اخر الروايات

رواية مجهول النسب الفصل السادس 6 بقلم رشاد سيد

رواية مجهول النسب الفصل السادس 6 بقلم رشاد سيد



حنين وراحت قارصة محمود في رجلة : معلش يا عمي انا اسفة ...،

علي : ولا يهمك يا بنتي احنا مارضيناش نتعشي من غيركو ، يلا بقي اطلبو العشا ..، طلبو العشاء وتناولوه في جو جميل يعلوه جو الأسرة الدافي ، بالاضافة الي بعض الاحاديث الجانبية ..،

محمود : ايه رأيك يا بابا نتجوز انا وحنين في اجازة نص السنة
نادية : وليه بس الاستعجال يابني! ..،

علي : بس انتي يا نادية ، وماله يابني ، خير البر عاجله ،
بس انتو هتعرفو تكملو حياتكو وانتو لسه بتدرسو ،
قصدي يعني لو ربنا شاء وخلفتو عيل ولا اتنين ،
هتعرفو تدبرو حياتكو وانتو معاكو عيال !؟ ..،

محمود : ماهو انا اتفقت مع حنين انا احنا نأجل الخلفة سنتين ولا تلاتة لحد ما نخلص تعليم ، وبعديها اقدر اشتغل شغلانة واتنين وأكون قادر افتح بيت ، وان شاء الله حنين لما تروح تعرض الفكره علي ابوها وتشوفه موافق ولا لأ ..،

حنين بخجل : لا معلش ، اعفيني انا من الموضوع ده ،
عايز بابا كلمه انت في حاجة زي كده انما انا لأ ..،

محمود : وفيها ايه يعني يا حنين انتي هتعرضي عليه الفكره عادي ...،

حنين : معلش يا محمود ، مش هقدر اتكلم معاه في الموضوع ده ، تعالي انت عندنا بكره ولا بعده وكلمه ..،

علياء : خلاص يا محمود ما تحرجهاش ، ابقي كلم ابوها انت بلاش هي ..،

محمود : خلاش أمري لله ، هكلمه انا ..،

حنين : طب يلا عشان تروحني ..،

منة: ما لسه بدري خليكي قاعده معانا شويه ، احنا مش بناكل بنأدمين بعد الساعة 10 بالليل ..،

حنين:ههه لا معلش عشان اتأخرت

علي:خلاص يا منة سيبيها براحتها ، روح يا محمود روحها عشان محدش يقلق عليها ..،

محمود:حاضر يا بابا يلا يا حنين ..،

حنين:حاضر يلا مع السلامة، استأذن انا بقي ..،

نادية:اذنك معاكي يا حبيبتي ..،
ومن ثم يذهب محمود ليوصل حنين لمنزلها ..،

محمود:يلا يا حبيبتي خلي بالك من نفسك مع السلامة ..،

حنين:الله يسلمك طب ماتيجي تطلع معايا ده ماما عايزة تسلم عليك ..،

محمود:لا خليها مره تاني عشان الوقت اتأخر ويدوب الحق اروح ..

حنين:ماشي براحتك يلا عايز حاجة تصبح علي خير .،

محمود:لا شكرا وانتي من اهله ..،

ومن ثم تصعد حنين لبيتها .،

أسماء:أخبار الخروجة ايه؟.،.

حنين:كانت جميلة جدا بس محمود طلب حاجة من أبوه بخصوص فرحنا ..،

أسماء بتساؤل:طلب ايه؟..،

حنين:طلب انه يخلي فرحنا في اجازة اخر السنة ..،

أسماء بمزاح:ده أكيد اتجنن باين عليه مستعجل اوي ومش قادر يصبر ..،

حنين وقد ضربت بالوسادة في وجهها:بس يا بت، هو كل الفكره انه مش عايز فترة الخطوبة تطول ويجيلي كل شوية، بدل كده نبقي متجوزين أحسن وقررنا نأجل الخلفة سنتين ولا تلاته لحد ما نخلص جامعة ..،

أسماء:طب وانتي هتقولي لابوبكي ..،

حنين : لا طبعا انتي اتجننتي ولا ايه ، انتي عايزاني اكلم ابوكي في موضوع زي ده ، انا قلتله يجي يكلم بابا ويشوف رأيه ايه ، وبعد كده يسهلها ربنا ...،

أسماء : أيوه ، برافو عليكي ، انتي ماتدخليش نفسك في الحوارات دي .. ،

حنين : ما انا قلت كده برضه ، ويلا بقي كفاية رغي انا تعبانه وعايزة انام ..،

اسماء : ماشي ياختي نامي انشالله تنام عليكي نمله ..،

حنين : اطلعي بره يا بت ،،..،

أسماء مخرجة لسانها : بس ماتزوقيش ،
انا طالعة وساينهالك مخضرة

في صباح يوم جديد ملئ بالأحداث ...،

منة : صباح الخير يا ماما ، انا رايحة الجامعة ،
عايزة حاجة ؟...،

نادية : لا يا حبيبتي شكرا، محتاجة فلوس ...،

منة : لا يا حبيبتي ، شكرا ، معايا فلوس ...،

نادية : ماشي يا حبيبتي ، خلي بالك من نفسك ..،،

منة : حاضر يا ماما ، مع السلامة ....،

ومن ثم تذهب منة الي الجامعة ، وتحضر محاضرتين ،
وتجلس في الكفاتيريا لانتظار المحاضرة الثالثة ،
فتراه قادما من بعيد ، فيخفق قلبها بشده ،...،

أحمد : ازيك يا منة ، عامله ايه ؟ ...،

منة بخجل : الحمد لله ، ازيك انت عامل ايه !؟ ...،

أحمد : الحمد لله ، انا لقيتك غيبتي امبارح ، فكتبت المحاضرات في كشكول وجبتهولك....،

منة بهيام : شكرا يا أحمد ، تعبتك معايا ...،

أحمد : ليه بس بتقولي كده انتي زي أختي وأكتر ...،

منة بزعل : أختك !! ، ماشي ياحمد ، عن اذنك ...،

أحمد بتردد : منة ،! انا عايز اقولك ان انا ~~~~~~ ...،

ومن ثم يأتي صوت مناديا: يا احمممد

فتنزعج منة من هذا الذي اقتحم حديثهم فجأة ...،

أحمد : خلاص يا منة نكمل كلامنا بعدين ....،

منة بضيق : حصل خير عن إذنك ...

أحمد : اتفضلي ...،
ومن ثم تذهب منة ...،

أحمد : يا ساتر عليك يا عادل ،

ده انا خلاص كنت هقولها ان انا بحبها ..،

عادل مقهقها : ههههه ، تعيش وتاخد غيرها الجايات كتير ...،

نعود مره أخري الي بيت محمود ...،

دينا : يا ماما انا رايحة الدرس ...،

نادية مستغربة : بس انتي معندكيش دروس النهارده ،..،

دينا مرتبكه : ابدا يا ماما ، دي حصة اضافية عشان متأخرين فالمنهج ....،

محمود ساخرا : سيبيها براحتها يا ماما ، هي من امتي بتكدب علينا !..،

دينا بشك من اسلوب محمود :
انا ماشية يا ماما عشان متأخرش ،

ومن ثم تذهب دينا لتقابل سيف ...،

سيف ماكرا: وحشتيني يا حبيبتي وراح واخدها بالحضن ...،

دينا : وانت اكتر يا حبيبي ،
ولسه سيف هيبوسها ....،

________: يا دييييينا ....،

دينا بذعر وخوف شديد : ده صوت



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close