اخر الروايات

رواية مجهول النسب الفصل الخامس عشر 15 بقلم رشاد سيد

رواية مجهول النسب الفصل الخامس عشر 15 بقلم رشاد سيد




{ الحلقة 15 } ...
وانتظرو المفاجآت الصادمة ، احنا بنلعب في الوقت بدل الضايع والقصة في الربع الأخير ....
نبدأ الحلقة ...
محمود بيسند حنين لحد السرير ويتصل بالدكتور ،
وبعد شوية الدكتور جه ويكون محمود قاعد جنب حنين هيموت من القلق عليها ،

الدكتور بعد ما يكشف : مبروك ، المدام حامل بقالها 6 اسابيع ...،
محمود بصدمة : ايييه ! ...،
الدكتور باستغراب : بقولك المدام حامل ، مالك مستغرب ليه! ولا هي مش المدام؟ ..،
محمود بعصبية : لأ طبعا المدام ، انا بس مصدوم من الفرحة ،وشكرا يا دكتور ...،
الطبيب : لا شكر علي واجب ،
وده الروشتة ال فيها الأدوية ال هتمشي عليها وكمان شوية فيتامينات ...،
محمود : شكرا ، ومن ثم يوصل محمود الطبيب إلي الخارج ويعود لحنين مرة أخري ...،
محمود بغضب : ليه كدا يا حنين ، انا مش قلت بلاش حمل لحد ما نخلص كلية ، وبالمرة اقدر اشتغل واجيب مصاريف لينا كلنا ...،
حنين بدموع : والله ما عارفة حصل ازاي ، انا كنت عاملة احتياطاتي وباخد الحبوب كل مرة ، بس إرادة ربنا فوق كل شئ ...،
محمود بعصبية : طب انا طالع دلوقتي ،
ويمشي محمود ويرزع الباب وراه بشده ،
فتنتفض حنين إثرها وتجهش في البكاء ،
ما ذنبها ! ، اذنبها انها حملت من زوجها وحبيبها ، غيرها يتمني ولو طفل ، وهي لم تقصر في واجباتها المنزلية أو الزوجية ، بل تؤديها علي أكمل وجه وتأخذ كل احتياطاتها كي لا تحمل ، ولكنها إرادة الله فوق كل شئ ...،*************** تستيقظ ماجدة من النوم مفزوعة ، لا تعرف لما كل هذا القلق علي ابنتها ، فقد راودها حلم سئ انا في مشكلة ...،

خالد بقلق : في ايه يا ماجدة ، مالك !؟ ...،
ماجدة بفزع : كابوس ! كابوس وحش اوي يا خالد ،
انا قلقانة علي حنين اوي ، انا لازم اروحلها النهاردة خالد محاولا طمأنتها : خير يا حبيتي ما تقلقيش ، تلاقيه حلم وحش ولا حاجة ، وعلي العموم نروح كلنا بكره نسأل عليها ،
احنا بقالنا فترة ما روحناش وكمان هي وحشتني قوي ...،

ماجدة : ماشي يا خالد ، ال تشوفه
.

محمود بعد ما طلع من عند حنين وهو مدايق
جدا علي ال عمله وحاسس انه غلط في حنين جامد ،
هي أكيد كانت واخدة احتياطتها زي ما بتقول ،
بس دي إرادة ربنا ، انا لازم اجيبلها الأدوية وكمان اخدلها معايا هدية عشان اصالحها ،
وبالفعل محمود جابلها الأدوية والشكولاته ال هيا بتحبها ورجع البيت لقي حنين قاعدة مكانها علي السرير وعنيها منفخة من كتر العياط ،
وطي علي رجليه ومسك اديها وقال : انا آسف يا حبيبتي ، والله ما كان قصدي ،
انتي عارفاني عصبي ومتهور ،
بس خلاص انا اعترفت بغلطي ومش هعمل كده تاني ...،
حنين دورت وشها ومارضيتش تكلمه ...،
محمود بحزن : حنين ! انتي كده بتعذبيني ، يا شيخة يا رب اموت لو زعلتك تاني ...،
حنين مسرعة : بعد الشر ، ما تقولش كده ..،
محمود يغمز لها :
ايوه كده ناس ماتجيش غير بالعين الحمرا ، وبصي يا ستي جبتلك معايا ايه ، حزري فزري ! الشكولاته ال انتي بتحبيها ..، حنين بزعل طفولي : بس انا ثعلانة ...،
محمود بمزاح : ياخواتي عالعثل ، انتي هتبقي ام انتي ،
انتي أخرك اولي اعدادي يا اوزعة انتي ! ..،

حنين : لا ياخويا ، انا مش اوزعة ، انت ال طويل ...،
محمود : ماشي يا ستي مش هنختلف ، خدي بقي الشكولاته ال انا جايبهالك ، ولا مش عايزاها ...،
حنين بعند : لأ ياخويا هاتها ، اهو ال يجي منك احسن منك ...،
محمود بزعل زائف : بقي الشكولاته احسن مني يا حنين ! شكرا ...،
حنين : لأ طبعا ، انا بحبكو انتو الاتنين قد بعض ...،
محمود بحب : بس انا بحبك اكتر ، ومالك كده محلوه اوي كده ليه ، سيبك انتي من الشكولاته وانا ادوقك ال احسن منها ...، حنين بخجل : بس بقي يا محمود ، ايه قلت الأدب دي ! ....، محمود : طب كويس انك عارفة ، وراح طفي الاباجورة وغاصو معا في عالمهم الخاص بهم ،
عالم لا يعرفه سوي العشاق ..

********** ماجدة تاني يوم بتزن علي خالد طول اليوم عشان عايزة تروح لحنين ...،
ماجدة : ايه يا حج ! عماله تقولي استني شويه استني شوية وخلاص المغرب داخل علينا ....،
خالد : ياباي عليكي يا ماجدة مش هخلص من زنك ،
خشي البسي وانتي يا اسماء خشي اجهزي عشان نروح لأختك ...،
ماجدة : ربنا يخليك لينا يا حج ، ما انت الخير والبركه برضه ....،
خالد : ماشي يا ستي بس يلا اجهزي بسرعة انتي واسماء ...،
أسماء : حاضر يا بابا ثواني وهكون جاهزة ..

، وبعد ما جهزو كلهم راحو عند حنين
.
ماجدة : ازيك يا حنين ، عاملة ايه يا حبيبتي ، انتي كويسة ؟ ..،
حنين : ازيك يا ماما ، انا الحمد لله بخير ، ازيكو انتو كلكو اخباركو ايه !؟ ...،

خالد : استريحتي يا ماجدة ، اهو قولتلك البت كويسة ما فيهاش حاجة ..،
ماجدة : معلش يا خويا دي بنتي برضه ولازم اطمن عليها ....،

حنين : في ايه يا بابا ، مالها ماما قلقانة ليه !؟ ...،

خالد : ابدا يا بنتي ، صحيت من النوم مفزوعة وكل ال عليها بنتي بنتي ، وكانت خايفة عليكي ، قلتلها ده كابوس ماصدقتنيش وقالت لازم اروح اطمن عليها ....،

حنين تفتكر زعيق محمود ليها وبكائها في الليل ،

وتجري علي أمها التي قد شعرت بها وترتمي بحضنها : ماتقلقيش يا ماما انا بخير ، ربنا يخليكي ليا ،
انا محمود مش بيزعلني ابدا ، ولو زعلني بيرجع يصالحني
في ساعتها ، ربنا يباركلي في عمرك ويحفظك دايما ...،

ماجدة : ويخليكي ليا يا حبيبتي ...،

حنين : ازيك يا سمسمة ، عاملة ايه ، وحشتيني ، معلش انشغلت بماما ...،

أسماء بزعل : ماهو باين ياختي اني وحشتك بأمارة ما اديني ساعة واقفة وماسألتيش فيا ...،

حنين : ده انتي اختي وصحبتي يا عبيطة انا ليا مين غيرك ، وراحت واخداها بالحضن ...،
يقعدو كلهم مع بعض ،
ماجدة وخالد وحنين وأسماء بينما محمود في المعمل ....،

حنين : أنا عندي مفاجأة ليكو كلكو ، يا رب تعجبكو ...،
ماجدة : خير يا بنتي إن شاء الله ...،

أسماء : هاه يا حنين قولي ! ...،
حنين : انا حامل ...،
ماجدة بفرح : بجد يا بنتي الف مبروك ،
ربنا يتمملك علي خير ، بس مش انتي كنتي متفقة مع محمود انكو تأجلو الخلفة سنتين ولا تلاته عشان الدراسة ...،

حنين : والله يا ماما انا كنت واخده كل احتياطاتي ،
بس حصل ، إرادة ربنا فوق كل شئ ...،

خالد : الف مبروك يا حنين ، بس فين محمود مش باين .! ...، حنين : في المعمل ، لسه مجاش ....،

أسماء : مبروك يا بت ، مع إنك هتكبري بدري ،
بس معلش ..، تضربها حنين في كتفها بخفة ومن ثم يضحك الجميع ....
.
محمود يروح البيت بالليل ..،

محمود : وحشتيني يا حنين عاملة ايه ؟ ..،

حنين : الحمد لله يا حبيبي ، بخير طول ما انت بخير ...، محمود : طب سيبك من الكلام دلوقتي ، خلينا نركز في المهم ...،
حنين : استني بس ، ماما وبابا جم النهاردة ...،
محمود : بجد! طب هما عاملين ايه ؟ ...،
حنين : كويسين الحمد لله وبابا سأل عليك ،
كان عايز يسلم عليك ...، محمود : الله يسلمه يا حبيبتي ، والله واحشني ، إلا بالحق قولتيلهم انك حامل ...،
حنين : اه قولتلهم وفرحو جدا ...،
محمود : طيب يا حبيبتي ، ربنا يفرحك دايما ، وإن شاء الله بكره هتصل بالجماعة عندي واقولهم ...،
حنين : ماشي يا حبيبي ، تصبح علي خير ..،،
محمود : خدي هنا رايحه فين ، اه يا خاينه !
بتخميني في الكلام وعايزة تهربي مني
، لأ معلش ده انتي ما تعرفنيش بقي وراح ......،

( نسيبهم مع بعض بقي بطلو غتاتة ، عيب كده ، راجل ومراته احنا مالنا ) ...،

محمود تاني يوم اتصل بأمه في البيت ...،
نادية : الو ، ازيك يا حبيبي ، واحشني ، عامل ايه ،
وحنين عاملة ايه ...،

محمود : الحمد لله يا ماما ، كلنا بخير ، انا عازمكو
كلكو علي الغدا النهارده عشان فيه خبر حلو عايز اقولهولكو ....،
نادية : بدل ما نيجي كلنا عندك ، تعالي انت وحنين عندنا عشان حنين ما تتعبش ...،
محمود بتفكير(فعلا حنين حامل وهتتعب ) :
ماشي يا ماما ، خلاص انا جاي عندكو ، بس اعزمي علياء وإبراهيم عشان الكل يبقي موجود ...،

نادية : حاضر يابني ، ربنا يفرحك دايما ...،
محمود : يا رب يا أمي يا رب ...،
وفعلا محمود قال لحنين انهم هيروحو عند بيت ابوه بالليل وكمان هيرجع من المعمل بدري ، ونادية اتصلت بعلياء
وابراهيم عزمتهم عالعشا عشان العيلة كلها هتبقي موجودة ...،
وفعلا العيلة كلها اتجمعت عالعشا وهما قاعدين يتعشو ....، محمود : يا جماعة انا عندي ليكو خبر حلو ،

تقولي انتي يا حنين ولا اقول انا !؟ ...،

حنين : لا قول انت يا حبيبي ...،
نادية : في ايه يا ولاد ، خبر ايه ده ال انتو بتتعازمو عليه عشان تقولوه !؟ ...،
منة : في ايه يا محمود ، شوقتونا عشان نعرف يا اخي ! ...،

دينا : في ايه يا محمود ما تتكلم ، احنا هنسحب منك الكلام
ولا ايه !؟ ..،
محمود بفرح : حنين حامل ! ...،

علي : مبروك يا حبيبي ، الف مبروك ..،
علياء : الف مبروك يا حوده ، مبروك يا حنين ..،
إبراهيم : مبروك يا محمود ، هتبقي اب وتكبر بدري ...
.
نادية : الف مبروك يا ولاد ، بس مش انتو كنتو متفقين تأجلو الخلفة سنتين ولا تلاته لحد ما تخلصو كلية ...،

محمود : احنا فعلا كنا متفقين علي كدا ،
بس إرادة ربنا فوق كل شئ ، وحنين كانت واخدة كل احتياطاتها ، بس الحمد لله احنا راضيين ..،

منة ممازحة : مبروك يا عم ، بس مش عارفة هتبقي اب ازاي انت ! ...،

محمود مشاكسا : هبقي ياختي ان شاء الله ، اطلعي انت منها بس ...،

دينا بهدوء : مبروك يا محمود ، مبروك يا حنين ...،

حنين : الله يبارك فيكي يا دينا ، عاملة ايه في المذاكرة
يا حبيبتي ...،

دينا : الحمد لله بذاكر وبعمل ال عليا والباقي علي ربنا ...،
حنين : ربنا يوفقك يا رب ...، وقعدت العيلة كلها تتناول الأحاديث وانتهت الليلة عليهم بسعادة ...،
...... بعد 8 شهور ......

حنين : الحقني يا محمود ، شكلي بولد ...،

محمود : بتولدي ايه بس ، مش الدكتور قالك فاضلك اسبوعين ...،

حنين بصراخ : بقولك بولد ، انت مش بتفهم ...،
محمود بص عليها ولقي مية كتير حواليها فقلق وراح وداها المستشفي واتصل بأبوه وامه ، وابوها وامها ..،

محمود ماشي قلقان قدام غرفة العمليات وبعد شوية سمع صوت صراخ عيل وخرجت الممرضة وهي شايله عيل في ايديها : مبروك يا أ.محمود جالك ولد ....،

محمود بفرح: الف حمد وشكر ليك يا رب ، وبارك الجميع لمحمود ودخلو لحنين ، الكل بيبارك لحنين ويهنيها علي المولود الجديد ، محمود راح قعد جنبها : مبروك يا حبيبتي ، جبتي ولد زي القمر ...،

حنين : الله يبارك فيك يا حبيبي ، ولسه محمود هيبوسها ....،
أسماء ممازحة : ايه يا جماعة نحن هنا ..،
بعدت حنين عن محمود بخجل ....،
أسماء : هاه ، هتسمو المولود ايه !؟ ...،
محمود : هسميه معتصم ...،
حنين : اسم جميل اوي يا حبيبي ، ...
، الجميع : يتربي في عزكو ان شاء الله ......************* ......
بعد سنتين ..... ا
حمد اتقدم لدينا واتجوزو ، ومعتز اعترف لدينا بحبه وخطبها ، وادهم واسماء اتجوزو في شقة ادهم ال هيا في بيت العيلة والكل عايش مبسوط ...،

محمود وحنين ومعتصم ماشيين عالكورنيش ، كل واحد فيهم من ناحية وماسكين ايد معتصم بينهم ، فجأة طلع عليهم واحد مجزوب وقال بصوت مخيف : ابنكو هيدمر ....
ابنكو هيدمر حياتكو ...
ابنكو هيدمر حياتكو ......

توقعاتكم

يتبع




تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close