اخر الروايات

رواية عشق لا يقبل التحدي الفصل السادس 6 بقلم سعاد محمد

رواية عشق لا يقبل التحدي الفصل السادس 6 بقلم سعاد محمد



                    
عاد إلى الفيلا وهو غاضب بشده من طريقة حديثها القويه إليه ليتذكر كلماتها الواضحة التى قالتها وهى تقول بتحدي له انا بكرهك وبكره كل واحد من عليتكم الكادبين والمخادعين  وتقول أيضا أنها عرفته منذ أن دافع عنها بذالك الملهى بل من قبله عندما قرأت إسمه ضمن مجموعة رجال الأعمال وأنها لن تكون له حتى لو دفع عمره ثمنا لأخطاء الماضى  
ليبدء فى تنفيس دخان سيجارته بغضب وهو يتوعد لتلك المستبده أن تكون له بأى طريقه فكما يقال فى الحب والحرب كل شىء مباح 
💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨
دخلت إلى اختاها مره اخرى وهى بحاله شبه هادئة لتقول لهم مزهقتوش يلا علشان ماما متتعصبش علينا 
لتردلمياء هى كده كده هتتعصب يبقى خلينا ننبسط 
لتقول لمار اه والله خلينا ننبسط دول بيقولوا فيه رقاصه ومطرب مشهور جايين وتقول بخبث أهو تتعلمى منها مش كنتى عايزه تبقى رقاصه 
لتردسلمى بضيق بطلى سخافة وتجلس بجوارهم شارده إلى أن انتهى الفرح 
لتنصدم لمياء بوجود نادر يقف بجوار باب القاعة الخارجى 
لتحاول أن تداري نفسها حتى لايراها ولكن كيف وجهها بوجهه 
لتجده يقترب ويتحدث اليها بتهكم قائلا 
ايه إلى مسهرك بره لحد دلوقتي 
لترد بتوتر أصله فرح صاحبتى 
ليقول بغضب فرح صاحبتك تقعدى وقت صغير تجمليها وتمشى مش تقعدى لنص الليل 
لتقول بخوف ماانا معايا أخواتي 
ليقول بغضب ماشاءالله يعنى اخواتك البنات هيحموكى لو حد ضايقك فى وقت زى ده 
لترد ببساطه ما إحنا معانا بخاخ وكمان صاعق  اليكترونى للدفاع عن النفس 
ليقول بضيق ولا يمكن يكون دا المحضر إلى هتعمليه جديد انك اتعرضى للخطر أثناء العوده نص الليل ويأمرها ويقول يلا علشان اوصلكم 
لتقول له إحنا معانا عربيه مفيش داعى 
ليرد بأمر أنا قلت هوصلكم يبقى مش عايز أعذار 
لترجع إلى اختاها اللتان كان يقفان بعيد قليلا لتخبرهم انه من سيصلهم لتبتسمان على تلبكها ويوافقان  
دخلن إلى سيارته جلست لمار بجواره وبالخلف سلمى ولمياء 
لتقول لمار متشكرين إنك هتوصلنا وخليت واحد يجيب العربيه وارانا 
ليقول ببسمه بسيطه ولاشكر ولاحاجه دا واجبى وينظر اليها بغضب من المرآه الاماميه للسياره 
لتسأله لمار عن سبب تواجده بالفرح 
ليقول الفرح كان فيه شخصيات مهمه وكنت فى مهمه لحمايتهم 
لتقول سلمى فى نفسها من الواضح أن السلطه والمال والشرطة كان لهم الحضور الطاغي على الفرح💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨فى الصباح وجدن الماء تسكب على وجوهن ليصحون بفزع
ليجدون صفاء تقف تنظر لهم بغضب شديد وتقول
اصحوا يا حلوين ياقطاقيط 
لينظرن اليها بترقب فبعد هاتان الكلمتان سيكون وابل من غضبها 
لتقول بهدوء يسبق العاصفة بناتى الحلوين جايين لى من بره الساعة تلاته الفجر لأ وايه جايين فى عربية تابعه للشرطه 
لتردلمياء علشان تعرفى أننا مهمين 
لتقول لمار اسكتى ياكلبه هتسخنيها علينا فى الوقت ده الصمت أفضل من الغباء
لتقول صفاء بتأكيد بالظبط الغباء وبما أنكم انتو التلاته اغبيه فأنا قررت انشطكم 
لتردسلمى بخوف وهتنشطينا ازاى 
لتقول صفاء قولتى لى ازاى ياحبيبتى أنا هقولكم اول حاجه تنضيف ارضيات البيت عايزه البيت يلمع يعنى زى ما بيقولوا اكب السمنه عليها ولمها تانى من نظافته 
تانى حاجه بما أننا قربنا على الشتا غسيل البطاطين والمفارش والالحفه 
تالت حاجه غسيل سجاد البيت كله 
لينصدموا 
لتقول لمياء بتوسل إحنا نودي السجاد والبطاطين والمفارش المغسله وكفايا علينا تنضيف البيت 
لتقول صفاء بتعسف أنتم إلى هتعملوا إلى قولت عليه وعلشان تعرفوا أنى ديمقراطية أنا هسيب كل واحده تختار الحاجه إلى عايزه تعلمها وتكمل بسخرية  ماهو مش معقول عندى تلات بنات حلوين زيكم واروح المغسله دا حتى عيب فى حقكم 
وقبل أن ترد إحداهن أكملت صفاء بتحذير كلمه واحده منكم وهتزيد الأوامر فاستغلوا الوقت احسنلكم 
لتجدهن يوزعن الأشغال عليهن بحنق شديد 
بعد قليل وقفت كل منهن إحدى الاشغال 
لتبدء لمياء بتنظيف البيت 
وسلمى غسل البطاطين والمفارش 
ولمار غسل السجاد 
بعد وقت طويل انتهين من اشغالهن ليرتمين على اريكه بغرفة المعيشة هالكين 
لتقول سلمى بعتب قولتلكم نروح من بدري اقعدوا تتريقوا عليا وتقولو لى هى كده كده هتتعصب علينا إيه قاعده تشرب شاى بالنعناع وإحنا هلكنا من الأشغال الشاقة 
لتدخل عليهن وبيدها كوب الشاى بالنعناع الخاص بها وتقول ببساطة خلصتوا شغلكم 
لينظرن لها دون رد
لتبتسم وتقول بسخرية 
أيه ياقطقوطه منك ليها تعبت دا انت غرضى مصلحتكم تتعلموا حاجه تنفعكم فيما بعد علشان أما تتجوزو تعرفوا تنطموا وتنضفوا بيوتكم 
لترد لمار بغضب أنا مش هجوز أنا هعنس واشتغل براحتى فى التصميمات
لترد صفاء دا شىء أنا متأكده منه علشان انت غبيه ومش شاطره غير فى الرسم والتصميم بس ياريت تصممى على النجاح علشان زمايلك بقوا فى تانى سنه فى الجامعه 
لترد لمار بغضب دى هى سنه واحده إلى عدتها وكانت ايدى الشمال مكسوره وإنت عارفه إنى مش بعرف أعمل حاجه باليمين والسنه التانيه علشان تاريخ ميلادى متأخر واتأخرت سنه بسببه
لترد صفاء ماانا عارفه أنك شوله 
لتقول لمياء بتعب أنا كنت عايزه اتجوز وافتح بيت بس بعد شغل النهاردة أنا قررت اعمل مظاهرةضد شغل البيت كله 
لتقول صفاء طول عمرك خايبه
لتقول سلمى أنا هقطع الإجازة وقولهم ينقلونى انشالله الصومال 
لترد صفاء علشان تروحى ترقصى للقراصنه 
لتقول لمياء دا أنت ناقص تشغلى لنا أغنية والله يازمن بتاعة شادية وأنت بتذلينا 
لتقول صفاء أنا مش بذلكم أنا بأدبكم علشان تفكروا أما تخالفوا اوامرى فى العقاب إلى هيستناكم علشان خوفى عليكم وقلبى إلى كان هيوقف 
💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨
عاد  عابدلتناول العشاء برفقة أبويه وأخيه وزوجته واخته 
ليخبرهم بعد تناول الطعام  ويقول بهدوء
أنا قررت افسخ خطوبتى أنا ونوران 
لينصدم الجميع وتبتسم له أخته رحيل فهى تعلم أنه لا يشعر بأى مشاعر اتجاه نوران 
لتقول أمه بغضب والسبب إيه 
ليرد عابد ببرود بدون أي سبب أنا عندى إحساس أنى مش هقدر ابدء حياتى مع نوران والافضل أننا ننهى الخطوبة وإحنا لسه على البر 
ليقول منتصر بتشجيع وأنا رايى أن كده أفضل احسن مابعد كده تطر تكمل معاها غصب عنك بدون مشاعر 
لتنزعج من حديثه زوجته نورين وتشعر بالألم يفتك بقلبها وتغادر وهى تفكر فى وضع نهايه لعذابها بحب ميؤس منه 
لتنتقده أمه وتقول هتفضل طول عمرك غبي ومتسرع 
ليغادر هو الآخر دون رد 
ليقول رفعت بتأكيد لعابد فيه واحده تانية بتحبها علشان تاخد القرار دا دلوقتي 
ليرد عابد بمراواغه مش لازم يكون وحتى لو فيه فا مش هى السبب الرئيسي 
لتقول رحيل لإنهاء الموضوع أنا مع عابد ومنتصر أن جوازه من نوران مش هيبقى فيه تكافئ ولا مشاعرفالأفضل الانفصال 
ليقف عابد ليغادر ولكن قبل أن يذهب 
قالت غاده انا متأكده أن فيه واحده دخلت حياتك أنا حاسه بتغيرك من بعد رحلة اسبانيا واتمنى انك تحكم عقلك علشان ما ترجعش تندم 
ليرد عابد بهدوء حتى لو فيه واحده تانيه فأنا مش هرجع فى قرارى ولا هندم عليه حتى لو طلعت غلطان 
ليتركهم ويغادر بعد أن نزع فتيل القنبله
لتقول رحيل  أنا حاسه أن فيه حاجه هتحصل تحط الكل فى صدام مع نفسه 
💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨
فى الصباح 
دخلت غاده إلى النادى لتجد نوران تنتظرها لتجلس بجوارها 
لتقول نوران لغاده 
خير أنا قلقت لما اتصلتى عليا وقولتى لى أنك عايزنى فى حاجه مهمه 
لتندفع غاده بالحديث وتقول قلتلك طريقتك الغبيه واستسلامك وضعف شخصيتك هيكونوا السبب فى نفور عابد منك  وممكن يبعد عنك واهو حصل امبارح أعلنها مباشر لنا أنه هينهى خطوبته ليكى 
لتنصدم نوران وتبكى 
لتقول غاده بضيق قلتلك إنك هتخسريه بسلبيتك معاه مع أن عارفه أنك بتعرفى توصلى للى إنت عايزاه بدليل إنك خليته هو بنفسه يطلبك للجواز قبل كده بس للاسف بعد ما خطبك فكرتى إن أما توافقيه وتنفذى أوامره وتلغي شخصيتك أمامه هتعرفى تسيطرى علي قلبه 
لترد نوران بحزن إنت عارفه إنى بحبه قوى من زمان ومستعده أعمل أي حاجه علشان يحبنى
لتقول غاده أنا عارفه أنك بتحبيه وعلشان كده أنا قررت اساعدك ترجعيه ليكى المهم أنا عايزه شخصيتك القوية تظهر وبلاش تمثيل الضعف أمامه 
أول حاجه أنا متأكده إنه هيتصل عليكى علشان تتقابلوا عايزاكى تتهربي قد ما تقدرى وتأجلى مقابلتك معاه أطول وقت 
لتقول نوران بس هو ممكن يجى عندنا البيت وأكيد ساعتها مش هقدر اعتذر عن مقابلته 
لتقول غاده سافري عند اخوكى إيطاليا  أسبوع أو اتنين بس متقطعيش أتصالك بيه وياريت تسافرى النهاردة 
💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨
بعد مرور عدة أيام 
اصطحب عابد أخته لتناول العشاء بأحد المطاعم
والتحدث معها حول وجيه 
ليقول لها بود أظن إنت اخدتى مهلة كبيره للتفكير والمفروض تقولى لى قرارك 
لتبتسم وتقول له بود أظن من حقى أخد وقتى دا ارتباط وثيق بين اتنين وأنا لسه منسيتش إنه سابنى قبل كده قبل الخطوبة بيوم واحد لمجرد خلاف مع ماما 
ليقول عابد إنت عارفه أن ماما مش موافقة عليه علشان مش من نفس المستوى 
لتقول رحيل إنت عارف انى مش بحب المظاهر وأنه هو إلى كبر الخلاف لما حاول يخيرنى بينه وبين ماما وقبل ما أرد عليه لقيته بينهى إلى بينا وبيقول أن ماما قاصده تهينه وانى ضعيفه وهى ممكن تسيطر على حياتنا وتحولها لعذاب 
ليقول عابد بهدوء وإنت شخصيتك مش ضعيفة وبتخلى ماما تتحكم فيكى ساعات بدليل دراستك كان نفسك تدرسى عن الطفولة ودرستى فى الجامعة الأمريكية وحتى اهتمامك بأحدث خطوط الموضه مش بسببها 
ليكمل حديثه أنا رأيى إنك خايفة تحولى حياتك زى ماما وتبقى صوره منها بس أنا متأكد أنك تقدرى تبنى السعادة الحقيقية مع وجيه وتنجحى علاقتك
العاطفية معاه 
لتبتسم له 
ليضحك وهو يمسك يدها ويتحدث اليها بود إحنا إلى نقدر نفرض على حياتنا السعاده مش حد تانى وأنا هقول لوجيه إنك وافقتى تبدئى معاه من جديد 
لتبتسم له وتقول له وأنت هتبدء امتى 
ليستغرب سؤالها ويقول هبدء إيه 
لترد رحيل هتبدءسعادتك مش هتقولى مين إلى دخلت حياتك خلتك تفكر بقلبك مش بعقلك 
ليبتسم بألم ويتذكر معذبته التى ترفض حبه رغم محاولاته المستمرة التقرب منها وهى تبعده عنها 
ليقول بمراواغه وايه إلى مأكدلك إنى فى واحدة دخلت حياتى 
لترد رحيل إنت لو مدخلش واحدة فى قلبك عمرك ماكنت هتنفصل  عن نوران لأنها بالنسبة لك الزوجه المثالية أمام الناس بس بدون مشاعر أو مشاعر إنت إلى تتحكم فيها بعقلك إنما أنت قلبك بدء يتحكم فيك ويثور عليك وبعدين أنت ليه لدلوقتى منهيتش ارتباطك بنوران رغم أنك مصر عليه 
ليقول نوران مسافره إيطاليا عند اخوها وأما جيت اتكلم معاها فى الانفصال قالت أما تنزل مصر نبقى نشوف هنوصل لايه 
لتقول رحيل وانت عايز إيه ولا محتار تاخد قرار 
ليرد عابد بتأكيد لأ أنا خدت قراري وهنفصل عنها 
و
وقبل أن يكمل حديثه معاها نظر أمامه ليرى سلمى تدخل إلى المطعم برفقة شاب وحدهما 
لينزعج ويشعر بغيره كبيره وهو يراها تجلس برفقته على إحدى الطاولات 
لاحظت رحيل تبدل ملامحه إلى الضيق فجأة وعيناه تشع غضب 
لتنظر خلفها حيث ينظر
أما سلمى بمجرد أن لاحظت نظراته لتدعى إلا مبالاه بوجوده وتحدثت بهدوء إلى من يرافقها 
ظل ينظر إليها لفتره قصيره إلى أن إنتهى صبره وهو يري من يرافقها يمسك يدها ليقف فورا ويتجه اليها وسط استغراب رحيل 
وقف أمامها ومد يده له بالسلام 
لتزيد من غضبه وهى تقول أسفه مبسلمش على رجاله غريبه
لينظر لها نظره حارقة ويرد بتهكم مبتسلميش على رجاله غريبه إنما بتقعدى تهزري وتتضحكى مع رجاله تعرفيها 
لترد عليه بغيظ فعلا وبعدين أنا نسيت اعرفكم على بعض 
ليرد هادى الذى كان برفقتها عابد بيه غنى عن التعريف 
ليبتسم عابد له بغضب 
لتقول سلمى بسخرية اكيد غنى عن التعريف 
وتقول و دا هادى ابن عمتي لتصدمه وهى تقول ويبقى خطيبى 
ليشعر بنيران تلتهب قلبه 
ليقول بس مش شايف فى أيديكم دبل 
لتردسلمى بارتباك إحنا مخطوبين بس لسه الدبل هنلبسها قريب وأكيد هندعى حضرتك وبعدين مش الدبله هى إلى تبين اذا كنا مخطوبين أو لأ  بدليل الدبله إلى فى ايدك ولا بتتفائل بلبسها
لينظر اليها بغيظ ويقول لنفسه يبدو أن هذه المستبده تستفزه وتسعى لحرق قلبه بتحديها له 
ولكن أن كانت مستبده فهو عاشق وستخضع لعشقه 
ليميل عليها ويهمس لها خلى بالك من كلامك لأن كل شىء فى الحب والحرب مباح وإنت إلى بدأتى باستفزازى
ليرتجف قلبها وتنظر له وتبتسم بشموخ



السابع من هنا

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close