رواية عشقها احتل قلبي الفصل التاسع 9 بقلم شروق
Part 9
بسم الله الرحمن الرحيم
"اللهم صلي وسلم وبارك علي سيدنا محمد وعلى أهله وصاحبه وسلم "
كانت نغم تجلس في الاسفل حتي استمعت الي صوت الجرس فتوجهت كي تري من هو الطارق
بمجرد ان فتحت الباب وقفت لبعض الثواني تستوعب من هذا الموجود أمامها
قم بدون سابق انذار قفزت بسعادة تعانقه وتضحك وما كان منه الا ان يضمها إليه بضحك علي جنونها ولهفتها عليه
نغم بصراخ وسعادة : وحشتني اوووي جاااسر
جاسر وهو يضمها اليه و يضحك : وحشاني اووي ي قردة انتي....
نغم بسعادة : انت جيت امتي
جاسر بابتسامة : لسه جاي من المطار وجيت علي هنا علي طول عشان اشوفك ي قمر
يوسف وهو يقبل عليه بمرح: قمر بالستر ي اخويا
جاسر بمرح : بس ياض ملكش بنغم حبيبة قلبي....بقي ي واطي تتجوز من غير ما اعرف....اومال كنت هعرف امتي....وانت داخل عليا بالعيال
يوسف بضحك : ي ابني دا كتب كتاب بس... وبعدين هو كان حد عارفلك رقم....وانت عرفت منين اصلا
جاسر باستنكار : هو في غيره يعني الي اكيد بيقولي علي كل اخبارك....ثم اكمل بنبرة ذات مغزى... صاحبك الي بيحبك وبتهمه كل تفاصيل حياتك....والي عمرك ما هتلاقي زيه
يوسف بفهم انه علم ما دار بينه هو وصديقه.....ولكن لم يريد التكلم امام نغم
يوسف لنغم : بقولك اي ي نغم ما تطلعي فوق كدا شوية
نغم باستنكار : لي ان شاء الله
يوسف : هو اي الي لي.... اكيد بوزعك وعايز اتكلم مع جاسر يعني
نغم بغصب : لي ي اخويا يعني....الكلام احلو الوقتي ما تسيبني اقعد مع الواد شوية واحشني اووي ي عم
جاسر بضحك : صحيح ي چو....دا انت غلس اووي....ما تسيبني اقعد مع نغومتي شوية
يوسف بقرف : إولعوا مع بعض ي اخويا
في تلك اللحظة كانت تنزل منال من أعلي فنظر اليها جاسر بشيء من الصدمة.....ما الذي تفعله تلك المرأة في القصر.....كيف سمح لها يوسف وجده سليم بالتواجد في نفس المكان معهم
منال بسخرية : اي دا جاسر.... عامل اي
جاسر بابتسامة صفراء : كويس
منال بوقاحة : ها جاي لي بقي
يوسف ببرود : وانتي مالك
نغم بهمس : يوسف ماتزودهاش يعني....مهما كان هي مامتك
زفر يوسف بضيق من تلك المرأة فهو لا يعلم كيف سيتحمل وجودها بالقرب منهم ومن اخته
جاسر بسخرية : مضايقك انا في حاجة ي خالتو ولا اي
منال بنبرة خالية من اي مشاعر : وانا مالي ومالك...عادي يعني دا مهما كان انت ابن اختي الله يرحمها
جاسر بخفوت وتهكم: طب الحمد لله انك فاكرة اني ابن اختك والله
نغم بضحك : فكك ي عم....روح انت بقي سلم علي جدو وعمو محمد وانا هطلع اشوف سيلا وجايلك تاني.....ثم اتجهت الي الي الدرج لتصعد الي غرفة سيلا واتجه هو ويوسف الي مكان الجد و محمد ابنه كي يسلم عليهم
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
لحظة بقي نعرف جاسر
جاسر المنياوي
= جاسر يبقي ابن خالة يوسف و نغم....اخوهم في الرضاعة بحيث انه في نفس سن يوسف 28 سنة...
بيشتغل ظابط....بيحب اخته نغم جداا....ويوسف ومالك اهم اتنين في حياته بعد ما اهله ماتوا..... وسيم جدا وجسمه رياضي شعره لونه بني فاتح وعينه عسلي....مز من الاخر يعني ....بيحب يقف جنب اصحابه اوي ومش بيسمح لحد يقرب من الي يخصه.....مش بيفكر في الحب والجواز والكلام دا وسايب المواضيع دي تمشي ودايما في دماغه ان الي ربنا كاتبه هو الي هيكون.....عكس يوسف ومالك خالص في موضوع البنات والسهر دا....ومالوش في الكلام دا خالص.....
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
بعد مرور وقت قليل علي جاسر وهو يجلس مع الجد
انفرض هو ويوسف في الحديقة
جاسر بلوم : اي الي انت عملته دا
يوسف بندم : والله ي جاسر انا مش ناقص تأنيب ضمير....انا مش عارف انه قولتله كلام زي دا ازاي
جاسر بحيرة : الي مستغربه ي اخي ان الكلام دا مستحيل يكون طالع من يوسف....دا انا بقيت هتجنن ومالك بيحكيلي
يوسف باحراج : ي جاسر والله انا ما كنت عارف انا بقول اي....يعني جاي يقولي بحب اختك وهو كل يوم مع واحدة وانت عارف نغم بالنسبالي اي
جاسر بسخرية : لا والله.....حوش الواد نايم في الحرم المكي....ما انت من الكباريه للديسكو...لل...ولا بلاش نسكت احسن
يوسف باستغراب : ياااااه....دا انا سمعتي وحشة اوي ي جدعان كل ما اكلم واحد يقولي حوش الولا مش عارفة اي....دا علي اساس الواد اي.....
جاسر بجدية : المهم.....ناوي علي اي
يوسف بحيرة : مش عارف....انت شايف اي
جاسر ببساطة : توافق طبعا
يوسف : انا مش معترض علي مالك انا عارف اكتر من نفسي....بي خايف نغم تتجرح.... مقدرش ي جاسر
جاسر : الي عايزه ربنا هيكون....لو كاتب انها هتتوجع يبقي هتتوجع.....مش شرط بقي من مالك ولا من مين بس النتيجة واحدة... وبعدين هو عمره ما كان هيتكلم الا لما يكون ظتأكد من مشاعر نغم.....ومتنساش انك كنت أوسخ منه ي يوسف وربنا رزقك بواحدة زب مراتك2
يوسف بتأيد : فعلا....هو مش بيحب يحط نفسه في مواقف بايخة....ثم اكمل بتساؤل... هو انت تعرف سيلا منين
جاسر : ماعرفهاش بس مالك كان قالي انها بنت كويسع ومحترمة.... وهي دي الي هتعدلك.... وبعدين قوم يلا روحله وصالحه.... احنا ملناش غير بعض
يوسف : طب ما تيجي معايا
جاسر بسخرية : لي ي بيضة....خايقة ي بطة تروحي لواحدك
يوسف بغيظ : بس ي *** انت هروح واجي تاني.....سلام
جاسر : صحيح هي امك بتعمل اي هنا
يوسف بضيق : بغض النظر عن كلمة امك دي....لما اجي هحكيلك....ولا وعلي اي.....ما هي نغم هتقوم بالواجب من غير وصية
************************************
في غرفة منال
كانت تجلس تتحدث في الهاتف مع تلك المرأة التي تخطط معها لشيء مجهول
منال : جهزي نفسك عشان هتبدأي بكرة ي سارة
سارة باستغراب : بكرة ازاي.....انتي مش قولتيلي هنستني شوية
منال بغيظ : بعد ما جاسر رجع مش هينفع نستني حاجة
سارة بفضول : هو معلش يعني مين سي جاسر دا
منال بحقد : دا الضلع التالت للمثلث....كدا المثلث كمل.... يوسف و جاسر و مالك
سارة باستهزاء : ايوة بردو هيعمل اي جاسر دا يعني
منال بشر وحقد : ما تتهاونيش اوي كدا....لما يوسف وجاسر ومالك يكونوا مع بعض محدش يقدر يقف قصادهم.....دول جبابرة....يوسف اذكي مما تتوقعي...وغامض جدا ومستحيل تعرفي تقرأي الي في دماغه....جاسر مالوش عزيز.....والي يقرب من الي يخصه يقرأ علي نفسه الفاتحة....اما مالك فدا حويط اووي....ومش اي حد يعرف يقنعه بحاجة او يفتح معاه موضوع.....دا بئر أسرارهم....
سارة بخوف : اااا.....وانا اي الي هيوقعني مع الناس دي بس ي منال هانم
منال بعصبية : انتي هترجعي في كلامك ولا اي....افتكري امك وان انا الي في ايدي اني اعطيكي الفلوس عشان تعرفي تعالجيها....
سارة بسرعة : مش القصد ي منال هانم مش القصد والله.....اانا......4
منال مقاطعة : خلاص اسكتي.....هتيجي بكرا القصر علي انك بنت صاحبتي وكنتي عايشة برا.....وتتكلمي بالطريقة الي اتعلمتيها والاتكيت وكل دا....وتنسي الحوارى الي انتي جاية منها....
سارة : حاضر حاضر
منال : اشوفك بكرا......ثم اغلقت الخط فب وجهها وجلست تفكر في مخططاتها
منال بشر : لو ما عرفتش أخد منه حاجة زمان وهو عايش.... يبقي هاخد منه وهو ميت....
************************************
فى منزل مالك
كان يجلس بإهمال على الاريكه حتى سمع صوت جرس المنزل معلنا عن وصول شخص ما..... توجه مالك بكسل لكي يرى من الطارق..
ظل ينظر قليلا لهويته ثم أفسح الطريق له للدخول دون النطق ببنت شفة
يوسف وهو ينظر في ارجاء الشقة ويتأمل حالة صديقه
= اي الي انت عمله في نفسك دا
مالك ببرود : تقول اي.... واحد طلع صاحب فاشل ما عرفش يصون صاحبه... واحد طلع صاحب خاين وبيلعب علي أخت صاحبه ورايح يمثل حبها.....هيبقي اي غير واحد معفن مالوش عزيز
يوسف بتبرير : مالك.... اسمعني.... انا عارف اني غلطان....وغلطان اوووي كمان....بس حج نفسك مكاني...دي اختي وانا عارفك كويس ي مالك
مالك بغضب : عمال تقول عارفك عارفك عارفك....ايييي....انت لو تعرفني بجد مكنتش اتهمتني بالكلام دا....بتقولي انا بلعب بأختك انا.....دا انا ارمي نفسي في النار عشانك ي يوسف....انا ممكن اعمل اي حاجة بس عشان ماشوفكش زعلان ولا فيك حاجة....
يوسف بصوت عالي : عااارف....عارف كل الملام دا وعارف انك بتخاف عليا واني اهم حد في حياتك
مالك بغضب : انت مش عارف حاجة.... انت لو عارف بجد مكنتش هتشح في صاحبك للحظة انه ممكن يخونك.....ثم اكمل بضعف زنبي اي اني حبيتها....زنبي اي انها محتلة تفكيرى من أول مرة شوفتها فيها...هو انا كنت غلطان لما جيت قولتلك اني بحبها وما كلمتهاش من وراك
يوسف بترقب : وانت ما كلمتهاش خالص
مالك : لما جت الشركة....كنت عايز اعرف رأيها قبل ما تكلمك عشان مجيش وهب ترفض ويبقي العلاقة بيني وبينك تبقي متوترة
يوسف : واما ندمان علي كل كلمة انا قولتها وكل حاجة وحشة اتهتك بيها.....انا مقدرش اخسرك ي مالك....محدش يقدر يخسر اخوه... خوفي علي نغم مالوش حدود...دي مش اختي دي بنتي الي انا مربيها....انا تعبت معاها من وهي صغيرة....انا الي علمتها كل حاجة....هو الاب مالوش خق يخاف علي بنته ولا اي
مالك بابتسامة حزينة : وانت مفكر اني ممكن اوجعها....الي بيحب عمره ما يوجع ي صاحبي.... مش بيقدر يشوف حبيبه زعلان او في دموع في عنيه....عارف اني ما شوفتهاش غير مرتين او تلاته....بس ربنا عالم انها في عقلي من اول مرة شوفتها....
يوسف بابتسامة : وانا عارف اني مش ٨لاقي حد اطمن علي نغم عليه اكتر منك ي مالك...
مالك بترقب : يعني اي
يوسف بابتسامة : انا موافق تتجوز نغم...
مالك بزهول : انت بتتكلم جد
يوسف بضحك : اه....مهو انا مقدرش اكسر قلبين بيحبوا بعض....وخصوصا لو القلبين دول اغلي اتنين علي قلبي
مالك بتساؤل : قلبين !
يوسف : انا عارف اختي....واول مرة اشوف عنيها بتلمع وهي بتتكلم علي حد كدا.... خلي بالك منها يااض عشان دموعها قصاد رقبتك دي
ضحك مالك بفرح وسعادة ثم قفز علي صديقه يحتضنه بفرحة كبيرة وما كان من يوسف الا ان يشاركه العناق بفرحة هو الآخر
بعد ان ابتعدا عن بعضهم لبعض
يوسف : روح ألبس يلا
مالك : لي
يوسف : عشان تيجي القصر تيلم علي الواد جاسر
مالك باستغراب : رجع امتي دا ...دا انا لسه مكلمه
يوسف بضحك : ما انت عارف جاسر....عم المفاجآت كلها
ضحك مالك واردف : انا مش هاجي القصر
يوسف باستغراب : لي ي عم
مالك باحراج : الصراحة انا لو جيت مش هعرف أشيل عيني من عليها وهتقوم تضربني انت وجاسر انا عارف....انا مش هقعد معاها الا لما نكتب الكتاب1
يوسف بفخر : أصيل الصراحة....بي هو انت داخل حامي حدا ليه يعني كتب كتاب مرة واحدة
مالك ببرود : عايز تقعدني معاها من غير كتب كتاب انت حر بقي....هي اختك انت
يوسف بسرعة ولهفة : لا وعلي اي....خلينا في كتب الكتاب أحسن.....
ضحك الصديقان ثم عانقا بعضهما مرة اخرى وجلس يوسف مع مالك بعض من الوقت ثم استأذن منه كي يذهب الي منزله بعد ان اخبره عن مجيئ منال الي القصر ومكوثها به....فأخذ يفكر مالك ما تنوي عليه تلك المرأة مرة اخرى
************************************
في القصر
في الحديقة كان يجلس جاسر مع نغم و سيلا بعد ان قامت نغم بتعريفه علي الأخيرة
كانوا يجلسون معاً في جو من المرح والضحك
كانت تنظر إليهم سيلا بضحك شديد علي مشاغبة نغم وجاسر و هزارهم مع بعضهم لبعض
جاسر باستغراب : والله ي سيلا انتي خسارة في الواد يوسف دا
سيلا بضحك : نصيبي حدا بقي اعمل اي
يوسف من خلفها : ماله نصيبك ي حاجة ماله
جاسر : نصيب اسود ي اخويا
نغم بضحك : هههههه....والله ي يوسف انت ما حد بيهزقك غير الواد جاسر دا
يوسف بتهديد : هقوم ازعلك
نغم بغرور مصطنع : هاهاهاها...ولا تقدر ي حبيبي انا في حماية جاسر
جاسر بغباء : جاسر مين
نظر اليها يوسف بتوعد وسرعان ما قفزت نغم من مكانها جريا ويوسف خلفها وصوت صراخها يملئ القصر وضحكات جاسر وسيلا تتعالي اكثر فأكثر
سيلا بضحك : بقي بتبيع البت
٠اسر : اومال هقف قدام يوسف....اوعي يغرك الهزار وانه يقعد ساكت كدا ومش بيرد.... دا انا الي ضابط وبيقوم يموتني من الضرب
سيلا بمرح : ي حسرة عليك ي حضرة الضابط
جاسر : هههههههه....
يوسف وهو يأتي بنغم وهو ممسك بها من اسفل عنقها ( من قفاها يعني ) وينظر اليهم بغرور : اكلتها والعة
جاسر بضحك : مفترى وظالم
يوسف بتحذير : هقوملك
جاسر : لي وعلي اي انا هخرس اهو
نغم بحماس : يوسف....غني
يوسف باستنكار : نعم ي اختي
جاسر بتأيد : اه والله بجد ما تغني....من زمان اوي مغنتش ولا نسيت ايام زمان
سيلا باستغراب : انت بتحب تغني.
نغم بسرعة : يوسف صوته جبار اوووي
سيلا : انا سمعته بيدندن مع اغنيه قبل كدا وكان حلو فعلا رس ما اعرفش انها هواية
جاسر بخبث : مابلاش
نغم : لا احكي احكي والنبي
جاسر بخبث : ي بنتي دا واحنا في الثانوي طانت البنات بتتلزق فيه بحجة انهم عايزين يسمعوه وهو بيغني وهو الصراحة كان مش بيحب يرفض ليهم طلب خااالص....فتكر ي چو....
يوسف وهو ينظر له بتحذير : مش فاااكر
جاسر بضحك : طب فاكر لما كنا في الجامعة وكنت اخلص محضراتي واجيلك الكلية القيك قاعد انت ومالك وحواليكم بنات ماتتعدش وانت بتغني وللتاني بيطبل جنبك والبنات لازقة فيك.....مش فاكر بردو ي چو2
يوسف بوعيد : لا بردو مش فاكر
سيلا بغيظ : مش مهم تفتكر.....
نغم : طب غني بقي عشان خاطرى
يوسف : لا
نغم بتويل : طب قوليله انتي ي سيلا
سيلا بغيظ : ما تغني ي يوسف
يوسف : انت عيزاني أعني
سيلا : براحتك....انت كنت عايزة اسمع صوتك
يوسف بغرور : اوك...هات ي جاسر الجيتار بتاعك وتعالي
جاسر : ثواني
احضر جاسر الجيتار وجلس مقابل يوسف وبدأ يوسف بغناء الاغنية وهو ينظر الي سيلا تحت نظرات نغم و جاسر
( محمد حماقي & قالو عنك )
قالو عنك الجمال في عنيكي بات
قولو انك احلي من كل البنات
قالو عنك الجمال في عنيكي بات
قالو انك أحلي من كل البنات
وان حبك سكة شايكة
قالو فيكي من الملايكة
روحت اشوفك وبصراحة
فوقتي كل التوقعات
قالو عنك الجمال في عنيكي بات
قولو انك احلي من كل البنات
قالو عنك الجمال في عنيكي بات
قالو انك أحلي من كل البنات
قالو عن عنيكي عنوان الجمال
كل حاجة فيكي احلي من الخيال
قالو عن عنيكي عنوان الجمال
كل حاجة فيكي احلي من الخيال
بس في صور بيدريكي
صعب يوصل حد ليكي
قولت اروح وان شالله احبك
هو مين من الحب ماالت
قالو عنك الجمال في عنيكي بات
قولو انك احلي من كل البنات
قالو عنك الجمال في عنيكي بات
قالو انك أحلي من كل البنات
وما شوفتك قلبي اتشد شد
يالي حبك اتفرض علي قلبي فرض
وما شوفتك قلبي ليكي اتشد شد
يالي جبك اتفرض علي قلبي
لو هقول بدر في مقامه
هظلمك وارفع مقامه
مين ثواني فيا الي عمر ما عمله حد
قالو عنك الجمال في عنيكي بات
قالو ان احلي من كل البنات
قالو عنك لجمال في عنيكي بات
قالو انك أحلي من كل البنات
انهي يوسف الغناء ومازات عينيه متعقلة بعين سيلا لم يرفعها عنها قط ممكا جعل وجنتيها تُكسي بالون الاحمر
كما لاحظ ذلك ايضا جاسر ونغم
سيلا بتوتر : انا هروح اشوف جدو
ثم فرت هاربة من امامه فهي تريد ان تتفادي نظراته بأي شكل من الاشكال
نغم بضحك : انت هروح اشوفها.....ثم ذهب وراء سيلا
جاسر بخبث : حبيتها
يوسف بحيرة : مش عارف....بس اكيد لا
جاسر : ولي أكيد لا
يوسف بتبرير : عشان مش ممكن احب واحدة وانا لسه عارفها من اسبوع وكام يوم ولا اي
جاسر. : بس مين قالك انه بالايام
يوسف بحيرة : اومال
جاسر باستنكار : هو انا الي هقولك بأي ي يوسف
يوسف بسخرية : ماحبتش قبل كدا....دي كانت مرة وملحقتش احبها حتي
جاسر بابتسامة وهو يشاور علي موضوع قلبه
= بدا....الحب بدا....لما تحس انه مش مظبوط وانت قدامها.....لما تحس انك مش عارف تتكلم....لما تحس انك بطول في الكلام عشان تشوف عنيها بس....لما تبقي بتتلكك عشان تفضل قريبة منك...لما ضربات قلبك متبقاش مظبوطة وهي قريبة....تلاقيك بتعمل اي حاجة عشان تشوف ضحكتها....تكره حد يبصلها أو يكلمها.....كدا يبقي انت حبيتها
ظل يفكر يوسف قليلا قليلا فيما يحسه اتجاه سيلا....فهو يشعر بذلك....هو يريد ان تظل امامه يتأمل ملامحها فقط......ظل بعض من الدقائق لا يتكلم....يفكر فقط....فقط يفكر ...لا لم احبها....لا يمكن ان اقع في الحب....هل...هل بالفعل احببتها....يالله انا لا اعلم ما يحدث لي....
لاحظ يوسف نظرات جاسر المترقبة له...والمنتظرة اي رد منه فأراد ان يهرب من الموقف.
= تعالي نقوم نتعشي يلا
حقاً !!!
أهذا هو ردك علي كل ما تفوهت به....
جاسر بنرفزة : هو انا بقول اي وانت بتقول اي....هقول اي يعني ما انت عيل *** و *** وابن**** و****
يوسف ببرود : عيب ي حضرة الضباط
نطر له جاسر بغيظ ثم تركه ودلف الي الداخل وهو يلعن به
************************************
في الداخل
كان الجميت يجلس علب السفرة يتناول العشاء بهدوء
كانت سيلا تجلس مقابل يوسف الذي يسرق النظرات إليها في الخفاء....ولكن لم تخفي تلك النظرات علي حاسر اليذي ألقي إليه نظرة مملوءة بالتهكم
الجد : يوسف بعد العشاء تيجي المكتب عاوزك
يوسف : تمام ي جدي
منال بخبث : أحب ابلغكم أن في بنت صديقة ليا.....هي عايشة برا طول عمرها....هتيجي بكرة تقعد معانا كام يوم في القصر....حبيت ابلغكم بس.....
نغم بعصبية : لا حضرتك هو مش اوتيل سبع نجوم والله
منال : نغم حبيبتي....دا بيتي وليا فيه زيك زي واجيب فيه الي يعجبني
محمد باستنكار : ما هي ممكن تقعد في اي اوتيل مش لازم هنا في القصر يعني وفي شباب
منال بوقاحة : وانت بتتكلم لي....هتيجي تقعد زي ما انت قاعد....ما انت مالمش حاجة في القصر دا....دا بيت احمد الله يرحمه وانت قاعد فيه انت وبنتك
الجد بصوت عالي : منااااااال.....إلزمي حدودك واعرفي انتي بتتكلمي عن مين....دا ابني ودي حفيدتي
لم تستطع سيلا تحمل تلك الإهانة ووقفت من مكانها ولكن قبل ان تصعد امرها يوسف بصوت جهورى ان تحلي مكانها مرة اخرى فجلست منعا لشك احد بما بينهم
يوسف ببرود : دا بيتي.... وانا اكتر واحد ليا نصيب في البيت دا ...دا بإضافة التوكيل بتاع نغم....والي انتي بتتكلمي عنهم دول عمي وحمايا في نفس الوقت.....ودي مراتي يعني مكانها جنبي....وطبعا دول من عيلة الصياد يعني فلوسك بالنسبالهم ملاليم.....مش زي ناس جاية من الشارع.....ضيفتك جبيها زي ما انتي عايزة بس ياريت محدش يسمع صوتها في البيت دا....ي اما تطلع برا.....وانتي وراها... ولو سمعت منك كلمة متوجهة لمراتي تاني...هيكون عندي تصرف مش هيعجبك ابدا....الحمد لله شبعت
ثم وقف من مكانه واتجه الي سيلا وقان بسجبها من مكانها تحت نظرات الصدمة من منال والفخر من الجد ومحمد....والضحك من نغم وجاسر