رواية تاج الزين الفصل الخامس 5 بقلم ايمان محمد
البارت / الخامس
شمس / تاج انتي ملحظتيش حاجة فيه
تاج / لأ ليه
تاج بصدمة ...........
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في الصباح دخل زين في الشركة دخل زين مكتبه
و السكرتيرة دخلت وراه
هبة / قولي ل مالك اني عاوزة و اعمليلي كوباية قهوة
ــ تمام
دخل مالك ايه الاخبار ي صحبي
زين بفرح / انا فرحان اوي يا مالك انا و اخيرا و بعد
السنين دا كلها لقيتها
مالك باستغراب / قصدك علي مين يلي لقيتها
انت عارف انا من فترة حكيتلك علي بنت طلعت في
طريقي صح
ـ اومأ التاني صح ايه الجديد
زين بفرحة و راحة / الجديد ان نفس البنت طلعت
هي تاج
مالك بصدمة / تاج مين متقولش هي نفسها تاج
حب طفولتك و هي نفسها تاج يلي دورت عليها
15 سنة في كل مكان
زين بتنهيدة: اه يا مالك هيا
مالك بفرحة / اخيرا ي صاحبي لقيتها بعد 15 سنة
فراق قولي بقي اكيد عمالتم ايه و هي عرافتك ولا
لأ و اتقكتم علي الفرح امتي و قطعه زين
ايه حيلك حيلك فرح ايه دلوقتي هي
اصلا مش عارفة اني نفسه زين صديق طفولتها
خايف اقولها يتطلع في حد في حياتها وقتها
قلبي ح ينكسر بذات اول مقابله لينا بعد 15
سنة مكنش لطيفة دا كل ما نشوف بعض نقر و نقير و خايف تكرهني لما تعرف
اني عارف و مكلتلهاش انا لازم اتصرف مش بعد
مالقيتها تضيع من ايدي حتي لو عملت تصرف
تكرهني فيه بس مش مشكلة المهم هي معايا
مالك: اقعد فكر علي مهلك ي زين و متعملش
تصرف تندم عليه
زين اول خطوة لازم اخليها تحت نظري طول الوقت
ـ~~~~~~~~~~~~~~~~«~~~~~~~««~~~~
تاج بصدمة: انتي بتقولي ايه ي شمس اكيد انتي
غلطانة مش معني انو عنده نفس العيون و نفس الاسم يبقي هو ما فيه مليون واحدة عندها نفس
لون عيني و عندها نفس اسمي و لو هو زي ما
انتي بتقولي كان دور عليا و عرف مكاني و لفرضي
ي ستي نقولم عرفني مش ح يجي يقولي ي تاج
انا زين نفسه صديق طفولتك قولي ياستي طلع
كداب بس اكيد يلي مش حيطلع كدب الاسورة بتاعتنا و ذكرياتنا بس دا مكنش لابس الاسورة ومحولش يتكلم معايا بخصوص دا و زمان زيني
دلوقتي متجوز و مخلف و شايف مستقبلة وحياته
يبقي مين انا علشان يفتكرني صح ولا كلامي فيه
غلط
شمس: صح انتي معاكي حق يلي البسي علشان
نروحم علي الجامعة
و صلم شمس و تاج الجامعة
و قابلم روان و رغد
تاج: صباح الخير ي بنات
رغد و روان : صباح النور
تاج / تعرفم ان الدكتور عملنا اختبار النهاردة
حيقولنا عليه
رغد: ايه يلا نروحم المحاضرة لنتأخرم
في المدرج دخل دليهم الدكتور معتز صباح الخير
ي شباب طبعا كلكم عرفين ان في ليكم اخبار
و الاختبار هو انكم ح تروحم تتدربم في شركات معينه المدير يلي مختارهم عاوزين 15 طالب
و طالبة متفوقين منها ح تسدفاتم و منها ح
تخدم خبرة في التدريب و دراجاتكم علي حسب
مدير الشركة هو يلي حيطها لو شاف مستواقي
حلو في التدريب ح يحددلك درجتك و غير كدا
حتتعيني في الشركة و ليكم مكافأه 100 الف جينه
دا حبقي بمجهوتكم و تعابكم و نبدا نوذع الاسامي
و نبدأ ب الانسة تاج المركز الأول علي الدفعة كل
سنة بتقدير امتياز ح تدربي في شركة الراوي
للديكورات و حيبقي معاكي الانسة روان و
الانسة رغد
رغد بفرحة / الله انتم حتبقم معايا في شركيتنا
تاج بفضول / انا فرحنا اني حبقي معاكم بس سؤال
علشان اطمن مين مدير الشركة اكيد اياد صح الانة
دارس ادارة اعمال صح
رغد / لا مش اياد زين هو مدير الشركة و مالك المدير التنفيدي
تاج بصدمة: نععععمممم يا ختي مين
رغد: في ايه يا تاج مالك اتصدمتي كدا ليه بصي
يستي انا افهمك انا و اياد و زين لينا بسبة في الشركة يعني اياد هو مدير الانه هو يلي بيداري الشركة بعد زين هو و مالك بس المدير الاساسي
للشركة و كبرها هو زين الان هو تعب فيها و خلاها من اشهر الشركات في السوق بعد بابا الله يرحمه
فهمتي و كمان هو دكتور جراحة عنده مستشفي
هو لوحده فهمتي
تاج بابتسامة بلهاء / الله دا شكل ايامي تبقي فل الفل
الدكتور معتز / ح تبدأم تدريب من اول بقي انشاء
الله مع التوفيق.
««««««««««««««««««««««««««««««««««
مالك ح تعمل ايه ي زين ايه يلي في دماغك
زين: حعمل كل خيؤ بقي ح تعرف و تفهم من
غير ما اقول حاجة
ـــ زين الفونه رن ايه الاخبار
ـ كله تمام ي زين باشا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في المساء علي علي السفرة
رغد / زين في موضوع عاوزة اتكلم معاك فيه
زين بعدم فهم / قولي ب حببتي عاوزة ايه
رغد / عاوزة اجي ادرب من اول بكرا في الشركة
انا و صحابي
زين مع انو عارف الاجابة بس حابب يسمع منها
ــ صحابك مين دول؟
رغد / انا و روان و تاج
زين / تمام بس عرافيهم انو التأخير عندي ممنوع
الساعة 9 بلظبط يكونو في الشركة
رغد بفرحة / تمام تصبح علي خير انا شبعت و
طالعة اخبرهم
زين بحنان / و انتي من اهل الخير
زين طلع غرفته و بيفكر في تاج امتة الصبح ييجي
ي تاجي علشان اشوفك غلبه النعاس ف نام وهو
بيفكر في تاج
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في منزل تاج
تاج / انا عندي اخبار ليكم ي جماعة
محمد/ قولي ي بنتي في ايه
تاج / الجامعة عملالنا اختبار اننا ندربم في شركة
معينة هما يلي مختارينها منها و لو مدير الشركة
شاف اني تدريبي حلو حيحتيلي درجتي و بعد
كدا لو طلعت ب مجموع امتياز ح تعين في الشركة
نفسها و حبقي ليا مكافأه 100 الف جنيه
دا منها حكسب خبرة و منها فيها مجهودي و تعبي
السنين يلي فاتت و نقدر اتعين في الشركة
انت ايه رأيك يا بابا
محمود / اسم الشركة ايه يلي ح تدربي فيها
تاج / اسمها شركة الراوي للديكورات
محمود / دا شركة حلوة اوي و ليها شهرتها
محمد / طلما انتي شايفة دا من مصلحتك ي بنتي
ف انا موافق بس بشرط تاخدي بالك من نفسك
تاج بفرحة / تمام حاخد بالي من نفسي اوي تصبحم
علي خير انا رايحة اكلم رغد و بعدها ح نام
تاج فونها رن و كانت رغد / بت حلال كنت لسة
حكلمك حاسة بيا و وفرتلي الرصيد
رغد / انتي كل همك رصيدك ما يخلص المهم يختي
انا حكيت لزين و هو وافق بس قالي 9 بدقيقة
تكوني في الشركة لو لتأخرتي حتي لو 5 دقايق
ملقيش دخول
تاج بفرحة / انا كنت حكلمك علشان الموضوع دا
و اقولك بابا وافق و انا تسعة بالدقيقة اكون عندك
سلام تصبحي علي خير اشوفك الصبح