رواية حب وانتقام الفصل الخامس 5 بقلم هالة الحسيني
رواية حب وانتقام
الحلقه الخامسه
في الصباح..
في فيلا الحديدي ....
استيقظت
جانا من نومها و وجدت نفسها نائمة على الاريكة فعقدت حاجبيها لكن تذكرت
انها قد نامت دون ان تشعر ... قامت من مكانها و وقفت تتمطع و هي مغمضة
اعينها و عندما فتحتها تفاجأت بفارس نائم على السرير فرمشت كذا مرة حتى
تتأكد و عندما تأكدت انه نائم صاحت بصوت عالي جعله ينهض مفزوع و هو ينظر
لها
فارس بفزع :في ايه
جانا بصوت عالي :انت بتعمل ايه هنا
فارس :بعمل ايه هنا ازاي اوضي و نايم فيها
جانا بصوت عالي :نامت عليك نملة قادر يا كريم
فارس :انتي مجنونة يا بت انتي و بعدين هو انا جيت ناحيتك انا نايم انتي اللى صاحية بتصرخي
جانا :مستحيل اكون معاك في اوضة واحدة
فارس :يعني انا اللى هموت علشان تنامي في اوضي ده حتى انتي بتشخري
جانا بشهقة :نعم يا مدلعتي بشخر ده انا نسمة محدش بيسمعني صوت
فارس بسخرية :طيب يا نسمة روحي شوفيلك مكان تنامي فيه لو مش عاجبك
جانا :لا سندس هي اللى قالت ليا ان دي هتكون اوضي
فارس :اوضك .. لا يا ماما دي اوضي انا
جانا :كانت .. كانت اوضك و انسى بقى ان تنام فيها
فارس :اعلى ما في خيلك اركبيه دي اوضي و هتفضل اوضي عايزة تنامي فيها اتخمدي مش عايزة روحي نامي في اي حتة حتى لو كان الحمام
و تاركها و جذب البطانية اليه و وضع راسه على الوسادة
و
اغمض عينه متظاهرا بأنه نائم ... اما هي فكانت تشعر بغيظ شديد و توعدت له و
قالت في نفسها :ماشي.... ماااشي انا خليتك حقي برقبتي ميبقش اسمي جانا
الشناوي ..
ثم اتجاهت الى شنطتها و اخرجت ملابسها و
اتجاهت الى الحمام و اغلقت الباب بعنف ..... فتح فارس عينه و اخذ نفس و
قال :الصبر من عندك يا كريم اظهر ان البت دي مجنونة لا اظهر ايه ده اكيد
.....
(يا حبيبي انت لسة شوفت جنان دي هطلع عليك القديم
و الجديد)
……………….
في الاسفل …
كانت سندس تضع الفطار على السفرة و تساعدها الخادمة
في ذلك و بعد وقت اتت عايدة و جلست على راس السفرة
و ظلت تنظر حوالها ثم نظرت لسندس التي كانت مشغولة بترتيب الصحون و قالت بتساؤل :اومال فين ولدك و مارت اخوكي و اخوكي
سندس التي نظرت لها :سليم بيجاهز نفسه علشان المدرسة ام عن الباقي فالصراحة معرفش
عايدة بضيق :عاجبك اللى حصول
سندس بتنهيد و نبرة حزن :معجبنيش ابدا يا خالة بس اقول ايه غير عليه العوض و منه العوض
عايدة بعزم :بس اني مش هخلي سم الافعى ده يجرب منيه
و يا اني يا هو و هوريه ايام اسود من جرن الخروف
سندس بتساؤل :ناوية على ايه يا خالة
عايدة :ناوية اظهر المستغبي يا بنتي و جريب جوي
نظرت لها سندس باستغراب و تساؤل و عدم فهم و لكن فضلت ان تسكت و لا تسأل عن ما تقصده فهي تعلم خالتها
لا تفصح على ما تخططه الا عندما تنفذه و اكملت ترتيب السفرة .......
..........
في غرفة فارس..
خرجت
جانا و نظرت لفارس و وجدته كما هو فنفخت بغيظ ثم بدأت تفكر ماذا تفعل حتى
تجعله يفقد عقله منها نقلت نظرها للغرفة تبحث عن شي تجعلها تنفذ ما تفكر به
و عندما وقعت عينيها على ابريق المياة رسمت ابتسامة خبيثة على وجهها ثم
اتجاهت الى المنضدة و امسكت الابريق و نظرت لفارس بخبث و اتجاهت اليه و
واقفت بجانب السرير و هو معطي ظهره لها و بدون مقدمات رمت جانا المياة على
فارس الذي انتفض
و هو يشهق و مغمض عينه و اخذ يسعل و
جانا كانت تضحك على منظره .. فتح فارس عينه و هو يتنفس و مسح المياة التي
على وجهه ثم نظر لها بغضب و قال ......
فارس بغضب :انتي مجنونة
جانا بأستفزاز:يا بابا انا الجنان نفسه
فارس بغضب :امشي من وشي بدل ما اوريكي الجنان اللى على اصله
جانا :كدة .. كدة كنت همشي يلا اديني حميتك Buy
و اتجاهت الى الخارج و هي ترسم على وجهها ابتسامة خبيثة ... اما هو فقام و اتجاه الى الحمام و فتح الباب و اغلقه
و هو يمشي وجد نفسه يتزحلق و وقع على ظهره ليصيح بألم و هو مغمض عينيه و ....
فارس بصوت عالي :طهري يا عالم اهاااا
و هنا وجد صوت جانا و هي تقول بصوت عالي :
في حاجة يا فارس
فارس بصوت غاضب و عالي :في اني هكسر راسك بس ....واكمل بألم ..... بعد ما اعالج طهري
اسند نفسه و قام و هو يتألم من ظهره و يمسك ظهره و نظر للارض و وجد ان الذي جعله ينزحلق صابون
فقال بغضب :جانا الكلب والله لاوريكي
... اما عن خارج الحمام ..
فكانت جانا جالسة على السرير و هي تشعر بأستمتاع عجيب
و قالت في نفسها :هممممم و لسة سلسال الجنان مخلصش يا .... ابن الحديدي
و واقفت و اتجاهت الى خارج الغرفة ......
.......في الاسفل
اتت جانا و ....
جانا بابتسامة هادئة :صباح الخير عليكوا
عايدة و سندس :صباح النور
عايدة :اتفضلي يا بتي اجعدي افطري
جلست جانا جانب سندس و هي مبتسمة و بدأت تأكل بأستمتاع استغربته عايدة و....
عايدة :عاملة اية دلوج يا بتي
جانا :الحمدلله يا خالة
سندس :اومال فين فارس يا جوجو
و قبل ان تتكلم جانا وجدت جانا فارس يسحب الكرسي
و يجلس وهو ماسك ظهره و ينظر لها بغضب و تواعد انا هي فنظرت له بأنتصار و استفزاز ...
سندس :مالك يا فارس شكلك بتتوجع من حاجة
فارس و هو مازال ينظر لجانا :مفيش بس في ناس .. شدد على كلمة ناس ... كانت هتكسرلي طهري
جانا ببراءة :تؤ . تؤ . تؤ ناس واحشة
فارس :جدا بس على مين يصبروا عليا و انا هوريهم
حبست عايدة ضحكتها بصعوبة و اخذت تنقل نظراتها عليهما بينما سندس فلم تفهم شي و صمتت ...
بعد انتهاء الفطور ات الباص و اخذ سليم بعد ان ودع امه و جدته و خاله و جانا بينما استأذن فارس و قام و غادر هو ايضا .....
.....في منزل فريد....
كان فريد جالس يقرا الجريدة بينما كانت جنة تستعد حتى تذهب الى كليتها و عندما انتهت اتجاهت الى والدها و قالت ....
جنة :انا هنزل يا بابا عايز حاجة مني
نظر لها فريد و ابتسم و قال :لا يا حبيبتي ربنا معاكي
جنة :يارب سلام يا حبيبي
فريد :سلام
غادرت
جنة المنزل و بقى هو شارذ في ابنته الكبرى التي اشتاق لها بشدة .. اخذ
نفسا و اغمض عينه و دعا في سره ان يحفظها و ان يحميها من كل شر و ان يحمي
ابنته الصغرى ثم مسك الجريدة و اكمل قراءتها ...
في فيلا الحديدي .......
داعت عايدة جانا بان تأتي و تجلس معاها فوافقت و جلسوا الاثنتين في الحديقة و ....
عايدة
:بصي يا بتي انا عارفة كويس جوي ان اللى بيحصول ده محدش يجدر يستحمله
خصوصا انتي انا عارفة ان فارس غلط غلطة كبيرة جوي بس صدقيني ان اللى عمله
كان نتيجة وسواس شيطان يعاذ بالله منه فضلت وسواس في عجله لحد ما صدحه و
للاسف انتي اللى بتدفعي التمن
جانا :خالة .. انا
اتعذبت كتير في حياتي يمكن ده اللى مخليني ابقى قوية .. انهارت في الاول
لكن فوقت و رجعت قوتي تاني انا قوتي هي ايماني بربنا و ثقة في ربنا اولا ثم
فيا انا بابا علمني ان الحياة دي تعتبر معركة لازم نحارب فيها بكل قوتنا
علشان نخرج منها سالمين .. فارس اللى بيعمله ده غباء لكن انا مش هسمحله انه
يضعفني او يخليني انهار نجح مرة لكن مش هينجح التانية و انا بقولها ادامك و
بكل صراحة انا مش بس هفوقه لا انا هربيه قبل ما افوقه و اخليه يشوف الصح
عايدة
: من وجت ما شوفتك حسيتك جوية و عنيدة و راسك يابس انتي زي ابوكي كان اكدة
بس كان عاجل اشوي بس اللى شوفت على السفرة يجول انك مش عاجلة واصل
ضحكت جانا و قالت :معلش بقى يا خالة انا بأخد حقي تالت
و متالت
عايدة :حجك يا بتي و انا عايزة اكدة بس جوليلي هي دي اول مرة تعملي فيه حاجة
جانا :احم الصراحة
عايدة :اظهر انك وريتيه الويل
جانا :لا صدقيني هي علبة شطة و قرنين فلفل حار على كسين ملح في الاكل
عايدة بضحك :ههههه باين انك مش ساهلة واصل
جانا بضحك : هههههههه واصل
عايدة :طيب انا هجولك على حاجة ممكن يتجنن فيها
جانا بلهفة :ايه... ايه
عايدة :فارس بيكره الحشرات الفئران جوي .. جوي
جانا بعيون شر: بجد
عايدة :ههههه شوفي عيونك بقت مليانة شر ازاي
جانا :ههههه شكرا يا خالة انتي وجهتيني للهدف و انا بقى هوريه
و ابتسمت بخبث ظاهر .......
(اظهر كدة و الله اعلم ان جانا مش هترحم فارس الا لما تجننه )
...في شركة الحديدي ...
كان فارس جالس على مكتبه و واضع قدميه على المكتب
و يلعب بكره من الكريستال و شارد في ..جانا ..تلك العنيدة المجنونة التي
في يومين تكاد تفقده عقله من افعالها المجنونة ..شارد في تلك الضحكة التي
تجبر اذنه بالاستماع لها و لكن ما يدهشه هي تلك النبضات التي يسمعها لا
يعلم ما سببها ... يكاد عقله يجن فما هو عليه و لماذا يفكر بها ... اغمض
عينه و اخذ نفسا و اخرجه و قال في نفسه :انا هتجنن قريب من وراء اللى
بتعمليه فيا يا بنت الشناوي
و هنا داخل اشرف و وجد فارس في شروده فابتسم ابتسامة مزيفة و قال .....
اشرف :ايه يا عمنا مالك
فاق فرس من شروده و اعتدل فى جلسته و نظر له وقال :ماليش اقعد
جلس اشرف و قال :مالكش ايه بس انت شكلك كنت بتفكر
في حاجات كتير
فارس :فكك المهم اخبارك ايه
اشرف :تمام
فارس بشك :مشيت امبارح بسرعة يا اشرف يعني
اشرف بارتباك :كان عندي شغل
فارس :اشرف انت ليه قولتلهم على حكاية جوازي
اشرف :انا ..
فارس :انا نبهت عليك انك متقولش لحد و انا اللى هقولهم صح و لا لا
اشرف : صح بس هو كل اللى حصل ان
فارس مقاطعه :خلصنا يا اشرف بس اتمنى متكرارش تاني على ما اظن مفهوم
اشرف :مفهوم
فارس
:دي حاجة اما عن الحاجة التانية الشغل بيتأخر ليه احنا قربنا ندخل في خمس
شهور على مشروع صغير غير الشكاوي اللى بتيجي من العمال انك بتعملهم اكنهم
عبيد عندك ايه
يا اشرف انت ناسي نفسك الايام دي و لا ايه
اشرف بارتباك :هاا معرفش
فارس
:اومال مين اللى يعرف يا استاذ هو مش حضرتك بردو بتكون المهندس المشرف على
المشروع و بعدين ده مشروع صغير اومال لو ادتك مشروع كبير
اشرف :يا فارس
فارس مقاطعه بحدة :مش هتكلم كتير يا اشرف و اتمنى الكلام ميتكرارش تاني و ابقى عامل العمال كويس و ركز
في شغلك شوية بدل ما انت مركز في حاجات مالكش داخل بيها مفهوم و لا لا
اشرف بحقد :مفهوم اي اوامر تانية
فارس
:اها يا ريت بلاش معاكسات المهندسات اللى بقت واضحة ليا يا بشمهندس و
مالكش داخل بالحسابات انت هنا مهندس في الشركة مش محاسب او ليك شان في
الادارة المالية على ما اظن كلامي مفهوم
اشرف بحقد :مفهوم
فارس
يأمر : اتفضل روح مكتبك و ابقى روح الموقع و جيب اسمنت و الملازمات
للمشروع لانهم اتصلوا بيا و قالولي ان في حاجات خلصت و لازم تيجي
اشرف :حاضر سلام
و
قام من مكانه و على وجهه غضب شديد و حقد اشد و خرج من الغرفة ...... بينما
امسك فارس سماعة الهاتف و اتصل بالسكرتيرة و امر ان تجلب له قهوة و اغلق و
ظل يفكر
في شي و يشعر ان هناك شي خطأ ....
....
بينما عند اشرف فاتجاه الى مكتبه الذي كان في غرفة تشمل مجموعة من
المهندسين و جلس بغضب و قال في نفسه بحقد : والله لأوريك يا فارس لازم
اعرفك انا مين
و قريب اوي بس انت اصبر عليا
و كانت عيونه تلمع ببريق الشر و الحقد لا تنتبه لتلك العيون التي تراقبه و تشعر بحقده و كره لمديره .....
.... في المساء ..
في فيلا الحديدي ...
نفذت جانا مخططاتها التي عبارة عن صرصور على المرحاض
و فار ابيض في الدولاب تحديدا على ملابسه و تزال المخططات لا تنتهي .....
جلست
جانا على الاريكة منتظرة عودة فارس و عندما سمعت صوت اقدامه مسكت بالمجلة و
تظاهرت انها تتفصحها و هنا داخل فارس و وجدها هكذا فنظر لها بشك و وضع
هاتفه و مفاتيحه على المنضدة التي امامها و هي تحاول الا تنظر له متظاهرة
ان منشغلة في المجلة .. اتجاه فارس الى الدولاب
و
تتابعه نظراتها و هي تكتم ضحكة تكاد تخرج .. فتح فارس الدولاب و اخذ يبحث
على شي يلبسه و لكن لمح شي ابيض يتحرك و عندما دقق به فتح عيونه على وسعها و
صاح و ابتعد عن الدولاب بسرعة بينما لم تسطيع جانا ان تمسك نفسها فانفجرت
ضاحكة فنظر لها بغضب و قال :ايه اللى جاب البتاع ده هنا
واقفت جانا و هي تضحك و قالت :الله ده زيزو فار انما ايه عسل مش قادرة اقولك
فارس :فار و في اوضي ده يستحيل يفضل دقيقة واحدة فاهمة
جانا :والله اللى مش عاجبه يخبط دماغه في الحيط و الباب يفوت جمل
فارس :جانا خدي البتاع ده و خرجيه من هنا
جانا :احسن بتكوني يا بيضة بتخافي منه و بعدين من المعلومات الفار جعان يعني اقول على هدومك يا رحمن
يا رحيم
فتح عينيه بقوة و اتجاه سريعا الى الدولاب و لكن توقف
و قال لجانا :شيليه من هنااا
تقدمت جانا و امسكت بالفار و اخرجته من الدولاب ...اول ما خرج الفار اخذ فارس يرا ملابسه و يخرج لجانا تي شيرت قد اكل الفار صدره ...
فارس بحسرة :التي شيرت كان جديد
جانا :معلش بقى فدائك تي شيرتات كتيرة
بحث
فارس مرة اخرى في ملابسه و لكن لم يجد شي اخر في ملابسه استثناء التي شيرت
اخرج تي شيرت اخر لونه ابيض بنص كم و بنطلون اسود و اغلق باب الدولاب و
نظر لجانا بغضب و قال :انا هدخل الحمام اخرج الاقي الفار اختفاء
و الا هخفيكي انتي و هو في ساعة واحدة
جانا بلا مبالاة: ربنا يسهل
التفت فارس متجاها الى الحمام و فتح الباب و دخل بينما وقفت جانا و هي تعد على اصابعها و تقول :1.. 2.. 3
و هنا يصيح فارس بأسمها فتضحك هي و تقول :اها سوري نسيت اقولك ان مسعود في الحمام
خرج فارس و هو ينظر لها بغضب و قال :انا مش هضربه هو بالشبشب هضربك انتي لو مدخلتيش شلتيه من جوه
جانا :بقى ينفع انا اللى اشيل حتة صرصور عيب في حقك
فارس :عندك حق عيب فعلا
و
داخل مرة اخرى و اغلق الباب بعنف افزعتها هي و الفار ثم بعد دقائق سمعت
كذا ضربة شبشب فعلمت ان فارس قتل الصرصور المسكين فقالت :الله يرحمه كان
عنده شنب مش عندك
(ههههههه يا شيخة الله يقرفك انا لو مكانه اقتلك )
......
بعد نصف ساعة خرج فارس و وجد جانا قد وضعت الفار في علبة كبيرة قليلا و
خرجت من الغرفة ......نظر للفار قليلا و نفخ و خرج من الغرفة هو ايضا
......
...... في الاسفل ....
كانت عايدة تضحك بشدة هي و سندس بعدما حكت لهما ما حدث و .....
عايدة بضحك :ههههههه انا مضحكتش اكدة جبل اكدة
سندس :هههه و لا انا ده انتي طلعتي شرارنية اوي يا جوجو
جانا :و لسة اللى جاي احسن
عايدة :طب بس ياختي احسن هو جاي
ات فارس و نظر لهن بينما لم ينظر له اي منهن
فارس :ايه يا جماعة سكتوا ليه
سندس :لا و لا حاجة
فارس :طيب اومال فين سليم
سندس :ذاكر و نام
فارس :تمام انا هقرا كتاب و لا حاجة و ادخل انام
و كاد يغادر لكن انتبه الى صوتها و هي تقول لاول مرة اسمه :فارس
نظر لها نظرة مندهشة و قال :نعم
جانا :انا عايزة اكلم بابا
سكت قليلا و لكن اخيرا تحدثت عايدة و قالت :انتي تكلمي ابوكي و خيتك وجت ما تكوني عاوزة مش محتاجة اذن من حد فاهمة
جانا بابتسامة :حاضر
لم يتحدث فارس بل فضل الا يتكلم حتى لا تقع اي شجار بينه و بين خالته ....بينما شكرت جانا عايدة و استأذنت منها
و قامت و لاحقت فارس