رواية ورد مجهول الفصل الخامس 5 بقلم رودينا محمد
قبل ما نبدا صل على محمد
استغفرالله
سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنه عرشه ومداد كلماته
بسم الله
وذهبت ورد للكلية وهي كانت تسير حدث ما لم يكن في البال
ورد : عاااااااااا
كانت سيارة تأتي بسرعة البرق ولكن توقفت عند اللحظة الأخيرة وكانت محاصرة ورد
ورد كانت تغمض عينيها بقوة وهي خائفة
خرج شخص من السيارة الفخمة تلك وتقدم نحوها بينما ورد فتحت عينيها ببطء وهي منصدمة
الشخص بابتسامة :اذيك يا ورد
ورد بغضب شديد: حازم
حازم : قلب حازم
ورد بغضب :ميت مره انا قولت لك ابعد عني
اقترب حازم منها وقال :مش قادر ابعد
ورد بغضب و بعض من الخوف : ح حازم انت بتعمل ايه
وكان يقترب منها والمشكلة أنها كانت في مكان مسدود
كادت ورد أن تصرخ ولكن لمعت عينيها عندما رأت آسر
آسر بغضب عامي : يا حقير
وضربه بوكس في وجه
حازم :آه انت مين يا حيوان عشان تضرب
ولكني قبل أن يكمل كلامه وجد آسر ينقض عليه بدون رحمة
ورد ببكاء :آ آسر ك كفاية
توجه آسر نحوها وكان قلق عليها
آسر : ورد حبيبتي انت كويسة
ورد ببكاء: انا عايزة ا امشي م من هنا
آسر :حاضر
واخذ ورد وتوجه بها نحو كليتها في سيارته
آسر : انزلي احنا وصلنا اهو
نزلت ورد وكان آسر أن يمشي ولكنه قال :ورد خلي بالك من نفسك
ورد نظرت له بابتسامة: حاضر
وذهب آسر
دخلت ورد للكلية
وحكت لصديقتها اسراء على كل شيء
ورد :تفتكري آسر الي بيبعت الورد
اسراء :طب مش ممكن يكون حازم
ورد : والله انا دماغي هتنفجر من كتر التفكير اي الحيرة دي
اسراء والله ما اعرف يا اختشي
ورأت اسراء اسد فظلت تنظر له قليلا
فرآها اسد فابتسم وغمز لها
اسراء ووجهها احمر مثل الطماطماية وتقول في سرها : ينهار ابيض دا غمزلي دا غمزلي عاااا دا حلو اوي دا دكتور مز عااا دا غمزلي اعمل ايه اعمل اي
ورد نظرت وراءها فلاحظت اسد فقالت ورد بضحك :آاااه انا بقول برده انت وشك احمر ليه
زاد وجه اسراء احمرار حيث كان وجهها محمر جدا
ورد :الجميل بيتكسف
اسراء بكسوف شديد جدا : ب ب بس يا و ورد الله
ورد بضحك : حاضر
ودخلوا المحاضرة
في الداخل
كانوا الطلاب جالسين و اسد يشرح
بعض البنات الي ورا
واحدة منهم :الله دا الدكتور دا جامد اوي
التانية :آه والله دا مز
اسراء بغضب وغيرة : اي قلة الأدب دي احنا حضرتك بندرس هنا مش بنعاكس الدكتور
اسد بص لها باستغراب ولكنه عندما سمع جملة (بنعاكس الدكتور) فرح جدا أكثر عندما رأى غيرة اسراء
بنت منهم : وانت مالك انت يا بتاع انت
اسد بغضب : انت يا استاذة برا
البنت : ليه يا دكتور هي الي بدأت
اسد وهو غاضب ويريد أن بجد أية حجة : انت برا مطرودة لأن احنا دلوقتي زي ما هي قالت بندرس مش بنعاكس هه بقى على آخر الزمن البنات بتعاكس الرجالة هي دي اخلاق برا انت والبنتين الي كانوا معاكي
خرجوا الثلاث بنات وهما غير مبالين بالذي حدث
بنت منهم واسمها ريماس : انا هعرفك كويس يا بتاع انت مين هي ريماس
وكانت واقفة تغل مع نفسها
بنت من الي معاها : م خلاص بقى يا ريماس ما احنا بردو غلطانين
ريماس : لا مش غلطانين وأنا هعرفها كويس ازاي تتكلم معايا بالأسلوب دا وتخلي الدكتور يطردني
البنت : هيح ربنا يهديكي
ريماس بشر : انا عرفت هعمل اي كويس اوي
خرجوا كلهم من المحاضرة وكانت اسراء تمشي مع ورد
ورد: اي الي انت عملتيه دا انت معجبة ب الدكتور اسد
اسراء بكسوف : هاا مين انا!! لا لا لا ا انا بس ك كنت ب بعرفهم أن دي مكان للدراسة مش المعاكسة بس
ورد : بس!!! ماهو واضح
اسراء بخجل : ورررد اسكتي بقا
ورد :حاضر
__________________________
ام عند آسر
فقد ذهب لخالته
آسر يطرق على الباب (دق دق)
سندس :حاضر
ذهبت سندس لفتح الباب وفتحت الباب
سندس بفرحة :آسرر وحشتني اوي عامل ايه يا ابني في الدراسة
آسر : الحمدلله والله يا خالتي كويس انت عاملة اي
سندس : كويسة الحمدلله يا ابني
آسر بحنان : ادام الله حمدك
سندس : انت هتفضل واقف على الباب كدة ادخل
آسر حاضر
دخل آسر وجلس
سندس : انت يا ابني عامل ايه في كلية الطب
آسر : الحمدلله دي حلوة اوي يا خالتي
سندس :طب الحمدلله اعملك حاجة تشربها
آسر : لا يا خالتي انا بس كنت جاي عشان اسلم عليكي و امشي
سندس : ودا بردو كلام تعالا يا واد انا عازماك انت وامك على الغدا ما اروح اكلمها واقولها
آسر : لا يا خال.........
سندس :اخرس يا واد
آسر :حاضر
وكلمت سندس اختها
___________________________
ام عند ورد
فكانت تمشي مع اسراء ولكن ظهر عليهم شباب ممكسكون بأسلحة وظهرت من اوسطهم ريماس
ريماس بشر : اذيك يا حلوة كنت فاكرة بعملتك دي هتفلتي عادي ولا كأن حاجة حصلت
اسراء بصدمة : و و ورد ا ا احنا ه ه هنعمل ا ا ايه
ورد بخوف : ك ك كله م م منك و و الطر الطريق م مسدود ه هو ال اليوم ب باين م من ا أوله
واقتربوا الشباب على الفتاتان وكانوا يميتون من الذعر والخوف
ولكن ظهر اثنان انقاذوهوما وهما
اسد وفريد
اسد توجه نحو الشباب هو و فريد و ضربوا السباب حيث كانوا ٥ شباب
ولكن كان فريد وأسد اقوى بكثير منهم
اسد نظر لريماس بغضب بينما ريماس كانت تنظر له بخوف
توجه اسد نحوها ثم قال : انت كنت ناوية تخليهم يعملوا اي
ريماس بخوف : ا اسمعني بس يا دكتور اسد ا ا.....
اسد بغضب جحيمي : كنت ناوية تخليهم يعملوا حقيقي مفييش اح*قر منك
ريماس بخوف : ا ا ا.......
اسد بنفس الغضب : اعتذري لييييهم
ريماس بغضب : نعم أعتذر لمين
اسد بغضب عامي : اعتذريييييي ليييهم
ريماس بخوف :حاضر انا آسفة
اسد بغضب : مش سامع
ريماس بصوت اعلى: آسفة
اسد بغضب شديد : مش ياااااامع
ريماس خافت منه فقالت بصوت عالي جدا :أناااا آاااااسفة
نظر فريد وأسد للوراء فانصدموا حيث وجدوا وررررررد .................