يرن رامي يشاور لمراد ثواني يرد الو ايوه يا خالي
مدحت الحقني يا ابني سما مش موجوده في البيت من امبارح من وقت ما خرجت المغرب وانا ما اعرفش عنها حاجه ولا مرات خالك وانا كنت في ماموريه في شغل لسه راجع
رامي طب اهدى اهدى يا خالي قولي بس هي خرجت من البيت امتى بالظبط تمام تمام اديني ساعه واكلمك
رامي بزعل يغلق الفون ويضع في جيبه وينتبه لمراد احكي لي يا عم مراد ايه اللي حصل معاك
مراد يقف ويحكي له ويشاور له على البنت من خلف الزجاج رامي ينظر للبنت ويقترب اكثر لتوضح ملامحها امامه دي سما سما بنت خالي يفتح باب الغرفه ويدخل بسرعا بجوارها
ومراد خالفه انت بتقول ايه
رامي يخرج مسرعا للطبيب دكتور من فضلك هي حالتها ايه
الدكتور حضرتك تقرب لها ايه
رامي انا اخوها الكبير
الدكتور ما تقلقش كدمات بسيطه وجرح في راسها ساعه وتفوق
رامي يتصل ب خاله ويبلغه ان السما في المستشفى عامله حادثه من امبارح
والكل يذهب لها ويجلس امام غرفه سما في المستشفى
وبعد وقت سما تفوق والكل يتجمع حواليها
سما تتكلم بتعب وتفتح عينها ووالدتها تحتضنها وتبكي 😥
سما ماما انا فين وانتي طافيه النور ليه حياه بخوف حبيبتي الاوضه منوره انا مش طافيه النور سما بدموع بس انا مش شايفه حاجه وتضع يدها على عينيها وتفتح وتغمض اكثر من مره ماما انا مش شايفه انا مش شايفه حاجه تصرخ سما وتبكي معقول انا انا مش شايفه انا مش شايفه يا ماما
رامي يسرع وينادي للدكتور الدكتور يجي ويقوم بالكشف على سما ويخرج بعيد عن سما ويتكلم مع مدحت ورامي للاسف هي فقدت بصرها لكن ما تقلقوش دي حاجه بسيطه حالتها النفسيه تستقر ونعمل لها عمليه وان شاء الله تسترد بصرها تاني
مدحت يا نهار ويبكي ورامي اخذه في حضنه ما تقلقش يا خالي تقوم بالسلامه ان شاء الله
سما بدموع الحمد لله يا رب عمرك ما جبت حاجه وحشه وانا راضيه بقضائك ونصيبي وان كان نصيبي المره دي وحش لكن راضيه راضيه بقضائك الحمد لله
😥 اتعلمون ما هو الوجع ان تضع لك الحياه 😥
😥 حياه انت لا تريدها 😥
بقلم شريهان مطاوع

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close