اخر الروايات

رواية شط بحر الهوي الفصل الثالث 3 بقلم سوما العربي

رواية شط بحر الهوي الفصل الثالث 3 بقلم سوما العربي




                                    
تقدمت تحت أنظاره المدققة المزهوله ،خطواتها توازن بين النعومه والثقه مع لمحة خجل انثوى حلّى طلتها وحضورها.

+


ونفس العينان التى اصابته بسهامهما بها لمعه غريبه لكنها محببه .

+


شملها بعينيه من عند قدميها بحذاء من الجلد الأسود الامع برباط يطول قليلا وقد دخل به آخر بنطالها من الجينز الأسود يفصل قدمها الممتلئ الملفوف مع وركيها ،صعودا الى جاكيت طويل من اللون السمنى به أزرار كثيره على طول الجاكيت من المنتصف ،تحدد خصرها المنحوت بحذان  اسود انيق ،وحجاب من إحدى بلون الخوخ الفاتح يلتف حول رقبتها كشال يدفئها فى هذا الجو .

+


مثيره هى ،حتى لو كانت محجبه وملابسها محتشمه.

4


رأى الكثير من العاريات ولم يكن بهن أى إثارة.

+


تأكد الآن أنه لا تكمن الإثارة فى التعرى ،معلومه اكدتها له  تلك التى لا يعرف عنها أى شىء ولا حتى إسمها .

1


اتسعت عينه بلهفه وهو يرى عيناها تقع عليه تنظر له وتتعلق بهما.

+


كأنها تتذكره ،انها قد رأته بالأمس،وقد دار حديث طويل.

+


تعده عيناها بأشياء كثيره لا يعرفها ،لكنه متأكد من أنها جميله.

+


توقفت امامهم تبتسم ببشاشه مردده: مساء الخير.

+


كان رد فعل لمى هو ان كتفت ذراعيها حول صدرها ،ترجمت غنوة الحركه مع نفسها جيدا وعرفت أنه بلغة الجسد هذه الفتاه تستعد لشن هجوم لاذع عليها على الأقل بالكلام.

+


ردت لمى التحيه بنزق: خير؟!وهييجى منين الخير وأنا كل حاجه فى يوم خطوبتى تقريباً باظ والسبب من الشركه الى انتى شغاله فيها.

+


كان يقف خلف لمى صامت ،يتابع ،يتوقع رد لاذع منها او متعجرف وربما عصبى.

+


لكنها ابتسمت بهدوء تقول وهى تعيد لف الحجاب حول رقبتها كى يدفئها: لأ حضرتك كل ده حصل قبل منى ،دلوقتى انتى معاكى غنوة.

+


زوى مابين حاجبيه.. لم يفهم اى غنوة تلك التى معها وستحل الأمور.

+


زٌهلت عيناه وهو يستمع لذلك الموظف الذى مازال يقف معهم وهو يقول: آنسه غنوة صالح لسه بادئة شغل فى الشركه وزى ماقولت لحضراتكم هى حد بروفيشنال وشاطر جدا.

+


ضرب الهواء البارد وجهه وهو يهمهم داخله يردد:همممم... إسمها غنوة... حلو اوي.. زى عيونها.

+


تحدثت لمى تخرجه من هيامه  ومازال الغضب يملؤها:ايوه انا عايزه فعل مش كلام،الليل دخل والضيوف على وصول،وكل حاجه حرفياً كارثه،مافيش اى حاجه ماشيه صح.

+


اشارت غنوة بيديها الاثنين علامة لطلب الهدوء والتريث مردده:ارجووكى تهدى خالص،انتى عروسه يعنى ملكة ،والملكه تقعد فى جناحها وتشاور بس.

7

                
رفع حاجبه بزهول وتعجب،توقع نشوب معركة الان وان يكن ردها عنيف مٌعاند مٌكابر على عجرفة لمى ،لكنها بالعكس تحدثت بسياسه تحتويها .

+


فقد هدأت لمى بالفعل وبدأت تستمع لتلك الغنوة التى رددت بهدوء بعدما اخرجت دفتر صغير من حقيبة يدها:اول حاجه التورته دى خلاص بخ،فى تورته بحجم مناسب من عجينة السكر اللون الوردى جايه ....

+


صمتت تنظر لرساله عبر هاتفها ثم اشهرته فى وجه لمى تريها رسالة ما واكملت:لا هى وصلت مطبخ الفندق بسلام دلوقتي.

+


اتسعت أعين لمى بانبهار لم يكن أقل من الذى شعر به الواقف خلفها وهو يراها تردد بتمكن وهى تنظر حولها: الكراسى كلها هتتغير وكل الڤازات الى على التربيزات كمان ،حالا هيتشال الورد الصناعي ده ويتحط تيوليب زى ماحضرتك كنتى طالبه ووو.

+


ظلت تعد عليها كل ما سيتغير وما تم تعديله أمام عينها الآن بالفعل ولمى حقا مبهوره

+


صامته تماما وقد تركت لها زمام الأمور فعلى مايبدو تلك الفتاه تعرف عملها جيدا ولن تحتاج للمراجعه خلفها.

+


إلى أن انتهت غنوة من سرد كل شئ فقالت لمى : بصراحه يعنى براڤو،انتى انقذتى اليوم،سورى لو كانت طريقتى صعبه شويه بس...

+


ابتسمت لها غنوة تقاطعها وهى تهز كتفيها: مش محتاجه طبعا ،اصلا انتى كعميل عملتى كل الى عليكى ودفعتى مبلغ مقابل شغل ما،اقل حاجه تستحقيها انك تاخدى مقابل الى دفعتيه+أنك عروسه ولازم اكيد هتكونى متوتره .

+


أبتسمت لها لمى وقالت:تمام هطلع انا الحق باقى اليوم.

+


غادرت لمى سريعاً،واخيرا بقا معها وحده ينظر عليها ويديه بجيوب بنطاله.

+


ظنها ستتجاهله وهو أيضاً سيفعل.

+


لكنه صدم بابتسامة أكثر من رائعة،ذات سحر خاص منبسق من عينيها وهى تردد بنعومة:ازى حضرتك؟صدفه غريبه اوى.

+


حارب ثوراته الداخليه وردد: فعلاً.

+


اقتربت تمد يدها بالسلام وهى تقول:يمكن ده من حظى عشان اشكرك على امبارح.

+


رفع حاجب واحد يقول بتهكم: والله،كان من باب اولى تشكرينى امبارح مثلاً؟!

1


مد يده يلامس كف يدها ،ينتهز الفرصه كى يلمسها وهو يردد: بس مش مهم،المهم أنك بخير،وفرصه سعيده.

+


ظهر الارتباك بوضوح وهى تستشعر ملامسة يده ليدها،لم يكن سلام عابر.........إنه يتحسسها...

+


رفعت حاجبها الأيسر تقول بتحذير: أيدى.

+


لمعت عيناه يبريق أخاذ يردد:ناعمه.

+


احتدت عيناها تردد: افندم؟!

+


رد عليها بصفاقه يؤكد : ناعمه وحلوه زيك،بس ....

2


انتشلت يدها من يده بغضب وهو يكمل حديثه :بس عينك.

+







الرابع من هنا

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close