اخر الروايات

رواية روح الزين كامله وحصريه بقلم منار جمال

رواية روح الزين كامله وحصريه بقلم منار جمال 


«البارت الأول» 

+



                          
في حي راقي من احياء الجيزه تجلس روح ف غُرفتها ليلا بعد دوام اليوم الطويل من شغل ودراسه وبدات بفتح فونها لنشر بوست كالعاده كل ليله من كتابتها ع صفحه الفيسبوك كتبت 
"‏- ساعات بيجيلنا وقت بنبقي تايهين جداً، مش عارفين احنا المفروض نعمل ايه، الدنيا كلها بتضلم في وشنا، وبتتفرض علينا حالة من العجز، بننعزل عن العالم تماماً، بنبعد علي قد مانقدر، بنبقي شايفين الحياة فعلا باهته، مش بنقدر نضحك...!!" 
كتبتها ونامت وصحيت ع صوت رساله من مسنجر ف طلبات المراسله فتحت ومحتوي الرساله كان 
"التعلق بالروح ده صعب ومتعب جدًا، حبك لروح شخص كفيل إنه يفضل ملازمك طول حياتك،مش زي حبك للشكل إللي انبهارك بيه بيختفي بمجرد ما بتشوف إللي أحسن منه، ولا هو زي حب التعود إللي بتزهق منه مع الوقت، لما بتحب روح حد مبيبقاش سهل إنك تشوفها في حد تاني لإن الروح دايمًا واحدة وملهاش بديل.!"  

9



                          
قرأتها ومكنتش عارفه ترد ولا تعمل بلوك دخلت ع الاكونت بتاعوا مفيش اي حاجه تدل ع شخصيته ولا اي منشور منزلوا حتي الاسم مجهول الفضول صابها وردت. 

+



                          
-روح: مين حضرتك وتقصد اي بالكلام دا!! 
واتفاجئت ب انو عمل سين ف نفس الثانيه.
-مجهول: انا مين دي مش وقتوا دلوقتي لكن اقصد اي ف هعرفك انا مراقبك بقالي سنتين تقدري تقوليلي موافقتيش تتمشي مع رزان ليه النهارده ومجبتيش البيتزا المفضله بتاعتك ليه برضوا وعيونك كانت مليانه دموع ليه وااه الواد الل ضايقك ف الجامعه النهارده مشرف ف الحبس. 

20



                          
"اول ما قرأت المسدج قلقت اوي ومعرفتش ترد حاولت تعرف لا يكون مقلب من صحابها بس لا مش هما طب هيكون مين الل عارف عنها كل كبيره وصغيره دا وابتدت تكلم نفسها. 
_ياربي اكونش لابسني جن وعاشق ولهان زي ما قريت ف اخر روايه لا لا اكيد انا بحلم طب اضرب نفسي اتاكد ولا اعمل اييي" 

14



                          
_بعد تعب م التفكير لاقيت الفجر بيأذن وقامت اديت فرضها ونامت 
حلمت بطيف شاب جميييل اووي وبيقولها متخفيش يا روح انتي روح زين 

4



                          
صحيت افتكرت الحلم وقعدت تضحك  وتكلم في نفسها كعادتها
_الروايات جننتني شكلها لا وكمان اسمو زين اللهم بارك دمااغي لسعت يااما 
"واتفاجئت بوجود مامتها وقاعده تبصلها ومستغربه" 

3



                          
حفصه: حتي البت الكبيره دماغها ضربت اللهم اني لا أسالك رد القضاء ولكن أسألك ف اللطف فيه. 

3



                          
-روح: اي يا وليه بس مالك 

+



                          
–حفصه: مراا انتي بتجيبي الالفاظ دي منين يا مقصوفه الرقبه انتي هتجننيني معاكي قرييب شكلك 

2



                          
قامت وضمتها روح: بعد الشر عليكي يا ست الحُسن دانت فجلبي يولاااهه انت 

+



                          
حفصه: امشي يبت من هنا والله ما حد هيجيب اجلي قريب غيرك. 

+



                          
روح بمزاح وهي بتجري خبطت ف خالد اخوها 

+



                          
خالد وهو ماسكها من رقبتها: عملتي اي تاني يبنت المجنونه 

+



                          
روح وهي متشعلقة وواقفة علي اطراف صوابعها: ولاااا سيب رقبتي يلااااا عااااااااا 

+



                          
خالد: بسسسس اييي انتي بتصدقيييي 

+



                          
روح: اخس عليك يقاسي 

+



                          
خالد بمزاح وبيهز في كتفه: وانت قلبك قاااسي اووي اووي 

1



                          
روح وهي بترقص: انت مش بتحس كداا وكدااا 
ماماااااااااا الفطاااار يحجههه وراياااا محااااضره 

+



                          
-حفصه: اهو دا الل انتي فالحه فيه الاكل وبسسس كُلي يختي كُلي ياريت باين عليكي الاكل الل بتاكليه دا بيروح فين نفسي افهممم.

5



                          
روح: انت بتبصيلي ف الاكل الل باكلوا يوليه وانا اقول بطني بتوجعني دايما لييه اتاااري الدينا اتاااري مش حلوه زي الل ف باالي لولولولولوي 

1



                          
خالد: روح انا ماشي ع الشركه وهعدي عليكي ف الجامعه اخدك وانا راجع عشان خارجين باليل سواا 

+



                          
روح: عارف يخالوووده يروح روح من جوه انت لو مش اخويا كنت اتجوزتك بحبك هات بووسه 

+



                          
خالد بمزاح: خلصانه هاتي البوسه وحاجه كمان امك لاقيتك ع باب جامع انتي مش اختي يلا نتجوز 

+



                          
روح بتبص ف الساعه: يختااااااي اتاخرت ع المحاضره اجرييي يببلاااااوي 

+



                          
-حفصه وخالد بضحك: ربنا يحفظك  يا حبيبي.
دخلت روح اوضتها جهزت نفسها وخرجت تجري كعادتها لانها مش أول مرة تتأخر علي جامعتها
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡.
-*ف الجامعه* 

+



                          
روح بتجري خبطت ف شاب وعينهم اتلاقت ف عيون بعض وبعدت عنه روح بسرعة وهي متوترة

+



                          
-روح: ااا اانا اس اسفه مكنتش اقصد 

+



                          
الشاب: ولاا يهمك انتي كويسه انا زين وانتي 

+



                          
روح بعصبيه: مبتعرفش وابعد كدا ورايا محاضره ومستعجله 

+



                          
عيونه عليها وهي ماشية بإستعجال ومرسوم علي وشه ابتسامة هادية وجذابة واتكلم مع نفسه واتنهد بعشق: بحبك يا روح.....

6



                          
يُتبع....







تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close