اخر الروايات

رواية بنت ابليس الفصل الثاني 2 بقلم حياة محمد

رواية بنت ابليس الفصل الثاني 2 بقلم حياة محمد 


بنت إبليس
حياة محمد
الجزء ٢
وللأسف يا ساده التفاعل محبط كالعادة يا أبخل جروب قابلته في حياتي
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&$الأستاذ بعدم فهم: هو إبليس متجوز
البت: افرض إنه متجوز وكمان مخلف بنت تتوقع يكون اسمها إيه؟
فيبتسم الأستاذ ويقول مش عارف يمكن تكون جنيه ولا عفريته بنت إبليس.
فتقول البنت: منوره يا زينب
فتضحك كل البنات أما زينب فتنزل راسها وعيونها كلها دموع.
الأستاذ أحمد: وإيه دخل زميلتك في سؤالك
البنت: ماهى زينب تبقى بنت إبليس
الأستاذ بعدم فهم: يعنى إيه بنت إبليس
البنت: يعنى أبوها إبليس....
استاذ أحمد بغضب: إنت بنت قليله أدب مش محترمه إزاى تنادى زميلتك بالإسم البشع ده
البنت بعياط: وأنا مالى الناس كلهم بي...
استاذ أحمد: أنا ماليش دعوه بالناس أنا سمعتك إنتى وده تحذير للكل إياك أسمع أى حد ينادى على زميلتكم بالاسم ده عيب عليكم إنتوا بعد كام شهر هتبقوا جامعيات إزاى تبقوا بالتخلف ده..المهم أنا هشرح لكم النهارده درس......
وبدأ يشرح والكل منصت بس ما بينهم واحده مش عارفه تمنع ابتسامتها .
بعد المدرسة
ماشيه هى وصديقتها الوحيدة أمانى.
زينب بسعادة: شفتى شفتى شفتى يا أمانى إزاى سكتهم كلهم.إزى شخط فيهم.إزاى دافع عنى.
أمانى: بس يا خوفى يجى بكره يعاملك زى باقى المدرسين.
زينب: لا استاذ أحمد مش زيهم ده طيب ومؤدب وشكله مايعرفش بابا عشان كده استغرب من اسم إبليس
أمانى: إيه النظام هتقلبى من يوسف وتحبى استاذ أحمد.
زينب: لأ يوسف مش ممكن أسيبه أبدا إنتى مش عارفه بحبه أد إيه ده أحسن واحد في الحاره كلها شهم وجدع ومفيش حد لجأ له إلا وحماه ودافع عنه ده مبيسبش أى واحده في الحاره تمشي وحدها بالليل لحد يتعرض لها.
أمانى بسخريه : آه بيدافع وبيحمى بنات الحاره كلها إلا إنتى صح.
زينب برومانسية هو اكيد مش واخد باله منى بيحسبنى لسه عيله صغيره بس اكيد لو احتجت له هلاقيه معايا وهيحمينى من الناس كلها وأبوه هياخد لى حقى من البنات اللى بتدايقنى في المدرسة وهيحبنى زى ما بحبه وأكتر.
أمانى:إنتى إللى غلطانه لو بتشكيهم للمدير كل مره كان وقفهم عند حدهم بس إنتى إللى بتسكتى لهم عشان كده بيتمادوا معاكى .
زينب: أنا مش عايزه الاستاذ عبد الكريم يقول عنى بتاعت مشاكل أنا عايزاه يشوفنى أحسن واحده في المدرسة
أمانى:طيب وباباكى هيسيبه يخدك ده لسه صغير في الجامعه
زينب: ماهو بابا مش هيعرف يعمله حاجه لأنه
بعد مايتخرج هيشتغل ويبقى راجل أعمال كبير أوى ومعاه فلوس كتيره أوى أكتر من بابا وساعتها هروح معاه غصب عن بابا واعيش معاه بعيد عن الحاره الوحشه إللى الناس كلها بتكرهنى دى زى الأفلام العربي بالظبط.
أمانى: يارب يا زينب عشان أعرف أزورك من غير ماحد يزعق لى وأقعد معكى براحتى.
زينب: يارب....إنتى راحه فين يا أمانى
أمانى: أخدنا الكلام ونسينا إننا في الحاره أنا هبعد لحد يشوفنى ويقول لبابا إنى بمشى معاكى فيضربنى.يالا باى وأشوفك بكره.
وجريت أمانى قبل ما حد يشوفها ماشيه مع زينب.
كملت زينب طريقها والكل بيبص لها بقرف وكره بالرغم إنها لطيفه جدا ومش بتدايق حد هنا بس الكل بيكرهها من كرهه لأبوها.
دخلت زينب البيت وهو من أكبر البيوت في المنطقة ودخلت شقتهم في الدور التاني لقت أخلاص بتمسح الكراسي المدهبه بالفوطه
زينب: مساء الخير يا خالتو إخلاص.
إخلاص ببرطمه: قال عامله طيبه وهيا شيطانه بنت إبليس تقولى روحي لعيالك .ويجى أبوها يبهدلنى قال وأنا هبله وبحسبها طيبه.
دخلت زينب أوضتها وغيرت ملابسها بسرعه وخرجت في البلكونه منتظره رجوع يوسف من الجامعة.بصت للحاره وقالت (( البيت إللى جنبنا بتاعنا وإللى جانبه كمان والقهوه إللى في أول الحاره والدكان إللى جنبها بابا أخده تخليص حق من صاحبه حتى المخبز الالي كان بيت وحجز عليه بابا واشتراه مقابل الدين وعمله مخبز تقريبا نص الحاره ملك لنا وبابا مأجر معظم البيوت حتى الأستاذ عبد الكريم مدير المدرسة ووالد يوسف عايش في بيت ملكنا لكن ايجار قديم تقريبا بيدفع عشرين جنيه في الشهر.
مر المهندس يوسف وهو شايل المسطرة الكبيره حرف T وشايل شانطه كبيرة على كتفه الأيمن وشايل طفل صغير و ماشيه معاه واحده من ستات الحاره ابتسمت زينب بحسرة وقالت: آه لو تحس بيا يا يوسف آه لو تهتم بيا زى مابتهتم ببنات الحاره
قعدت زينب على السفره منتظره والدها فقالت بأدب: خالتوا اخلاص تقدرى تمشى وأنا هحضر السفره لبابا.
إخلاص: لأ حنينه زى أبوكى روحي يا خالتى روحى يا خالتى لأ يا أختى مش هروح مش ناقصه يسم أبوكى بدنى بكلامه إللى زى السم الله يلعن الذله إللى حوجتنى لكم.
زينب: ليه يا خالتو هو أنا زعلتك في حاجه
إخلاص بصوت عالى: أنا كده عاجبك ولا مش عاجبك مايهمنيش وبعدين بطلى المسكنه دى مش لايقه عليكى يا...
إبليس: بتكلمى مين بالطريقة دى يا اخلاص إزاى تتجرأى وصوتك يعلى على بنتى
إخلاص::لاا أ...أ.....أ مممكنتش
زينب: لأ يا بابا خالتوا اخلاص مكانتش بتزعق ليا دى كانت بتتكلم عادى هى ماتقصدش حاجه.بس أنا كنت عايزاها تروح وأنا هحضر السفره
إبليس: لأ مش هتمشى إلا لما تلم السفره وتغسل الأطباق كمان وبعدها تقدر تروح يالا بسرعه
إخلاص بصوت واطي: بالسم الهارى إنت وبنتك وبعدها دخلت المطبخ
&&&&&&&&&&&&&&&&
فى غرفة المدرسين في المدرسة
أحمد: إلا إيه حكاية البنت زينب سيد. دى يا عامر
عامر: مين زينب سيد .
أحمد: زينب إللى في تالته خامس
عامر: زينب زينب قصدك بنت إبليس
أحمد: أيوه هى دى إيه حكاية بنت إبليس دى
عامر: ده أبوها أجارك الله منه مافيش حد سلم منه أصله يبقى م...
أحمد: أبوها يعنى مش هيا.
عامر: وهيا كمان.
أحمد: بس أنا شايفها بنت لطيفه مؤدبه شاطره ومجتهده ومش يتاعت مشاكل ولو عشان مش محجبه فمعظم البنات هنا مش محجبات بالعكس لبسها طويل ومحتشم
عامر: أوعى تغرك المظاهر دى بنت إبليس يعنى الشر بيمشى في عروقها مع الدم واحده بتاكل وبتشرب من دم الناس الغلابه عايزها تبقى إيه.
أحمد: أنا حتى الأن مسمعتش حاجه واحده غلط عملتها كل كلامك عن والدها بس
عامر: أصلك متعرفوش زيى ده مورينى الويل أنا مأجر شقه في العماره بتاعته بيدفعنى تمن الخربوش على الحيطه
أحمد: بس برضوا ماقلتش حاجه واحده عنها وواضح إنكم بتنتقموا من أبوها في بنته نظام مقدرتوش على الحمار فإتشطروا على البردعه
عامر: تقصد ايه
أحمد: قصدى إنكم بتكرهوا أبوها لكنكم خايفين منه فقررتوا تنتقموا منه في بنته وحملتوا المسكينه دى ذنب أبوها.
عامر: مسكينه مين بكره تشوف المسكينه دى هتكون ألعن من أبوها.
أحمد بأسف: دى لو بقت ألعن من أبوها فده منكم إنتم إنتوا إللى هتحولوها لوحش
&&&&&&&&&&&&&&
بعد الحصه في الفسحه.
زينب: يا استاذ
إلتفت الأستاذ أحمد وابتسم: أيوه يا زينب فيه حاجه مش فهماها في الدرس
زينب: لأ أنا حافظه الدرس كله صم.بس كنت عايزه اعرف لو حضرتك بتدى مجموعة دروس خصوصيه فأنا عايزه أحضر معاهم
الأستاذ أحمد: بس إنتى شاطره أوى ومش محتاجه دروس.
زينب: وماله أبقى أشطر أصلى بحب الإنجليزي أوى حتى بابا بقى يزعق لى عشان مش بذاكر إلا الإنجليزي.
استاذ أحمد: عنده حق لازم تهتمى ببقيه المواد عشان تجيبى مجموع كبير وتدخلى الكليه إللى بتحبيها.
زينب: بابا عايزنى ادخل تجاره وبس عشان أخد بالى من فلوسه وتجارته وبس.
أحمد بإشفاق: ربنا يوفقك.
زينب: أستاذ ممكن أسألك سؤال
أحمد: إتفضلى
زينب: حضرتك إتخرجت من جامعة إيه؟
ضحك الاستاذ وقال: أنا إتخرجت من كليه التربيه قسم لغه انجليزيه وسابها ومشى
أما زينب فقعدت تردد في سرها كليه التربيه قسم انجليزي كليه التربيه قسم انجليزي.
إلتفتت لقت زميلاتها في الفصل واقفين.
ياسمين بتريقه: ممكن يا استاذ أخد درس خصوصي عندك أصلى بحب الطبيخ أوى
هنا: أنا ست بيت شاطره وبابا إبليس حاجزلى شقه في جهنم ايجار جديد تعال بسرعه يا استاذ اقرأ الفاتحة مع بابا.
فرح: فاتحة إيه يا غبيه أبوها يتحرق احسن يقرا في صفحتين في شمس المعارف
ياسمين: إيه شمس المعارف ده.
فرح: ده كتاب بتاع الجن والعفا*ريت
ياسمين: حلو يا فرح كفك ( وضربت كفها في كف زميلتها ،)
زينب: أنا مش هسكت على كلامكم ده أنا لازم أروح أشتكيكوا لمدير المدرسة والله العظيم لأقول للأستاذ عبد الكريم.
$$$٣$$$$$#$#$####٣٢٢$$$$
فى حجرة مدير المدرسة وقفت زينب ووقف قصائدها زميلاتها الثلاثة ياسمين وفرح وهنا
الاستاذ عبد الكريم: زميلتكم بتقول إنكم بتشتموها وبتهينوها
ياسمين: كدابه يا استاذ إحنا ملناش دعوه بها بس هيا إللى دايما بتغلط فينا.
هنا: هيا إللى دايما تذلنا عشان أبوها غنى وإحنا مأجرين عندهم. بتذلنا عشان عايشين في بيتهم.
زينب: لا والله يا استاذ دى بتكدب.
فرح: لأ إنتى إللى كدابه أنا سمعتك وإنتى بتشتميها وتقولى هخلى بابا يطردكم من البيت.
استاذ عبد الكريم: شوفى يا زينب أنا مرضاش بالكلام ده في مدرستى فلو ماحترمتيش زميلاتك أنا هرفدك من المدرسة مش كفايه أبوكى في الحاره تطلعى لى فى المدرسة كمان اعتبري ده أخر انذار لك.يالا على فصلك.
رجعت زينب الفصل ودموعها على خدها.
أما المدير إلتفت للبنات وقال: وده كمان انذار لكم كلكم أنا سامعكم وإنتوا بتشتموها وتقولوا شمس المعارف وكتاب العفار*يت..بس ماحبتش أقويها عليكم يالا على فضلكم.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&
فى بيت زينب خبط الباب وفتحت زينب لقت واحده لابسه عبايه سوداء وحجاب اسود وباين عليها الحزن والهم
الست : هو فين أبوكى
زينب: بابا جوه اقول له مين ؟
الست: قولى له كريمه مرات المرحوم حسن عبد الغفار.
زينب: إتفضلى يا خالتى.
دخلت كريمه وقعدت قدمت لها زينب كوبايه عصير.
إبليس ،' : أيوه يا ست كريمه
كريمه: أنا واقعه في عرضك يا معلم
قعد إبليس وحط رجل على رجل وولع سيجاره وسحب منها نفس طويل و بعدها قال: عايزه إيه يا ست كريمه ؟
كريمه: أنا جايه أطلب منك متحجزش على حتة البيت إللى متاوينا.
إبليس: وماله ماحجزش معاكى الفلوس كاش ولا هتدفعى إزاى
كريمه: وأنا لو معايا الفلوس كنت جيت أقع في عرضك وأتحايل عليك.
إبليس: وإنتى عايزانى أوقف الحجز بعد الكلمتين دول ماكنش حد غلب
كريمه: ماهو إنت مايرصكش أنام أنا وعيالى في الشارع.
إبليس: وأنا مالى هو إنتوا حلوين اوي وأنتوا بتاخدوا الفلوس لكن لما أطلب فلوسى أبقى وحش صح
كريمه بحزن وبكا:؛ وأجبب لك منين الراجل مات وكل حاجه راحت.
ابليس: هو حد قالك إنى قاعد على بنك ولا فاتحها سبيل أنا ماليش دعوه أنا عايز فلوسى وإلا هودى الأوراق للمحامى ويتم إجراءات الحجز.
كريمه: أبوس إيدك يا معلم أنا ماليش مكان غير البيت ده اروح فين أنا وأولادى.
إبليس: مش مشكلتى
كريمه: أشتغلك خدامه تحت رجليك إنت وبنتك بس ماتحجزش على البيت
فيضحك إبليس بصوت عالي ويقول: بقى عايزه تشتغلى خدامه بقيمة الدين إنتى عارفة جوزك كان مستلف كام كان واخد خمسه وعشرين ألف جنيه يعنى أشغلك يجى عشرين سنه بالفلوس دى.
كريمه بعياط: وماله أشتغلهم.
إبليس: وأنا مش فاضي للكلام الفارغ ده يا تجيبى لى فلوسى يا هبعت الورق للمحامى
كريمه: إرحم الأيتام إللى بربيهم واعمل حاجه واحده حلوه في حياتك ويفتكرها لك الناس بعد مماتك.
ابليس بقسوه: مالكيش دعوه بحياتي ومماتى
كريمه: حرام عليك يا شيخ هو إنت مافيش فى قلبك رحمه ده أنا إتزللت لك وهنت نفسى منك لله منك لله ربنا ينتقملى منك حسبي الله ونعم الوكيل فيك حسبي الله ونعم الوكيل فيك.إلاهى تشوف الذله دى إنت وبنتك منكم لله
خرجت كريمه وهى بتدعى على إبليس وبنته
زينب: بابا عشان خاطري أبوس إيدك متحجزش على بيتهم.عشان خاطرى
إبليس: إخرسى خالص ماسمعش لكى حس
زينب: يا بابا دى مسكينه وبتربى في أيتام واحنا أغنيا وعندنا فلوس كتير ومش محتاجين بيتها.
إبليس: قاعد أنا على بنك عشان أرمى خمسة وعشرين ألف جنيه في الهوا عشان خاطرك طول عمرك هبله وبينضحك عليكى زى أمك.
زينب: خلاص عشان خاطري المره دى بس.وأنا مش هبقى هبله وهسمع كلامك.وهخش كليه تجاره وأحافظ على فلوسك
إبليس: بطريقتك دى لا هيبقى فيه فلوس ولا هيبقى تجاره هتمدى إيدك للناس تشحتى منهم ومفيش حد منهم هيديكى حاجه هيشمتوا فيكى بس.
زينب: صدقنى...
إبليس: بس وجعتى لى دماغى وخرج المحمول واتصل بالمحامى: أيوه يا أستاذ حسان....لا ماجبتش الفلوس....لأ إبدأ الإجراءات ....الورق المطلوب معايا كل الأوراق أهى قدامى. .... خلاص يادوب هاغير هدومى وأجيلك..... مع السلامه.
ودخل ابليس أوضته عشان يغير ملابسه.
فقربت زينب من الأوراق وقالت: سامحنى يا رب أنا عارفة إن إللى هعمله غلط بس إنت عارف إنى عايزه أساعد الست الغلبانه دى بصت لأوضة أبوها المقفوله وأخدت الأوراق و.........



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close