رواية ورد مجهول الفصل الرابع 4 بقلم رودينا محمد
قبل ما نبدا صل على النبي
استغفرالله
لا اله الا الله عدد ماكان وعدد مايكون وعدد الحركات والسكون
بسم الله
أحست سندس بالسعادة حيث كان الذي يكلمها هو ابن اختها آسر
آسر : اذيك يا خالتو وحشتيني اوي
سندس : انت الي اكتر يا آسر انت واحشني اوي اوي
آسر : انا جيت هنا من امبارح
كانت ورد تسمع الكلام باستغراب
وتقول ورد في سرها : آسر رجع امبارح!!! في نفس اليوم الي جالي فيه الورد ! لا لا لا اكيد يعني حاجة عادية هممم موضوع غريب انا هدور وراه
فاقت من شرودها عندما وصلت إلى بيت سامح
خبط مجدي على الباب
ففتح فريد
مجدي : ازيك يا فريد عامل ايه
وأخذوا بعض بالحضن
سندس : اذيك يا ابني عامل ايه
فريد : بخير الحمدلله يا طنط
دخلت بعدها ورد من دون كلام
فريد : طب مفيش سلام عليكم حتى
ورد : السلام عليكم
ودخلت ورد بسرعة
ام عن فريد
فريد : مجنونة والله
وجلست ورد وكان وجهها هكذا
ظل سامح يتكلم مع مجدي وهو يكلمه لاحظ تعابير وجه ورد
سامح : مالك يا بنتي عاملة كدة ليه
ورد :كدة
سامح : حد زعلك
ورد : لاء
سامح : طب امال مالك يا بنتي
ظلت تعابير وجه ورد على هذا الحال
فضحك كل من جالس فاتت والدة فريد واسمها سناء
سناء : يا مرحب يا مرحب يادي النور وانا بقول برضو البيت ليه منور دانت آنستوا وشرفتوا
سامح : تعالي يا سناء اقعدي هنا
سندس : اذيك يا سناك ليكي وحشة والله
سناء : اذيك يا سندس بقولك ايه دي قعدة رجالة تعالي معايا ونسيبهم لوحدهم
فنظر سناء لورد فاستغربت تعابير وجهها
سناء : وه مالك يا ورد عاملة كدة ليه
ورد بنفس التعابير : عادي
سناء : عادي ازاي حد زعلك
ورد : لاء
سناء : طب قومي معانا
ورد : حاضر
سندس في ودن ورد : بت يا ورد افردي بوزك دا دانا حاسة أن بوزك دا يوصل ما بين قطر والبحرين
ورد : هو كدة انا تعابير. وشي كدة مش هعرف اتحكم فيها
سندس : ماشي يا بنتي
وذهبوا إلى غرفة ضيوف ثانية
جلست ورد و مازالت تعابير وجهها هكذا
سناء : يا حبيبتي مالك يا ورد في ايه حد ضايقك
ورد : ابنك
سناء باستغراب : ابني ليه كدة يا ورد عملك ايه
ورد بنفس تعابير وجهها : بيستنالي غلطة اد كدهو عشان يزعقلي
سناء بضحك : يا حبيبتي هو ابني دائما رزل كدة ما تاخديش في بالك
سندس في سرها : يخربيت الجرأة بتاعتك يا ورد هتوديكي في ستين داهية
ورد : آه يا طنط عندك حق
سندس في سرها : نهارك مش فايت يا ورد
سناء ضحكت
بينما كانت سندس تتوعد لورد
___________________________
ام عند زهرة
دخل عيد الحمام فوجد زهرة مغمى عليها
عيد خاف عليها جدا فهو يحبها كثيرا اسرع في حملها وذهب بها إلى المستشفى وأخبر أحد جيرانه أن يعتني ب زين
في المستشفى
عيد كان قلق جدا على زهرته
خرج الطبيب وقال : مبروك المدام حامل
عيد بفرحة : الحمدلله ه هي حامل في الشهر الكام
الطبيب : الشهر الأول
عيد باطمأنان : تمام يا دكتور متشكرين
الطبيب : العفو
وذهب الطبيب ودخل عيد إلى زهرة فقد افيقت
عيد : حمد الله على السلامة
زهرة :الله يسلمك
عيد : اي يا جميل مش تقول انك حامل
زهرة بصدمة ودموع فرحة : ايييه
عيد بفرحة : أيوة حامل
وكان هذا اليوم سعيد على عيد (عيد سعيد 🙂↔هههه خلاص خلص) وزهرة
____________________________
ام عند ورد
دخلت ورد للبيت
سندس : بت خدي تعالي هنا انت راحة تقولي لسناء ابنك هو السبب
وامسكت ورد من أذنها
ورد : آ آه مهو يا ماما السبب انا مش بطيقه و واد رخم و تنك كدة
سندس : تقومي تقوليلها ابنك السبب زمانها بتقول علينا ايه دلوقتي غوري من قدام وشي
ورد : حاضر حاضر
وذهبت ورد لغرفتها
سندس: آه ياني منك يا ورد
مجدي : خلاص بقى الي حصل حصل وربنا عارف ان دا هيحصل بس انا اعمل ايه سامح الي قال اجيب بنتي
سندس : آه كان لازم يعني تشتغل عنده
مجدي :دي اقرب صيدلية لينا هنا
سندس كادت أن تتكلم ولكن رن هاتفها فردت سندس
سندس : اذيك يا زهرة عاملة ايه
زهرة : ماما ما فيش مبروك انا حامل
سندس بفرحة : بجد الف مبروك يا حبيبتي لولولولي
وأغلقت سندس الهاتف في وجه زهرة
سندس: مجدي زهرة حامل
مجدي بفرحة : بجد الف مبروك أما اكلمها بقى
وكلم مجدي ابنته زهرة
_____________________________
ام عند ورد
كانت تكلم صديقتها في الهاتف
ورد : اسراء تفتكري الي يكون باعت الورد هو آسر
اسراء : طبعا يا ورد دا الورد جالك من امبارح و هو كان راجع من امبارح وبعدين مش انت بتقولي على طول بيهتم بيكي
ورد : آه فعلا هو بيهتم بيا بس مش عارفه بقى
اسراء : صدقيني هو
ورد :ممكن
اسراء : بقولك ايه سلام دلوقتي عشان عايزة انام
ورد بضحك : انا بتنامي الساعة ١٠ انا بنام الساعة ٢ يا اختشي
اسراء : انا بنام بدري عشان انا اشطر منك سلام
ورد بضحك : سلام
دخلت سندس حينها وهي تقول
سندس: ورد زهرة حامل
ورد : بجد الف مبروك أما اكلمها
سندس : ابوكي بيكلمها
نزلت ورد وكلمت احتها وباركت لها
وبعدها خلد والديها إلى النوم
ورد ظلت تذاكر لحد الساعة ٢
كادت أن تنام ولكن سمعت صوت الجرس يرن
ورد : لاء بقى الله هو اي دا
ذهبت ورد لكي تفتح الباب
فوجدت صندوق موجود على الأرض
ورد : يوووووه انا مش بتاعت الكلام دا مين الي بيبعت
نزلت ورد لكي تفتح الصندوق فوجدته ورد و بجانبه رسالة مكتوب فيها ( ورد اجتهدي كدة و اتجدعني عشان الإمتحانات قربت و بالمناسبة انت كل ثانية بتوحشيني )
ورد بتفاجيء واستغراب : اي دا يووووه مين الي بيبعت الورد والرسائل دي
اخذت ورد العلبة و وضعتها بجانب العلبة الأولى
فتحت ورد الرسالتين
ورد : وربنا هعرف مين الي بيبعتهم يعني هعرف وظلت تدقق في الرسالتين
ورد : جات في بالي فكرة هه
_____________________________
وصباح جديد يمر على ابطالنا
_____________________________
ورد قامت وغسلت وشها وارتدت ملابسها
وذهبت للكلية وهي كانت تسير حدثثثثثثثثثثثثثثث......