رواية مجهول النسب الفصل الرابع 4 بقلم رشاد سيد
الحلقة الرابعة 4
محمود:استأذن انا يا عمي
ماجدة : خليك يابني اتعشي معانا
محمود : لا شكرا يا ماما ، بس انا ممكن اطلب منك طلب
يا عمي ، انا وحنين عايزين ننزل نشتري دبلتين وخاتم ،
وأهو بالمره لما أهلي يجو يوم التلات نلبس دبل وتبقي خطوبة عالديق
خالد : والله فكره يابني بس المهم رأي حنين ،
ايه رأيك يا حنين ، موافقين تلبسو دبل عالديق ،
وتجيبو الشبكة بعدين
حنين : ال تشوفه حضرتك يا بابا
خالد : خلاص علي خيرة الله ، انزلو هاتو ال انتو عايزينه ، بس خلي بالك عليها يا محمود
محمود : في عنيا يا عمي **************
يذهب محمود الي بيته ويجد الجميع جلسون علي مائدة العشاء ...،
علي : هاه يابني عملت ايه ...،
محمود : الحمد لله ، اتفقت انا والحج ان انا وحنين ننزل نشتري دبلتين وخاتم ، ونروح كلنا يوم التلات ،
ونقرا الفاتحة ، واهو تبقي خطوبة عالديق ....،
منة : مبروك يا حوده ربنا يتممك علي خير ..،
نادية : طب تعالي اتعشي معانا ، والله ما انا عارفة انت مستعجل علي ايه ، العمر لسه قدامك ...،
محمود بضيق : ما خلاص يا ماما ، ال هنقوله هنزيده ،
انا بحبها وخلاص اتفقنا علي الخطوبه ،
ولو علي العشي انا اتعشيت خلاص ...،
علي : يا ساتر عليكي يا نادية ، سيبي الواد يفرح ..،،
نادية : والله انا مقصدي حاجة ، انا بس خايفة عليه ،
خلاص انا سكت اهو ..،،
يذهب محمود الي غرفته ويرن علي حنين ،،..،
محمود : ألو يا حنين عمري ،،.
حنين : ألو يا حب حياتي ،،..
ونسيبهم بقي مراعاة لشعور أخواتنا العزاب !..
أسماء تخرج من درس الفيزيا ومروحه البيت مع أصحابها فيعترض طريقهم أدهم ،،،..
أدهم : بعد إذنك يا أسماء عايزك فكلمه ،،،،.
أسماء : وأنا مفيش بيني وبينك كلام حل عني بقي ،،..
ندي صاحبة اسماء : خلاص يا أسماء شوفيه عايز ايه عشان نخلص ، هسبقك انا والبنات قدام ...،،
أسماء : عايز ايه بقي ...،
أدهم : أسماء، انتي عارفه ان انا بحبك جدا وانا والله غرضي شريف ، انا مش عايز أضرك ولا حاجة انا بحبك وخايف عليكي ، وربنا يعلم بنيتي ...،
أسماء وقد أعجبت بكلامه : خلاص يا أدهم انا دلوقتي
في 3 ثانوي ومش عايزة حاجة تشغلني عن المذاكره ،
انا والله بحترمك مقلتش حاجة ، وأهو الامتحانات قربت وفاضل شهرين ، بعديها هقرر وأقولك علي كل حاجة ....،
أدهم ببصيص من الأمل : حاضر يا أسماء مش هدايقك تاني ، بس تردي عليا بعد الامتحانات .،،
أسماء وقد احترمت موقفه كثيرا : ماشي يا أدهم ،
يلا مع السلامة ،،..،
أدهم بابتسامة : مع السلامة
تذهب أسماء الي المنزل وتذهب إلي غرفتها وهي في عالم آخر ..،
حنين : مال الجميل سرحان في ايه ...،
أسماء : ________ ...،
حنين : انتي يا بت مش بكلمك ،،..
أسماء : هاه ، ايه يا حنين ، في ايه ..؟ ،،
حنين بخبث : لا ، ده كده الحكاية كبيره ، احكيلي بقي ..،،
أسماء : لا أبدا ، قابلت أدهم وانا خارجة من الدرس ،
وقالي مش هدايقك تاني إلا لما تقوليلي رأيك بعد ما تخلصي امتحانات ، وانا بصراحة احترمته جدا ....،،
حنين : يا سيدي يا سيدي ، بس باين عليه غلبان وبيحبك .،،،
أسماء : بصراحة ، انا معجبة بيه ، بس انا مش عايزة ادي نفسي الفرصة لأي إحساس دلوقتي عشان المذاكره ، بس سيبك مني هتجيبي الدبل انتي ومحمود امتي !؟ ،،
حنين : هننزل بكره نجيب الدبل ..،،
أسماء : ماشي ، يلا بقي عايزة أنام ..،،
حنين : غوري ، انا غلطانة ان بكلمك من أصله ...،
أسماء : الله يسامحك ، امشي بقي
دينا في اوضتها بتكلم التليفون : أيوه يا سيف ازيك وحشتني
سيف بمكر : وانتي أكتر يا حبيبتي عامله ايه ؟،،،
دينا : الحمد لله ، بس انا خايفة يكتشفو ان كل يوم والتاني بتحجج بالدرس عشان اشوفك ،..،
سيف : ماتخافيش يا حبيبتي ، علاقة حبنا أكبر من أي حاجة ،، ومن ثم تدخل عليها أختها منة ..،
دينا : ماشي يا أية ، أقابلك بكره في المدرسة مع السلامة ..،
منة : انتي كنتي بتكلمي مين ؟! ..،
دينا مرتبكة :دي دي د أية صحبتي ..،
منة بخبث : صحبتك برضه ، بس خلي بالك يا دينا متأمنيش لأي حد ، انتي أختي حبيبتي ، وانا بنصحك ، خلي بالك
من نفسك ،..،
دينا :اه اه ، حاضر طبعا متخافيش ..،
منة : براحتك ، بس انا حذرتك
تمر الأيام ، وقد اتي محمود وحنين بالدبل ،
وجاء يوم الثلثاء واجتمع العائلتين في بيت حنين ..،
علي : انا جاي اطلب ايد بنتك يا حج خالد لابننا محمود ..،
خالد : واحنا نتشرف بالنسب ده يا حج علي ..،
ومن ثم تعلو زغاريط نادية وماجدة وتعم الفرحة المنزل ..،
خالد : يا أم حنين نادي علي حنين تيجي تسلم علي عريسها
..، ماجده : حاضر يا حج ، ياحنييين ،ومن ثم تأتي حنين وتقدم الشربات للجميع ..،
خالد : طب يلا نقعد برا ونسيب العرسان شوية لوحدهم ..،
علي : معاك حق ،.، ومن ثم يذهب الجميع خارج الصالون ويتركون محمود وحنين بمفردهم ..،
محمود : مبروك يا حبيبتي ، أخيرا هتبقي ليا لوحدي ..،
حنين بخجل : الله يبارك فيك يا حبيبي ،
ومن ثم ينادي محمود علي والدته لتأتي بالدبل :
فتأتي علياء بالدبل ...،،
علياء : مبروك يا محمود ، مبروك يا حنين ...،،
محمود : الله يبارك فيكي يا علياء ،
ده بقي يا حنين أختي الكبيره وأمي التانية وانا بحترمها جدا
حنين : ازيك يا علياء عبال ولادك ان شاء الله ...،
تطرق علياء رأسها أرضا من الحزن ويحاول محمود تغيير مجري الموضوع ..،،
محمود : يلا يا ماما زغرطي ..،
ماجده ، نادية : لولولولولولولولي ..،،
دينا ، منة : مبروك يا حنون انتي بقيتي أختنا خلاص ...،
محمود : ياه يا كلاب ، وانا مفيش مبروك ..،
دينا ،منة : ما انت قاعد معانا في البيت علي طول ومن ثم يخرجون لسانهن ..،
محمود بزعل زائف : امشي من هنا يا بت انتي وهيا ،
ومن ثم تركض دينا ومنة ...،
أسماء : مبروك يا حنين ، مبروك يا محمود ....،
محمود ، حنين : الله يبارك فيكي ...،
اسماء : يلا بقي عايزين الفرح الكبير ...،
محمود : هههههه ، قريب ان شاء الله
علياء وإبراهيم عند الدكتور ...،
علياء : هاه يا دكتور فيه جديد ...،
الطبيب : انتي قولتيلي انك منتظمة في الأدوية وبتاخديها باستمرار ...،
علياء: اه يا دكتور فعلا ...،
الطبيب : بس باين علي الأدوية جابت نتيجة معاكي ،
مبروك يا مدام انتي حامل ...،
علياء والدموع تنهمر من عينيها : بجد ، بجد يا دكتور ،
ألف حمد وشكر ليك يا رب ...،
إبراهيم : شوفي كرم ربنا يا علياء قلتلك ربنا قادر علي
كل شئ ،
وشكرا يا دكتور تعبناك معانا ..،
الطبيب : لا شكر علي واجب ...،
إبراهيم : يلا يا علياء نفرح ابوكي وأمك ....،
علياء : يلا يا ابراهيم ...، ومن ثم تذهب علياء الي بيت والديها
علياء : ماما ، عندي ليكي خبر حلو ...،
نادية : خير ، ابراهيم اشتري العربية ال نفسه فيها ...،
علياء : هههه ، لا يا ماما انا حامل ...،
نادية : بجد ، ألف حمد وشكر ليك يا رب ، يامنت كريم يا رب ،
يا علي يا علي ، يا ولاد تعالو كلكو ...،
علي : ايه يا نادية في ايه !؟ ...،
نادية : بارك لبنتك ، علياء حامل ....،
علي : علياء حامل ! ألف مبروك يا بنتي ،
ربنا يتمملك علي خير ، ،..،
منة : مبروك يا علياء يتربي في عزك يا حبيبتي ...،
دينا : هييه ، هبقي خالتو ... ،
محمود : وانا هبقي خالو يا بت وراح !........
يتبع
محمود:استأذن انا يا عمي
ماجدة : خليك يابني اتعشي معانا
محمود : لا شكرا يا ماما ، بس انا ممكن اطلب منك طلب
يا عمي ، انا وحنين عايزين ننزل نشتري دبلتين وخاتم ،
وأهو بالمره لما أهلي يجو يوم التلات نلبس دبل وتبقي خطوبة عالديق
خالد : والله فكره يابني بس المهم رأي حنين ،
ايه رأيك يا حنين ، موافقين تلبسو دبل عالديق ،
وتجيبو الشبكة بعدين
حنين : ال تشوفه حضرتك يا بابا
خالد : خلاص علي خيرة الله ، انزلو هاتو ال انتو عايزينه ، بس خلي بالك عليها يا محمود
محمود : في عنيا يا عمي **************
يذهب محمود الي بيته ويجد الجميع جلسون علي مائدة العشاء ...،
علي : هاه يابني عملت ايه ...،
محمود : الحمد لله ، اتفقت انا والحج ان انا وحنين ننزل نشتري دبلتين وخاتم ، ونروح كلنا يوم التلات ،
ونقرا الفاتحة ، واهو تبقي خطوبة عالديق ....،
منة : مبروك يا حوده ربنا يتممك علي خير ..،
نادية : طب تعالي اتعشي معانا ، والله ما انا عارفة انت مستعجل علي ايه ، العمر لسه قدامك ...،
محمود بضيق : ما خلاص يا ماما ، ال هنقوله هنزيده ،
انا بحبها وخلاص اتفقنا علي الخطوبه ،
ولو علي العشي انا اتعشيت خلاص ...،
علي : يا ساتر عليكي يا نادية ، سيبي الواد يفرح ..،،
نادية : والله انا مقصدي حاجة ، انا بس خايفة عليه ،
خلاص انا سكت اهو ..،،
يذهب محمود الي غرفته ويرن علي حنين ،،..،
محمود : ألو يا حنين عمري ،،.
حنين : ألو يا حب حياتي ،،..
ونسيبهم بقي مراعاة لشعور أخواتنا العزاب !..
أسماء تخرج من درس الفيزيا ومروحه البيت مع أصحابها فيعترض طريقهم أدهم ،،،..
أدهم : بعد إذنك يا أسماء عايزك فكلمه ،،،،.
أسماء : وأنا مفيش بيني وبينك كلام حل عني بقي ،،..
ندي صاحبة اسماء : خلاص يا أسماء شوفيه عايز ايه عشان نخلص ، هسبقك انا والبنات قدام ...،،
أسماء : عايز ايه بقي ...،
أدهم : أسماء، انتي عارفه ان انا بحبك جدا وانا والله غرضي شريف ، انا مش عايز أضرك ولا حاجة انا بحبك وخايف عليكي ، وربنا يعلم بنيتي ...،
أسماء وقد أعجبت بكلامه : خلاص يا أدهم انا دلوقتي
في 3 ثانوي ومش عايزة حاجة تشغلني عن المذاكره ،
انا والله بحترمك مقلتش حاجة ، وأهو الامتحانات قربت وفاضل شهرين ، بعديها هقرر وأقولك علي كل حاجة ....،
أدهم ببصيص من الأمل : حاضر يا أسماء مش هدايقك تاني ، بس تردي عليا بعد الامتحانات .،،
أسماء وقد احترمت موقفه كثيرا : ماشي يا أدهم ،
يلا مع السلامة ،،..،
أدهم بابتسامة : مع السلامة
تذهب أسماء الي المنزل وتذهب إلي غرفتها وهي في عالم آخر ..،
حنين : مال الجميل سرحان في ايه ...،
أسماء : ________ ...،
حنين : انتي يا بت مش بكلمك ،،..
أسماء : هاه ، ايه يا حنين ، في ايه ..؟ ،،
حنين بخبث : لا ، ده كده الحكاية كبيره ، احكيلي بقي ..،،
أسماء : لا أبدا ، قابلت أدهم وانا خارجة من الدرس ،
وقالي مش هدايقك تاني إلا لما تقوليلي رأيك بعد ما تخلصي امتحانات ، وانا بصراحة احترمته جدا ....،،
حنين : يا سيدي يا سيدي ، بس باين عليه غلبان وبيحبك .،،،
أسماء : بصراحة ، انا معجبة بيه ، بس انا مش عايزة ادي نفسي الفرصة لأي إحساس دلوقتي عشان المذاكره ، بس سيبك مني هتجيبي الدبل انتي ومحمود امتي !؟ ،،
حنين : هننزل بكره نجيب الدبل ..،،
أسماء : ماشي ، يلا بقي عايزة أنام ..،،
حنين : غوري ، انا غلطانة ان بكلمك من أصله ...،
أسماء : الله يسامحك ، امشي بقي
دينا في اوضتها بتكلم التليفون : أيوه يا سيف ازيك وحشتني
سيف بمكر : وانتي أكتر يا حبيبتي عامله ايه ؟،،،
دينا : الحمد لله ، بس انا خايفة يكتشفو ان كل يوم والتاني بتحجج بالدرس عشان اشوفك ،..،
سيف : ماتخافيش يا حبيبتي ، علاقة حبنا أكبر من أي حاجة ،، ومن ثم تدخل عليها أختها منة ..،
دينا : ماشي يا أية ، أقابلك بكره في المدرسة مع السلامة ..،
منة : انتي كنتي بتكلمي مين ؟! ..،
دينا مرتبكة :دي دي د أية صحبتي ..،
منة بخبث : صحبتك برضه ، بس خلي بالك يا دينا متأمنيش لأي حد ، انتي أختي حبيبتي ، وانا بنصحك ، خلي بالك
من نفسك ،..،
دينا :اه اه ، حاضر طبعا متخافيش ..،
منة : براحتك ، بس انا حذرتك
تمر الأيام ، وقد اتي محمود وحنين بالدبل ،
وجاء يوم الثلثاء واجتمع العائلتين في بيت حنين ..،
علي : انا جاي اطلب ايد بنتك يا حج خالد لابننا محمود ..،
خالد : واحنا نتشرف بالنسب ده يا حج علي ..،
ومن ثم تعلو زغاريط نادية وماجدة وتعم الفرحة المنزل ..،
خالد : يا أم حنين نادي علي حنين تيجي تسلم علي عريسها
..، ماجده : حاضر يا حج ، ياحنييين ،ومن ثم تأتي حنين وتقدم الشربات للجميع ..،
خالد : طب يلا نقعد برا ونسيب العرسان شوية لوحدهم ..،
علي : معاك حق ،.، ومن ثم يذهب الجميع خارج الصالون ويتركون محمود وحنين بمفردهم ..،
محمود : مبروك يا حبيبتي ، أخيرا هتبقي ليا لوحدي ..،
حنين بخجل : الله يبارك فيك يا حبيبي ،
ومن ثم ينادي محمود علي والدته لتأتي بالدبل :
فتأتي علياء بالدبل ...،،
علياء : مبروك يا محمود ، مبروك يا حنين ...،،
محمود : الله يبارك فيكي يا علياء ،
ده بقي يا حنين أختي الكبيره وأمي التانية وانا بحترمها جدا
حنين : ازيك يا علياء عبال ولادك ان شاء الله ...،
تطرق علياء رأسها أرضا من الحزن ويحاول محمود تغيير مجري الموضوع ..،،
محمود : يلا يا ماما زغرطي ..،
ماجده ، نادية : لولولولولولولولي ..،،
دينا ، منة : مبروك يا حنون انتي بقيتي أختنا خلاص ...،
محمود : ياه يا كلاب ، وانا مفيش مبروك ..،
دينا ،منة : ما انت قاعد معانا في البيت علي طول ومن ثم يخرجون لسانهن ..،
محمود بزعل زائف : امشي من هنا يا بت انتي وهيا ،
ومن ثم تركض دينا ومنة ...،
أسماء : مبروك يا حنين ، مبروك يا محمود ....،
محمود ، حنين : الله يبارك فيكي ...،
اسماء : يلا بقي عايزين الفرح الكبير ...،
محمود : هههههه ، قريب ان شاء الله
علياء وإبراهيم عند الدكتور ...،
علياء : هاه يا دكتور فيه جديد ...،
الطبيب : انتي قولتيلي انك منتظمة في الأدوية وبتاخديها باستمرار ...،
علياء: اه يا دكتور فعلا ...،
الطبيب : بس باين علي الأدوية جابت نتيجة معاكي ،
مبروك يا مدام انتي حامل ...،
علياء والدموع تنهمر من عينيها : بجد ، بجد يا دكتور ،
ألف حمد وشكر ليك يا رب ...،
إبراهيم : شوفي كرم ربنا يا علياء قلتلك ربنا قادر علي
كل شئ ،
وشكرا يا دكتور تعبناك معانا ..،
الطبيب : لا شكر علي واجب ...،
إبراهيم : يلا يا علياء نفرح ابوكي وأمك ....،
علياء : يلا يا ابراهيم ...، ومن ثم تذهب علياء الي بيت والديها
علياء : ماما ، عندي ليكي خبر حلو ...،
نادية : خير ، ابراهيم اشتري العربية ال نفسه فيها ...،
علياء : هههه ، لا يا ماما انا حامل ...،
نادية : بجد ، ألف حمد وشكر ليك يا رب ، يامنت كريم يا رب ،
يا علي يا علي ، يا ولاد تعالو كلكو ...،
علي : ايه يا نادية في ايه !؟ ...،
نادية : بارك لبنتك ، علياء حامل ....،
علي : علياء حامل ! ألف مبروك يا بنتي ،
ربنا يتمملك علي خير ، ،..،
منة : مبروك يا علياء يتربي في عزك يا حبيبتي ...،
دينا : هييه ، هبقي خالتو ... ،
محمود : وانا هبقي خالو يا بت وراح !........
يتبع