رواية مجهول النسب الفصل الثالث 3 بقلم رشاد سيد
رواية مجهول النسب
الحلقة الثالثة 3
حنين : قلت لبابا وقالي خليهم يجيو يوم الخميس الجاي .
محمود : ألف حمد وشكر ليك يارب.
حنين بتردد : بس عايزة أسالك سؤال .
محمود :اتفضلي .
حنين : احنا هنتجوز وانتا بتدرس ولا هنتخطب بس لحد ما تخلص جامعة.
محمود بخبث :مستعجلة اوي !صح اعترفي.
حنين بعدم اهتمام : لا أبدا انا خايفة بابا يرفض فترة الخطوبة الطويلة ،أصل هو من النوع اللي ميحبش حد يدخل عليه البيت كل شوية ، فتقريبا هيقولك تكتب الكتاب .
محمود : على العموم احنا عندنا شقة في المعادي ،تتجوز
فيها وانا بشتغل جنب دراستي في معمل تحاليل ، وبقبض مرتب كويس ونأجل الخلفة سنة أو سنتين واهو مرتبي يكفينا لحد ما اخلص واشتغل افتح معمل التحاليل اللي نفسي فيه .
حنين : يارب يا محمود يارب إن شاء الله ربنا يحققلك كل اللي بتتمناه وتفتح المعمل اللي بتحلم بيه .
محمود : يارب يا حبيبتي طب انا هقفل دلوقتي عشان باين علياء جت عندنا هي وجوزها وهكلمك تاني اقابلك في الجامعة بكرة عايزة حاجة ؟
حنين : تسلم لي ،شكرا ،مع السلامة .
يذهب محمود الى الخارج ويسلم على علياء اخته الكبيرة وزوجها ابراهيم
محمود : ازيك يا علياء ، ازيك يا ابراهيم .
علياء : الله يسلمك يا محمود .
ابراهيم : عامل ايه يا حوده ،اخبارك .
محمود : الحمد لله في الدنيا .
نادية : تعالي يا علياء ساعديني في المطبخ .
علياء : حاضر يا ماما ، عن اذنكو .
محمود : ابراهيم اتفضلوا .
محمود : ها يا ابراهيم ،مفيش جديد .
ابراهيم : لا والله يا محمود ، احنا كل يوم والتاني عند دكتور وكلهم بيقولو نفس النتيجة ، انا مش مستعجل والله ، انا اهم حاجه عندي علياء وزعلها ، وكل شئ بارادة ربنا .
محمود : ربنا ان شاء الله أكرم مننا ،وهيديكو نونو جميل
وهبقى خالو على فكرة .
ابراهيم بزعل : يارب .
نادية : ازيك يا علياء ، عاملة ايه يا حبيبتي .
علياء : الحمد لله يا ماما .
نادية : عاملة ايه يا حبيبتي مع جوزك ، في اخبار جديدة .
علياء بحزن شديد وكادت ان تبكي : انا خايفة أوي يا ماما ،انا بعمل كل اللي علّيا ، ومش مقصرة مع ابراهيم ومنتظمة في الأدوية ،وكل يوم والتاني نروح لدكتور شكل ، واللي يطلب تحاليل واللي يطلب أشعة وكلهم بيقولوا ان فيه مشكلة عندي في المبيض وهتتحل بالعلاج بإذن الله .
نادية بحزن على حال ابنتها : بس يا حبيبتي متزعليش ، ان شاء الله خير وعسى أن تكرهوا شيئا وهو خير لكم ،وبإذن الله بكرة ربنا هيديكي ويراضيكي وتجيبي دستة عيال .
علياء : يارب يا ماما يارب .
نادية ومحاولة تغيير مجرى الموضوع : بس شوفتي أخوكي محمود ، عايز يخطب وهو بيدرس ، وقال قال بيحبها وهيسيب البيت لو موافقناش.
علياء : سيبيه يا ماما براحته ، محمود راجل ويقدر يعتمد على نفسه وأدام بيحبها يبقى خلاص ، انتي عارفاه عندي ودماغه ناشفه واللي في راْسه هيعمله .
نادية : يأختي انتي التانية ، انا مش عارفة الاقيها منك ولا منه
علياء : طب انا هروحله يا ماما أتكلم معاه شوية .
نادية : ماشي يأختي ورحيله .
يرن جرس الباب ويفتح محمود
محمود: انتي يابت كنتي فين لحد دلوقتي
دينا: وسع كده بس، انا كنت فالدرس علشان حصة امبارح اتلغت والمستر خلاها النهارده
محمود: انتي بابت، تتكلمي معايا عدل
دينا : اه يادراعي، يا ماما يا ماما
ناديه وتأتي من المطبخ مسرعه
دينا ببكاء مصطنع : ماما ، محمود بيضربني ويكسر دراعي
ناديه: ايه يامحمود، مزعل دينا ليه.
ومحمود بذهول: ابدا والله يا ماما ما جيت جنبها
دينا بخبث : يعني انا هفتري عليك. الله يسامحك
ناديه : الا دينا يا محمود دي اخر العنقود وغاليه عليا متجيش جنبها تاني.
محمود: انا معملتلهاش حاجه انا بسالها كنتي فين.
دينا : بقوله طب بعد اذنك دخلني الاول وبعدين هحكيلك راح ماسكني من دراعي وكان هيكسرهولي وعاوز يضربني..
ناديه : في ايه يا محمود،؟ البت جايه من الدرس وتعبانه ما تسيبها تدخل الاول وبعدين اسالها. بالراحه عالبت..
محمود : براحتك يا ماما، بس علفكره دلعك فيها هو اللي هيبوظها وانا بقولك اهو..
ناديه : ملكش دعوه انت بس بيها
تاني يوم فالجامعه محمود بيشوف حنين قاعده فالكفيتريا لوحدها
محمود: مال الجميل سرحان فايه؟
حنين : خايفه من الامتحانات الترم ده ومادة الدكتور رجائي دي انا خايفه منها ربنا يستر.. بس سيبك منها انت عامل ايه؟ وجبتلي الشكولاته ولا نسيت، ده انا أغزك علفكره..
محمود: اغزك!! ايه ياربي اللي انا هتجوزها دي.. عالعموم ايوه ياستي جبتهالك اتفضلي
حنين ممازحه: هات بقي. وايه ياخويا مش عاجبك.. ده انا اغوزك، بس لا خساره الوش الوسيم ده فالغز.
محمود بغرور : يعني بتعترفي اني امور ووسيم وجميل وجان و......
حنين : حيلك حيلك ، انا قولت وسيم بس ايه ده كله بس يلا مش خساره فيك..
محمود: ياااه ياحنين امتي تبقي بتاعتي لوحدي؟
ربنا يعدي يوم الخميس ده علي خير. انا خايف قوي..
حنين : ان شاء الله بابا يوافق ونبقي لبعض.
ياتي يوم الخميس وياتي ميعاد مقابله محمود مع خالد ا
بو حنين، يذهب محمود الي بيت حنين ويدق الجرس.
ماجده : شوفي مين يا اسماء ده تلاقيه عريس اختك.
أسماء : حاضر يا ماما. وتذهب اسماء الي الباب لتفتح .
محمود : ده بيت حنين خالد؟
اسماء : اه هو.. انا اختها الصغيره..
محمود : ازيك يا اسماء عامله ايه..حنين كلمتني عنك كتير وانك اقرب حد ليها.
اسماء : اه فعلا. انا وحنين اصدقاء مش بس اخوات.
ماجده : مين يا اسماء؟
اسماء: ده محمود يا ماما.. اتفضل يا محمود.
ماجده : دخليه الصالون لحد ما انده علي ابوكي.
اسماء : حاضر يا ماما .
ويذهب محمود ويجلس فالصالون. ومن ثم ياتي الحاج خالد ويجلس معه.
تذهب اسماء الي غرفه حنين وتخبرها بمجئ محمود .
اسماء : ايه ده يابت! ده وسيم قوي. وتغمز لها.
حنين : بس يابت , بابا دخله ولا لسه؟
اسماء : اه دخل وقاعدين فالصالون.
حنين بقلق: ربنا يستر.
وبعد مرور ساعه من الوقت من جلوس خالد مع محمود.
خالد : ماشي يابني انت باين عليك محترم. ابقي هات اهلك معاك يوم الخميس ونتفق عالخطوبه .
محمود : باذن الله ياعمي. طب هو يوم التلات يناسب حضرتك؟
خالد : اه .كويس قوي، بس نشوف راي حنين.
يا ماجده. اندهي علي حنين من جوه .
ومن ثم تذهب ماجده الي حنين. وتاتي حنين وهي في قمة خجلها..
خالد : يا حنين. استاذ محمود جاي يطلب ايدك.
حنين بخجل وهي تنظر الي الارض : اللي تشوفه يابابا.
خالد بابتسامه : يبقي موافقه. زغرطي، يا ماجده.
ماجده : لولولولولولولولي. ربنا يتمللك بخير يابنتي يارب.
خالد : استاذ محمود هيجيب اهله يوم التلات ونعمل خطوبه عالديق كده. بيتنا وبيتهم وخلاص.
محمود : اللي تشوفه ياعمي كل اللي تؤمر بيه هيتنفذ..
خالد : ربنا يخليك يابني. تسمح اقولك يابني.
محمود : وليا الشرف ياعمي. قصدي يابابا. انت فمقام والدي واكتر..
حنين تنظر اليهم مبتسمه وهي تري هذا القبول بينهم.
محمود : استاذن انا يا عمي.
ماجده : خليك اتعشي معانا يابني.
محمود : لا شكرا يا ماما،
بس ممكن اطلب منك طلب ياعمي..
انا وحنين....
الحلقة الثالثة 3
حنين : قلت لبابا وقالي خليهم يجيو يوم الخميس الجاي .
محمود : ألف حمد وشكر ليك يارب.
حنين بتردد : بس عايزة أسالك سؤال .
محمود :اتفضلي .
حنين : احنا هنتجوز وانتا بتدرس ولا هنتخطب بس لحد ما تخلص جامعة.
محمود بخبث :مستعجلة اوي !صح اعترفي.
حنين بعدم اهتمام : لا أبدا انا خايفة بابا يرفض فترة الخطوبة الطويلة ،أصل هو من النوع اللي ميحبش حد يدخل عليه البيت كل شوية ، فتقريبا هيقولك تكتب الكتاب .
محمود : على العموم احنا عندنا شقة في المعادي ،تتجوز
فيها وانا بشتغل جنب دراستي في معمل تحاليل ، وبقبض مرتب كويس ونأجل الخلفة سنة أو سنتين واهو مرتبي يكفينا لحد ما اخلص واشتغل افتح معمل التحاليل اللي نفسي فيه .
حنين : يارب يا محمود يارب إن شاء الله ربنا يحققلك كل اللي بتتمناه وتفتح المعمل اللي بتحلم بيه .
محمود : يارب يا حبيبتي طب انا هقفل دلوقتي عشان باين علياء جت عندنا هي وجوزها وهكلمك تاني اقابلك في الجامعة بكرة عايزة حاجة ؟
حنين : تسلم لي ،شكرا ،مع السلامة .
يذهب محمود الى الخارج ويسلم على علياء اخته الكبيرة وزوجها ابراهيم
محمود : ازيك يا علياء ، ازيك يا ابراهيم .
علياء : الله يسلمك يا محمود .
ابراهيم : عامل ايه يا حوده ،اخبارك .
محمود : الحمد لله في الدنيا .
نادية : تعالي يا علياء ساعديني في المطبخ .
علياء : حاضر يا ماما ، عن اذنكو .
محمود : ابراهيم اتفضلوا .
محمود : ها يا ابراهيم ،مفيش جديد .
ابراهيم : لا والله يا محمود ، احنا كل يوم والتاني عند دكتور وكلهم بيقولو نفس النتيجة ، انا مش مستعجل والله ، انا اهم حاجه عندي علياء وزعلها ، وكل شئ بارادة ربنا .
محمود : ربنا ان شاء الله أكرم مننا ،وهيديكو نونو جميل
وهبقى خالو على فكرة .
ابراهيم بزعل : يارب .
نادية : ازيك يا علياء ، عاملة ايه يا حبيبتي .
علياء : الحمد لله يا ماما .
نادية : عاملة ايه يا حبيبتي مع جوزك ، في اخبار جديدة .
علياء بحزن شديد وكادت ان تبكي : انا خايفة أوي يا ماما ،انا بعمل كل اللي علّيا ، ومش مقصرة مع ابراهيم ومنتظمة في الأدوية ،وكل يوم والتاني نروح لدكتور شكل ، واللي يطلب تحاليل واللي يطلب أشعة وكلهم بيقولوا ان فيه مشكلة عندي في المبيض وهتتحل بالعلاج بإذن الله .
نادية بحزن على حال ابنتها : بس يا حبيبتي متزعليش ، ان شاء الله خير وعسى أن تكرهوا شيئا وهو خير لكم ،وبإذن الله بكرة ربنا هيديكي ويراضيكي وتجيبي دستة عيال .
علياء : يارب يا ماما يارب .
نادية ومحاولة تغيير مجرى الموضوع : بس شوفتي أخوكي محمود ، عايز يخطب وهو بيدرس ، وقال قال بيحبها وهيسيب البيت لو موافقناش.
علياء : سيبيه يا ماما براحته ، محمود راجل ويقدر يعتمد على نفسه وأدام بيحبها يبقى خلاص ، انتي عارفاه عندي ودماغه ناشفه واللي في راْسه هيعمله .
نادية : يأختي انتي التانية ، انا مش عارفة الاقيها منك ولا منه
علياء : طب انا هروحله يا ماما أتكلم معاه شوية .
نادية : ماشي يأختي ورحيله .
يرن جرس الباب ويفتح محمود
محمود: انتي يابت كنتي فين لحد دلوقتي
دينا: وسع كده بس، انا كنت فالدرس علشان حصة امبارح اتلغت والمستر خلاها النهارده
محمود: انتي بابت، تتكلمي معايا عدل
دينا : اه يادراعي، يا ماما يا ماما
ناديه وتأتي من المطبخ مسرعه
دينا ببكاء مصطنع : ماما ، محمود بيضربني ويكسر دراعي
ناديه: ايه يامحمود، مزعل دينا ليه.
ومحمود بذهول: ابدا والله يا ماما ما جيت جنبها
دينا بخبث : يعني انا هفتري عليك. الله يسامحك
ناديه : الا دينا يا محمود دي اخر العنقود وغاليه عليا متجيش جنبها تاني.
محمود: انا معملتلهاش حاجه انا بسالها كنتي فين.
دينا : بقوله طب بعد اذنك دخلني الاول وبعدين هحكيلك راح ماسكني من دراعي وكان هيكسرهولي وعاوز يضربني..
ناديه : في ايه يا محمود،؟ البت جايه من الدرس وتعبانه ما تسيبها تدخل الاول وبعدين اسالها. بالراحه عالبت..
محمود : براحتك يا ماما، بس علفكره دلعك فيها هو اللي هيبوظها وانا بقولك اهو..
ناديه : ملكش دعوه انت بس بيها
تاني يوم فالجامعه محمود بيشوف حنين قاعده فالكفيتريا لوحدها
محمود: مال الجميل سرحان فايه؟
حنين : خايفه من الامتحانات الترم ده ومادة الدكتور رجائي دي انا خايفه منها ربنا يستر.. بس سيبك منها انت عامل ايه؟ وجبتلي الشكولاته ولا نسيت، ده انا أغزك علفكره..
محمود: اغزك!! ايه ياربي اللي انا هتجوزها دي.. عالعموم ايوه ياستي جبتهالك اتفضلي
حنين ممازحه: هات بقي. وايه ياخويا مش عاجبك.. ده انا اغوزك، بس لا خساره الوش الوسيم ده فالغز.
محمود بغرور : يعني بتعترفي اني امور ووسيم وجميل وجان و......
حنين : حيلك حيلك ، انا قولت وسيم بس ايه ده كله بس يلا مش خساره فيك..
محمود: ياااه ياحنين امتي تبقي بتاعتي لوحدي؟
ربنا يعدي يوم الخميس ده علي خير. انا خايف قوي..
حنين : ان شاء الله بابا يوافق ونبقي لبعض.
ياتي يوم الخميس وياتي ميعاد مقابله محمود مع خالد ا
بو حنين، يذهب محمود الي بيت حنين ويدق الجرس.
ماجده : شوفي مين يا اسماء ده تلاقيه عريس اختك.
أسماء : حاضر يا ماما. وتذهب اسماء الي الباب لتفتح .
محمود : ده بيت حنين خالد؟
اسماء : اه هو.. انا اختها الصغيره..
محمود : ازيك يا اسماء عامله ايه..حنين كلمتني عنك كتير وانك اقرب حد ليها.
اسماء : اه فعلا. انا وحنين اصدقاء مش بس اخوات.
ماجده : مين يا اسماء؟
اسماء: ده محمود يا ماما.. اتفضل يا محمود.
ماجده : دخليه الصالون لحد ما انده علي ابوكي.
اسماء : حاضر يا ماما .
ويذهب محمود ويجلس فالصالون. ومن ثم ياتي الحاج خالد ويجلس معه.
تذهب اسماء الي غرفه حنين وتخبرها بمجئ محمود .
اسماء : ايه ده يابت! ده وسيم قوي. وتغمز لها.
حنين : بس يابت , بابا دخله ولا لسه؟
اسماء : اه دخل وقاعدين فالصالون.
حنين بقلق: ربنا يستر.
وبعد مرور ساعه من الوقت من جلوس خالد مع محمود.
خالد : ماشي يابني انت باين عليك محترم. ابقي هات اهلك معاك يوم الخميس ونتفق عالخطوبه .
محمود : باذن الله ياعمي. طب هو يوم التلات يناسب حضرتك؟
خالد : اه .كويس قوي، بس نشوف راي حنين.
يا ماجده. اندهي علي حنين من جوه .
ومن ثم تذهب ماجده الي حنين. وتاتي حنين وهي في قمة خجلها..
خالد : يا حنين. استاذ محمود جاي يطلب ايدك.
حنين بخجل وهي تنظر الي الارض : اللي تشوفه يابابا.
خالد بابتسامه : يبقي موافقه. زغرطي، يا ماجده.
ماجده : لولولولولولولولي. ربنا يتمللك بخير يابنتي يارب.
خالد : استاذ محمود هيجيب اهله يوم التلات ونعمل خطوبه عالديق كده. بيتنا وبيتهم وخلاص.
محمود : اللي تشوفه ياعمي كل اللي تؤمر بيه هيتنفذ..
خالد : ربنا يخليك يابني. تسمح اقولك يابني.
محمود : وليا الشرف ياعمي. قصدي يابابا. انت فمقام والدي واكتر..
حنين تنظر اليهم مبتسمه وهي تري هذا القبول بينهم.
محمود : استاذن انا يا عمي.
ماجده : خليك اتعشي معانا يابني.
محمود : لا شكرا يا ماما،
بس ممكن اطلب منك طلب ياعمي..
انا وحنين....