رواية رايتك صدفة الفصل السادس 6 بقلم صفاء حسني
جريت عليك حملتك ما بين دراعات وقتها حسيت بقلبي بيدق بشده ومدة ايد على راسك كنت دافى وحرارتك مرتفعة وبتلهوسة بتنادى على امك
دخلت الاوضه وانصدمت لم شفوت فراشة على الأرض
وسالت اشجان
الفراش ده ليه على الأرض
ارتبكت اشجان
صرخ فيها اجود
انتى بتقولى ايه
نادى على ماما بسرعة وحسابك مع بابا
اريج حرارته مرتفعه اكيد اخدت برد وانتى وملك كل واحدة نايمة على سرير
وصرخ امى ابوى عمتى
الكل اتجمع بسرعة ساله عبد الرحمن
خير يا اجود
صرخ اجود
يجى من فين الخير وبنتك بتخلي اريج تنام عل. الأرض من قلة السرير فى البيت
انصدم عبد الرحمن
ايه الا بسمعه ده
بررت اشجان
والله يا بابا كنت بقولها تنام جانبي بس هى رفضت عشان سرير صغيره والأستاذة ملك رخمت عليه ورفضت تنام جانبها
فهى قالت مش عاوزة ازعجكم وانا ضيفة وانا متعوده انام على الأرض
شهقت سماح ونظرت ل ملك
انتى عملت كدة يا ملك ومن امتى ده بيحصل
ردت اشجان كل زيارة كانت بتعمل كدة فى الصيف كنت بنزل انام جانبها لكن إمبارح هى نزلت نامت علي الارض بعد ما نمت
صرخ عبد الرحمن
حسابكم بعدين معايا لكن دلوقتي انتى متأكدة انها قالت إنها متعوده على كدة
بلعت ريقه ملك وقالت
هى حكت لي لم
صرخ فيها اجود انطقى امتى
تنهدت اشجان
كانت عايزة تاخد منها هدوم عشان هدومى كبيرة عليها وملك قريبه من طولها لكن وقتها ملك قالت
هو انتي على طول كدة اديك هدوم من عندى تلبسيها وبعد كده تاخدها معاكى تانى مرة ترجع من غيرها خلصت هدومى
وقفت اريج مكسورة اسفة مش عاوزة حاجة
وراحت نامت على الأرض ولم سالتها
قالت مراته بتخلينى انام على الارض عشان السرير صغير ومكفى اخواتى بس فتعود على الأرض ولم سالتها
هى مرات ابوكى مش حنين معاكى وعشان كدة بتاخد الهدوم الا ملك بتديه ليك صح.
ردت عليا اه
انصدم عبد الرحمن
فى الوقت ده كانت عمتها اتصلت بالدكتور
وكشف عليها وطلب منهم
البت عندها هبوط ووضح جدا انها عندها انيميا محتاجة غذى لازم تتنقل على المستشفى عشان نفوقها وكمان نعالجها ونعلق محلول
وقعت الكلمة على الكل بصدمه
الكل كان في حالة صدمة من الحقيقه الا عرفوها كبارة البلد الا عندهم اطيان ومصنع للقطن والقمح بنتهم عندها انيميا وضعيفي
وقتها اتنقلت وفعلا نامت فى المستشفى يومين كان مقيم فيهم اشجان واجود وبيهتم بيها ومن الوقت ده وقعت في حبه اريج شعرت معه حنان الاب والام خصوصا لم كان يعدلها ويشربه العلاج ياكلها ومن وقتها بقي دايما تفكر في اريج وتحاول التفكير ل حب
فاق اجود من الذكريات
ومن وقتها بقيا موجود معاكى ومش معاكى عيونى بخبيها منك ل تفضحنى مستني لم تخلص تعليمك ويجى اليوم الا اقدر اعترف اقدم الكل
وافتكر حاجه قام من مكانه
عند البنات
دخلت ملك وراء اشجان و اريج
شفوتى عمل ايه اخواكى
نظرت لها اشجان.
عمل ايه تانى
استغربت ملك
هو كان عمل اولا المهم طرد الشباب بشياكة ومنع اي شباب تتجمع فى الحديقة
ابتسمت اشجان
طبعا عنده حق مش اريج اول ما دخلت خلعت الحجاب وكانها داخلة البيت رغم ازهرى وعارفه ان حرام اصلا نقعد بشعرين اقدم ياسر ومحمود واجود تروح تخلع الحجاب اقدم الكل
حسيت ب الاحراج من نفسي ازى فعلا نسيت نفسي للدرجة ده
دفعت عنها ملك
وفيه ايه يعنى مرة من نفسها كلنا جاءت علينا لحظة نفسنا نخلع الحجاب ونخرج بشعرنا خصوصا واحنا داخلين الثانوي انتى عارفة تعليم الازهري بيفرض علينا الحجاب من سنه اول ابتدائي يعني مش بيكون عندنا الاختيار والتعود نكبر على الاعتياد لكن فى لحظات نتجنن فى دماغنا
ضحكت اشجان
عندك حق انا جاتلي فترة وانا فى اول ثانوي واتجننت وخلعت الحجاب عند المصورتي واتصورت انا واصحابي بس لازم اريج تفهم طبعهم هنا عشان هتقعد معانا على طول صح يا اريج
فى الوقت ده افتكرت بيع بابا لي وكنت محرجة اتكلم واستذنت منهم هدخل اغير هدومى
لكن وقفنا اجود وقال
استنى عندك
تابع