رواية الحب للجميلات فقط الفصل الثاني 2 بقلم سارة الراوي
الحلقة الثانية
........................
عاد ادهم مع ابنته الصغيره ليسكن في منزل والده
في ذالك المنزل الفخم تسكن عائلة ادهم
مصطفى ، الاب ، حنون و طيب القلب يمتلك شركة معروفه و مشغول بالعمل طوال الوقت
نهلة ، الام، تحب اولادها جدا فوق الوصف و لكنها ليست صارمة معهم و رغم حبها لأولادها الا انها قد تكون حادة الطباع مع الاخرين
حسام،، 23 سنة،، شاب طموح جدا و يدرس في كليه الحقوق يمتاز بروح الدعابة
رندا،، بنت دلوعة جدا و تحصل على ما تريد بسهوله ،، جميلة و رقيقه لكنها مغرورة و مازالت في الثانويه العامة
ادهم،،
بطل قصتنا، الابن الاكبر لهذه العائلة 30 سنة ، درس الهندسة في لندن و
تعرف على زوجته هناك ثم قرر الاستقرار في لندن لرغبة زوجته في البقاء ، شخص
لا يتكلم كثيرا ، و لكنه كان يمتاز بالهدوء الجذاب ، شخصيته غامضه طوال
الوقت
نادين،، ابنة ادهم ،، 5
سنوات ، فتاة صغيرة لكنها بالغة الجمال ، شعرها اشقر طويل و عيناها خضراء
مشعة ، عكس والدها تماماً تحب المرح و اللعب و لا تكره الغرباء
.................................................. .......
كان وصول ادهم و ابنته مفاجأه كبيره لكل افراد العائله فهو لم يخبرهم عن نيته في زيارة مصر هذه الايام
استقبلوه بحب و اشتياق ثم بدأو بالاسئلة الكثيرررره
حسام،، انت ليه مقولتليش كنت جبتك من المطار على الاقل
ادهم ، كنت عايز اعملكو مفاجأه
نهله ،، يا حبيبي واحشني اووووي كنت حموت و اشوفك
حسام،، اهو حبيب القلب رجع و احنا خلاص راحت علينا
رندا،، ابعد شويه يا اخي ، جلست بالقرب من ادهم،، هااا بقى قولي جبتلي ايه هدايا
ادهم،، بأحراج ،، انا ملحقتش بصراحه
مصطفى،، بنت ، ابعدي عن اخوكي بقه انت مفيش على لسانك غير الطلبات مش لسه واخده مني الفين جنيه ، ابقي هاتي بيهم اللي عاوزاه
رندا،، يا بابا انت بتقول ايه الالفين دول اخلصهم في يومين
حسام،، بتخلصيهم ازاي ده انت مصروفك اكتر مني بتلت مرات
رندا ،، انتو كلكو عليه ،، الحقيني يا ماما
نهلة ،، ايه مالكو دي بنت و لازم تتشيك و تلبس هو يعني اللبس مش بفلوس
حسام،، ايوا دلعي فيهه كده مهي اخر العنقود و انا اللي ضايع فالنص
انتبه مصطفى ان ادهم كان شارد لا يتكلم معهم فأستغرب و سأله
ايه يا ادهم مالك انت مش معانا خالص
ادهم،، لا انا معاكو بس تعبان من السفر
رندا،، طب انا حاخد نادين تنام في اوضتي بدل نومتهه على ذراعك كده
ادهم ، بأنفعال ،، لالا سيبيهه مش حتنام من غيري
نهله ، بأستغراب ،، امال شيرين فين ، هي مرضيتش تيجي معاك مصر و لا ايه
ادهم بأرتباك و حزن و توتر،، انا طلقت شيرين !!!!!!!!!
الصدمة
جعلت كل العائله لا تستطيع النطق بأي كلمة ، كانو يتبادلون النظرات بذهول ،
فهذا اخر شئ كانو يعتقدون ان ينطق به ادهم لعلمهم بحبه الشديد لها
مصطفى،، معلش انتو بتتخانقو كل يوم عادي هدي نفسك و ان شاء الله كل حاجه تتحل
ادهم بحدة،، مفيش حاجه حتتحل ، انا مش حرجع لشيرين و ياريت محدش يتكلم في الموضوع ده
نهلة،، انت عارف اني من البدايه مش مرتاحه لجوازك منهه بس برضو لازم اعرف اتطلقتو ليه
ادهم، بانفعال،، ارجوكي يا ماما اقفلي الموضوع ده تماماً
حسام،، طب انت حتقعد في مصر اد ايه
ادهم بنفاذ صبر ،، على طول
.................................................. .
تركهم
في ذهولهم و دهشتهم و حمل نادين و دخل غرفته القديمة ، وضع ابنته على
السرير ثم اطال النظر الى وجهها الصغير و هو يلامس خصلات شعرها الذهبية
عندما ينظر الى ذالك الوجه الطفولي ينسى كل شئ
بعد قليل بدأ ادهم بالاستحمام بالماء البااااارد جدا
كان
يشعر بالنار اللتي تجتاح قلبه رغم برودة الماء ، فكيف يطفأ نار الغدر و
كيف يستطيع ان يعتني بأبنته اللتي تعقدت بسبب ام مهمله و قاسية القلب ، فهو
ايضاً مجروح و يتمنى لو ان ما يعيشه كابوس طويل و سيصحو منه قريباً
كان واقف في البلكونة يحدق بالسماء بشرود عندما دخل اخيه حسام الغرفه
حسام،، انت كويس
ادهم، بأبتسامة مصطنعة ،، متقلقش
حسام،، انت اخويه الكبير صحيح بس انا بعرفك من عنيك ، انت زعلان اوي و فيه حاجه مخبيهه علينا
ادهم،، مش كل حاجه تتحكي يا حسام
حسام،، بس انت طول عمرك بتثق فيه اشمعنه المره دي مقلتليش على موضوع الطلاق و لا حتى عايز تقولي ايه السبب
ادهم ،، ايوا انت عارف اني بثق فيك اكتر من نفسي بس الحكايه مش حكايه ثقة
حسام ،، امال ايه فهمني انا قلقان عليك اتكلم عشان ترتاح
سالت دمعة من عيون ادهم رغم محاولاته لأيقافها ، مسح دمعته بسرعه و قال لحسام
ادهم،بأنفعال
، انا لو اتكلمت حنهار يا حسام ،، ارجوك انا جيت هنا عشان انشغل عن
التفكير في اي حاجه لو عايزني ارتاح بجد يبقى تقفل الموضوع ده
حسام،، بحزن على حال اخيه ،، حاضر بس انت عارف اني معاك مش ضدك فأي حاجه
وقبل ان يجيب ادهم قاطعته نادين اللتي كانت تبكي في نومها
قفز ادهم من مكانه و احتضنها و هي تبكي مما اثار دهشة حسام
حسام،، هي مالها بتعيط ليه
ادهم ،، من بكرا لازم نلاقي دكتور نفساني شاطر
حسام،، ليه يا ادهم نودي مالها
ادهم،، بيجيلها كوابيس كتير و متعرفش تقعد من غيري
حسام،، بس ده مش طبعها ، الصيف اللي فات لما جيتو كانت كويسة
ادهم،، بعصبية ،، و دلوقتي مش كويسه خلاص يعني اعمل ايه
انزعج حسام من طريقة كلام ادهم معه فترك الغرفة بهدوء
و لكن ادهم لحق به بسرعه
ادهم بتوتر،، انا اسف
حسام،، خلاص محصلش حاجه
ادهم بحزن ،، متاخدش على كلامي انا اليومين دول مش عارف بعمل ايه و لا بقول ايه
حسام،، خلاص انا مش زعلان و الله ،، يلا هات نادين و تعالى عشان نتغدى
ادهم ،، مليش نفس
حسام ،، و البت الغلبانه دي ذنبهه ايه مش انت بتقول مبتعملش حاجه من غيرك
ادهم ، ، خلاص انا نازل
.................................................. ...............
في بيت مريم كانت الساعات تمر بسرعه ، قضت اليوم في توزيع الهدايا على والدتها و اختها و حكت لهم تفاصيل رحلتها
مريم،، انا حروح انام بكرا ورايه يوم طويل
كريمة،، والدة مريم،، يا بنتي انت حتفضلي تدوري شغل لحد امته ما انا قلتلك اعلمك و اشتغلي معايا
مريم،، يا ماما انت عارفه اني مليش في الخياطه و بعدين انا اتعلمت ليه انا عايزه اشتغل في حاجه بحبها
كريمة،، انا بتكلم عشان مصلحتك يا حبيبتي بدل مانتي بتخرجي كل يوم تدوري على شغل و تتشحططي في المواصلات
مريم،، ادعيلي انت بس يا ماما
كريمة،، ربنا يوفقك و يرزقك بابن الحلال اللي يسعدك يا بنتي
مريم،،، ههههه هو مفيش فبالك غير الموضوع ده،، و ابن الحلال ده اكيد عايز واحده من بتوع اليومين دول حيعمل ايه بيه
كريمة،، ده انت ست البنات اوعي تستقلي بنفسك يا مريم
مريم،، ربنا يخليكي ليه يا ماما ،،ومتشغليش نفسك كل شئ نصيب