رواية ورد مجهول كامله وحصريه بقلم رودينا محمد
قبل ما نبدا صل على محمد
استغفر الله
اللهم اغفر لي ولوالدي وللمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات
بسم الله
في احد البيوت الصغيرة
ورد : ماما يا ماما انا نازلة الجامعة
ام ورد : ماشي يا حبيبتي بس استني هديكي طلبيات تشتريها من السوق
ورد : حاضر يا ماما
وكتبت ام ورد الطلبيات لكي تشتريها ورد
استووووووووب
نبدأ نتعرف على الشخصيات
ورد : بنت جميلة عندها ٢٠ سنة تدرس في كلية صيدلة وبتشتغل في صيدلية جنب بيتها شعرها طويل بس هي لابسة الحجاب وبشرتها ما بين القمحية والحنطية ورفيعة وعيونها باللون البني (هي جميلة جدا )
ام ورد : اسمها سندس عندها ٥٢ سنة بشرتها بيضاء وعيونها سوداء اللون
ابو ورد : اسمه مجدي عنده ٥٥ سنة بشرته قمحية وعيونه باللون العسل
اخت ورد : اسمها زهرة عندها ٢٤ متجوزة راجل محترم وابن اصول ومخلفة ولد صغير بشرتها بيضاء وعيونها سوداء اللون (لازم طبعا البطلة تكون اجمل من اي حد في القصة )
____________________________
نرجع للموضوع الي كنا بنتكلم فيه
خرجت ورد من البيت وراحت الكلية
وهناك قابلت صاحبتها
اسراء : ورد انت اتأخرتي ليه
ورد : ولا اتأخرت ولا حاجة انا جاية بدري
اسراء: بس مش من طبيعتك انك تيجي متأخر
ورد : انا صحيت النهاردة متأخر
اسراء : انا بقول بردو يستحيل ورد تتأخر
ورد : طيب خلاص يلا ندخل المحاضرة هتبدأ
اسراء: يلا يا اختشي
وذهبوا وجلسوا في المدرج الرابع و ظلوا يركزون مع الدكتور وهو يشرح ويدونوا الكلام المهم الذي يقوله الدكتور
وبعد أن انتهت المحاضرة خرجت ورد وذهبت لإحضار الطلبيات من السوق
احضرت ورد الطلبيات من السوق وكانت كثيرة و ثقيلة جدا
ورد رجعت للبيت الساعة ٤
ورد : آااااه ايدي مش حاسة بيها
سندس بضحك : معلش يا حبيبتي انا انهاردة عملالك مكرونة بالبشاميل إنما ايه هتاكلي صوابعك وراها
ورد : الله امم مكرونة بالبشاميل لا دانا هنسف الصينية كلها
سندس : بالهنا والشفا يا حبيبتي
مجدي : ورد يا ورد
ورد : نعم يا بابا
مجدي : انعم الله عليكي انت اتأخرتي ليه مش انت على طول ٣ ونص بتكوني هنا
ورد : معلش يا بابا اصل ماما طلبت مني اشتري لها طلبيات من السوق
مجدي : ماشي يا حبيبتي
سمعت ورد طرق على الباب (دق دق )
ورد : هم مين الي جاي لينا النهاردة
مجدي : ما اعرفش روحي افتحي
ورد : حاضر
وراحت فتحت الباب فوجدتها اختها
ورد بفرحة وحضنتها : وحشتيني يا زهرة عاملة ايه
زهرة بحنان: كويسة الحمدلله
ورد : امال فين زين
زهرة : زين مع باباه بيشتروا حاجات وجايين
جاء زين احتضن خالته وقال : خالتو وحثتيني(وحشتيني) اوي
ورد بحب : وانت اكتر يا روحي
زين : امال فين جدو وتيتة
ورد : تيتة بتطبخ و جدو قاعد في الصالة روحله
دخل زين لجده واحتضنه مجدي
ام عند ورد
ورد : زهرة تعالي ادخلي
زهرة : حاضر
ودخلت زهرة فجاء ورائها زوجها
ولكن قبل أن يدخل ارتدت ورد الإسدال
عيد : السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ورد: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
عيد : اذيك يا ورد
ورد : بخير الحمدلله
عيد : أما اروح اسلم على حمايا وحماتي عشان ما يزعلوش
ورد بضحك : اتفضل ماما بتطبخ وبابا قاعد في الصالة
ذهب عيد إلى حماه
عيد : ازيك يا بابا عامل ايه
مجدي : بخير يا ابني انت عامل ايه
عيد : الحمدلله كويس والله يا بابا
مجدي : ادام الله حمدك
زين طبع قبلة على خد جده
مجدي بضحك وهو يزغزغه : انت يا واد يا شقي انت وحشتني اوي
زين ببكاء من كثرة الضحك : خ خلاث يا ج جدو
مجدي : يخرابي الكلام طالع منك زي العسل ربنا يباركلك فيه يا عيد انت و زهرة
عيد : يا رب
سندس : يلا يا ولاد الأكل جهز
الكل : حاضر
ذهبوا للأكل وكان الطعام لذيذ جدا
ورد : تسلم ايدك يا ماما انا اكلت مكرونة بالبشاميل عمري ما هدوق طعم زيها الا من ايدك
زهرة وعيد : آه والله يا ماما الأكل طعمه جميل جدا
مجدي: احم احم من امتى وسندس بتعمل الأكل وحش انا من يوم ما دخلت البيت وانا عمري ما دوقت طعم زي اكلها
كان يقولها بكل حب وكانت تنظر له سندس بحب
ورد : آه الحمدلله الذي اطعمني هذا ورقنيه من غير لا وحول مني ولا قوة انا رايحة الشغل بقى اشوفكم على خير
سندس : بالسلامة
ورد ذهبت لغرفتها وارتدت ملابسها و خرجت من المنزل متوجهة للصيدلية
دخلت فوجدت صاحب العمل يوبخها
فريد بغضب : انت ........
يتبع.........