اخر الروايات

رواية عشقها احتل قلبي الفصل الثامن 8 بقلم شروق

رواية عشقها احتل قلبي الفصل الثامن 8 بقلم شروق




Part 8
بسم الله الرحمن الرحيم
" اللهم اجعلني مدمنة لصلاتك... اللهم اجعلني مدمنة لصلاتك...اللهم اجعلني مدمنة لصلاتك... "
💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
توجه يوسف الي الباب لكي يرا من هو ذلك الشخص الذي قطع تلك اللحظة
يوسف : عايزة اي ي نغم.... واي الاصوات دي
نغم بسرعة ولهفة : بغض النظر انك بتعمل اي في غرفة سيلا بس ماما تحت وجدك متعصب والدنيا واالعة علي الآخر
يوسف بصدمة : نعم.... تحت....اجري بسرعة
نزل يوسف السلم بلمح البصر وخلفه نغم التي تجري ورائه ولكن توقف عند سماع تلك الكلمة التي كادت ان تصيبه بالجنون
منال : وانا هقعد هنا.... في القصر دا.... أنا ليا فيه زيكم بالضبط...........
كاد ان يرد الجد ولكن قطعه يوسف بقوله : تشرفي ياااااا..... منال هانم
نظر اليه الجميع بصدمة شديدة.... كيف له ان يتقبل الأمر بتلك السهولة.....فالكل يعلم مدي كرهه لتلك المرأة وعدم رغبته في سماع اسمها حتي..... ولكن أكثرهم صدمةهي امه.... عفوا..... لنقول السيدة منال.... فهي كانت تتوقع رفض يوسف القاطع لمكوسها في المنزل.... فقد جهزت نفسها لرفضه ومعارضته ومعاملته القاسية.....
نعم بصدمة : انتى بتقول أي ي يوسف
الجد سليم بزهول : أنت اتجننت ي يوسف
يوسف ببرود وهو ينظر إلى منال بنظرات خالية من اي مشاعر : دا بيتها ي جدي....ليها حق فيه زى وربك بالضبط.....هتعيش هنا ملهاش علاقة بأي شخص في البيت..ّ.لا أنا ولا أنت ولا أختي ولا مراتي ولا عمي
منال حزن مصطنع : يوسف ي حبيبي....أنا مش جاية اضايقكم ي حبيبي أنا عايزة أعيش معاك أنت ونغم....عيزاكم تسامحوني و.....
يوسف مقاطعا بحدة : الكلام خلص...ثواني وغرفتك هتكون جاهزة....بس هتبقي بعيد عننا....ومش عايز ألمحك قريبة من سيلا أو نغم
منال بخوف مصطنع : أنت مش هتمنعني عن بنتي ي يوسف
نغم بضيق : أنا مش بنتك ي منال هانم.... صدقيني أنا أصلا مش عايزة أكون قريبة منك
يوسف بتهديد وهمس بعدما.اقترب منها بحيث لا أحد يسمعه سواها
= مش عايز اقولك انى ممكن اعمل أي لو مجرد نملة لمست حد من عيلتي....صدقيني مش تحتاج اهدد....أنا ينفد ي....مدام منال
نظرت لهم منال بحزن مصطنع ولكن بداخلها تتوعد لهم بأيام سيبكون مما سيحدث لهن فيها....نظرت لأعلى لترى سيلا تقف أعلى الدرج تتابع ما يحدث في صمت....فنظرت إليها بابتسامة ونظرة خبيثة في عينيها..ّّ ولكن بالطبع لم تخفي هذه النظرة عن يوسف..ّ.فقد يزداد الكره أكثر فأكثر لتلك المرأة في قلبه.... فهو يعلم بشدة أن تلك المنال لم تأتي لتهتم به هو وأخته كما ادعت هي....بل هو يعلم اشد العلم.أنها أتت وفي رأسها آلاف المخططات لكي تخرب حياتهم وتدمرهم.....حقا لا تستحق لقب الأم.....
ألقت هي عليهم نظرة أخيرة ثم صعدت لأعلى خلف الخادمة بارئها مكان غرفتها
الجد في نفسه : مش هسمحلك تأذيهم ي منال....مش هسمحلك
************************************
صعدت منال إلى غرفتها وألقت بنفسها على الأريكة المريحة الموجودة بها.....وأخذت تفكر بما ستفعله في الأيام القادمة....حتى سمعت صوت هاتفها فأجابت على المتصل
منال : أيوة.... في أي
..... : مافيش ي منال هانم...حبيت اطمن بس واعرف انتى عملتي إي مع يوسف
منال بثقة : في اوضتي حاليا
....باندهاش : بجد....ازاي...يوسف باشا سمحلك بالسهولة دي
منال بشرود : وهو دا إلى هيجنني...ّّازاي يوسف وافق من غير نقاش كدا.....
..... : مش مهم حضرتك.....أهم حاكم انك عايشة معاهم في القصر وقريبة منهم....
منال بتأييد : معاكى حق بردو أهم حاكم يكونوا قدام عيني
.... : أنا مش فاهمة ي هانم أنا هاجى أعيش معاكى على اساس أنا مين
منال بجدية : أنا هظبط كل ذا....ماتقلقيش انتى خاالص من الجزء دا....واعملي حسابك العالم مبلغ مع.واحدة هتنزلو تشتري.معاها لبس جديد وشيك والحاجات إلى هنحتاجها كلها عشان تنفزي
....ّ بفضول : هو أنا يعني المفروض إني هاجى القصر امتى
منال بصرامة : الأسئلة بقت كتير اووى...أنا اكلمك.وابقى اعرفك بالمعاد..ّ.اقفلي بقى
ثم أغلقت الخط بدون أن تهتم لطرف الآخر.....وكل همها هو مختطاتها التي سوف توفرها في القريب العاجل
منال بعل وحقد : كل ده هيبقى ملكي....لو مكنش حصل زمان....يبقى جه الوقت أنه يحصل الوقتي
يالله....أي أم هذه ي ألله....أي أم تهتم بالمال أكثر من.اولادها....أكثر من من هم قطعه منها....فقد تركتهم في الماضي من أجل المال والآن تعود اليهم أيضا من اجل المال....عار على الأمومة تلك المرأة....بالفعل هي عار على الأمومة.....
************************************
في الأسفل
في غرفة المكتب الموجودة بالقصر
الجد بغضب : انت ازاي تسمح لست دي انها تعيش معانا هنا في القصر....انت اتجننت ي يوسف
يوسف بهدوء : انا عملت الصح ي جدي....
محمد باستغراب : صح اي ي بني.... انت مش عارف امك ولا اي
يوسف ببرود : اولا ماتقولش امي انا امي ماتت من زمان..... ثانيا عارفها كويس اوي....فعشان كدا سمحتلها تقعد
الجد بغضب : انت بارد لي ي يلا كدا.... ما تقول ي حيوان اي الي في دماغك....
يوسف بتبرير : الوقتي هي ليها حق في البيت دا ومحدش يقدر يمنعها عنه.... وليها الحق انها تدخل البيت في الوقت الي يعجبها....فكدا ةدا هتدخل بالقانون يعني.... ومن الاخر انا عارف انها بتخطط لحاجة.... وهنا هتبقي تحت عيني
الجد : ولما انت عارف انها اكيد بتخطط لحاجة جبتها تقعد وسطنا ي غبي....
يوسف : تقعد وسطنا وتبقي قدام عنينا احسن ما تبقي بعيد ومحدش يعرف هي بتخطط لأي
الجد بتفكر : كلامك مقنع بردو
يوسف : انا مش عيل ي عم سليم....ثم اكمل بتساؤل هو انت مش الفروض تعمل العملية ي جدي.... انا اسف اهملت الموضوع انا عارف والله اعزرني.... هةلم الدكتور حالا و....
الجد مقاطعا : مافيش عمليه ي يوسف
يوسف بزهول : ازاي ي جدي انت كان شرطك نتجوز انا وسيلا اي ثاني
محمد بتوتر : اااا.... اصل جدك عايز يعترفلك بحاجة
يوسف وهو ينظر الي جده بتوجس : شكل الي في دماغي هيطلع صح وهطربقها النهاردة
الجد بتوتر : ااايوة.... هو الي فدماغك دا
يوسف بنرفزة : يعني اي.....احنا اتفقنا على ةتب كتاب وتعمل العملية متفقناش علي الفرح
الجد : لا ي حبيبي دي حاجة اعمق من كدا بكثير
يوسف بترقب : في اي ي جدي انا حاسس بحاجة مش حلوة
الجد : انا مش عيان ي يوسف..... انا سليم
يوسف : لا والنبي....بطل هزار ي عم بقي1
الجد بجدية : يوووسف.... بقولك انا سليم ولا عندي القلب ولا غيره
يوسف بصدمة : يعني اي.... انا اضحك عليا
محمد بتأكيد : ايوة
يوسف بزهول : يعني كل دا عشان اتجوز انا وسيلا
محمد بتأكيد : ايوة
يوسف بزهول : يعني انت كنت بتمثل التعب كل دا
محمد بتأكيد : ايوة
يوسف بصدمة : يعني انا اتلعب بيا الكورة
محمد بتأكيد : ايووووة
يوسف : يعني انا......
الجد مقاطعا : بسسسس.... اي.... ايوة يعم اضحك عليك اخرس بقي.... وانت ايوة ايوة ايوة دك أوا ي اخويا....
يوسف بغضب : انت ازاي تعمل كدا ي جدي
الجد ببرود : هو انا عملت اي ي واد
يوسف بغضب : يعني تجبرني انا وسيلا على الجواز علي انك تعبان ولازم تعمل العملية ومش هتعملها الا لما نتجوز وتطلع بتمثل علينا وكل دا تمثيل..... وعاااادي
الجد بخبث : انا عارف اني غلطت ي يوسف لما فرضت عليك الجواز انت وسيلا.... خلاص ي ابني انا بديك حريتك.....
يوسف بترقب : ازاي يعني
الجد بمكر : اطلقوا
يوسف : ااااه.... نعععععممم..... طلاق اي انا مش بتاع طلاق انا
الجد بخبث : وانا مرضاش انك تعيش تعيس أبدا.... وكمان سيلا هبعتلها الوقتي وهفهما كل حاجة واجيب المأذون و تخلصوا من الموضوع دا
يوسف بسرعة : لا ماتقولش لسيلا حاجة....
الجد : ليه
يوسف بتوتر : اااا....كدا..... انا هقولها
الجد بضحك : هتقولها ولا مش عايز تطلقها
يوسف باحراج : الصراحة يعني انا مش عايز اطلقها....
الجد : هههههه.... ولي بقي
يوسف وهو يهم بالرحيل : اسباب خاصج بقي.... سلام انا هروح اصالحها عشان هي زعلانه مني شوية
ثم خرج الي وجهته
الجد : ربنا يهنيكم ي ولاد..... ويبعد الحية دي عنكم..
************************************
صعد يوسف الي غرفة سيلا ودق الباب بهدوء فسمحت له سيلا اعتقادا منها بأنها نغم او واحدة من الخدم.....ولكن احتلتها الصدمة عندما وجدته يوسف هو من امامها.... فبسرعة قفز الي عقلها صورتها وهي بإحضانه....فاحمر وجهها خجلا
لاحظ يوسف خجلها فابتسم بداخله علي مظهرها الجذاب
يوسف : ااااا..... سيلا انا..... اااا... اسف يعني علي اسلوبي معاكي وكدا
سيلا بحزن : عادي يعني واي الجديد... انت اصلا علي طول اسلوبك معايا كدا مافيش حاجة جديدة
يوسف بندم : انا اسف بجد.....انا كنت متعصب ويومي كان وحش اوووي.... بجد مكنتش أخذ بالي انا بعمل اي ولا بقول اي
سيلا بحزن : دا احنا لسه كرب كتابنا إمبارح يعني حتي لو تمثيل بس راعي مشاعري اني بنت.... وانك كسرت فرحتي حتي لو كانت مزيفة
يوسف وهو يمسك يدها ويقبلها : خلاص بقي حقك عليا.... دا انا ي مفترية عمري ما قولت اسف دي لحد..... يجيوا البنات الي بيترموا تحت رجلي يشفوني الوقتي وانت بتحايل عليكي..... دا الزمن دا وحش بشكل
سيلا بغيط : لا والله..... روحلهم ي اخويا ما كل واحد بياخد الي شبه
يوسف : هههههههه.... مقبولة ي ستي.... المهم سامحتيني بقي
سيلا بتكبر : بشرط واحد
يوسف : ماشي قولي الطلب يلا..... بلاش شرط دي
سيلا : تقولي اي الي كان معصبك كدا
يوسف بضحك : هههههههههههههه..... يخربيت ام فضولك دا ي بنتي..... هيوديكي في داهية6
سيلا : خلاص انت حر
يوسف : هلاص ي ستي استني هقولك اي الي كان مضايقني
سيلا وهي تتجه الي الاريكة وتجلس عليها وتنظر له بانتباه : هااااا.....سمعاك
يوسف وقد توجه إليها ثم جلس بجانبها واطلق تنهيدة مليئة بالحزن وسرد لها ما دار بينه وبين مالك
سيلا بعتاب : انت غلطان ي يوسف.... وغلطان اوي كمان
يوسف : انا غلطت لما كلمت صاحب عمري كدا.... بس ما غلطش اني خوفت علي أختي الوحيدة
سيلا : مالك بيحب نغم بجد.... مش بيلعب بيها.... وكمان انت ظلمته لما اتهمته بحاجة زي دي....انت بتقوله ان انت مش بتثق فيه... يعني انت كل السنين دي كانت هزار بقي ولا اي
يوسف : انا مكنش قصدي اجرحه بالشكل هو جه يقولي انه بيحبها.... ودي اختي.... وهو كل يوم مع واحدة شكل
سيلا بنفاذ صبر : لا بقي.... مهو مش اكتر منك يعني.... دا انت اسمك الدنجوان.... وبعدين انت الي قابله لنفسك مش هتقبله لصاحبك ولا اي
يوسف : يووه.... مش القصد انا عارف اني غلطت بس اختي ي سيلا.... اختي
سيلا بهدوء : ودا صاحب عمرك... المفروض انك تكون عندك ثقة فيه اكثر من كدا..... يعني انت المفروض تكون فاهم انه حتي لو لعب ببنات العالم كلها هيجي عند اختك خط احمر.... وبعدين مالك شخصية محترمة جدا يعني مش عشان كل يوم بيعرف واحدة يبقي خلاص.... وماتنياش انك زيه وأكثر
يوسف بضيق : خلاص بقي عرفنا اني متنيل زيه واكتر.... طب انا اعمل اي الوقتي.... دا انا قولتله كلام صعب اووي
سيلا : روح عنده في البيت وصالحه واتكلم معاه....ووافق عشان مش هتلاقي حد يحب اختك زيه
يوسف بتساؤل : وانت عرفتي منين انه بيحبها
سيلا بابتسامة : بيبان علي الوش ي بشمهندش
يوسف بضحك : ماشي ي بشمهندسة.... شكرا بجد ي سيلا
سيلا : نغم اختي انا كمان علي فكرة
يوسف بمكر : نغم اختك.... امممم.... طب وانا
سيلا بعدم فهم : انت اي
يوسف بمكر : ابقي بالنسبالك اي
سيلا بدون تفكير : انت زي اخويا طبعا
يوسف نظر لها نظرة لا يمكن ان يوصفها كلام.... لا تعلم هي أهي نظرة استحقار ام غضب ام استنكار.... لا تعلم.... ثم خرج من الغرفة بضيق ونزل علي السلم ولكن توقف عند الدرج عندما شاهد نغم تقفز علي شاب وتحتضننه وتصرخ بسعادة
يوسف بصدمة : لا مش معقول
************************************
كانت نغم تجلس في الاسفل حتي استمعت الي صوت الجرس فتوجهت كي تري من هو الطارق
بمجرد ان فتحت الباب وقفت لبعض الثواني تستوعب من هذا الموجود أمامها
قم بدون سابق انذار قفزت بسعادة تعانقه وتضحك وما كان منه الا ان يضمها إليه بضحك علي جنونها ولهفتها عليه+
نغم بصراخ وسعادة : وحشتني اوووي جاااسر



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close