رواية روح الزين الفصل التاسع 9 بقلم منار جمال
وزين سمع صوت العربيه وهي بتنفجر وبقت عباره عن رماد وام زين اول ما شافت المنظر اغمي عليهاا وجي ناس ف عربيه وراهم وشافه ام زين واخدوها المستشفى وزين كان معاها قدر ينقذوا الطفل بس الام مكنتش قابله تعيش وماتت وقتها وزين لحد دلوقتي بيدور وبيحاول يعرف مين الل السبب ف موت ابوه وامه ورباه اهل ابو زين ف الصعيد لحد سن ال15 وزين قرر يرجع الفيلا بتاعت ابوه وعاش فيها هو واخوه وكان دايما لياسين اب وام بس للاسف معرفش يعوض ياسين العوض الكافي وياسين بقا يشرب ويسكر باليل كل يوم بار شكل وزين بيحاول يمنعه بس مبيعرفش
+
زين:اهدي وخدي نفسك واحده واحده وهجاوب والله يعم جعفر خد نفسك بس الاول
+
روح: جعفر ف عينك كنت فين يا زفت كل دا
+
زين: رجعت البيت كنت مع ياسين وبعدها الموبايل قطع شحن وكلمتك اهوه
+
روح: وقطع شحن ليه
+
زين: نصيبه كدا
+
روح: بتسيبه يقطع شحن ليه
+
زين: صبرني يارب معلش هقوله ياخد باله المره الجايه
+
روح: خفه ياض ودمك خفيف
+
زين: الكل بيقولي كدا والله عارف
+
روح: مشاء الله وبتعرف تهزر كمان
1
زين: دا تخصصي
+
روح: و..
+
قاطعها زين وقال
+
زين: متكملييييش وحشتيني وحشتيني وحشتيني وحشتيني وحشتيني وحشتيني وحشتيني وحشتيني وحشتيني وحشتيني وحشتيني وحشتيني اووي
+
روح: ايه دا انت رومانسي وبتعرف تقول كلام حلو اهوه
+
زين: روح
+
روح: زين
+
زين: بحبك
+
روح: احم طيب انا المفروض اقفل عشان ورايا روايه هكملها وجامعه الصبح
+
زين: اممم ومالوا بس اعملي حسابك اسم الروايه هيتغير
+
روح: انت عارف روايتي بتتكلم عن ايه
+
زين: ايوه عن فارس احلامك الل بتتمنيه واسم الروايه "احببت خيالي" كتبتي منها 8اجزاء والتاسع مش عارفه تخلصيه بس هتتغير وهتبقي "روح الزين" وهساعدك فيها .
2
روح: ممكن اسال سؤال
+
زين: اكيد طبعا
+
روح: انت تعرف عني كل حاجه ازاي انت تعرفني من امتي
+
زين: انا اعرف كل تفاصيلك
اعرف ان عينيكي ليها سحر على اللي يبصلها
اعرف ان ليكي ضحكة هادية بتبهج اي حد يشوفها
اعرف كل اللي بتحبيه وبتكرهيه
+
روح كان عندها فضول تعرف زين يعرف عنها ايه كمان بس ف نفس الوقت عايزة تقفل !
مش متعودة انها تدي فرصه لولد يكلمها
+
بس كملت
روح: "بحب ايهه؟"
+
رد
زين: "بتحبي اللون الاسود،بتحبي الكتب والروايات بتحبي القهوة،بتحبي البحر،بتحبي المطر،بتحبي جو اسكندرية،بتحبي الشتا،بتحبي المشي،بتحبي الليل وسماه ونجومه وقمره،بتحبي عمرو دياب،وحماقي،بتحبي سواقة العربيات،عايزة تكوني مهندسه او صحفيه وحابه الصحافه اكتر،بتحبي المغامره والمقالب ف صحابك والناس الل بتحبيها،بتحبي تستكشفي وتعملي فيها المفتش كرومبو،عايزة تسافري تركيا!"♥️
5
روح بقت ف حالة ذهول..!
وقالت
روح: انت ازاي تعرف عني كل دا وامتى وفين وازاي؟!
+
"ازاي عرفت عني كل دا !"
+
زين: "براقبك"
+
بدأت تخاف وبصت ع الاوضة،حسيته قاعد معاها"ممكن تقولي انت عرفت كل دا ازاي وليه انا !؟"
+
زين: "متخافيش"
+
روح: "انا مش خايفة"
+
زين: "في واحدة مش خايفة لما حد يقولها براقبك تتلفت حوالين نفسها؟"
+
روح: "انت ميين بالظبط يا زين؟"
+
زين: "انا اللي حياتي نورت لما شوفتك"
+
روح قفلت وقالت
+
روح:ايه الربكة دي !
+
نامت وكل اللي ف بالها،"هو يعرف عنها كل حاجه كدا ازاي ؟"
+
وصحيت على صوت مسدج منه"قومي صلي الفجر"
+
وفنفس الوقت الاذان كان بيقول"الصلاة خير من النوم"
+
طب هو عرف منين اني نايمة مش يمكن صاحية بس قافلة الفون!
+
قامت صلت الفجر وفتحت
بصت للكيبورد كتبت"انت عرفت منين اني كنت نايمة؟"
بس مسحتها قبل ما تبعتها
+
ولسة هتخرج من الشات..
لقيته بيقول"الاوضة بتاعتك مضلمة"
+
روح خافت وقالت
+
روح:هو عايش معانا ولا ايه؟
انا حتى خالد مش ساكن معانا وساكن ف شقه ليه لوحده
+
اتنهدت،دماغها صدعت من التفكير
+
قامت اكلت واخدت دوا مسكن للصداع،حاولت تنام بس معرفتش
+
قامت عملت كوباية قهوة واخدت اكتر رواية بتحبها "ما رواه البحر"ودخلت البلكونة
12
بتفتح تقرأ،وكانت اخر الاحداث ان "عاصي" بيقرأ مذكرات واحدة مجهولة ميعرفهاش وهو ميعرفش ان "ليل" البنت اللي ارتاحلها بعد فترة كبيرة من وحدته مع البحر هي نفسها البنت اللي بيقرأ مذكراتها !
+
بقت روح نفسها هي شخصيا تروح لعاصي تقوله انهم شخص واحد وبدأت تندمج جدا ف الاحداث ونسيت اصلا زين اللي عارف عنها كل حاجة دا
+
ف الرواية،ليل جت وعاصي لسة ماسك مذكراتها
بمجرد ما حس بوجودها خباها بسرعة
ودي كانت اول مرة بتجتمع المذكرات وصاحبتها ف مكان واحد مع عاصي
+
️قطع تفكيرها اتصال من زين وردت وقالت
+
روح:صباح الخير
+
زين:صباح الفل
+
روح:بترن ليه دلوقتي
+
زين:كنت عايز اقولك متخرجيش من البيت النهارده
+
روح تنحت شوية،او كتيير
+
زين: "يا بنتيي،روحتي فين؟"
+
قفلت ف وشه وافتكرت المجهول الل كلمها قبل كدا دخلت روح الاوضة بسرعة قفلت البلكونة ونفسها ضاق ،واتنفست بصعوبة وقالت
+