رواية وعود كاذبة الفصل العاشر 10 بقلم شريهان مطاوع
يزن يتكلم بقله صبر يا جدو انا في الطريق 10 دقائق واكون عندك حاضر يا جدو اكيد احضر الحفله سلام
ملك تقف مع والدتها ومدام ايه والده يزن
يزن يدخل الفيلا وينظر حواليه في الجنينه والحفله مليئه بناس كثير وهو ينظر امامه يجد والدته تقف مع الضيوف لكن الضيوف مش واضح ملامحهم لان ملك ظهرها للي داخل يقترب يزن من والدته يقترب منهم خطوات بطيئه وقبل ما يتكلم فونه يرن يزن يضحك ايه يا ابني انت فين انا وصلت قبلك يقطع كلامه شخص مجهول حضرتك صاحب الفون ده عمل حادثه واتنقل على المستشفى يزن يصرخ مستشفى ايه انا جاي حالا يتكلم وهو يجري ويخرج من الحفله تحت نظرات والدته وبعد انتهاء الحفله يقف جده وهو يتكلم بعصبيه انتي كلمتيه اخر مره امتى
ايه لسه من شويه وبرده تليفونه مقفول والله يا عمي هو جاء لكن فجاه لقيته يجري وهو بيتكلم في التليفون وانا مش عارفه انا قلقانه عليه
سامي الالفي اكيد هتلاقيها لعبه من لعب ابنك عشان ما يحضرش الحفله ويشوف العروسه انا تعبت من ابنك وحركات الاطفال اللي يشوفوا ما يقول ان هو مسؤول عن شركه كبيره بحجم شركه الالفي
ايه صدقني يا عمي اكيد حصل مشكله
سامي انا مش عايز اعرف عنه اي مشاكل انا طالع انام لان انا تعبت من حركات يزن وبلغي ابنك ان هو لازم يتجوز ملك بنت عز الدين بقلم شريهان مطاوع
ايه تهز راسها بدون كلام
وبعد وقت من القلق والتوتر وايه من غرفتها للبلكونه للتليفون تتفاجئ بدخول عربيه يزن يزن يوصل الفيلا ويطلع على اوضته ايه تخرج مسرعا وتدخل الغرفه يزن كنت فين وتقترب منه مالك شكلك تعبان كنت فين من امبارح وما حضرتش الحفله وخرجت منها بسرعه ليه وما بتردش على موبايلك تتكلم بسرعه بسرعه ظله يزن ينظر لها ويستمع لها بعض الوقت وهو مسطح على فراشه ويبدو عليه التعب والارهاق ثم نهض من مكانه وامسك بيدها واجلس ها امامه وهو ينظر بقوه في عيونها ويرى الخوف والتوتر في عيونها يا حبيبتي ما تخافيش انا غصب عني ماجد حصل له حادثه كبيره واتصلوا بيا على اساس كان اخر رقم مكالمه وقبل ما ادخل الحفله جالي تليفون وخرجت بسرعه على المستشفى
ايه،،،،،،،، بخوف وبعدين حصل له حاجه
يزن الحمد لله كسر في القدم وكدمات بسيطه وهو دلوقتي في المستشفى
ايه وسبته ليه
يزن انا ما سبتهوش غير لما اخو ومامته وصلوا وبعدين موبايلي كان فاصل شحن جيت اطمنك وارتاح ساعه وعندي كام محاضره في الكليه وبعدين ارجع له ثاني
ايه خلاص يا حبيبي ارتاح وبعدين نتكلم تقف وتخرج لكن قبل ما تخرج يزن ماما ماما تنظر له ممكن تعرفي جدو اللي حصل لان اكيد زعلان مني جدا
ايه تبتسم هو زعلان لكن اكيد هيقدر الظروف ارتاح انت يا حبيبي وبعدين نتكلم
وعلى الجهه الاخرى حياه تدخل غرفه البنات وتقترب من كيان يا بنات فوقه فوقه بقى تعبتوني والله انا زهقت يا ريت ترجعوا صغيرين وتريحوني قومي بقى تقترب من كيان وترفع الكوفرته من على وجهها فوق يا بنتي فين اختك
كيان وهي تتكلم بنوم اتصلت بها ملك وخرجت بدري
حياه يا ربي من غير ما تقول لي
كيان وهي تفوق بتقول عندها محاضره بدري
الام وهي لما عندها محاضره بدري ليه ما رتبتش سريرها وتقف ترتب سرير سما انا تعبت منكم قومي وقبل ما تدخلي الحمام رتبي سريرك بقلم شريهان مطاوع
كيان يو انا زهقت
حياه بنت
كيان تتكلم بزهق حاضر هي تخرج وانا اللي اعمل كل حاجه
حياه بزعل يا بنتي انتي كبرتي انتي واختك المفروض تساعدوني مش كده
كيان تقترب وتقبلها من خدها اسفه يا امي حاضر
وعلى الجهه الاخرى
في الكليه ملك وسما وريم يقفوا ويتحدثوا مع بعض
ريم ،،،،،،سما
سما ،،،،،،،نعم
ريم ،،،،،،،يلا ندخل المحاضره
سما،،،،،،، تمام
ملك،،،،،، هو لازم المحاضره دي ما تأجيلها النهارده
سما،،،،، لا مش هينفع لازم احضر المحاضره دي وبعدين هاجي لك بعد انتهاء المحاضره
ملك ،،،،،،،خلاص امري لله هروح احضر محاضرتي ولما تخلص انا هاجي لك
سما،،،،،، تمام
تتجه سما وريم الى المدرج ريم وهي بجوار سما وبعدين يا ست سما هي ملك كل يوم والثاني عايزاكي تسيبي المحاضرات ليه هو في ايه جديد بينكم
سما ،،،،،،، بتوتر ما فيش هيكون في ايه يعني
ريم،،،،،،، تنظر لها براحتك يا سما بس يا ريت ما تسلمي عقلك لملك كده على طول عشان ما ترجعي تندمي
سما صدقيني انتي لو قربتي من ملك تحبيها زيي واكتر
ريم،،،،،،،، انا ما بكره هاش لكن لها تصرفات ما تعجبني ومن حقي اني محب تصرفاتها
سما،،،،،،، يا ريت تحاولي تنسي الموقف القديم اللي حصل بينك وبينها
ريم بوجع عمري ما انسى اللي حصل زمان من فضلك انا مش عايزه اتكلم في الموضوع ده ولا افتكره
سما،،،،،،، سوري ما اقصد خلاص
ريم،،،،، يلا يلا بينا على المحاضره يدخلوا المدرج ويتفاجئوا بدخول دكتور سامر
سما،،،،،، هو دكتور سامر دلوقتي مش المفروض دي محاضره دكتور يزن بقلم شريهان مطاوع
ثواني وسامر يشاور لهم بالهدوء من فضلكم انا هنا بدل دكتور يزن لانه مش هيقدر يجي النهارده
ريم تتذكر الموقف اللي حصل زمان طبعا احكي لكم على الموقف ده مع احداث الروايه
وبعد انتهاء المحاضره تخرج سما وريم من المحاضره وتتكلم هي وريم تتصل بها ملك ريم ايوه يا بنتي انا مستنياكي
ملك،،،،،، حصل ظروف ورجعت الفيلا هكلمك بكره
ينتهي اليوم وترجع سما لمنزلها وتقضي اليوم بين مامتها وباباها واختها كلام كثير وضحك ومناقشات كثير تخص البيت وحياتهم وبعد وقت تدخل اوضتها وتغلق الباب تبعت رساله ل يزن
يزن فينك
قلبي يزن وروح يزن موجود
سما ليه ما رحت الكليه النهارده
يزن انتي مراقبين بقى
سما تتلخبط وتحس انها غلطت واتسرعت في كلامها
سما قصدي قصدي
يزن ما فيش داعي للتوتر دكتور ماجد صديقي عامل حادثه وكنت طول اليوم معاه
سما هو كويس
يزن الحمد لله
ملك ملك بقلم شريهان مطاوع
سما عيوني
يزن تسلم عيونك وحشتيني
مش احنا ضاع مننا الوقت لما بعدنا عن بعض
ملك تمام
يزن يبقى نعوض بعض اللي فات
ملك تمام محتاجه وقت
يزن هههههه هههههه
سما بابا هو انت على طول بتضحك بتوترني بضحكك
يزن خدي عندك 50 سنه يا محند
سما ايه ده ايه ده
يزن انا بعشق الهزار والقفشات اقصد 50 سنه صحاب
و بعد 20 سنه اعجاب ولما اموت نبقى نحب بعض هتشل يا ناس هتشل هههههه هههههه هههههه
سما تمام انت هزارك بيوترني لكن انت بتحب الهزار يبقى انا محتاجه اخذ على طبعك اكثر اعرفك اكثر وانت تعرفني
و تاخد على طبعي يا رب تفهمني يا بابا
يزن نبض قلب بابا
سما اكيد كل ده ما بيحصل في ساعات
يزن اه مش ساعات بس بوضعك ده سنين
سما لا صدقني
يزن ملك فاكره اخر مره اتكلمنا وضغطت عليكي قلتي لي ايه قولي
سما ،،،انا قلت ايه
يزن انا فاكر كل كلمه قلتي لي في وقتها حبيتيني فاكره اتوترتي على فكره مش قصدي اكيد واترك بس حرام نضيع وقت احنا اصلا ضيعناه
سما انا متاكده ان انا قلت كده يمكن يكون في لحظه ضعف مني لكن انت رديت عليا رد ممكن تفتكروا انا فعلا متعلقه بيك وهتقول لي ليه لانك دايما بتحب تشك في اي حد على حسب كلامك ليا وممكن المره دي تديني فرصه متوترني وما تحاول تضغط عليا ولا تبعد عني المره دي كمان
يزن عارفه انتي لو قدامي كنت اخذتك في حضني وطبطبت عليكي وقلت لك اني مش هبعد عنك تاني لان قلبي مش هيقدر يبعد عنك تاني وهعوضك عن كل لحظه بعدت عنك فيها ودلوقتي اعوضك ازاي على كل شيء زعلك مني في الاول
سما انت اكيد عوضتني لما لقيتك انت اللي راجع لي عارف يعني ايه تنسى انسان وهو اللي يدور عليك
يزن انتي نسيتيني
سما والله لا لا لا لا والله لا لا لا لا لا
ما تحاول توترني بقلم شريهان مطاوع