رواية وعود كاذبة الفصل الثالث عشر 13 بقلم شريهان مطاوع
ملك انتي بتقولي ايه دي سما اول واحده وقفت جنبي ولما تعبت ودخلت المستشفى هي اول انسانه تبرعات بدمها
دي اختي
ناهد يا حبيبتي انتي مستحيل تضحي بعريس زي ده وبعدين انا عايزاكي تتمسكي بيزن ما تبعدي عنه مهما كان التمن اللي يندفع وكل شيء وليه ضريبه
ملك انتي شايفه ايه يا ماما
ناهد وهي تقترب منها وتلامس وجهها بحب وترفع شعرها خلف اذنيها انا شايفه ان هو عاجبك و بيحبك وبعدين الجواز اسمه ونصيب و تفتكري لو سما مكانك اكيد كانت تتصرف زيك وبعدين انتي شايفه يزن شكله ايه ومستواه المادي ازاي
ملك تبتسم فعلا هو ملامحه جميله قوي
ناهد يبقى خلاص انا اتصل اجيبه وانتي تحاولي تاخدي تليفونه باي حجه وتعملي لسما حظر وبكده يبقى الموضوع انتهى
ملك تبتسم وهي تتخيل يزن امامها بجماله وابتسامته وكلامه الجميل
وعلى الجهه الاخرى
يزن يجلس مع ماجد صديقه ويحكي له ماجد انا قابلتها قابلتها النهارده صدفه وكانت اجمل صدفه في حياتي
ماجد انت ا تسرعت في تحديد الخطوبه
يزن ليه بتقول كده انت عارف اني بحبها
ماجد وهو ياخذ العكاز لان طبعا عامل حادثه ورجله مكسوره يحاول يستند ويجلس بجواره ويزن يسنده يجلس ماجد بجواره يا حبيبي انا خايف تكون مبهور بشكلها وجمالها
يزن صدقني انبهاري بشكلها في الاول بس لكن بعد كلامي معاها لمده ست شهور عرفت شخصيتها وطبعها حبيتها جدا حبيت قلبها وعقلها وبعدين حبي لروحها اكبر من شكلها لان انا تعلقت بروحها انت عارف اصعب انواع التعلق هو التعلق الروح
روحك لما تتعلق بروح بني ادم مستحيل يقدر اي شيء يخرجه من جواك مستحيل هتفضل فاكر شعورك بالحب والسعاده وانت معاه
تعلق بالروح اعمق واخطر من احساس التعود التعود شيء ينتهي مع الايام لكن انك تتعلق بروح انسان هو احساس يفوق الحب بكثير حاجه كده تشبه الادمان ويا بختك لو الروح دي كانت من نصيبك بشكل ابدي وتعيش معاك العمر كله صدقني انا اتعلقت بروحها اكثر من شكلها حبيت فيها طبعها طبع الاطفال خوفها توترها كلامها انا حبيتها عشان روحها اكثر من شكلها صدقني
ماجد،،،،، اتمنى يا صاحبي لان الانجذاب بالشكل هو مجرد انبهار و سيزول بعض حين اما جمال الروح ورجاحة العقل ونقاء القلب وجمال المراه الذي لا يفنى
على الجهه الاخرى
سما تخرج من الكليه وينتهي اليوم الدراسي وترجع لمنزلها وهي كل ثانيه ترن على ملك لكن ملك بصعوبه ترد عليها
سما انتي فين يا بنتي من الصبح مختفيه
ملك ابدا كنت محتاجه اقعد لوحدي شويه
سما حبكت دلوقتي انا محتاجه اتكلم معاكي
ملك صدقيني تعبانه مش هقدر
سما بخوف حبيبتي تعبانه بجد اجي لك دلوقتي
ملك لا لا لا لا لا لا انا كويسه لكن في مشكله في البيت وارجع اكلمك تاني
سما طمنيني عليكي لو احتجت يني في اي لحظه كلميني
ملك تمام باي بقلم شريهان مطاوع
سما تقوم تغير ملابسها وتذهب الى السرير وتجلس عليه وهي تفكر لي ملك متغيره النهارده معاها وقلبها مقبوض و حاسه ان في حاجه مش طبيعيه وانها ترسل ل يزن اكثر من رساله لكن يزن مش بيرد
وعلى الجهه الاخرى
ناهد والده ملك تتصل على يزن وتطلب منه الحضور فورا
يزن بعد نصف ساعه يحضر ويدخل وهو يبتسم
تقابلوا ملك بابتسامه وحب يقترب يزن حبيبتي كانت محتاج تقول لي ايه
تضحك ملك هو في ايه مش انت قلت ان عندك اجتماع مهم
يزن ما فيش حاجه اهم منك
ملك تبتسم بكسوف
يزن على فكره انا بعد كده هكلمك فون بس
ملك بخوف ليه ليه
يزن عشان في التليفون تتكلمي عادي وما بشوف كسوفك لكن ببقى افشك هههههه وبعدين في الفون بتسحريني بكلامك دلوقتي دايما ساكته و تايهه ليه
ملك لا لا عادي بقلم شريهان مطاوع
يزن هههههه ده اللي انا بتكلم فيه
ملك لا عادي هههههه
يزن بحبك وحشتيني
ملك تبتسم يزن ممكن فونك
يزن ليه
ملك حابه اضيف بروفايل الجديد عندك
يزن وكمان عملت بروفايل جديد تمام بس للاسف كانت اخر مكالمه كلمت مامتك فوني فصل شحن
ناهد تدخل وتستمع للكلام تمام يا حبيبي هات الفون وانا هوصله بالشاحن
ملك ويزن يتكلموا مع بعض لكن طول الوقت ملك تستمع لكلامه لانها مش عارفه تتكلم ولا تقول له ايه وهو يذكرها بكلام كثير بينهم هي ما تعرف وش لكن بتحاول تبين ان هي فاكره وتجاريه في الكلام
وعلى الجهه الاخرى
مامتها اخذت التليفون وضعته على الشاحن وتبحث عن البروفايل اللي ملك شاورت لها عليه ناهد تتفاجئ برسائل من سما وهي كاتبه له حبيبي طمني عليك قلقتني طول اليوم ما اعرفش عنك حاجه طبعا ناهد تتفاجئ بكل الكلام ده تعمل لها حظر وتقوم بمسح كل الرسائل وكانها مش موجوده وتضيف البروفايل الجديد لملك
وينتهي اليوم ويجي تاني يوم وملك قافله تليفونها او غيرت رقم تليفون عشان سما ما توصل لها
سما تجلس في المحاضره يدخل يزن المدرج بابتسامته الجذابه اللي بتسحر عيون سما اول ما تشوفه يلقي السلام وبعدها يعلن خطوبته وطبعا كل طلابي معزومين ويبتسم والكل يبارك له لكن سما تسمع الخبر ودموع على خدها ازاي تخرج من المدرج تحت نظرات يزن انها ما كملتش المحاضره سما ترجع لبيتها وهي تايهه وازاي ده حصل امتى وازاي وليه هو عمل لي حظر للدرجه دي كان كل كلامه ليا كذب ترجع تفوق لنفسها لا يا سما انتي اللي كذبتي مش هو وتفضل تتناقش مع نفسها وتكلم نفسها كثير ويجي المساء تكرر تروح لملك لانها بتحاول تتصل عليها عشان تحكي لها وملك تقول لها تعمل ايه تخرج سما تاخد تاكسي وتروح على فيلا ملك
وفي نفس اللحظه حفله الخطوبه مستمره
والفيلا مليئه بالمعازيم والموسيقى الهادئه والجو مليء بالهدوء والرومانسيه والحب والفرح تدخل سما وهي تنظر حواليها وتستمع لاشخاص حواليها النهارده خطوبه ملك
سما تكلم نفسها ازاي ازاي معقول ملك النهارده خطوبتها ومش تقول لي تقترب سما من ملك وهي تجلس بجوار عريسها ويزن يضع الدبله في يد ملك تقترب سما اكثر واكثر وتقف امامهم والدموع على خدها وملك ترفع عيونها بخوف تتفاجا بسما امامها يزن ينتبه لسما ويستغرب وقفها امامه ودموعها على خدها جلست على الارض تبكي بانهيار لمده دقائق بينما هو يقترب منها ملك تقف بخوف جريت عليه تمسك يده تحت نظرات سما وهي تنظر ل يزن و ملك وملك تنظر لها بخوف يزن يقف ينظر لملك وينظر لسما حس باحساس وقتها ما قدرش يفهمه
تقف سما وتقترب من يزن
بقلم شريهان مطاوع
يا ترى ايه اللي هيحصل بينهم
سؤال لكل اللي متابعين يزن حب مين فيهم
ولو واقف ما بين الاثنين يختار مين
موقفك وحش جدا يا ملك ليه الخيانه
من رايي ان سما كانت ساذجه زياده عن اللزوم
الاحداث اللي جايه مختلفه جدا تفاعل شجعوني عشان انزل لكم بكره بارتين كمان
ويلا نصلي على سيدنا محمد