رواية ورد مجهول الفصل الثاني 2 بقلم رودينا محمد
بسم الله
فريد بغضب : انت بتتأخري ليه
ورد وهي متوترة لا تعرف ماذا تقول : آسفة يا استاذ فريد بس
فريد بغضب: ما بسش انت لو اتأخرتي تاني هتترفدي ودا آخر كلام
كانت ورد حزينة و مطأطإة رأسها
ذهب فريد وظلت تبرطم ورد بصمت
ورد : كل دا عشان اتأخرت دقيقتين اي دا هو انا كان لازم اشتغل هنا
جاء اتصال لورد فردت على الهاتف
ورد : الو
اسراء: ايه يا بنتي ما كلمتنيش ليه
ورد : انا كنت باكل وبعدين رحت للشغل
اسراء: مال صوتك
ورد : ما فيش
اسراء : عليا انا يبت دا انا عرفتكي انجزي وقولي ايه الي حصل
ورد : صاحب الشغل وبخني عشان اتأخرت خمس دقائق
اسراء : وانت بقى متضايقة عشان كدة
ورد : آه
اسراء : يا حبيبتي كلنا بناخد توبيخ من أصحاب الشغل ايه المشكلة يعني طنشي
ورد : آه قال اطنش قال بقولك يا اسراء اقفلي عشان بطارية الفون قربت تخلص ونسيت اشحنه
اسراء : ماشي سلام
ورد : سلام
وأغلقت ورد الهاتف
فدخلت طفلة إلى الصيدلة فقالت : لو سمحتي يا طنط عايزة كيس شل
ورد بصدمة في سرها : طنط وكيس شل
فاردفت بصوت : شل يا شل حاضر يا حبيبتي
ذهبت ورد لإحضار كيس جل وأعطته للطفلة
الطفلة : ثكرا يا طنط
ورد : عفوا
خرجت الطفلة بعد أن أعطت النقود لورد
ورد بضحك وهي تكلم نفسها : بقى انا اسمي طنط !!! الحمدلله على كل شيء
دخلت حينها امرأة عجوز
فوقفت ورد وهي تقول : حضرتك عايزة ايه
العجوز : عايزة يا بنتي دوا اسمه اسمه
ثم ظلت تفكر قليلا
قالت ورد في نفسها : يادي النيلة انا مكنتش اعرف ان شغلانة الصيدلي صعبة كدة
فاردفت ورد : ممكن حضرتك تقولي لي وصفه
العجوز : بصي يا بنتي هو من برا ابيض
ورد : طب والله يا امي فيه أدوية كتير لونها من برا ابيض انت عايزاه مضاد حيوي
العجوز : لا
ورد : طب يا امي هو بيعالج ايه
العجوز : آااه افتكرت اسمه كان اسمه فسجين
ورد باستغراب: فسجين!! آاااه قصدك فسرالجين
العجوز : أيوة ايوة يا بنتي هو دا
ورد : اتفضلي يا طنط اهو الدوا
العجوز : شكرا يا بنتي
وخرجت العجوز بعد ما أعطت ورد النقود
ورد : لا لا لا كدة كتير انا هعمل ايه دانا في كلية صيدلة
دخل فريد فقال بغرور : ايدا حد بيكلم نفسه
انفزعت ورد وقالت : بسم الله الرحمن الرحيم
فريد برفع حاجب : ايه شفتي عفريت
ورد بسرعة : لا طبعا يا استاذ فريد
فريد : آه بحسب
ورد في داخلها : يخربيت غرورك الي ملهوش نهاية دا
فريد : تقدري تمشي دلوقتي دوامك خلص
وكانت الساعة حينها ٨
ورد : شكرا
وذهبت ورد إلى المنزل
ورد : السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
سندس: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
زين : هييييي خالتو
ورد : قلب خالتو
حضنها زين فقالت ورد : ايه الحضن العسل دا
زين : خالتو تعالي نلعب
ورد : ماشي يلا نلعب بس هغير لبسي الأول
وبدلت ورد ملابسها وخرجت للعب مع زين وكان عيد خرج لأداء عمله
زين : خالتو تيجي نلعب اثتغماية (استغماية )
ورد : ماشي انا هغمض عيني اهو
جرى زين واختبأ
وكانت ورد تقول : واحد اتنين تلاته أربعة خمسة ستة سبعة تمانية تسعة عشرة يلا انا هبدأ ادور عليك
ورأت زين حيث أنه لم يختبإ جيدا ف مثلت أنها لم تراه
ورد : زين انت فين انا مش شيفاك خالص
زين نط عليها وقال : بخخ
ورد : تعالا انت يا شقي
وظلت تدغدغه
زين بضحك : آ آه خ خلاث ي يا خالتو. خ خلاث م مث قادر
ورد : يخربيت اللغة بتاعتك وهي طالعة من بقك زي السكر
زهرة : هيييء انت عملتي ايه في ابني انا ما حلتيش غيره يا لهوي
وظلوا يضحكون
دخلت ورد غرفتها وظلت تذاكر بجد وكانت الساعة حينها ٢ صباحا
ورد بنعاس : امم انا تعبت هنام بقى
ولكن سمعت صوت الجرس
ورد باستغراب :مين بيرن الجرس دلوقتي ممكن زهرة نسيت حاجة هنا بس ولو تيجي الساعه ٢ لا لا لا اما اروح افتح الباب و اشوف مين
وذهبت ورد لكي تفتح الباب بعد أن ارتدت الإسدال
فتحت ورد الباب فلم تجد أي شخص
ورد : اكيد غتاتة من ابن الجيران
و كادت أن تغلق الباب ولكن لاحظت شيء على الأرض
أمسكت ورد العلبة باستغراب وفتحتها فوجدت بها ورد وكان بجانبها رسالة مكتوب فيها ..............