رواية مجهول النسب الفصل السابع 7 بقلم رشاد سيد
محمود بسخرية : سيبيها يا ماما تروح ، هي من امتي بتكدب علينا!!! ..،
دينا بشك وقلق من اسلوب محمود معها : خلاص يا ماما انا ماشية ..،
ومن ثم تذهب لمقابلة سيف ..،
سيف: وحشتيني يا حبيبتي ..، وراح واخدها بالحضن ولسه هيبوسها ....
يا دييينا ...، دينا بزعر وخوف شديد : ده ده ده صوت بابا ،،
ومن ثم تلتفت لتجد اباها خلفها ، فيركض سيف هاربا ، بينما هي تتصلب مكانها
....flash back
..' ؛من اربع أيام...،
بعدما تجادل محمود ودينا علي باب الشقة عندما كانت راجعة من الدرس ...،
نادية : ملكش دعوة بس انت بيها ...،
محمود : براحتك يا ماما ، بس دلعك فيها هو ال هيبوظها ، وانا بقولك اهو ...،
ومن ثم يذهب محمود غاضبا الي والده ...،
محمود : ينفع كده يا بابا!! ،
ال بتعمله دينا ده مش صح ،
وانا كل ما اجي اكلمها ماما تقولي ملكش دعوة بيها ،
انا خايف عليها ودلع ماما ليها ممكن يبوظها ،
دي مهما كان اختي ومش عايز حد يإذيها ...،
علي بهدوء : ما تخفش يا محمود ،
دي بنتي وانا ال مربيها ، يعني مش هتعمل حاجة كده ولا كده ، انا مقدر خوفك عليها ، ولو علي حتة دلع امك ليها ،
انا هخليها تبطل حتة الدلع دي ، ركز انت في كليتك ومتشغلش بالك ..،
محمود مدعنا الي والده :
حاضر يا بابا ال تشوفه ، عن اذنك ..،
علي : اتفضل ..، علي في سره : وبعدين معاكي يا ناديه ، اخر دلعك لدينا ده هيودينا لحد فين
"من يومين" ..........،
علي رايح يتوضي لصلاة العصر ،
سمع دينا بتتكلم في التليفون ...،
دينا : ايوة يا سيف معلش معرفتش اكلمك اليوم كله .،
سيف : ولا يهمك يا حبيبتي ، اهم حاجة هنتقابل امتي؟ ..،
دينا : احنا النهارده خارجين نتعشي بره احتفالا بحمل علياء اختي ، بكره ان شاء الله هقابلك ..،
سيف بخبث : بس انتي بكره ما عندكيش دروس ..،
دينا: ما انا عارفة ان ما عنديش دروس ، هو انا هغلب يعني ، هعمل زي كل مره واقولهم ان الاستاذ عاطينا حصة اضافية عشان متأخرين فالمنهج ..،
سيف : برافو عليكي ، كده تعجبيني ..،
كان علي يستمع الي هذا الحوار وهو غير مصدق نفسه
علي : طلع معاك حق يا محمود ، اظاهر دلع امك فيها بوظها فعلا ، والله لربيكي يا بت نادية من اول وجديد ...!.
Back
يتجه علي نحو ابنته بغضب قاتل والشرار يتطاير من عينيه ، علي بعصبية شديدة ويمسك بمعصمها : ليه تعملي كده ليه!!!! ،
ليه ترخصي نفسك ، واهو الجبان ال كنتي هتفضحينا معاه سابك وهرب ، حتي ماوقفش يواجهني ،
لييييه كدا ،،.
دينا بخوف وحزن علي ما وصلت اليه:
انا اسفه يا بابا
علي راح نازل بالقلم علي وشها ، اخرسي انا مش ابوكي ، ماتجبيش اسمي علي لسانك ، يا ريتني ما كنت خلفتك ولا كنت شوفت المنظر ده ، حسبي الله ونعم الوكيل فيكي
يا شيخة ، وراح زقها قدامه ووقف تاكسي وزقها فيه جامد ، وهي ركبت من غير ما تتكلم ، عشان ما ينفعلش عليها مره اخري !!...
في بيت حنين ...، تستيقظ حنين من نومها وتذهب الي الحمام تغتسل وتؤدي فرضها ، ومن ثم تذهب لتناول الفطار
مع والديها وأختها ..،
حنين : صباح الخير يا بابا ، صباح الخير يا ماما ،
صباح الخير يا سمسمة ..،
أسماء مشاكسة : ايه يا بنتي نشرة الصباح ال اتفتحت دي ، ما تقولي صباح الخير عليكو وخلاص ..،
خالد : بس يا بت مالكيش دعوة بيها ،
صباح النور يا حنين ، نمتي كويس ...،
حنين : الحمد لله يا بابا نمت كويس ...، طب تعالي يا بنتي افطري معانا ،..،
أسماء بزعل حقيقي : يا عيني يا عيني عالدلع ، الكل يدلع فيكي ، وانا فين من كل ده !!! محدش بيقولي كلمة حلوه
خالد متداركا الموقف : ليه بس كده يا سمسمة ، دانتي حتي آخر العنقود ، اينعم هو عنقود صغير ههههه، مفيش غيرك انتي واختك ، بس برضه انتي الصغيره
ومن ثم يقول مداعبا الشوق الشوق ، الحب الحب، ____ ،
أسماء مقهقه بصوت عال:ههههه،ربنا يخليك ليا يا بابا انا عارفة انك بتحبني،انا بس بهزر ...،
ماجده:وماله ياختي هزري براحتك وانت يا سي علي عنقود ايه ال صغير،ما انت عارف ال فيها ..،
خالد حزين لأنها ذكرته بهذا:ما انتي عارفة يا ماجده
ال حصل،كان لازم اشيل البروستاتا عشان الورم ما يكبرش وانا كنت بهزر .
ماجدة غاضبة من نفسها علي ما قالته:انا اسفة ياخويا
والله ما قصدي،يقطعني، والنبي ماتزعل مني،
انت عارف غلاوتك عندي ، ده انا بحبك اكتر من نفسي،
ده انا اخترتك من وسط كل ال حواليا ، انت مش بس جوزي ، انت ابويا واخويا وابني كمان ، ربنا يخليك ليا...،
خالد مبتسما:ربنا يخليكي ليا يا حبيبتي ، انا عارف والله ،..، حنين محاولة تغيير مجري الموضوع :
ايه يا جماعا! قلبتوها دراما ليه ،انا جعانة بقي ، يلا نفطر ..،
خالد:هههه، ماشي ياختي يلا نفطر ، الا بالحق الواد محمود عامل ايه واخبار خروجة امبارح ايه ...،
حنين : الحمد لله يا بابا كويس ، والخروجة امبارح كانت كويسة ..،
ماجدة : الا قوليلي يا بت هما بيعاملوكي كويس ،
يعني مامته واخواته البنات بيعاملوكي حلو ولا ايه !؟ .،.
حنين : اه يا ماما ، كويسين ولطاف معايا قوي ،
انا اصاحبت عليهم اصلا ،
وبالذات منة انا وهي بقينا اصحاب قوي ...،
أسماء بدون وعي : ما تقوليلي لباباكي علي ال قالهولك محمود ...،
حنين مرتبكة : اآ ايه يا بنتي ، محمود مقالش حاجة ..،
خالد بشك : في ايه يا حنين ، ماتقولي ..،
أسماء متداركة الموقف : لا ابدا يا بابا مافيش حاجة ،
انا قصدي ان هي تقولك ان محمود باعتلك السلام معاها ...،
حنين : اه اه فعلا يا بابا ، بيسلم عليك جدا ...،
خالد وهو حاسس ان فيه حاجة غلط : ماشي يا بنتي الله يسلمه ...،
حنين : طيب يا جماعة عن اذنكو انا رايحة الجامعة ،
عايزين حاجة ..؟ ...،
ماجدة : هتتأخري ولا هاتيجي بدري ، ،..،
حنين : لا يا ماما .هما محاضرتين وهاجي علي طول ....،
خالد : خلي بالك من نفسك ، مع السلامة ...،
حنين : مع السلامة
علي اول ما وصل البيت ، زق دينا قدامه ، وقعد يزعق فيها ، نادية جات علي صراخهم من جوه ...،
نادية بحدة : مالك يا علي ! بتزعق في البت كده ليه ،
براحة عليها ، حرام كده !! ..،
علي وقد بلغ الغضب ذروته :
يا شيخة حرام عليكي انتي ،
امال هي البت باظت من قليل ،
ماهو من دلعك فيها ! ...،
نادية بنرفزة : ايه يا علي ، في ايه ؟!! ،
من ساعة ما دخلت عمال تزعق وتنطر ،
هي البت عملت ايه لكل ده !؟ ...،
علي بسخرية : لا ابدا ما عملتش حاجة ، يدوبك شفتها
في حضن واحد غريب وبيبوسها ،
يا عالم كان هيحصل ايه تاني ؟!!! ..،
نادية بذهول وعدم تصديق : ايه !!!،
انت بتقول ايه انا بنتي عمرها ما تعمل كدا !....،
علي بحزن شديد : اهي عندك اهي ، اسأليها ،
انا ندمان علي تربيتي ال راحت هدر ،
بجد ، حسبي الله ونعم الوكيل فيكي !....،
نادية بصراخ : انطقي يا دينا انطقي ،
قولي انك ماعملتيش حاجة ! ..،
دينا بخوف وشجاعة قليلة تحسد عليها :
أأآ أنا ب ب بحبه ، و ه هو قالي انه _____ ،
علي وقد انهال عليها بالضرب : اخرسي ، حب ايه وقرف ايه ال يخلي البنت تفرط في شرفها ،
ده كان نافص شوية وياخدك معاه بيته ،
ومن ثم يمسك قلبه : اآه ، وفي هذه اللحظة تدخل منة الشقة وتري هذا المنظر أمامها "
تري أختها وهي مرمية علي الأرض وملابسها مبهدلة ،
وتري أبوها يسقط علي الأرض " ....،
منة بذعر : بااااباااا ! ، ومن ثم تجري مسرعة اليه :
رد عليا يا بابا ، مالك في ايه !؟ ....،
نادية وهي غير قادرة علي النطق من هول الصدمة :
يتبع
دينا بشك وقلق من اسلوب محمود معها : خلاص يا ماما انا ماشية ..،
ومن ثم تذهب لمقابلة سيف ..،
سيف: وحشتيني يا حبيبتي ..، وراح واخدها بالحضن ولسه هيبوسها ....
يا دييينا ...، دينا بزعر وخوف شديد : ده ده ده صوت بابا ،،
ومن ثم تلتفت لتجد اباها خلفها ، فيركض سيف هاربا ، بينما هي تتصلب مكانها
....flash back
..' ؛من اربع أيام...،
بعدما تجادل محمود ودينا علي باب الشقة عندما كانت راجعة من الدرس ...،
نادية : ملكش دعوة بس انت بيها ...،
محمود : براحتك يا ماما ، بس دلعك فيها هو ال هيبوظها ، وانا بقولك اهو ...،
ومن ثم يذهب محمود غاضبا الي والده ...،
محمود : ينفع كده يا بابا!! ،
ال بتعمله دينا ده مش صح ،
وانا كل ما اجي اكلمها ماما تقولي ملكش دعوة بيها ،
انا خايف عليها ودلع ماما ليها ممكن يبوظها ،
دي مهما كان اختي ومش عايز حد يإذيها ...،
علي بهدوء : ما تخفش يا محمود ،
دي بنتي وانا ال مربيها ، يعني مش هتعمل حاجة كده ولا كده ، انا مقدر خوفك عليها ، ولو علي حتة دلع امك ليها ،
انا هخليها تبطل حتة الدلع دي ، ركز انت في كليتك ومتشغلش بالك ..،
محمود مدعنا الي والده :
حاضر يا بابا ال تشوفه ، عن اذنك ..،
علي : اتفضل ..، علي في سره : وبعدين معاكي يا ناديه ، اخر دلعك لدينا ده هيودينا لحد فين
"من يومين" ..........،
علي رايح يتوضي لصلاة العصر ،
سمع دينا بتتكلم في التليفون ...،
دينا : ايوة يا سيف معلش معرفتش اكلمك اليوم كله .،
سيف : ولا يهمك يا حبيبتي ، اهم حاجة هنتقابل امتي؟ ..،
دينا : احنا النهارده خارجين نتعشي بره احتفالا بحمل علياء اختي ، بكره ان شاء الله هقابلك ..،
سيف بخبث : بس انتي بكره ما عندكيش دروس ..،
دينا: ما انا عارفة ان ما عنديش دروس ، هو انا هغلب يعني ، هعمل زي كل مره واقولهم ان الاستاذ عاطينا حصة اضافية عشان متأخرين فالمنهج ..،
سيف : برافو عليكي ، كده تعجبيني ..،
كان علي يستمع الي هذا الحوار وهو غير مصدق نفسه
علي : طلع معاك حق يا محمود ، اظاهر دلع امك فيها بوظها فعلا ، والله لربيكي يا بت نادية من اول وجديد ...!.
Back
يتجه علي نحو ابنته بغضب قاتل والشرار يتطاير من عينيه ، علي بعصبية شديدة ويمسك بمعصمها : ليه تعملي كده ليه!!!! ،
ليه ترخصي نفسك ، واهو الجبان ال كنتي هتفضحينا معاه سابك وهرب ، حتي ماوقفش يواجهني ،
لييييه كدا ،،.
دينا بخوف وحزن علي ما وصلت اليه:
انا اسفه يا بابا
علي راح نازل بالقلم علي وشها ، اخرسي انا مش ابوكي ، ماتجبيش اسمي علي لسانك ، يا ريتني ما كنت خلفتك ولا كنت شوفت المنظر ده ، حسبي الله ونعم الوكيل فيكي
يا شيخة ، وراح زقها قدامه ووقف تاكسي وزقها فيه جامد ، وهي ركبت من غير ما تتكلم ، عشان ما ينفعلش عليها مره اخري !!...
في بيت حنين ...، تستيقظ حنين من نومها وتذهب الي الحمام تغتسل وتؤدي فرضها ، ومن ثم تذهب لتناول الفطار
مع والديها وأختها ..،
حنين : صباح الخير يا بابا ، صباح الخير يا ماما ،
صباح الخير يا سمسمة ..،
أسماء مشاكسة : ايه يا بنتي نشرة الصباح ال اتفتحت دي ، ما تقولي صباح الخير عليكو وخلاص ..،
خالد : بس يا بت مالكيش دعوة بيها ،
صباح النور يا حنين ، نمتي كويس ...،
حنين : الحمد لله يا بابا نمت كويس ...، طب تعالي يا بنتي افطري معانا ،..،
أسماء بزعل حقيقي : يا عيني يا عيني عالدلع ، الكل يدلع فيكي ، وانا فين من كل ده !!! محدش بيقولي كلمة حلوه
خالد متداركا الموقف : ليه بس كده يا سمسمة ، دانتي حتي آخر العنقود ، اينعم هو عنقود صغير ههههه، مفيش غيرك انتي واختك ، بس برضه انتي الصغيره
ومن ثم يقول مداعبا الشوق الشوق ، الحب الحب، ____ ،
أسماء مقهقه بصوت عال:ههههه،ربنا يخليك ليا يا بابا انا عارفة انك بتحبني،انا بس بهزر ...،
ماجده:وماله ياختي هزري براحتك وانت يا سي علي عنقود ايه ال صغير،ما انت عارف ال فيها ..،
خالد حزين لأنها ذكرته بهذا:ما انتي عارفة يا ماجده
ال حصل،كان لازم اشيل البروستاتا عشان الورم ما يكبرش وانا كنت بهزر .
ماجدة غاضبة من نفسها علي ما قالته:انا اسفة ياخويا
والله ما قصدي،يقطعني، والنبي ماتزعل مني،
انت عارف غلاوتك عندي ، ده انا بحبك اكتر من نفسي،
ده انا اخترتك من وسط كل ال حواليا ، انت مش بس جوزي ، انت ابويا واخويا وابني كمان ، ربنا يخليك ليا...،
خالد مبتسما:ربنا يخليكي ليا يا حبيبتي ، انا عارف والله ،..، حنين محاولة تغيير مجري الموضوع :
ايه يا جماعا! قلبتوها دراما ليه ،انا جعانة بقي ، يلا نفطر ..،
خالد:هههه، ماشي ياختي يلا نفطر ، الا بالحق الواد محمود عامل ايه واخبار خروجة امبارح ايه ...،
حنين : الحمد لله يا بابا كويس ، والخروجة امبارح كانت كويسة ..،
ماجدة : الا قوليلي يا بت هما بيعاملوكي كويس ،
يعني مامته واخواته البنات بيعاملوكي حلو ولا ايه !؟ .،.
حنين : اه يا ماما ، كويسين ولطاف معايا قوي ،
انا اصاحبت عليهم اصلا ،
وبالذات منة انا وهي بقينا اصحاب قوي ...،
أسماء بدون وعي : ما تقوليلي لباباكي علي ال قالهولك محمود ...،
حنين مرتبكة : اآ ايه يا بنتي ، محمود مقالش حاجة ..،
خالد بشك : في ايه يا حنين ، ماتقولي ..،
أسماء متداركة الموقف : لا ابدا يا بابا مافيش حاجة ،
انا قصدي ان هي تقولك ان محمود باعتلك السلام معاها ...،
حنين : اه اه فعلا يا بابا ، بيسلم عليك جدا ...،
خالد وهو حاسس ان فيه حاجة غلط : ماشي يا بنتي الله يسلمه ...،
حنين : طيب يا جماعة عن اذنكو انا رايحة الجامعة ،
عايزين حاجة ..؟ ...،
ماجدة : هتتأخري ولا هاتيجي بدري ، ،..،
حنين : لا يا ماما .هما محاضرتين وهاجي علي طول ....،
خالد : خلي بالك من نفسك ، مع السلامة ...،
حنين : مع السلامة
علي اول ما وصل البيت ، زق دينا قدامه ، وقعد يزعق فيها ، نادية جات علي صراخهم من جوه ...،
نادية بحدة : مالك يا علي ! بتزعق في البت كده ليه ،
براحة عليها ، حرام كده !! ..،
علي وقد بلغ الغضب ذروته :
يا شيخة حرام عليكي انتي ،
امال هي البت باظت من قليل ،
ماهو من دلعك فيها ! ...،
نادية بنرفزة : ايه يا علي ، في ايه ؟!! ،
من ساعة ما دخلت عمال تزعق وتنطر ،
هي البت عملت ايه لكل ده !؟ ...،
علي بسخرية : لا ابدا ما عملتش حاجة ، يدوبك شفتها
في حضن واحد غريب وبيبوسها ،
يا عالم كان هيحصل ايه تاني ؟!!! ..،
نادية بذهول وعدم تصديق : ايه !!!،
انت بتقول ايه انا بنتي عمرها ما تعمل كدا !....،
علي بحزن شديد : اهي عندك اهي ، اسأليها ،
انا ندمان علي تربيتي ال راحت هدر ،
بجد ، حسبي الله ونعم الوكيل فيكي !....،
نادية بصراخ : انطقي يا دينا انطقي ،
قولي انك ماعملتيش حاجة ! ..،
دينا بخوف وشجاعة قليلة تحسد عليها :
أأآ أنا ب ب بحبه ، و ه هو قالي انه _____ ،
علي وقد انهال عليها بالضرب : اخرسي ، حب ايه وقرف ايه ال يخلي البنت تفرط في شرفها ،
ده كان نافص شوية وياخدك معاه بيته ،
ومن ثم يمسك قلبه : اآه ، وفي هذه اللحظة تدخل منة الشقة وتري هذا المنظر أمامها "
تري أختها وهي مرمية علي الأرض وملابسها مبهدلة ،
وتري أبوها يسقط علي الأرض " ....،
منة بذعر : بااااباااا ! ، ومن ثم تجري مسرعة اليه :
رد عليا يا بابا ، مالك في ايه !؟ ....،
نادية وهي غير قادرة علي النطق من هول الصدمة :
يتبع