اخر الروايات

رواية عشق لا يقبل التحدي الفصل الخامس 5 بقلم سعاد محمد

رواية عشق لا يقبل التحدي الفصل الخامس 5 بقلم سعاد محمد


رواية عشق لا يقبل التحدي الفصل الخامس 5 بقلم سعاد محمد



                    
بعد مرورعشرة أيام 
دخل عليه مكتبه صديقه وجيه مازحا يظهر رحلة اسبانيا روقتك شايفك بتشع تفاؤل عكس وأنت كنت رايح 
ليبتسم له ويقوم من على مكتبه ليرحب به ويعانقه ويقول دا حسد بقى 
ليقول وجيه بضحك بصراحه آه اصلك لما كلمتنى اول اما سافرت حسيت انك ممكن ترجع على نفس الطياره بس بعدها بيومين حسيت انك مش عايز ترجع قولى بقى هى اسبانيا حلوه قوي كده خليتك عايز تقعد هناك وبدل ما الرحله كانت أسبوع فضلت عشر أيام ويكمل بمزاح فضفض لاخوك واعترف وأقر ايه إلى حصل هناك 
ليرد عابد بمراوغه إلى حصل حصل ولسه مخلصش 
ليسأله وجيه بخبث وايه إلى حصل ولسه مخلصش ويكمل بمراوغه هو الآخر ولا إلى حصل له علاقه بالى قولت لى أسألك عليها 
ليبتسم عابد ويقول بمراوغه ممكن ليه لأ 
ليقول وجيه أنا مش مصدق بقى عابد رفعت الصوان وقع فى الحب مش معقول دا كنت بقول إنك حجر صوان زى اسم عيلتك 
ليضحك عابد لأ لسه موصلش حب ممكن تقول إعجاب أهم حاجه جبتلى معلومات عنها 
ليرد وجيه آه فى ملف كامل عنها عندك على الايميل لسه بعته من شويه 
ليقول وجيه باستعلام بس فى مشكله مش عارف هتحلها ازاى 
ليقول عابد بقلق ايه هى 
ليقول وجيه نوران هتعمل معها ايه وأنا شايفك منجذب لناحية تانيه أنت ناسى انك انت إلى خطبتها بنفسك يعنى محدش غصبك دلوقتي هتعمل ايه 
ليرد عابد بسهولة مش مشكله ولا حاجه اتنين مخطوبين معرفوش يتفقوا فانفصلوا بهدوء 
ليقول وحيه الموضوع مش سهل زى انت مابتقول 
إنت ناسى أنها أخت مرات اخوك وانكوا تقريبا كنتم هتتجوزوا قريب 
ليقول عابد ننفصل دلوقتي وإحنا على البر ولا نجوز ونقرف بعض أو أبقى نسخه من بابا اومنتصر وفى الاخر مش هقدر أكمل زيهم وانفصل عنها يبقى دلوقتي أفضل 
ليقول وجيه باقتناع والله عندك حق ويكمل باستذكار على فكره أنا عرفت بالصدفه أن إلى كنت عايز معلومات عنها نزلت مصر من يومين يعنى بعدك بيومين 
ليقول عابد وعرفت منين 
ليرد وجيه من صديق ليا بيشتغل فى أمن المطار بالصدفة هو من هنا ويعرف والدها 
وقبل أن يكمل سمعا صوت طرق على الباب لتدخل بعده أخته رحيل وهى تقول بقالك أربع أيام جاي من السفر ومشفتكش وجيت اشوفك 
لترى وجيه يجلس معه لترتبك قليلا ثم تقول انا فكرتك لوحدك ليشعر وجيه بخجلها ويبتسم ويقول اعتبريه لوحده لو دا هيريحك اعتبرينى مش موجود لترد بخجل لأ أنا مقدش بس أنا كنت مفكراه لوحده لما مديرة مكتبه قالت إنه فاضى 
لينظر لها بعيون تفيض عشقا ويقول بألم أنا خلصت وكنت ماشى علشان اسيبكم لوحدكم ويتركهم ويغادر وقلبه يتألم من محبوبته التى تخفى حبه خوفا من تجربه فاشله معه بالسابق 
اتجهت إلى أخيها وعانقته ليشعر بارتجافها ليضمها إليه ليطمئنها أنه بجوارها 
💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨
دخلت إلى القسم بعد غياب لتنفيذ مخططها الجديد 
توجهت مباشرة الى حمام السيدات لتخرج وتتجه إلى مكتبه بمجرد أن رأها أحد العساكر أدخلها فورا 
لتجده يعمل وبيده ملفا يطلع عليه 
لتتنحنح لينظر اليها ويقول باحترام تحت أمرك ياافندم شكوة حضرتك ايه 
لتقول أنا عايزه اعمل محضر تحرش ل
ليذهل من نطقها ولكن يخبر نفسه أن هذا الصوت يألفه ولكن مستحيل أن تكون هى من ترتدى تلك الزى 
فكانت ترتدى فستانا جليديا بنى اللون ويظهر جزء من رقبتها يصل إلى ركبتها وتحته ترتدى شرابا اسود شفاف وفوقه جاكيت بنصف كم ويحدد جسدها وتضع مكياج صارخ 
ليقف بغضب ويقول والهانم خارجه من بيتها وجايه بالمنظر ده ومش عايزه حد يتحرش بها 
لتقول بارتباك ماله لبسي 
ليقوم من على مكتبه ويتجه اليها بغضب ويقول ولا لبس الراقصات ويخرج منديلا ورقيا من علبه على مكتبه ويسمح طلاء الشفاه من علي شفتيها التى يريد تقبيلها ليعنفها على اغوائها 
ويقول انت مبصتيش فى المرايه قبل أما تجى 
لتقول باستفهام أنا مش عارفه كلامه ده داخله ايه فى المحضر إلى أنا جايه اعمله 
ليرد بغضب انت شبه الاراجوز وعايزه تعملى محضر تحرش ولمين بقى أنشأ الله 
لترد بخوف لمتولى العسكري إلى بره 
ليضحك عاليا ويقول وكمان المحضر فى واحد عسكرى لأ دا كدا أنا اتأكد 
لتقول بتوتر وبلاهه اتأكد من ايه
ليقول بسخرية انك اتجننتى رسمى 
لتقول له مسمحش لك تتهمنى بالجنان ولازم تعتذر منى فورا والاهعمل فيه محضر سب وقصف 
ليضحك ويقول بسخرية ودى بقى فكرة المحضر إلى جاي 
لتصمت ليقول لها إيه فكرتنى مش فاهمك انك كل كام يوم تجي تعملى محضر كاذب بس الصراحه المره دى فاقت توقعاتى ليمسكها بقوه من يدها ويقول بغضب إنت طالعه من بيتكم بالمنظر ده وكل الناس شافوكى بيه
لترد سريعا وخوف لأ والله انا كنت لابسه لبسى العادى وغيرته هنا فى حمام القسم ومحدش شافنى غيرك بيه أنا كنت لابسه فوق جاكيت طويل وقلعته أما دخلت المكتب 
ليترك يدها ويتنهد بهدوء ويقول الحمام أمامك أهو تلات دقايق تدخلى تغيرى اللبس ده وتمسحى الزفت إلى على وشك 
لتقف كالصنم 
ليقول بصوت عالى سمعتى 
لتذهب سريعا إلى الحمام وتغلقه من الداخل عليها 
ليبتسم على تصرفها الأحمق 
خرجت بعد حوالى أكثر من عشر دقائق 
لينظر إلى ملابسها برضا ويقول دلوقتي نتكلم بهدوء 
لترد عليه وتقول وماله نتكلم هوانا خارسه 
💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨
دخلت صفاء إلى الغرفه التى تضم بناتها فهى عباره عن غرفتان مفتوحتان على بعضهم 
بجانب منها يوجد ثلاث سرائر لهن وبجانب آخر ثلاث مكاتب ودولاب كبير لهن الثلاثة 
لتجد سلمى مازالت نائمه بفراشها  لتجلس بجوارها على السرير لتوقظها وتقول
اصحى ياسلمى قربنا على الظهر 
لتدير سلمى وجهها الناحيه الأخرى وتقول سيبنى انام وأبقى صحينى العصر 
لتشد صفاء الغطاء من عليها بقوه وتقول إنت جايه تنامى هنا أيه مكنتيش بتنامى فى اسبانيا 
لتقول سلمى وهى مازالت نائمه اه مكنتيش بنام 
لتقول صفاء  بسخريه وايه إلى كان مطير النوم من عينك هناك وتكمل استهزاء ليكون الحر هو السبب 
لتصحو سلمى وتخطف الغطاء من يدها وتقول بتأكيد بالظبط الحر هو السبب وتغطي نفسها وتنام مره اخري 
لتسحب صفاء الغطاء مره اخري وتقول بحزم 
والله لو مصحيتى وقولت لى . ايه سبب نزولك اجازه مفاجئة لكون جايبه ميه ورميها على مراتب السراير وخليك تشيلها تطلعيها فى الشمس تنشف وتناموا انتو التلاته على ملة السرير 
لتصحو سلمى فجأة وتقول لأ الطيب أحسن أنا اصحى احسن 
لتقول صفاء بهدوء يلا قولى لى 
لتدعى سلمى الغباء وتقول اقولك أيه 
لتنظر صفاء لها بغيظ وتقول أنا مش عايزه غباء ولا مناهده هتقولى ولا انفذ إلى قولت عليه وتدعى الوقوف من على الفراش 
لتمسك سلمى يدها وتقول برجاء لأ هقولك إنت مفتريه وممكن تعمليها إنت محسسانا أننا مش ولادك دا أنت لو مرات اب أو لقينا فى الشارع هتعملينا احسن من كده 
لتنظر لها بغيظ وتقول مش عايزه رغي فاضي وهاتى من الأخر احسنلك 
لتقول سلمى بتأثر بصراحه أنا أجبرت على الإجازة 
لتقول صفاء بخضه ليه اجبروكى 
لتقول لها بصراحه علشان خلاف بين وبين واحد اسبانى بس هو واصل يعنى 
لتقول صفاء وايه سبب الخلاف 
لتقول سلمى كان عايزنى ارافقه ولما رفضت بدء يبعت لى هدايا غاليه ولما زهقت منه خدتها ورحت رميتها فى وشه وقولتله يبعد عنى 
قام راح اشتكى لرئيسى فى السفارة ولما حاول يدافع عنى قاله أنى على علاقه بواحد مصري وطلع صور ليا معاه وكمان شريط فيديو وأنا برقص فى 
لتصمت قليلا 
لتقول صفاء فى ايه كملى 
لتقول بخوف من رد فعل أمها فى ملهى 
لتقول فى كباريه يعنى والصور والفيديو دول مظبوطين ولا فوتومونتاج 
لتقول سلمى بتردد الاتنين 
لتقول صفاء باستفهام يعنى ايه 
لتوضح سلمى وتقول 
أنا كنت معزومه فى حفلة عيد ميلاد واحد زميلى من سفارة تانيه وكنا بنرقص مع بعض بس هو منتج الفيديو أن أنا إلى برقص لوحدى 
والصور دى كانت من لقاء اقتصادى وكان المصري دا حاضر فيه بس هو عمل لها فوتوشوب أنها حميمية يعنى 
فالسفير لما واجهنى ووضحتله قالى أنه واثق فيا وخايف عليا من نفوذه وقدملى على اجازه وطلب نقل فى التنقلات إلى الجايه لبلد تانيه علشان أكون بعيده عنه 
لتقول صفاء بسخريه وامتى التنقلات دى 
لترد سلمى معرفش 
لتقول صفاء بسخريه وانت كنتى راحه تشتغلى ملحق اقتصادى ولا رقاصه
لتبتسم سلمى وتقول والله كانت حفلة عيد ميلادوكنا كلنا بنرقص وبنفرفش مع بعض 
لتقول صفاء بسخرية تفرفشوا وتقول بسؤال ومين المصري إلى كان فى الصور
لتقول سلمى بارتباك ومراوغه دا راجل أعمال 
لتقول صفاء ماانا عارفه انه راجل أعمال بس هو مين  اسمه ايه وبيشتغل فى ايه
لتقول سلمى بخوف هو هو بيشتغل فى الملاحة واسمه اسمه  
لتقول صفاء بفروغ صبر إيه نسيتى إسمه 
لتقول سلمى لأ بس بس 
لتقول صفاء بس ايه انت هتقلبلى قطه اخلصى وقولى 
لتقول سلمى سريعا إسمه عابد رفعت الصوان 
لتنصدم صفاء وتقول مستحيل وتكمل بتحذير إنت ممنوع تكلميه مره تانيه أبدا مفهوم 
لتقول سلمى وأنا هقابله فين علشان اكلمه دا كان موقف طارئ 
لتقول صفاء بقوه لموقف طارىء ولا غيره ممنوع أسمع إسمه مره تانيه فاهمه لتصمت وتقول فاهمه ولا لأ 
لتقول سلمى بخوف والله فاهمه 
💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨
فى المساء جلست لمياء برفقة اختاها تحكى لهم عن لقائها مع نادر صباحا ليضحكا عليها 
لتقول لمياء بكره أما واحدة فيكم تحب هتبقى هطله زى 
لتقول لمار أنا عمرى ماهحب أنا مش هحب غير مستقبلى وانى أكون ناجحه وبس 
لتقول سلمى وأنا كمان زيك 
لترد عليهم لمياء بكره نشوف والاوضه دى هتبقى شاهد على دموعكم 
ليردا لمار وسلمى فى نفس اللحظه بعيد الشر 
لتقول لمياء بهيام شر دا احسن واحلى شر 
لتقول لمار مستغنين عنه ليكى 
لتقول لمياء سيبكوا من الكلام دا فرح البنت لبنى عارف بعد أسبوعين وهتتجوز واحد ابن محامى كبير وعامله الفرح فى أشهر قاعه ببورسعيد  وعزمتنى ماتيجوا نروح سوا نتفرج على المظاهر الفارغه 
لتضحك سلمى وتقول وهى صفاء هتوافق 
لترد لمار هى مش هتوافق بس بابا لو وافق هى هتسكت وتسبنا نروح وأنا هقنع بابا 
لتقول لمياء وأنا متأكدة أنه هيوافق علشان يخلص من رخامتك خلونا نشوف هنلبس ايه وادا عليكى ياحضره المصممه العبقرية تلبسينا حشمه وذوق 
💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨💨
بعد أسبوعين 
دخلن الثلاث بنات إلى تلك القاعة الفخمه لحضور زفاف زميله لمياء لتقول بانبهار ايه الناس دي كلها دى بورسعيد كلها هنا 
لتقول سلمى بمزاح باين البنت لمياء غلطت وجبتنا هنا علشان نمشى فى مظاهرة من مظاهراتها 
لتقول لمياء مظاهرة ايه إلى بيبقى المتظاهرين بالنضافه دى اكتمى منك ليها هتفضحونا تعالوا نشوف أي طاوله فيها مكان فاضى نقعد فيه 
جلسن على إحدى الطاولات  وبعد قليل قالت سلمى 
أنا اتخنقت أنا هطلع اشم هوا وارجع 
لتقول لمار مع نفسك أنا مبسوطة لتقول لمياء هو فيه هوا احسن من هنا شوفى المظاهر الفارغه حلوه ازاى 
لتقول بسخريه خليكم وأنا هطلع اشم هوا انضف من المظاهر الفارغه إلى هنا
خرجت إلى الحديقة المرفقه بالقاعة  لتجد يد تسحبها وتقف تحت إحدى الأشجار وتسمعه يقول 
وحشتيني 
لتبتلع ريقها تتنفس بسرعه  ورعب حتى هدأت 
لتنفض يده عنها وتقول بسخريه وانت تكون مين علشان اوحشك 
ليبتسم لها ويقول انا هبقى زوجك المستقبلى 
لترد عليه فى الاحلام أن شاء الله وتكمل بإصرار دا حتى فى الاحلام مستحيل 
ليرد عليها ويقول بس انا مبعترفيش  بشئ مستحيل 
لترد بسخريه بس أنا مستحيل أعيدالماضى أصدقك واعيش كدب وخداع الماضى 
ليرد بعدم فهم وايه دخل الماضى 
لترد عليه وتقول يعنى أنا عارفه اللعبه القديمه ومش هكون صفاء وأصدق كدبك زي أبوك 
ولا هكون لطيفة وأقع فى خداعك زى منتصر 
ليقول لها بصدمه دا أنت عارفه الماضي كله 
لتقول له اكيد لازم أعرفه لما تبقى اختى واسمها  
لمار منتصر رفعت الصوان يبقى لازم اعرف سبب اختلاف الاسم
يبقى لازم اعرف الماضى المشرف لعيلتكم معانا فانسى انى أكون لعبتكم الجديده






تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close