رواية روح الزين الفصل الثاني2 بقلم منار جمال
زين: بحبك يا روح...
+
روح بعصبيه وهي ماشية تكلم نفسها: واد مستفز وملزق قال يعني عشان شافني بتكلم بزوق يفتكرني بتعرف زي البنات التانيه ولا هو عشان حلو حبتين يعنيي لا حبتين تلاته لا دا الموضوع يخض يخربيت جمال امك اي دا في ايه استغفر الله العظيم يارب.
3
رزان وياسمين وهما متابعين روح وهي بتكلم نفسها:
+
رزان: الووو يا قووم نحن هنا انتي قالبه ع نداء شراره ليه كدا لمؤاخذه وبعدين اتاخرتي ليه المحاضره بدأت من نص ساعه.
+
ياسمين: في ايه يا روح وشك قالب الوان كدا ليه وخمارك والفستان متبهدل ليه كدا انتي وقعتي ولا اي بالظبط فهمينا
+
روح: لا اله الا الله مالكوا قالبين ع محامين كدا ليه وأساله كتير هحكيلكوا بعد ما نخلص محاضره يلااا
+
رزان وروح ف صوت واحد: يقطعنا هو احنا مقولنالكيش.
+
روح كشرت: لا مقولتليش
+
رزان: الدكتور طردنا وقال الل هيتاخر خمس دقايق برااا
+
ياسمين: بالظبط بس فهمينا اي الل حصل وفيكي ايه
+
روح: تعالوا ع الكافتريا واحكيلكوا
+
*ف الكافتريا*
+
روح حكت الل حصلها من اول ما دخلت باب الجامعه ولما اتخبطت ف زين
+
روح: بس دا كل الل حصل
افتكرت الحلم بزين وهو بيقولها انتي روح زين وقالت،
ياا سواااادي هو دا الل حلمت بيه لا لا يارب اكيد لاا
+
ياسمين ورزان بعدم فهم: انتي بتقولي ايه يمجنونه انتي!
+
روح: انا حلمت بزين قبل ما اشوفوا
واتفاجئت بوجود زين وراها
+
زين: بجد يا روح احلفي
13
لفت وشافته واقف قصادها ومبستم وهي واقفة مصدومة ومش قادرة تستوعب انه سمعها : اا اا استني كدا يمكن ميغماش عليا
ووقعت وزين لحقها
+
زين: يبنت المجنونه
5
ياسمين ورزان بصدمه: رووح رووح فوووقي
+
زين: هاتو ميه بسرعه
سلمته رزان مايه ودلق ازازه المايه كلها عليها
+
روح بقلق: ايه في اييه انا بغرق ولا اييي
+
زين بضحك: لا انتي غرقتيني ف حبك
2
روح وهي سرحانه ف ضحكتوا: يخربيت جمال ضحكتك اي دا
+
رزان وياسمين: روح يحبيبتي انتي كويسه اكتمي يبنت المجنونه لا يسمعك
+
روح: ما يسمع يختي انتي مش شايفه ضحكتوا تخطف قلبك وعقلك ازاي.
+
ياسمين ورزان وهما بيبصوا ليه: تصدقي صح يخربيت الل جابتك اي داا
+
زين: سمعتكوا ع فكره
روح بصدمه ووقفت ليه وقالت: حضرتك تقدر تقولي مين انت وجاي ورايا ليه!
+
زين بابتسامه: اقعدي يروح وهقولك
+
روح وهي سرحانه فيه: هاا ل ل لو سمحت متقولش اسمي تاني ومتبتسمش برضوا اتكلم عدل
3
زين وهو بيكتم ضحكتوا: حاضر اسمي زين طالب ف كليه الطب وف سنه الامتياز حاليا
3
روح: تمام واي المطلوب مني برضوا
+
زين: قلبك
5
روح: تاجر اعضاء يعني وعايز قلبي عشان تشرحوا عندك ف المستشفي لا وايه مش لاقي غيري انا وبكل بجاحه جايلي وتقولي عايز قلبك احيييه ياماا انا كنت حاسه ان الموضوع مش سهل
9
ياسمين ورزان بضحك : شكلوا مش موضوع بسيط في غدر وفيه حوارات
+
زين: الجمال عدي الكلام تضحكيلي وتاخدي كااام
+
روح: 1000 ناقه وقطعه من الدنانير
احنا هنهزر يسعد لمجرد انت ما تقول عايز اي واخلص
+
رزان: بص حضرتك انا قلبي يساع م الحبايب ميه خد قلبي انا.
+
ياسمين: وانا قلبي موجود سيبك من مقصوفه الرقبه دي اتفضلوا
+
روح بعصبيه: انتو اكيد اتجننتوا
وسبتهم ومشيت
تلفونها رن باسم خالد اخوها وردت
+
روح: روح قلب قلبي من جوه انت فين
+
خالد: روح مالك وصوتك متغير كدا ليه انتي كويسه
1
روح بدموع: لا انا مش كويسه
+
خالد: انا ع بوابه الجامعه اطلعي يلا بسرعه
+
روح: حاضر سلام
+
-------
*ف الكافتريا *
ف حوار دار بين ياسمين ورزان وزين
+
زين: هي زعلت مني صح ومشيت ليه
+
ياسمين: بص يا ابن الناس نتكلم جد شويه روح مالهاش ف الحوارات دي هي تبان فرفوشه ودمها خفيف وطيبه وعفويه وكل حاجه لكن هي محترمه جدا ومالهاش ف السكك بتاعتك دي
+
رزان: بالظبط كلامها ابعد عن روح وملكش دعوه بيها عشان بسببك ممكن تتأذي جامد والل ف الجامعه كلهم عارفين روح تبقي مين ف بلاش مشاكل ليها من فضلك
+
زين: بس انا اكيد مش قصدي الل انتو فهمتوه انا عمري ما كلمت بنت ولا حتي اعجبت بحد قبل كدا انا بحبها
+
رزان وياسمين ف صوت واحد: وهي معقده من افكار الحب دي ومتنفعكش
5
وسابوه ومشيوا
+
-------------------------------
-*قدام بوابه الجامعه *
روح وهي مبتسمه: قلبي يا هووو
+
خالد: حببب يا هووو والاحباااب جرحوووه
+
روح وهي تصطنع البكاااء : هما اتهنوووو فرحوا وغنوووو واناا غنيت ظلمووو
+
خالد ببكاء مصطنع ويضع ايده ع قلبه: ااااه يااا قلبيي