رواية اولاد الجوهرى الفصل الثالث 3 بقلم فاطمة محمد
ولاد الجوهري
الفصل الثالث
رَضيـتُ بِاللهِ رَبَّـاً وَبِالإسْلامِ ديـناً وَبِمُحَـمَّدٍ صلى الله عليه وسلم نَبِيّـاً ..
اللّهُـمَّ ما أَمسى بي مِـنْ نِعْـمَةٍ أَو بِأَحَـدٍ مِـنْ خَلْـقِك ، فَمِـنْكَ وَحْـدَكَ لا شريكَ لَـك ، فَلَـكَ الْحَمْـدُ وَلَـكَ الشُّكْـر.
*******************
"القسوه من من نحب بمثابه موت بالبطئ ... بمثابه أن تعيش جسد بلا روح .....بمثابه جرح ينزف دون أن نعلم كيف الطريق لجعله يلتئم ..... رفقا بمن تحب ...."
لماذا .... لماذا يهوي القلب من يقسو عليه ... من يمزقه ويجعله ينزف من الألم ... من يهون عليه دموع القلب قبل دموع العين .... أهذا غباء ..ام أنها لعنه الحب يانصيبي !!!!!!
________
نوح وهو يقبض ع المقود أردف بنبره حاده :_ ممكن افهم ايه لازمه الزفت اللي ف وشك دا ؟؟
زينه بعدم فهم :_ مش فاهمه بتتكلم عن ايه !!
نوح بحده :_ بلاش استعباط انت عارفه كويس انتِ مهببه ايه ف وشك .
زينه وعينها ممتلاء بالدموع :_ والله انا مش حاطه اي حاجه ف وشي ومش متعوده احط اصلا ،ثم جذبت منديلا من أمامها ومسحت وجهها ثم أكملت ببكاء .. المنديل اهو نضيف .
أما عن نوح فلعن نفسه بداخله علي تسرعه معها ولكن جمالها جعله يفقد صوابه ..
أردف نوح بهدوء :_ حقك عليا ...
ولم يكن ردها سوء ابتسامه بوجهها الملائكي ...
نوح متسائلا :_ مش زعلان ؟
زينه بابتسامه :_ مش زعلانه ..حصل خير .
نوح باستغراب من تلك البراءه :_ بالبساطة دي !!!!
زينه بابتسامه :_ ايوه بالبساطة دي ... انت فهمت غلط واتكلمت ع الأساس دا ،ولما عرفت الصح رضتني ،ليه افضل زعلانه ، الدنيا ابسط من كده بكتير .
لم يتفوه نوح باي حرف ، لم تسعفه الكلمات للرد عليها ، أهذه هي من يتعامل معه بجفاء ، من أضاع فرحتها يوم زفافها ، من يتعمد أن يقسو عليها ويجرحها ، لم يكن رده علي نفسه إلا أنه احمق ولا يستحق تلك الملاك ... ولكن تعهد بداخله أن يبدأ معها من جديد .....
بعد نصف ساعه اوقف السياره أمام العماره الخاصه بوالده ...
ترجل كل منهم من السياره و دلفا الي داخل العماره ووقام نوح بالضغط ع زر الجرس .... فتحت لهم الباب والدت نوح
سمر بفرحه و هي تعانقها زينه :_ عامله ايه ياحبيبتي واحشني اوي
زينه بفرحه هي الأخري :_ وحضرتك كمان واحشاني اوي يا ماما .
نوح :_ هو انا شفاف ولا ايه يا سموره
عبد الحميد بتحذير :_ عدي يومك يا نوح
نوح ضاحكا :_ حاضر يا حج
سمر وهي تعانق نوح :_ دا انت الغالي يا حبيبي
نوح :_ ربنا يديمك ف حياتنا ياست الكل .
زينه بابتسامه :_ عامل ايه ياعمو ؟
عبد الحميد :_ الحمد لله يا حبيبتي ... أنتِ عامله ايه ؟؟ ونوح عامل معاكِ ايه ؟ اوعي يكون مزعلك .
زينه بابتسامه :_ الحمد لله ياعمو ، لا ياعمو نوح كويس اوي معايا .
سمر :_ ربنا يخليكم لبعض ياحبيبتي .... يلا قومي معايا عشان تبدلي هدومك
زينه :_ حاضر يا ماما
وبالفعل اتجه الاثنان الي غرف نوح سابقا ،فهي الان لم تكن غرفته وحده ولكن غرفت زوجته أيضا ....
سمر :_ بدلي هدومك براحتك يا زينو ،والبسي بيجامه مافيش داعي للخنقه مفيش حد غريب .
زينه :_ حاضر يا احلي ماما ف الدنيا .
سمر :_ تسلميلي ياقلب امك ... هخرج أنا اشوف الاكل وأنتِ براحتك
زينه :_ اتفضلي يا ماما
خرجت سمر من الغرفه واغلقت الباب وراءها ..... ابدلت زينه ملابسها الي بيجامه قطنيه مريحه تتكون من كنزه من اللون البينك وعليها قلب من اللون الابيض وبنطال مزيج من اللونين الأبيض والبينك ، وتركت لشعرها العنان رابط ايها بدبوس للشعر من المنتصف ...... خرجت من الغرفه واغلقت الباب ثم استدارت لتذهب الي المطبخ لتعاون والدت نوح ف اعداد الطعام ولكنها تفاجئت بمن يجذبها من مرفقها ويفتح باب الغرفه ويدخلها مره اخري ...وبالتأكيد لم يكن سوي نوح من يفعل ذلك ....
نوح ومازال قابضا علي ذراعها أردف بهدوء ولكنه مخيف للغايه :_ ممكن افهم ايه اللي أنتِ لابسه دا ؟
زينه وهي تتألم :_ لو سمحت ايدي بتوجعني
نوح بحده :_ ردي عليااااااا
زينه بخفوت من شده الالم :_ والله ماما سمر قالتلي البس بيجامه لان مفيش حد غريب ..
نوح وهو يترك يدها :_ أنا ماليش دعوه بحد ، ياريت تحترمي نفسك وتلبسي حاجه عباية بدل ما اخلي يومك اسود ثم تركها وخرج من الغرفه صفعا الباب خلفه ...
بداخل الغرفه
زينه ببكاء شديد ف نفسها :_ يارب أنا تعبت اوي ،مش عارفه الاقيها منين ولا منين ، يارب انا واثقه فيك ريح قلبي ...
سمعت طرق ع الباب ،ازاحت دموعها سريعا وسمحت للطارق بالدخول ... فتحت والدت نوح الباب واردفت بابتسامه
سمر :_ قعده لوحدك ليه يا زينو ؟!
زينه :_ لا انا هالبس العبايه وخارجه ع طول .
سمر :_ ليه ياحبيبتي اخرجي كده ،مفيش حد غريب
زينه بابتسامه مصتنعه :_ بلاش عشان نوح
سمر :_ اللي يريحك ياحبيبتي ، أنا برا و انتِ خلصي بسرعه عشان والدك علي وصول .
زينه بفرحه :_ هو بابا جاي هنا ؟
سمر بسعاده لفرحتها ،فهي علي يقين أن نوح يتعامل معها بطريقه سيئه ولكنها تفضل الا تتدخل فيما بينهم :_ اه يا حبيبتي يلا أنا برا .
ارتدت زينه عبايه من اللون الاصفر تضيق من عند الصدر تهبط باتساع وعقدت شعرها على هيئة كعكة بشكل انيق ،واتجهت الي الخارج سريعا فهي مشتاقه لرؤيه والدها ،فهو يكون لها الاب والام والاخ والصديق .....
&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في المساء في الاسكندريه
تحديدا ف شقه ملیکه
في غرفه تمارا
ملیکه وهي تجلس ع الفراش بجانب تمارا : یاتیمو انا تعبت قومي يابنتي بقا
تمارا بصوت ناعس : ياماما انا تعبانه وعايزه انام
ملیکه : _قومي ياتمارا كلمني
تمارا : _ياماما انا عايزه انام
ملیکه بحده : _ ممكن افهم في ايه ؟ وحضرتك نايمه ف الوقت دا ليه ؟
تمارا وهي تعتدل مستند ع ظهر الفراش : فيها ايه ياماما لما انام في الوقت دا ؟
ملیکه : بلاش استعباط یاتمارا ... انت عارفه كويس انك مش بتنامي ف الوقت دا الا اذا كنتي مضايقه او عامله مصيبه !!
تمارا بارتباك : یا لوکه مفيش حاجه وعشان تصدقي يلا انا هقوم اغسل وشي والبس ونطلع عند خالو ولم تعطيها فرصه للكلام قامت سریعا متجه الي مرحاض الغرفه
ملیکه : ماشي يا تمارا براحتك ع الاخر ...
بعد ربع ساعه كان الجميع ع السفره لتناول العشاء ف شقه کریم ......
کریم : _عامله تیه پاتیمو
تمارا : _الحمد الله ياخالو ، انت عامل ايه مع العيانين بتوعك
کریم : _الحمد لله يا لمضه .... ثم وجه نظره الي مراد متسائلا خرجت من المستشفي بدري ليه النهارده ؟؟
توجه نظرات كل من زین و تمارا لمراد
مراد بثبات : خلصت الكشوفات وكنت حابب ارتاح شويه النهارده .
تنهد باريتياح كلاهما
کریم : ولا يهمك ياحبيبي
زين : طبعا ماهو مراد ابنك وانا ابن البطه السوده
انفجر الجميع ضاحكين
کریم : _ليه هو انا عملتلك حاجه يازين وانا مش واخد بالي
زین : _ المشكله ان حضرتك معملتش !!!
نور : _ ماتقول عايز ايه ع طول بازین
زین : _ انا قولت لحضرتك ع المكتب اللي عايز افتحه
کریم : _ يابني لسه قدامك سنه ، هتفتحه من دلوقتي ليه ؟
تمارا : _ ياخالو زين شاطر ف تخصصه جدا ، ممکن يستغل الاجازه دي من اولها يجهز المكتب ويشتغل ع خفيف ... وان شاء الله ع مايخلص السنه الجايه يبقا ليه اسمه ويبقا معروف
زین بحماس : هو دا الكلام باتيمو
نور : وانا كمان موافقه علي راي تمارا
کریم متسائلا : رايك يامليكه انت ومراد ؟
ملیکه : _فكره كويسه
مراد : _تمارا معها حق .
ابتسم كل من زین و تمارا
کریم : وانا كمان موافق ... من بكرا ابدا في تجهيز المكتب بتاعك .
زین : ربنا يديمك يا احلي کیمو ف الدنيا
تمارا بحده مصطنعه : زین
زین ضاحكا : احنا اسفين يا صلاح
ملیکه : _في ايه ياولاد : انا بس اللي اقول كيمو
نور : ربنا يكملكو بعقلكم
کریم : ايه رايك يا تيمو تشركي مع زين ف المكتب؟؟
ملیکه : ازاي یا کریم ؟
کریم :_ هي مهندسه مدني و هو مهندس ديكور ، يبقا كل واحد في مجاله ، وممكن يشوفو حد من اصحابهم يبقا هندسه معماري ولما المكتب يستلم شغل يبقا عندهم التخطيط والتنفيذ وكمان التشطيب .
تمارا : _ الفكره حلو جدا يا خالو ..... بس انا عايزه اشتغل ف شر که معروفه ، اتعلم من المهندسين اللي فيها واكتسب خبره اكبر و اسرع ... وزین لو هينفذ الفكره انا معه بس بعد الشرکه .
کریم : _ اللي يريحك يا تيمو
مراد : الحمد لله تسلم ايدك يا امي .
نور : بالف هنا ياحبيبي .
مراد : _ استاذن انا عشان عايز انام .
الجميع : _اتفضل قام مراد واتجه الي غرفته .
تمارا : _ انا نسيت اسأل مراد ع حاجه هقوم اساله
زین بخوف من رد فعل مراد : _ قال هينام اتكلمي معه بکرا .
کریم : بس يازين عيب كده .... اعملي اللي انت عايزه یاتمارا
تمارا : _ شكرا ياخالو ...
واتجهت الي غرفه مراد وهي تدعو الله بداخله الا يخزلها فمراد شخص طيب ومتفهم ..... لا ابعد الحدود ولكن يكره التفكير بحماقه ... حسمت امرها وطرقت ع الباب .. سمح مراد للطارق بالدخول
تمارا : _ انا عايزه اتكلم معاك ...
مراد :_ افتكر انا قولت مفيش كلام معايا انتِ والاستاذ التاني
تمارا :_ حقك عليا .... انا عارفه ان انا غلطان بس والله ما همعل کده تاني ابدا ، اوعدك .....وعندما لم تجد أي رد من مراد اتجهت الي باب الغرفه .....
اردفت تمارا بحزن :_ لو كنت اختك كنت مش هترد عليا كده .....
عقب تلك الكلمات قام مراد من مكانه سريعا وقبض ع ذراعها برفق واردف بنبرة حانيه : _ انتِ مش بس اختي صاحبتي كمان ولا انتِ عندك شك ف كده !!!
تمارا بحزن : _ لا بس ....
مراد مقاطعا : من غير بس انا عملت معاكم كده عشان الغلط مايتكررش تاني ..
تمارا : وعد مش هعمل ولا هفکر تاني ابدا
مراد بابتسامه :_ واانا واثق في اختي حبيبتي
تمارا بصياح : _ احلي مراد بالدنيا
اتفتح الباب فجاه
انا كنت واثق فيك پاتیمو ..قالها زين وهو يحتضن مراد
مراد ضاحكا :_ يلا ياخويا انت وهي عايز انام ...
خرج الاثنان من الغرفه وهما في قمة السعاده لان مراد اليس مجرد اخ بل صديقهم المقرب ....
كما هو جميل أن تبقا اخا بنكهه صديق .....
&&&&&&&&&&&&&&&&&&
انزل الليل ستائره ع قصر الجوهري ....
دلف اسد بسيارته الي القصر ...ترجل من السياره ولكنه اندهش مما راءه
أسد بتساؤل :_ أنتِ قعده ليه هنا ؟؟؟
فكانت مكه جالسه ع الدرج الخاص بالبوابه الداخليه للقصر ...
مكه :_ مستنياك يا أبيه .
أسد باندهاش :_ خير ..
مكه :_ كل خير ان شاء الله .... كنت عايزه اطلب منك طلبين يا أبيه .
أسد :_ تعالي ندخل و اطلبي اللي أنتِ عايزه
مكه سريعا :_ لا يا أبيه اسد اقولك الاول وبعدين ندخل ...
أسد :_ قولي يا مكه .
مكه :_ طبعا حضرتك احلي أبيه ف القصر كله ...
أسد بابتسامه :_ اتكلمي ع طول ،مش محتاجه مقدمات .
مكه :_ بصراحه عايزه أخرج أنا والبنات نروح المول ...
أسد :_ الطلب التاني ..
مكه بتراقب :_ انا عارفه أنه صعب بس انت مش اي حد ، انت اسد الجوهري بردو ..
نظر لها أسد باهتمام فهو يعلم أن طلبها الثاني مستحيل ، لذلك تتحدث بتلك الطريقه ..
مكه :_ اصحابي طالعين رحله وانا عايزه اطلع معهم ، وحضرتك اللي هتقنع جدو وماما .. قولت ايه ؟؟
أسد بغموض :_ يلا ندخل وجوه هتعرفي قراري .
ودلفا الاثنان لداخل القصر ...
أسد :_ السلام عليكم ..
الجميع :_ وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته .
محمد :_ اتأخرت ليه يا أسد ؟؟
أسد :_ كان عندي كام مشوار خلصتهم ورجعت ع طول .
سعد الجوهري :_ فهد فين ؟؟
فريده :_ فهد رجع القصر بدري ،وبعدها طلع ع غرفته .
وبينما هما يتحدثون ... انتبه الجميع لكلمه المذيعه بالتلفاز التي تعلن عن خبر عاجل ... وهو أنه تم القبض ع شحنه اسلحه كبيره بمصر عن طريق شركات البحيري وأنه تم القبض علي كل من خالد و سالم البحيري ..
ابتسم سعد الجوهري فور سماع تلك الأخبار ...فهو علي يعلم جيدا من قام بذلك ..
وليد متسائلا :_ أسد انت اللي بلغت ..
أسد بكبرياءه المعهود :_ هو لعب بالنار ،فطبيعي يتحرق ... انا عارف كل شغله الشمال وكنت ساكت ،لكن هو اللي لعب معايا ، فلازم يعرف نتيجه اللعب مع الكبار .
مكه بغباء :_ يعني حضرتك يا أبيه اللي حططله السلاح
ريهام بحده :_ مكه .. ازاي تفكري كده ؟
سعد الجوهري بهدوء فهو يعلم أنها لم تقصد ماقالت :_ اهدي يا ريهام ثم وجه حديثه لمكه التي امتلأت عيناه بالدموع .. يا مكه لازم تعرفي حاجه مهمه والكلام طبعا للكل مش أنتِ بس ..... احنا عمرنا ما نتسبب في الاذي لاي شخص حتي ولو كان خصم ... أسد كل اللي عمله أن هو بلغ عنهم بس لكن طبعا عمره ما هيلفق قضيه ... فهمتي يا مكه ؟
مكه ببكاء :_ أنا اسفه والله ماكان قصدي .
اسد :_ أنتِ مش محتاجه تتاسفي يا مكه ، عشان أنا فاهمك ...
محمد :_ حصل خير .
أسد متسائلا :_ سلمي عامله ايه ياعمتو ؟؟ وفين عيون ؟؟
ريهام بابتسامه :_ الحمد لله احسن ، وعيون معها فوق عشان حرارتها كانت مرتفعه .
أسد :_ الف سلامه عليها يا عمتو
ريهام :_ الله يسلمك ياحبيبي .
أسد :_ جدو انا مسافر اسكندريه بعد بكرا ، عشان الدفعه الجديده من المهندسين ... ولما ارجع إن شاء الله البنات عايزه تخرج بس لما ارجع ..
سعد الجوهري :_ إن شاء الله يا اسد ، لما ترجع بالسلامه شوفهم عايزين ايه .
أسد :_ استأذن أنا ..عشان اشوف فهد وبعدها انام
الجميع :_ اتفضل
اتجه أسد الي الاعلي ... دلف الي الجناح الخاص به ،فهو اقرب لفيلا بأكملها ....
فهو يتكون من رسيبشن كبير و مكتب خاص به و صاله العاب رياضيه غرفه نوم كبيره يغلب عليه اللون البني الغامق ......
دلف اسد الي الجناح الخاصه به ... دلف الي المرحاض لينعم بحمام دافئ ..... بعدما انتهي من حمامه اتجه الي غرفه الملابس ...ارتدي بنطال من اللون الاسود و تيشرت من اللون الابيض وصفف شعره .... وبعدها خرج من جناحه متجها الجناح الخاص بفهد ....
دلف إلي جناح فهد ، وجده نائم ... جذب المقعد ووضعه بجانب الفراش و هتف باسم فهد
أسد :_ فهد .... فههههد ....
تملل في الفراش وفتح عيناه وجد أسد يجلس مقابله فهد وهو يستند الظهر الفراش أردف بصوت ناعس :_ الكينج بنفسه منور جناحي
أسد :_ أنت هنا من أمتي ؟؟ ونايم ليه ؟؟
فهد :_ مش بقولك منور ..
أسد :_ رد ع سؤالي يافهد بلاش تلف وتدور ..
فهد بتنهيده :_ أسد انت اكتر واحد عارفني ، اكتر من مهاب وحمزه ، انا بجد تعبان ... اول مره احس ان انا عاجز قدام حد ... اختك دماغها صخر ، انا عمري ماكان عندي طول بال بالشكل دا وعمري ماكنت اصدق ان انا اتحايل عليها بقالي سنتين وهي مصممه ع رايها .... بس خلاص انا تعبت ومش هتحمل ولا هاجي علي نفسي عشان خاطرها ... انا هدوس ع قلبي هيبقا تحت رجلي لان مش هخسر كرامتي ... متزعلش من كلامي .... انا بكلم أسد اخويا مش أسد اخو عيون
أسد :_ خلصت ؟؟
فهد :_ سامعك ...
أسد بثقه : مش مطلوب منك اكتر من اللي انت قولته
فهد بابتسامه :_ کنت واثق ف ردك ..
أسد :_ انا مسافر اسكندرية بعد يومين ...
فهد :_ مین مسافر معاك ؟؟
أسد :_ ليث ... وانت هتيجي معنا ولا لا ؟؟؟
فهد :_ هشوف شغلي ، لو مفيش حاجه مهمه اکید معاكم .
واقف أسد واردف :_ تمام رتب امورك و عرفني هتعمل ايه .
فهد :_ انت قومت ليه ؟
أسد :_ هاطمن ع عيون وبعدها هنام عشان مرهق .
فهد :_ تمام ياكينج .
خرج اسد من جناح فهد متجها الي غرفه أخته الحبيبه ....
ع الجانب الاخر ف غرفه عيون كانت تجلس حزينه شارده ... نعم تتظاهر بالثبات ولكنها تتمزق بداخلها ... تعلم انها من اختارت البعاد ولكن بداخلها تتمني القرب ولكنها تخشي فراقه للابد .... تفعل ذلك من اجل ان تعتاد على العيش بدونه ولكن قلبها يتمرد عليها ويأبي الخضوع لعقلها ... تتمني بداخلها أن تتلاشى افكارها الغير عقلانيه ولكنها لا تستطيع ... انتشلها من شدها صوت طرقات ع الباب ... سمحت للطارق بالدخول و دلف اخيها حينما سمحت له من الداخل ....
اسد :_السلام علیکم
قامت سريعا من ع الفراش متجه لتحتضن اخيها : وعليكم السلام یا ابيه .
أسد وهو يتجه الى الاريکه ويجلس عليها :_ عامله ايه ؟؟
عيون وهي تجلس ع المقعد بجانبه :_ الحمد لله .
أسد بعتاب :_ ليه بتتعبي نفسك !!!
عيون :_ يا أبيه انا تعبانه والله وعارفه كمان ان فهد تعبان .... بس هو مش هاين عليه يتخلي عن شغله عشاني ..
أسد :_ ياعيون افهمي .... فهد ماوصلش للي هو فيه في يوم وليله عشان يتخلي عنه بالسهولة دي ..
عيون باندفاع :_ مانت يا أبيه تركت الشغل بسهوله اشمعنا هو !!
أسد بهدوء :_ ياعيون كل واحد فينا ليه تفكيره الخاص مش كلنا لازم نتصرف زي بعض ... وانتِ تفكيرك غلط
عيون بتعب :_ انا عارفه بس مش قادره اتصرف غير كده ... ع الاقل باقلم نفسي علي الحياه من غيره ..
أسد :_ اللي يريحك ياعيون ... بس افتكري ان فهد تعب معاكِ كتير ...
عيون بحزن :_ يعني حضرتك زعلان مني ؟
أسد بحب :_ لا انا زعلان عليكِ .... انتي عارفه كويس انك بنتي مش أختي .
عيون وهي ترتمي في أحضانه وهي تبكي :_ عارفه یا احسن آخ في الدنيا .
اسد بحنان :_ ممکن بلاش تبكي ... كل حاجه هتتحل .
عيون وهي تزيح دموعها :_ ان شاء الله .
أسد :_ انا هقوم انام ، وانتِ بلاش تفكري كتير .
عيون بابتسامه :_ حاضر .
أسد متسائلا :_ هتنزلِ المستشفي بكرا ؟
عيون :_ ان شاء الله "سلمي" اتحسنت الحمد لله وانا زهقت .
أسد :_ آن شاء الله ، هوصلك بكرا ان شاء الله ، وطبعا مش محتاجه اقولك خلي بالك ع نفسك ، ومفيش اختلاط باي حد الا في حدود الشغل .
عيون : _ خليك واثق فيا .
أسد بابتسامه : انا بثق فيكِ اكتر من نفسي ... قبل راسها واردف بحنان .. تصبحي ع خير .
عيون بابتسامه :_ وانت من اهل الجنه .
خرج أسد متجها إلي جناحه الخاص لينعم بالراحه بعد يوم شاق ....
ولكن اين الراحه و الماضي يلاحقه كلما اغمض عيناه .....
&&&&&&&&&&&&&&&
في منزل عبد الحميد الدالي
كان الجميع بالصالون بعدما تناولوا الغداء معنا ... وقامت كلا من سمر و زينه بترتيب المطبخ وعمل الشاي للجميع ...
أمجد متسائلا :_ زينه عامله معاك ايه يانوح ؟
نوح بابتسامه :_ الحمد لله يا عمي .
سلوي بحب :_ هو في زي زينه .. ربنا يحميها و يسعدها .
زينه بابتسامه :_ ربنا يكرمك يا ماما.
أمجد :_ والله انا لو موت دلوقتي هيقا مطمن ع بنتي معاكم .
زينه بفزع :_ الف بعد الشر عنك يا بابا اوعي تقول كده تاني ... انا عايشه عشان حضرتك ..
أمجد وهو يربت ع كتفها :_ ياحبيبتي دي سنه الحياه ، وبعدين دلوقتي انت عايشه للاهم مني وهو جوزك .
زينه : مفيش حد أهم من حضرتك يابابا ، حضرتك اهم و اغلي شخص في حياتي ...
لو كانت النظرات تقتل لكانت زينه في تعداد الموتي من نظراته الغاضبه ...
عبد الحميد :_ طبعا يا زينه والدك اهم شخص في حياتك ، لكن احنا كمان معاكِ وجوزك قبلنا كلنا ولا ايه يانوح !!
نوح :_ طبعا يابابا .
أمجد :_ هتنزلي شغلك أمتي يا زينه ؟؟
رد نوح سريعا قبل أن تتكلم
نوح :_ شغل ایه حضرتك ؟؟
أمجد : زینه مدرسه یابني وبتشتغل من وقت ما اتخرجت .
نوح :_ وانا مش موافق انها تشتغل .
زينه بهدوء :_ بس انا هنزل الشغل من اول الاسبوع ....
بكده انتهي الفصل .... دمتم في حفظ الرحمن ...
تفتكروا حكايه فهد و عيون كده خلصت ؟؟
تفتكروا ايه رد فعل نوح ؟؟
الفصل الثالث
رَضيـتُ بِاللهِ رَبَّـاً وَبِالإسْلامِ ديـناً وَبِمُحَـمَّدٍ صلى الله عليه وسلم نَبِيّـاً ..
اللّهُـمَّ ما أَمسى بي مِـنْ نِعْـمَةٍ أَو بِأَحَـدٍ مِـنْ خَلْـقِك ، فَمِـنْكَ وَحْـدَكَ لا شريكَ لَـك ، فَلَـكَ الْحَمْـدُ وَلَـكَ الشُّكْـر.
*******************
"القسوه من من نحب بمثابه موت بالبطئ ... بمثابه أن تعيش جسد بلا روح .....بمثابه جرح ينزف دون أن نعلم كيف الطريق لجعله يلتئم ..... رفقا بمن تحب ...."
لماذا .... لماذا يهوي القلب من يقسو عليه ... من يمزقه ويجعله ينزف من الألم ... من يهون عليه دموع القلب قبل دموع العين .... أهذا غباء ..ام أنها لعنه الحب يانصيبي !!!!!!
________
نوح وهو يقبض ع المقود أردف بنبره حاده :_ ممكن افهم ايه لازمه الزفت اللي ف وشك دا ؟؟
زينه بعدم فهم :_ مش فاهمه بتتكلم عن ايه !!
نوح بحده :_ بلاش استعباط انت عارفه كويس انتِ مهببه ايه ف وشك .
زينه وعينها ممتلاء بالدموع :_ والله انا مش حاطه اي حاجه ف وشي ومش متعوده احط اصلا ،ثم جذبت منديلا من أمامها ومسحت وجهها ثم أكملت ببكاء .. المنديل اهو نضيف .
أما عن نوح فلعن نفسه بداخله علي تسرعه معها ولكن جمالها جعله يفقد صوابه ..
أردف نوح بهدوء :_ حقك عليا ...
ولم يكن ردها سوء ابتسامه بوجهها الملائكي ...
نوح متسائلا :_ مش زعلان ؟
زينه بابتسامه :_ مش زعلانه ..حصل خير .
نوح باستغراب من تلك البراءه :_ بالبساطة دي !!!!
زينه بابتسامه :_ ايوه بالبساطة دي ... انت فهمت غلط واتكلمت ع الأساس دا ،ولما عرفت الصح رضتني ،ليه افضل زعلانه ، الدنيا ابسط من كده بكتير .
لم يتفوه نوح باي حرف ، لم تسعفه الكلمات للرد عليها ، أهذه هي من يتعامل معه بجفاء ، من أضاع فرحتها يوم زفافها ، من يتعمد أن يقسو عليها ويجرحها ، لم يكن رده علي نفسه إلا أنه احمق ولا يستحق تلك الملاك ... ولكن تعهد بداخله أن يبدأ معها من جديد .....
بعد نصف ساعه اوقف السياره أمام العماره الخاصه بوالده ...
ترجل كل منهم من السياره و دلفا الي داخل العماره ووقام نوح بالضغط ع زر الجرس .... فتحت لهم الباب والدت نوح
سمر بفرحه و هي تعانقها زينه :_ عامله ايه ياحبيبتي واحشني اوي
زينه بفرحه هي الأخري :_ وحضرتك كمان واحشاني اوي يا ماما .
نوح :_ هو انا شفاف ولا ايه يا سموره
عبد الحميد بتحذير :_ عدي يومك يا نوح
نوح ضاحكا :_ حاضر يا حج
سمر وهي تعانق نوح :_ دا انت الغالي يا حبيبي
نوح :_ ربنا يديمك ف حياتنا ياست الكل .
زينه بابتسامه :_ عامل ايه ياعمو ؟
عبد الحميد :_ الحمد لله يا حبيبتي ... أنتِ عامله ايه ؟؟ ونوح عامل معاكِ ايه ؟ اوعي يكون مزعلك .
زينه بابتسامه :_ الحمد لله ياعمو ، لا ياعمو نوح كويس اوي معايا .
سمر :_ ربنا يخليكم لبعض ياحبيبتي .... يلا قومي معايا عشان تبدلي هدومك
زينه :_ حاضر يا ماما
وبالفعل اتجه الاثنان الي غرف نوح سابقا ،فهي الان لم تكن غرفته وحده ولكن غرفت زوجته أيضا ....
سمر :_ بدلي هدومك براحتك يا زينو ،والبسي بيجامه مافيش داعي للخنقه مفيش حد غريب .
زينه :_ حاضر يا احلي ماما ف الدنيا .
سمر :_ تسلميلي ياقلب امك ... هخرج أنا اشوف الاكل وأنتِ براحتك
زينه :_ اتفضلي يا ماما
خرجت سمر من الغرفه واغلقت الباب وراءها ..... ابدلت زينه ملابسها الي بيجامه قطنيه مريحه تتكون من كنزه من اللون البينك وعليها قلب من اللون الابيض وبنطال مزيج من اللونين الأبيض والبينك ، وتركت لشعرها العنان رابط ايها بدبوس للشعر من المنتصف ...... خرجت من الغرفه واغلقت الباب ثم استدارت لتذهب الي المطبخ لتعاون والدت نوح ف اعداد الطعام ولكنها تفاجئت بمن يجذبها من مرفقها ويفتح باب الغرفه ويدخلها مره اخري ...وبالتأكيد لم يكن سوي نوح من يفعل ذلك ....
نوح ومازال قابضا علي ذراعها أردف بهدوء ولكنه مخيف للغايه :_ ممكن افهم ايه اللي أنتِ لابسه دا ؟
زينه وهي تتألم :_ لو سمحت ايدي بتوجعني
نوح بحده :_ ردي عليااااااا
زينه بخفوت من شده الالم :_ والله ماما سمر قالتلي البس بيجامه لان مفيش حد غريب ..
نوح وهو يترك يدها :_ أنا ماليش دعوه بحد ، ياريت تحترمي نفسك وتلبسي حاجه عباية بدل ما اخلي يومك اسود ثم تركها وخرج من الغرفه صفعا الباب خلفه ...
بداخل الغرفه
زينه ببكاء شديد ف نفسها :_ يارب أنا تعبت اوي ،مش عارفه الاقيها منين ولا منين ، يارب انا واثقه فيك ريح قلبي ...
سمعت طرق ع الباب ،ازاحت دموعها سريعا وسمحت للطارق بالدخول ... فتحت والدت نوح الباب واردفت بابتسامه
سمر :_ قعده لوحدك ليه يا زينو ؟!
زينه :_ لا انا هالبس العبايه وخارجه ع طول .
سمر :_ ليه ياحبيبتي اخرجي كده ،مفيش حد غريب
زينه بابتسامه مصتنعه :_ بلاش عشان نوح
سمر :_ اللي يريحك ياحبيبتي ، أنا برا و انتِ خلصي بسرعه عشان والدك علي وصول .
زينه بفرحه :_ هو بابا جاي هنا ؟
سمر بسعاده لفرحتها ،فهي علي يقين أن نوح يتعامل معها بطريقه سيئه ولكنها تفضل الا تتدخل فيما بينهم :_ اه يا حبيبتي يلا أنا برا .
ارتدت زينه عبايه من اللون الاصفر تضيق من عند الصدر تهبط باتساع وعقدت شعرها على هيئة كعكة بشكل انيق ،واتجهت الي الخارج سريعا فهي مشتاقه لرؤيه والدها ،فهو يكون لها الاب والام والاخ والصديق .....
&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في المساء في الاسكندريه
تحديدا ف شقه ملیکه
في غرفه تمارا
ملیکه وهي تجلس ع الفراش بجانب تمارا : یاتیمو انا تعبت قومي يابنتي بقا
تمارا بصوت ناعس : ياماما انا تعبانه وعايزه انام
ملیکه : _قومي ياتمارا كلمني
تمارا : _ياماما انا عايزه انام
ملیکه بحده : _ ممكن افهم في ايه ؟ وحضرتك نايمه ف الوقت دا ليه ؟
تمارا وهي تعتدل مستند ع ظهر الفراش : فيها ايه ياماما لما انام في الوقت دا ؟
ملیکه : بلاش استعباط یاتمارا ... انت عارفه كويس انك مش بتنامي ف الوقت دا الا اذا كنتي مضايقه او عامله مصيبه !!
تمارا بارتباك : یا لوکه مفيش حاجه وعشان تصدقي يلا انا هقوم اغسل وشي والبس ونطلع عند خالو ولم تعطيها فرصه للكلام قامت سریعا متجه الي مرحاض الغرفه
ملیکه : ماشي يا تمارا براحتك ع الاخر ...
بعد ربع ساعه كان الجميع ع السفره لتناول العشاء ف شقه کریم ......
کریم : _عامله تیه پاتیمو
تمارا : _الحمد الله ياخالو ، انت عامل ايه مع العيانين بتوعك
کریم : _الحمد لله يا لمضه .... ثم وجه نظره الي مراد متسائلا خرجت من المستشفي بدري ليه النهارده ؟؟
توجه نظرات كل من زین و تمارا لمراد
مراد بثبات : خلصت الكشوفات وكنت حابب ارتاح شويه النهارده .
تنهد باريتياح كلاهما
کریم : ولا يهمك ياحبيبي
زين : طبعا ماهو مراد ابنك وانا ابن البطه السوده
انفجر الجميع ضاحكين
کریم : _ليه هو انا عملتلك حاجه يازين وانا مش واخد بالي
زین : _ المشكله ان حضرتك معملتش !!!
نور : _ ماتقول عايز ايه ع طول بازین
زین : _ انا قولت لحضرتك ع المكتب اللي عايز افتحه
کریم : _ يابني لسه قدامك سنه ، هتفتحه من دلوقتي ليه ؟
تمارا : _ ياخالو زين شاطر ف تخصصه جدا ، ممکن يستغل الاجازه دي من اولها يجهز المكتب ويشتغل ع خفيف ... وان شاء الله ع مايخلص السنه الجايه يبقا ليه اسمه ويبقا معروف
زین بحماس : هو دا الكلام باتيمو
نور : وانا كمان موافقه علي راي تمارا
کریم متسائلا : رايك يامليكه انت ومراد ؟
ملیکه : _فكره كويسه
مراد : _تمارا معها حق .
ابتسم كل من زین و تمارا
کریم : وانا كمان موافق ... من بكرا ابدا في تجهيز المكتب بتاعك .
زین : ربنا يديمك يا احلي کیمو ف الدنيا
تمارا بحده مصطنعه : زین
زین ضاحكا : احنا اسفين يا صلاح
ملیکه : _في ايه ياولاد : انا بس اللي اقول كيمو
نور : ربنا يكملكو بعقلكم
کریم : ايه رايك يا تيمو تشركي مع زين ف المكتب؟؟
ملیکه : ازاي یا کریم ؟
کریم :_ هي مهندسه مدني و هو مهندس ديكور ، يبقا كل واحد في مجاله ، وممكن يشوفو حد من اصحابهم يبقا هندسه معماري ولما المكتب يستلم شغل يبقا عندهم التخطيط والتنفيذ وكمان التشطيب .
تمارا : _ الفكره حلو جدا يا خالو ..... بس انا عايزه اشتغل ف شر که معروفه ، اتعلم من المهندسين اللي فيها واكتسب خبره اكبر و اسرع ... وزین لو هينفذ الفكره انا معه بس بعد الشرکه .
کریم : _ اللي يريحك يا تيمو
مراد : الحمد لله تسلم ايدك يا امي .
نور : بالف هنا ياحبيبي .
مراد : _ استاذن انا عشان عايز انام .
الجميع : _اتفضل قام مراد واتجه الي غرفته .
تمارا : _ انا نسيت اسأل مراد ع حاجه هقوم اساله
زین بخوف من رد فعل مراد : _ قال هينام اتكلمي معه بکرا .
کریم : بس يازين عيب كده .... اعملي اللي انت عايزه یاتمارا
تمارا : _ شكرا ياخالو ...
واتجهت الي غرفه مراد وهي تدعو الله بداخله الا يخزلها فمراد شخص طيب ومتفهم ..... لا ابعد الحدود ولكن يكره التفكير بحماقه ... حسمت امرها وطرقت ع الباب .. سمح مراد للطارق بالدخول
تمارا : _ انا عايزه اتكلم معاك ...
مراد :_ افتكر انا قولت مفيش كلام معايا انتِ والاستاذ التاني
تمارا :_ حقك عليا .... انا عارفه ان انا غلطان بس والله ما همعل کده تاني ابدا ، اوعدك .....وعندما لم تجد أي رد من مراد اتجهت الي باب الغرفه .....
اردفت تمارا بحزن :_ لو كنت اختك كنت مش هترد عليا كده .....
عقب تلك الكلمات قام مراد من مكانه سريعا وقبض ع ذراعها برفق واردف بنبرة حانيه : _ انتِ مش بس اختي صاحبتي كمان ولا انتِ عندك شك ف كده !!!
تمارا بحزن : _ لا بس ....
مراد مقاطعا : من غير بس انا عملت معاكم كده عشان الغلط مايتكررش تاني ..
تمارا : وعد مش هعمل ولا هفکر تاني ابدا
مراد بابتسامه :_ واانا واثق في اختي حبيبتي
تمارا بصياح : _ احلي مراد بالدنيا
اتفتح الباب فجاه
انا كنت واثق فيك پاتیمو ..قالها زين وهو يحتضن مراد
مراد ضاحكا :_ يلا ياخويا انت وهي عايز انام ...
خرج الاثنان من الغرفه وهما في قمة السعاده لان مراد اليس مجرد اخ بل صديقهم المقرب ....
كما هو جميل أن تبقا اخا بنكهه صديق .....
&&&&&&&&&&&&&&&&&&
انزل الليل ستائره ع قصر الجوهري ....
دلف اسد بسيارته الي القصر ...ترجل من السياره ولكنه اندهش مما راءه
أسد بتساؤل :_ أنتِ قعده ليه هنا ؟؟؟
فكانت مكه جالسه ع الدرج الخاص بالبوابه الداخليه للقصر ...
مكه :_ مستنياك يا أبيه .
أسد باندهاش :_ خير ..
مكه :_ كل خير ان شاء الله .... كنت عايزه اطلب منك طلبين يا أبيه .
أسد :_ تعالي ندخل و اطلبي اللي أنتِ عايزه
مكه سريعا :_ لا يا أبيه اسد اقولك الاول وبعدين ندخل ...
أسد :_ قولي يا مكه .
مكه :_ طبعا حضرتك احلي أبيه ف القصر كله ...
أسد بابتسامه :_ اتكلمي ع طول ،مش محتاجه مقدمات .
مكه :_ بصراحه عايزه أخرج أنا والبنات نروح المول ...
أسد :_ الطلب التاني ..
مكه بتراقب :_ انا عارفه أنه صعب بس انت مش اي حد ، انت اسد الجوهري بردو ..
نظر لها أسد باهتمام فهو يعلم أن طلبها الثاني مستحيل ، لذلك تتحدث بتلك الطريقه ..
مكه :_ اصحابي طالعين رحله وانا عايزه اطلع معهم ، وحضرتك اللي هتقنع جدو وماما .. قولت ايه ؟؟
أسد بغموض :_ يلا ندخل وجوه هتعرفي قراري .
ودلفا الاثنان لداخل القصر ...
أسد :_ السلام عليكم ..
الجميع :_ وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته .
محمد :_ اتأخرت ليه يا أسد ؟؟
أسد :_ كان عندي كام مشوار خلصتهم ورجعت ع طول .
سعد الجوهري :_ فهد فين ؟؟
فريده :_ فهد رجع القصر بدري ،وبعدها طلع ع غرفته .
وبينما هما يتحدثون ... انتبه الجميع لكلمه المذيعه بالتلفاز التي تعلن عن خبر عاجل ... وهو أنه تم القبض ع شحنه اسلحه كبيره بمصر عن طريق شركات البحيري وأنه تم القبض علي كل من خالد و سالم البحيري ..
ابتسم سعد الجوهري فور سماع تلك الأخبار ...فهو علي يعلم جيدا من قام بذلك ..
وليد متسائلا :_ أسد انت اللي بلغت ..
أسد بكبرياءه المعهود :_ هو لعب بالنار ،فطبيعي يتحرق ... انا عارف كل شغله الشمال وكنت ساكت ،لكن هو اللي لعب معايا ، فلازم يعرف نتيجه اللعب مع الكبار .
مكه بغباء :_ يعني حضرتك يا أبيه اللي حططله السلاح
ريهام بحده :_ مكه .. ازاي تفكري كده ؟
سعد الجوهري بهدوء فهو يعلم أنها لم تقصد ماقالت :_ اهدي يا ريهام ثم وجه حديثه لمكه التي امتلأت عيناه بالدموع .. يا مكه لازم تعرفي حاجه مهمه والكلام طبعا للكل مش أنتِ بس ..... احنا عمرنا ما نتسبب في الاذي لاي شخص حتي ولو كان خصم ... أسد كل اللي عمله أن هو بلغ عنهم بس لكن طبعا عمره ما هيلفق قضيه ... فهمتي يا مكه ؟
مكه ببكاء :_ أنا اسفه والله ماكان قصدي .
اسد :_ أنتِ مش محتاجه تتاسفي يا مكه ، عشان أنا فاهمك ...
محمد :_ حصل خير .
أسد متسائلا :_ سلمي عامله ايه ياعمتو ؟؟ وفين عيون ؟؟
ريهام بابتسامه :_ الحمد لله احسن ، وعيون معها فوق عشان حرارتها كانت مرتفعه .
أسد :_ الف سلامه عليها يا عمتو
ريهام :_ الله يسلمك ياحبيبي .
أسد :_ جدو انا مسافر اسكندريه بعد بكرا ، عشان الدفعه الجديده من المهندسين ... ولما ارجع إن شاء الله البنات عايزه تخرج بس لما ارجع ..
سعد الجوهري :_ إن شاء الله يا اسد ، لما ترجع بالسلامه شوفهم عايزين ايه .
أسد :_ استأذن أنا ..عشان اشوف فهد وبعدها انام
الجميع :_ اتفضل
اتجه أسد الي الاعلي ... دلف الي الجناح الخاص به ،فهو اقرب لفيلا بأكملها ....
فهو يتكون من رسيبشن كبير و مكتب خاص به و صاله العاب رياضيه غرفه نوم كبيره يغلب عليه اللون البني الغامق ......
دلف اسد الي الجناح الخاصه به ... دلف الي المرحاض لينعم بحمام دافئ ..... بعدما انتهي من حمامه اتجه الي غرفه الملابس ...ارتدي بنطال من اللون الاسود و تيشرت من اللون الابيض وصفف شعره .... وبعدها خرج من جناحه متجها الجناح الخاص بفهد ....
دلف إلي جناح فهد ، وجده نائم ... جذب المقعد ووضعه بجانب الفراش و هتف باسم فهد
أسد :_ فهد .... فههههد ....
تملل في الفراش وفتح عيناه وجد أسد يجلس مقابله فهد وهو يستند الظهر الفراش أردف بصوت ناعس :_ الكينج بنفسه منور جناحي
أسد :_ أنت هنا من أمتي ؟؟ ونايم ليه ؟؟
فهد :_ مش بقولك منور ..
أسد :_ رد ع سؤالي يافهد بلاش تلف وتدور ..
فهد بتنهيده :_ أسد انت اكتر واحد عارفني ، اكتر من مهاب وحمزه ، انا بجد تعبان ... اول مره احس ان انا عاجز قدام حد ... اختك دماغها صخر ، انا عمري ماكان عندي طول بال بالشكل دا وعمري ماكنت اصدق ان انا اتحايل عليها بقالي سنتين وهي مصممه ع رايها .... بس خلاص انا تعبت ومش هتحمل ولا هاجي علي نفسي عشان خاطرها ... انا هدوس ع قلبي هيبقا تحت رجلي لان مش هخسر كرامتي ... متزعلش من كلامي .... انا بكلم أسد اخويا مش أسد اخو عيون
أسد :_ خلصت ؟؟
فهد :_ سامعك ...
أسد بثقه : مش مطلوب منك اكتر من اللي انت قولته
فهد بابتسامه :_ کنت واثق ف ردك ..
أسد :_ انا مسافر اسكندرية بعد يومين ...
فهد :_ مین مسافر معاك ؟؟
أسد :_ ليث ... وانت هتيجي معنا ولا لا ؟؟؟
فهد :_ هشوف شغلي ، لو مفيش حاجه مهمه اکید معاكم .
واقف أسد واردف :_ تمام رتب امورك و عرفني هتعمل ايه .
فهد :_ انت قومت ليه ؟
أسد :_ هاطمن ع عيون وبعدها هنام عشان مرهق .
فهد :_ تمام ياكينج .
خرج اسد من جناح فهد متجها الي غرفه أخته الحبيبه ....
ع الجانب الاخر ف غرفه عيون كانت تجلس حزينه شارده ... نعم تتظاهر بالثبات ولكنها تتمزق بداخلها ... تعلم انها من اختارت البعاد ولكن بداخلها تتمني القرب ولكنها تخشي فراقه للابد .... تفعل ذلك من اجل ان تعتاد على العيش بدونه ولكن قلبها يتمرد عليها ويأبي الخضوع لعقلها ... تتمني بداخلها أن تتلاشى افكارها الغير عقلانيه ولكنها لا تستطيع ... انتشلها من شدها صوت طرقات ع الباب ... سمحت للطارق بالدخول و دلف اخيها حينما سمحت له من الداخل ....
اسد :_السلام علیکم
قامت سريعا من ع الفراش متجه لتحتضن اخيها : وعليكم السلام یا ابيه .
أسد وهو يتجه الى الاريکه ويجلس عليها :_ عامله ايه ؟؟
عيون وهي تجلس ع المقعد بجانبه :_ الحمد لله .
أسد بعتاب :_ ليه بتتعبي نفسك !!!
عيون :_ يا أبيه انا تعبانه والله وعارفه كمان ان فهد تعبان .... بس هو مش هاين عليه يتخلي عن شغله عشاني ..
أسد :_ ياعيون افهمي .... فهد ماوصلش للي هو فيه في يوم وليله عشان يتخلي عنه بالسهولة دي ..
عيون باندفاع :_ مانت يا أبيه تركت الشغل بسهوله اشمعنا هو !!
أسد بهدوء :_ ياعيون كل واحد فينا ليه تفكيره الخاص مش كلنا لازم نتصرف زي بعض ... وانتِ تفكيرك غلط
عيون بتعب :_ انا عارفه بس مش قادره اتصرف غير كده ... ع الاقل باقلم نفسي علي الحياه من غيره ..
أسد :_ اللي يريحك ياعيون ... بس افتكري ان فهد تعب معاكِ كتير ...
عيون بحزن :_ يعني حضرتك زعلان مني ؟
أسد بحب :_ لا انا زعلان عليكِ .... انتي عارفه كويس انك بنتي مش أختي .
عيون وهي ترتمي في أحضانه وهي تبكي :_ عارفه یا احسن آخ في الدنيا .
اسد بحنان :_ ممکن بلاش تبكي ... كل حاجه هتتحل .
عيون وهي تزيح دموعها :_ ان شاء الله .
أسد :_ انا هقوم انام ، وانتِ بلاش تفكري كتير .
عيون بابتسامه :_ حاضر .
أسد متسائلا :_ هتنزلِ المستشفي بكرا ؟
عيون :_ ان شاء الله "سلمي" اتحسنت الحمد لله وانا زهقت .
أسد :_ آن شاء الله ، هوصلك بكرا ان شاء الله ، وطبعا مش محتاجه اقولك خلي بالك ع نفسك ، ومفيش اختلاط باي حد الا في حدود الشغل .
عيون : _ خليك واثق فيا .
أسد بابتسامه : انا بثق فيكِ اكتر من نفسي ... قبل راسها واردف بحنان .. تصبحي ع خير .
عيون بابتسامه :_ وانت من اهل الجنه .
خرج أسد متجها إلي جناحه الخاص لينعم بالراحه بعد يوم شاق ....
ولكن اين الراحه و الماضي يلاحقه كلما اغمض عيناه .....
&&&&&&&&&&&&&&&
في منزل عبد الحميد الدالي
كان الجميع بالصالون بعدما تناولوا الغداء معنا ... وقامت كلا من سمر و زينه بترتيب المطبخ وعمل الشاي للجميع ...
أمجد متسائلا :_ زينه عامله معاك ايه يانوح ؟
نوح بابتسامه :_ الحمد لله يا عمي .
سلوي بحب :_ هو في زي زينه .. ربنا يحميها و يسعدها .
زينه بابتسامه :_ ربنا يكرمك يا ماما.
أمجد :_ والله انا لو موت دلوقتي هيقا مطمن ع بنتي معاكم .
زينه بفزع :_ الف بعد الشر عنك يا بابا اوعي تقول كده تاني ... انا عايشه عشان حضرتك ..
أمجد وهو يربت ع كتفها :_ ياحبيبتي دي سنه الحياه ، وبعدين دلوقتي انت عايشه للاهم مني وهو جوزك .
زينه : مفيش حد أهم من حضرتك يابابا ، حضرتك اهم و اغلي شخص في حياتي ...
لو كانت النظرات تقتل لكانت زينه في تعداد الموتي من نظراته الغاضبه ...
عبد الحميد :_ طبعا يا زينه والدك اهم شخص في حياتك ، لكن احنا كمان معاكِ وجوزك قبلنا كلنا ولا ايه يانوح !!
نوح :_ طبعا يابابا .
أمجد :_ هتنزلي شغلك أمتي يا زينه ؟؟
رد نوح سريعا قبل أن تتكلم
نوح :_ شغل ایه حضرتك ؟؟
أمجد : زینه مدرسه یابني وبتشتغل من وقت ما اتخرجت .
نوح :_ وانا مش موافق انها تشتغل .
زينه بهدوء :_ بس انا هنزل الشغل من اول الاسبوع ....
بكده انتهي الفصل .... دمتم في حفظ الرحمن ...
تفتكروا حكايه فهد و عيون كده خلصت ؟؟
تفتكروا ايه رد فعل نوح ؟؟