اخر الروايات

رواية اولاد الجوهرى الفصل الثاني 2 بقلم فاطمة محمد

رواية اولاد الجوهرى الفصل الثاني 2 بقلم فاطمة محمد


الفصل الثاني
________
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم .
لا اله الا الله محمد رسول الله .
استغفروا الله .
الحمدلله .
الله اكبر .
*********
"احيانا نختار أو نفعل اشياء علي امل السعاده أو ع الأقل الشعور بالراحه ... ولكن في الحقيقه تؤدي بنا الي الهلاك ....."
كان نوح في طريقه للشقه التي يقطن بها بعد زواجه ...أعلن التليفون الخاص بها عن اتصل ...أخذه ليعرف من المتصل فوجده أبيه
نوح :_ السلام عليكم
عبد الحميد :_ وعليكم السلام ....عامل ايه يا "نوح" ؟
نوح :_ الحمد لله يا حج ...عامل ايه وامي عامله ايه ؟
عبدالحميد :_ بخير ...بس مش عاجبني حالك ....
نوح :_ ليه ياحج أنا زي الفل .
عبد الحميد :_ و مراتك عامله ايه ؟
نوح :_ الحمد لله بخير ... ثم أكمل بسخريه.. ولا هي قالت غير كده ؟
عبد الحميد :_ البنت لا اتكلمت ولا قالت حاجه .....بس انا عارف ابني كويس ..
نوح :_ بابا لو حضرتك حابب تقول حاجه أنا سامع حضرتك من غير مقدمات .
عبد الحميد بتنهيده :_ مش عايز اقول حاجه غير أن ربنا يهديك ...... تعال انت و مراتك بكرا ع الغداء .
نوح :_ حاضر يا بابا .
عبد الحميد :_ خلي بالك من نفسك ...وياريت بلاش سهر لوقت متأخر
نوح :_ حاضر ياحج و سلميلي علي امي .
عبد الحميد :_ حاضر ..السلام عليكم
نوح :_ وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
"لما نبدا كلام أو حتي ندخل مكان لازم نقول التحيه ... وياريت تبقا السلام وياريت كمان بلاش نختصر ف الرد "أفشوا السلام تحابوا"
قال تعالى:
(وَإِذَا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ حَسِيباً)
[سورة النساء: 84]
يعني بلاش نقول....... لا كتر السلام بيقل المعرفه والكلام الغريب اللي بنسمعه وبقا منتشر جدا "
بعد ما يقرب من النصف ساعه وصل نوح الي منزله ودلف الي الداخل .... وجد زوجته بانتظاره
زينه :_ اتأخرت اوي ..أنا كنت قلقانه عليك .
نوح بتأفف :_ أنا مش عيل صغير عشان تقلقي ... وفري قلقك لنفسك .......
زينه في نبره حزينه :_ أجهزلك تأكل ؟
نوح بحده :_ مش عايز اطفح ... بكرا العصر الاقيكي جاهزه الغدا عند بابا .......ثم تركها وتوجه الي غرفته دلف اليها ثم قام بصفع الباب والقي بجسده المرهق ع الفراش ...
و ع الجانب الآخر دلفت زينه الي غرفتها في حزن شديد علي حالها وتذكرت يوم زفافهم ........
فلاش باك
********
بعد رفض نوح البقاء ف الفندق وايضا رفض السفر من أجل قضاء بعض الوقت مع زوجته ....دلفوا الي الشقه الخاصه به ..
نوح بحده :_ اسمعي الكلمتين اللي هقولهم دلوقتي لأن مش بحب اتكلم كتير .... انا وانت قدام الناس زوجين حياتهم كويسه ... انما طول ماحنا هنا في الشقه انت في حالك وانا في حالي ....... بس ده مش معناه انك هتخرجي و تدخلي بمزاجك ...... لا قبل ما تفكري تخرجي بره باب الشقه اكون عارف وساعتها اوافق ارفض دي بتاعتي أنا ...... طلباتك كلها هتبقى مجابه ...... انا دلوقتي داخل انام مش عايز اسمع اي صوت .... وبكرا ابقي انقلي هدومك للغرفه اللي تعجبك .... وتركها تستوعب ما سمعته منه ودلف الي غرفته ............بعد مده من الصدمه و البكاء حمدت ربها علي حالها ....فهي علي يقين أن الله لا يفعل مع البشر الا خير ..... اتجهت الي الغرفه الخاصه بنوح ..... فتحت الباب ف هدوء تام ثم قامت بتشغيل الضوء الخاص بالغرفه مما ادي الي خروج صوته الغاضب ...
نوح بغضب :_ مش قولتلك اختاري اي غرفه تانيه ايه اللي دخلك هنااااا؟
زينه بهدوء ع الرغم من خوفها الشديده وحزنها الواضح :_ الهدوم كلها هنا ... هاخدها وأخرج بسرعه ...
نوح بحده :_ معاكِ خمس دقائق و تخرجي ...
زينه بخوف :_ حاضر ...
وبالفعل اخذت ما يلزمها وهرولت سريعا خارج الغرفه ...
بااااااك
*****
فاقت من شرودها وقامت بازاحه دموعها لانه تعلم جيدا أنه لايوجد من يهتم بأمرها ولا يحزن من أجلها غير والدها المريض ومن الصعب أن تخبره باحوالها يكف مرضه لا تريد أن تكون سببا في تعبه .... اتجهت الي المرحاض الخاص بالغرفه لكي تتوضا وتصلي قيام الليل لعل الله يجبر بخاطرها ..... خرجت من المرحاض و قامت بارتداء عبايه فضفضه ثم قامت بعقد حاجبها ثم توجهت لتقيم الليل و تدعو الله أنا تحل مشاكلها ......... بعدما انتهت من الصلاه اتجهت الي الاريكه و أمسكت بالمصحف الخاص بيها لتقرء حتي اذآن الفجر .....
&&&&&&&&&&&&&
ف عروس البحر المتوسط .... ف الشقه الخاصه بمليكه دق جرس الباب ..قامت مليكه بفتح الباب لتعلم أن من بالخارج هو أخيها
كريم. :_ السلام عليكم .
مليكه :_ وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ...اتفضل يا كريم
دلف كريم و كادت مليكه أن تغلق الباب ولكنها فزعت حينما قال أحدهم
كده يا لوكه تقفلي الباب ف وشي ماكنش العشم
قال هذه الكلمات بمرح زين
مليكه ضاحكه :_ حرام عليك يا زين ....هتموت حد فينا يابني
زين بمرح :_ ما تخافيش يا لوكا العمر واحد والرب واحد ...... وبعدين مافيش حد بيموت ناقص عمر .
مليكه بيأس :_ عارفه انِ مش هاخلص منك ...ادخل.
دخل زين وقامت مليكه بغلق الباب واتجهت الي الصالون
مليكه بابتسامه :_ تشرب ايه يا كريم ؟؟
كريم بهدوء :_ اقعد يا مليكه أنا مش جاي اشرب ... فين تمارا ؟
مليكه :_ نائمه من وقت ما نزلت من عندك ... حاولت اصحيها مش راضيه ..
كريم :_ أنا هدخلها ..
زين :_ وانا كمان
كريم :_ لا يا زين .... انا عايز اتكلم معها لوحدنا
زين :_ حاضر
تركهم واتجه الي غرفه تمارا ..دلف الي الغرفه ثم اغلق الباب ....نظر إلي تلك الملاك النائمه نظره حانيه و حزينه ..... لو كان بيده السعاده لجعلها سعيده طوال حياتها ... جلس بجوارها علي الفراش وشرع في ايقاظها ...
كريم بنبره هادئه :_ تمارا ...... حبيبه خالو
انتبهت تمارا لصوت خالها ...اعتدلت ع الفراش ف فزاع
تمارا يفزع :_ ماما كويسه يا خالو
كريم بهدوء :_ اهدي يا حبيبتي ....كلنا كويسين انا جاي اتكلم معاكِ ...
تمارا :_ الحمد لله اتخضيت ..
كريم :_ ولا يهمك يا تيمو .... ممكن اعرف زعلانه من ماما ليه ؟
تمارا :_ انا مش زعلانه من ماما ياخالو .... انا بس ....
كريم بحنان :_بس ايه يا حبيبتي ؟ اتكلمي .
تمارا :_ مخنوقه ... نفسي اخرج برا اسكندريه ... نفسي تبطل الخوف اللي جواها انا خلاص كبرت و محدش يقدر يعمل معايا حاجه ..
كريم بهدوء :_ ياحبيبتي قلبي والدك شخصيه مهمه و معروفه ويقدر يعمل اي حاجه لاي حد ...... مليكه معها حق ف خوفها .
تمارا :_ لغايه امتي يا خالو انا تعبت ..... تعرف انا اوقات كتير بفكر اروح لغايه عنده و اقوله انا موجوده واللي تقدر عليه اعمله .
كريم :_ انتِ عارفه ان مليكه ممكن تموت لو عملتي كده !! انتِ عارفه لو سمعتك دلوقتي ممكن تتصرف ازاي . يابنتي الكلام دا هيزود القلق والخوف عندها .
تمارا بعيون ممتلاءه لالدموع :_ يا خالو انا بفكر ف كده عشان اخليها تتخلص من خوفها و قلقها .... انا زعلانه عشانها ...هي اتحملت كتير اوي كفايه لغايه كده ..
كريم :_ خليكِ واثقه في ربنا يا تيمو .... ربنا اكيد شايلك الافضل ولا أنتِ عندك شك ف كده !!
تمارا بنفي :_ لا طبعا يا خالو انا واثقه في ربنا وعمري ثقتي ما هتقل .... بس كنت مخنوقه .
كريم :_ ولا يهمك ياحبيبتي ..... ويلا قومي بقا عشان تأكلي حاجه ...
تمارا :_ مش عايزه اكل ..
كريم :_ والدتك كمان ماكلتش من الصبح ...يلا قومي وكمان مراد و زين نازلين الصاله بتاعتكم ..
تمارا :_ نازلين من غيري !!!!
كريم ضاحكا :_ أنا بقولك اهو و كمان زين برا
تمارا بابتسامه :_ لا بقا أنا لازم اقوم وأشوف عيالك بيعملوا ايه من ورايا .
كريم ضاحكا :_ هي دي تيمو .
واتجهوا الي الخارج لتناول الطعام وبعدها النزول للصاله الخاصه بمراد و زين و تمارا
"الطابق الاول من العماره عباره عن صاله كبيره بيها العاب رياضيه .... شاشه عرض كبيره ... أرجوحة كبيره خاصه بتمارا "
&&&&&&&&&&&&&&
في صباح يوم جديد .. في قصر الجوهري
في غرفه الطعام يجلس الجميع علي مائده الطعام ماعدا فهد و مالك و سلمي ..
سعد الجوهري :_ صباح الخير .
الجميع :_ صباح النور .
سعد الجوهري :_ فين " فهد" و "مالك" و "سلمي"؟؟
ريهام بابتسامه هادئه :_ سلمي تعبانه شويه عشان كده مانزلتش ...
سعد الجوهري بحده :_ و مالك فين ؟ طبعا البيه لسه نايم صح ..
وليد :_ هو كان سهران امبارح مع أصحابه عشان كده لسه نايم .... بس ان شاء الله اخر مره
سعد الجوهري بغضب :_ هي فعلا هتبقا اخر مره من اللي هاعمله معه ....ثم طلب من أحد الخدم أن يصعد الي غرفه مالك و يخبره بأن سعد الجوهري يأمره بالنزول حالا .... ثم أكمل حديثه بغضب :_ و فهد فين ع الصبح ؟
حسن بهدوء :_ فهد عنده شغل مهم النهارده عشان كده خرج بدري .
سعد الجوهري :_ تمام ... ثم وجه حديثه لعيون قائلا .. جاهزه ..
عيون :_ معلش ياجدو بلاش النهارده عشان سلمي ...
سعد الجوهري :_ تمام ... اتفضلوا كملو اكل و كل واحد يشوف شغله ..... اعمل حسابك ياحسن هتسافر المانيا عشان في مشكله هناك ... مهاب اتصل امبارح و بلغني ..
حسن :_ حاضر يابابا ...هخلص شغلي ف الشركه النهارده و اسافر بالطائره الخاصه بالليل ....
سعد الجوهري و هو ينظر لاسد :_ ايه حكايه خالد البحيري يا اسد؟؟ .... وايه حكايه السكرتيره كمان ؟
أسد بثبات:_ خالد البحيري مالوش حكايه لأنها انتهت قبل ماتبدا ... أما السكرتيره فأنا هاعرفها ازاي تلعب مع الاسد ...ثم أكمل متسائلا ... مين اللي عرف حضرتك ؟؟؟
سعد الجوهري بثقه و شموخ :_ سعد الجوهري مش محتاج يسمع من حد ولا حد يقوله علي حاجه .....أنا عارف كل كبيره و صغيره ف الشركه .
اثناء الحديث انضم "مالك" الي مائده الطعام ..
مالك :_ صباح الفل ...خير يا جدو ،عرفت أن حضرتك عايزني .
سعد الجوهري بغضب :_ ممكن اعرف حضرتك نايم لغايه دلوقتي ليه ؟
مالك :_ ياجدو أنا في اجازه ... وبعدين أنا مش عندي حاجه عشان اقوم بدري .
سعد الجوهري :_ لا حضرتك اجازه من الجامعه ...بس مش اجازه من الشركه .
مالك :_ حضرتك تقصد أن أنا انزل الشركه.
سعد الجوهري :_ لو مش هيضايق سعادتك .
مالك :_ ياجدو أنا هنزل الشركه بس اخلص دراسه الاول .
سعد الجوهري :_ أنا قولت اللي عندي يا مالك ...والكلام هيتنفذ من دلوقتي .
مالك :_ يعني ايه ؟؟
سعد الجوهري :_ يعني هاتيجي معنا الشركه النهارده ...وكل يوم طول الاجازه ... وايام الدراسه اليوم اللي فاضي فيه .
نهله بضيق :_ بس كده تعب عليه !!
سعد الجوهري بحده :_ دا مش شغلك يا نهله ...وخدي بالك غلطك بيكتر .
وليد بعصبيه :_ نهله .... الكلام مش معاكِ...ولو اتكلمتي في حاجه تاني اتحملي اللي هايحصلك ..
جو من الصمت ملاء المكان .... بعد مده انتهي الجميع من تناول طعامه ...
اتجه كل من سعد الجوهري و ابنائه و اسد ومالك و ليث وحمزه الي السيارات و ورائهم سيارات الحراسه متجهين الي مقر الشركه ..
عندما وصلوا الي المقر ... فتح لهم الحرس ابواب السيارات .... هبطوا منه ثم دلفوا الي الشركه بطله تدب الرعب بالانفس ... اتجه كل منهم الي المكتب الخاصه به ..
في مكتب اسد الجوهري
دلفت السكرتيره بعدما سمح لها اسد بالدخول
اسد وهو ينظر للحاسوب :_ نوح وصل
السكرتيره :_ لسه يا فندم
اسد :_ اول لما يوصل يجي ع مكتبي ..... عايزك تنزلي اعلان عن سكرتيره بشرط يكون عندها خبره
السكرتيره بارتباك :_ سكرتيره لمين ..
وقبل أن تكمل حديثها تكلم الأسد الغاضب
اسد :_ دي حاجه ماتخصكيش يا استاذه ...انتِ تنفيذ الأوامر وبس فاااااااهمه
السكرتيره يفزع :_ فاهمه ....اي أوامر تاني ؟
أسد بغضب :_ لا ...اتفضلي ع مكتبك ..
السكرتيره بخوف :_ حاضر
هرولت سريعا من المكتب وقامت بغلق الباب ثم استدارت لتذهب الي مكتبها ومن خوفها و ارتباكها اصتدمت بشخص آخر
نوح :_ فتحي ع الصبح ...مش ع بعضك ليه ؟
السكرتيره بارتباك :_ هاااه ...لا مافيش أنا اسف . .... اسد بيه عايز حضرتك ..
نوح :_ ماشي وياريت تركزي شويه ..تركها ودخل الي مكتب اسد دون أن يطرك الباب ..
نوح :_ صباحوو
اسد بحده :_ مش قولتلك بطل العاده الزفت دي .
نوح ببرود :_ براحه يا كينج .. كده ممكن تتعب .
اسد :_ نووووح
نوح :_ خلاص هحاول ....انت عملت ايه للسكرتيره؟
اسد بلا مباله :_ ولا حاجه .
نوح :_ متأكد .
أسد بسخريه :_ يعني لو عملتها حاجه هخاف منك !!
نوح :_ اكيد لا ... ثم تمتم ...ربنا ع الظالم .
اسد ببرود :_ بتقول حاجه يا نوح ؟
نوح :_ لا طبعا .... هتعمل ايه مع خالد البحيري ؟
اسد بثقه :_ عملت خلاص .
نوح :_ انت لحقت ... طيب عملت ايه و أمتي ؟
اسد :_ نوح قوم ع مكتبك ... وبكرا هتعرف الرد ع سؤالك .
نوح :_ أنا عارف مش هتتكلم الا بمزاجك ...... بقولك شركه اسكندريه المهندسين الجدد هيقدموا فيه اول الاسبوع ..
اسد :_ والمطلوب ..
نوح :_ مش محتاجه ذكاء ،يعني حضرتك هتسافر اسكندريه اول الاسبوع .
اسد :_ تمام .
نوح :_ أنا خارج يا اسد قبل ما اموت من برودك ... خرج نوح من المكتب وهو غاضب من برود هذا الأسد ... خرج واغلق الباب ثم استدار ليذهب لمكتبه فوجد أمامه النسخه الثانيه للأسد ولكن لديه بعض المرح عن ذلك الأسد البارد ...
فهد بابتسامه :_ اسد مضايقك اوي كده !!
نوح :_ بقولك ايه انا مش ناقصني برودك كفايه ابن عمك ..
فهد :_ انت تقصد أن اسد بارد ...خلاص انا أقوله ونشوف رأيه ايه .
نوح :_ اهدي يا حريقه .... وبعدين هستنا منك ايه مانت ابن عمه .
فهد ضاحكا :_ مالك ع الصبح يانوح في ايه ؟
نوح :_ ادخل اعرف من ابن عمك ياخويا ....وتركه واتجه الي مكتبه. .
فهد في نفسه :_ اسد جنن نوح ع الآخر ... دلف الي مكتب اسد دون طرق الباب هو الآخر .. ولم يعيره اسد اي اهتمام ..
فهد :_ أنا دخلت ولا كاني موجود ليه ؟
اسد وهو ينظر إلي الحاسوب الخاص به :_ عشان في زفت تخبط عليه قبل ما تدخل ..
فهد :_ اسد بقولك ايه بلاش رخامه ، نوح لسه خارج من عندك هيولع من برودك ، فبالله عليكي كلمني عدل عشان أنا ع أخري ..
اسد بسخريه :_ عشان كده هربت الصبح !!
فهد بحده :_ أنا مش بهرب يا اسد ..
اسد بحده :_ انا تعبت معاك و معها ..انتو الاتنين اغبيه ، خليكم بكرا هتندموا ..بس وقت الندم هيبقا فات ...... خد بالك جدك سال عليك الصبح و عمي حسن قال انك عندك شغل بدري ....
فهد بسخريه :_ و طبعا ماصدقش ..
اسد :_ انت عارف سعد الجوهري كويس ..
يعلو صوت التليفون الخاصه بمكتب اسد ..
اسد :_ الو
اسد :_ تمام ..وقفل الخط ثم وجه نظره الي فهد
اسد :_ سعد الجوهري عايزك ف مكتبه ..
فهد :_ ربنا يستر ....
تفتكروا ايه اللي بين عيون وفهد ؟!
سعد الجوهري هيعمل ايه مع فهد ؟؟
ايه حكايه تمارا ؟؟
ملحوظه : نسيت اعرفكم ف الشخصيات ان اسد و تمارا هما الابطال ...
وصلنا لنهايه الفصل ... عايزه رايكم




تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close