اخر الروايات

رواية غرام الفارس الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم فاطمة ابراهيم

رواية غرام الفارس الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم فاطمة ابراهيم 


 

خرج الجميع من حجرة الطعام و تقدمهم نبيل الذي فرح كثيرا عندما علم بوجود فرح
نبيل باشتياق : فرح حبيبه جدك تعالي في حضني
نظرت فرح لفهد الواقف بجوارها فابتسم لها ابتسامه خفيفه يشجعها
فأسرعت فرح مهرولة لأحضان نبيل : وحشتني اوي عامل ايه دلوقتي
خرجت من احضانه فحاصر نبيل وجهها بين يديه : بجيت احسن اول ما شوفتك يا قلب جدك
ابتلعت فرح ريقها و علامات الحزن باديه علي وجهها ففهم نبيل ما تفكر فيه فرح
نبيل و هو يرفع وجهها باصابعه : انتي حفيدتي يا فرح محدش يقدر ينكر ده عشان انا اللي ربيتك يا فرح و ربنا يعلم انك انتي بذات ليكي معزه خاصه في قلبي
سعدت فرح من كلام جدها و احتضنته : انا بحبك اووي يا جدي
نبيل بابتسامه صادقه : و انا كمان يا بنتي و اشتقتلك جوي كمان لينظر لفهد المتابع لما يحدث وعينيه تلمع بالسعادة لسعاده زوجته : الواد ده عامل معاكي ايه بيزعلك و لا حاجه
حركت فرح رأسها برفض : لا يا جدي اطمن لتنظر له ده بيعاملني احسن معامله
ابتسم نبيل لها
فاطمه بابتسامه من خلفه : مش هتسلمي عليا يا فرح و لا ايه
فرح بسعادة : لا طبعا يا خالتي لتحتضنها بلهفة و شوق
وجدت غرام تقف بجانب فارس فابتلعت ريقها بمراره و هي تتذكر ما فعلته في حقهم و ما نوت عليه
خرجت من أحضان فاطمه واقتربت من فارس و غرام
و وقفت في مواجهتهم و هي تردف بخجل : انا عارفه اني اذيتكو كتير لترفع رأسها و تنظر لغرام : و انتي بذات يا غرام كنت علطول بغلط في حقك و كنت على طول بفكر ازاي اذيكي بس كان غصب عني صدقيني وانا دلوقتي اتغيرت و اتمنى تسامحوني
أردف فارس بابتسامه و هو ينظر لفهد : هو فهد عمل فيكي ايه بالضبط
نظرت فرح لغرام منتظره جوابها عليها لتظهر شبح ابتسامه علي وجهها يصاحبها ابتسامه عريضه بعدها : محصلش حاجه يا فرح و احنا ولاد النهارده وبعدين المفروض انا كمان اعتذرلك عشان انا برضو اذيتك كتير و اذبت مشاعرك بس صدقيني مكنش قصدي
فأسرعت فرح باحتضانها لتبتسم غرام و تبادلها اياه
في نفس الوقت نزل أسر برفقة شهد والابتسامة تعلو شفتيها
انتبهت شهد لفرح تتأفف بانزعاج
أسر بانعقاد حاجبيه : في ايه بتنفخي ليه انتي مجنونه يا بنتي
شهد و هي تلكمه و تسدد له الضربات : انا مجنونة يا اسر ليه شايفني بشد في شعري
أسر باستغراب و توجع أثر ضرباتها : اومال بتنفخى ليه
شهد و هي تشير برأسها له : يعني مش شايف ان العقربه تحت
أسر باستغراب : لا مش شايف عقارب انا مش شايف غير فهد و
صمت قليلا و يردف بعدها
أسر : ااااه انتي قصدك فرح
شهد : بالضبط و اسكت بقى انت رغاي ليه
لاحظت فرح شهد وهي تنزل برفقة اسر
فرح بابتسامه : صباح الخير يا شهد عامله ايه
التفتت شهد حولها و تقول ببلاهه : انتي بتكلميني انا
فرح بضحك : اظن ان مفيش غيرك هنا اسمه شهد المهم عامله ايه وحشتيني
ثم اقتربت منها شهد و علامات الحيرة والاندهاش تظهر على وجهها لتضع يديها علي جبينها : انتي سخنه صح
أسر و هو يقوم بانزال يد زوجته و يجز على أسنانه و يقول بهمس : انتي بتعملي ايه و سخنه ايه
شهد بصوت سمعه الجميع : ايوه ما انت متفهمنيش انها طبيعيه دي عمرها ما قالت لي صباح الخير إلا لما بيبقى وراها حاجه
صمتت عقب كلماتها و نظرت لفرح : انتي بتخططي لحاجة صح
اقترب فهد من زوجته و احتضنها بتملك : مفيش حاجه من اللى قولتيها يا شهد فرح فعلا اتغيرت و هي اللي طلبت مني تيجي تشوفكو عشان حبه انها تعتذر لكم عشان اللي بدر.منها قبل كده
اسر بابتسامه : الله ينور يا بن عمي شايفين قعد معاها كام يوم عمل معاها تالي محدش فيكو عرف يعملو الله عليك بجد
شهد و هي تنظر له بغيظ : اخرس أنت
اسر بغيظ : ايه اخرس انتي احترميني شويه والا والله يا شهد
فارس بصرامة : اخرسوا انتو الاتنين لينظر لفهد و اسر
فارس : تعالوا معايا و سيبو البنات تقعد مع بعض
أومأ له فهد و هو ينظر لزوجته بحب : عاوزه حاجه يا حبيبتي
أردفت فرح بعشق : لا يا حبيبي عاوزه سلامتك
همست شهد بغيظ لأسر : شايف يكش تتعلم
اسر : يكش تتعلمي انتي شايفه ردت عليه ازاي و لا شايفه غرام بتعامل فارس ازاي و لا جميلة و كمية الرقه بس الظاهر ان حد داعي عليا عشان اتجوزك يا برعي
شهد بغيظ : انا برعي يا اسر
اسر بضحك : يعني انتي سبتي كلامي كله و مسكتي في برعي
قاطع حديثهم فهد : اسر مش يلا و لا ايه
اسر بضحك : اها يلا بينا
غادر اسر و فهد و فارس مع بعضهم و دلف نبيل لغرفه المكتب برفقه ابنه حامد و دخلت فاطمه المطبخ لتبقي كلا من شهد.و فرح و جميله و غرام معا
اقتربت شهد من جميلة و هي تهمس : انتي مصدقه التغيير اللي هي فيه ده
جميله بهمس : شكلها كده و اظاهر ان جوزك معاه حق و ان فهد عمل اللي انتو معرفتوش تعملوه و علي العموم لو بتمثل هيبان
شهد بتساؤل : ايوه يعني انا اعمل ايه دلوقتي اصدها و لا اتعامل عادي
جميله : انا شايفه اتعاملي عادي
شهد و هي تنظر لفرح بتفحص : مبسوطة بقا مع فهد.يا فرح
فرح : الحمد لله يا شهد انتي عامله ايه مع اسر
شهد : ماشي الحال
نظرت فرح لغرام : الحمل عامل معاكي ايه
غرام : تعبني اوي يا فرح و ساعات مش بعرف انام من الوجع
فرح : ان شاء الله تولدي بالسلامه
غرام : يارب
.................................................................
في غرفة المكتب
نبيل : و بعدين يا حامد
حامد بصرامة : هو ايه اللي وبعدين
نبيل : هتفضل زعلان مني لحد امتي
تنهد حامد بحزن و لزم الصمت
فنهض نبيل من مكانه و جلس بجانبه
نبيل بترجي : سامحني يا حامد سامحني يا بني انا مش فاضل في عمري كتير و عايز اعيش اللي باقيلي و انت في حضني صدقني لو رجع بيا الزمن عمري.ما كنت هقف في وش سعادتك و مكنتش هسمح لمصطفي أو لوفاء انهم يؤذوك و ياذو عيلتك بالطريقه دي سامحني يا حامد ارجوك
مسح حامد دموعه التي انهمرت و نظر لوالده فوجده يبكي
ليمد انامله و يزيل دموع والده و يرتمي في أحضانه
فعانقه نبيل بلهفه واشتياق و يكاد لا يصدق بأن ابنه بين يديه
ليظلوا كذلك لوقت ليس بقليل فنبيل لا يريد إخراجه من احضانه
نبيل : انا لو مت دلوقتي هموت و انا مبسوط عشان انت سامحتني
قبل حامد يديه : عمري معرفت ازعل و كنت علطول بحن ليك بس لما كنت بشوف جميلة وهي محرومة من أمها كان قلبي بيقسى و اصمم اكثر ان محدش فيكو غير اني عايش كنت زعلان و مقهور و رغم كل ده بحن ليك اول ما رجعت و شوفتك كان نفسي اترمي في حضنك بس مقدرتش مقدرتش غير اني اعاتبك لاني اتحرمت من جميلة و منك عتابي لك كان من حبي فيك يا بابا
نبيل بندم : انا اسف يا بني والله مكنت اعرف ان كل ده هيحصل و مكنتش متوقع ان اخوك او وفاء يطلع منهم كل ده
حامد وهو يهدء قليلا : خلاص يا بابا خليني اعيش ايامي الجايه في حضنك
احتضنه نبيل مره اخري : ياااااه وحشتني قوي كلمه بابا منك يا حامد
بادله حامد عناقه و هو فرح بابنته فلولاها لم يكن سيحدث ذلك
.................................................................
في المساء
في غرفه مي
دخلت فرح الغرفه حتى تطمئن عليها لتج. نائمه لتقترب منها و الابتسامة تعلو وجهها و تقترب منها و تمسد علي شعرها و تقبلها من وجنتيها و تقوم بتغطيتها و تخرج من الغرفة
و تدخل غرفتها لتجد فهد يغير ملابسه و عاري الصدر لتخفض وجهها بخجل ليلتفت فهد لها
فهد : مي نامت
اؤمات فرح له بخجل ليلاحظ خجلها و يقترب منها ليرفع ذقنها و يقترب منها ويهمس لها
فهد : انتي مكسوفه و لا ايه يا فرح
فرح و هي تنظر له نظرة سريعة : لا مش مكسوفه و لا حاجه انا هدخل اغير في الحمام
ثم امسك فهد ذراعيها و يقربها منه : طب متغيري هنا مدام مش مكسوفه
نظرت له فرح و قائلة بتلعثم : ا اا انت قليل الادب
ضحك فهد ضحكة رجولية عالية : ايه قله الادب في كده ليكمل بخبث : ده انا حتي زي جوزك
نظرت له فرح بغيظ و كادت تتحرك من أمامه فأمسكها مرة اخرى و لكن تلك مره وجدته التصق بها و انحني يقبل شفتيها و يقبل كل انشء في وجهها ليبتعد عنها و هو يهمس بشوق : وحشتني اووي
فرح و صدرها يعلو و يهبط : و انت كمان وحشتني اوي يا فهد
وانحني ناحيتها مرة اخرى و يتجه بها ناحية الفراش وتعلقت فرح برقبته و غاصا معا فى بحور العشق
.................................................................
بغرفه شهد
كان أسر يحاول اقناعها بان ترجع معه المنزل
آسر : يا شهد يا حبيبتي ده هيبقي وضع مؤقت بس عقبال مضبط البيت اللي هتقعد فيه
شهد بعناد.و اصرار : مستحيل انا مش هرجع البيت ده تاني ابدا
أسر و هو يتنهد بغيظ : يعني يرضيكي نفضل بعاد الفترة دي كلها ده احنا حتي عرسان جداد
شهد : برضو لا انا اتفقت معاك من الاول انى مش هرجع البيت ده و انت وعدتني اننا هتقعدو في بيت لوحدينا
اسر : و انا عند وعدي يا شهد بس مش معقوله اقعد كل ده بعيد عنك
شهد : تعال انت اقعد معايا هنا
أسر : انتي بتهزري يا شهد
شهد : لا طبعا بكلم جد
أسر و هو يقترب منها و يحاصرها : طب مش انتي بتحبيني
شهد و هي تنظر لعينيه : اكيد
اسر : طب اسرحبيبك بيطلب منك طلب دلوقتي و نفسه تسمعي كلامه
شهد : يا اسر امك مش بتحبني ولا بطيقني و أنا مش معقول هفضل طول اليوم في الاوضه
تنهد أسر : ماشي يا شهد براحتك
شهد.بدلال : اسر مش عاوزاك تزعل مني و بعدين مش عاوزاك تمشي خليك معايا انهارده
ابتسم اسر بخبث : ومين اللي قالك اني همشي انهارده ها
ثم اقترب منها يتذوق شهد.شفتيها و يقوم بحملها على ذراعيه و يضعها على الفراش و هو يهمس لها بكلمات الحب و العشق
.................................................................
بعد مرور ٤ شهور
كانت غرام تنام بجوار فارس تشعر بنغزات شديدة في بطنها
غرام : ااااه فارس فارس
فارس بخضه : مالك يا غرام انتي بتولد و لا ايه
غرام بصريخ : ايوه يا فارس في مايه بتنزل قوم بسرعه قوم
تحرك فارس مسرعا و يقوم بوضع إحدى العبايات علي غرام و يخرج بها من الغرفه وهو يحملها
واستيقظ من بالمنزل على صراخها
غرام : اااااااه
شهد : ايه ده انتي بتولدي يا بت
غرام : ااااه لا بهزر معاكو يخربيت غبائك
شهد.: في حد يولد دلوقتي مش قادرة تستني للصبح يا غرام
جميله : اسكتي يا شهد اسكتي انتي مروحتيش مع جوزك ليه صحيح
شهد : ده وقته يا جميله
غرام : اااااه فارس خليهم يسكتوا
فارس : اسكتي انتي و هي
تحرك فارس بالسياره و صعدت شهد بجواره و جميلة بجوار غرام
فاطمه : احنا جايين وراكو بسرعه يا فارس
اسرع فارس بها و وصلوا للمستشفي فقام بحملها بين ذراعيه
فارس : الحقوني مراتي بتولد
دخلت غرام غرفة العمليات و ظل فارس منتظرها و القلق و الخوف ينهش قلبه
فاطمة : خير يا فارس متقلقش
فارس : يارب يا امى يارب
بعد مرور عدة ساعات
خرج الدكتور و هي تطمئنهم على غرام و على الاطفال
سعد فارس وظل يحمد ويشكر الله كثيرا
جميله : مبروك يا فارس يتربوا في عزك يارب
شهد : مبروك يا فارس يتربي في عزك
فارس : الله يبارك فيكو عقبالك يا جميله عقبالك يا شهد
.................................................................
كان الجميع بغرفه غرام يبارك لها و لفارس علي اطفالهم
نبيل وهو يحمل الصبي : هتسموه ايه يا فارس
نظر فارس لغرام فهو يعرف انها تريد ان تسمي الصبي
فارس و هو يقبل يديها : غرام اللي هتسميه يا جدي
نبيل بابتسامة : هتسمي حفيدي ايه يا غرام
غرام بابتسامه و الجميع ينظر لها منتظر ردها : هسميه نبيل
نظر لها فارس بسعاده و كذلك نبيل لا يصدق اذنيه
اقترب منها فارس يقبلها من وجنتيه : بتكلمي جد
غرام بإيماءة و ابتسامه على وجهها: جد الجد كمان و كنت هقولك كده ساعه لما سألتني بس انت ساعتها رخمت عليا
فارس بابتسامه : انتي لسه فاكره
غرام بغرور مصطنع : طبعا يا ابني انا مبنساش حاجه
طرق باب الغرفة ليدخل فهد برفقة فرح
فهد بابتسامه : مبروك يا فارس يتربى في عزك يارب
فارس : الله يبارك فيك
فرح بفرحه له : مبروك يا فارس مبروك يا غرام
غرام : الله يبارك فيكي حبيبتي
أسر بضحك : الا قولي يا فارس عملتها ازاي دي
فارس.: هي ايه دي
أسر : اتنين في واحد
عقد.فارس حاجبيه بعدم فهم لتشرح له شهد
شهد : بيقر عليك يا فارس عشان جبت تؤام و خلي بالك بقى من نفسك و منهم عشان اسر عينه مدوره
قهقهقه الجميع علي حديثها عدا اسر
أسر : هههه ظريفه اووي لينظر لفهد
و انت بتضحك علي ايه
فهد بخبث و بنبره فهمها اسر: ممنوع اضحك و لا ايه
اسر بخوف مصطنع : لا يا حبيبي اضحك براحتك
فرح.: و انتي يا شهد بقيتي في الشهر الكام
شهد : في اخر التاني خلاص
ابتسمت لها فرح : يجي بالسلامه ان شاء الله
شهد : ان شاء الله
نظر فهد لفرح و ابتسم لها ليقول لها بهمس لم يسمعه غيره : ان شاء الله العلاج اللي كتبه ليكي الدكتور يجيب نتيجه
فرح : ان شاء الله انا عندي امل في ربنا كبير
فهد بابتسامه : ان شاء الله يا حبيبتي
فاطمة التي تحمل الصغيره : طب انتو نسيتو الكتكوته دى و مقولتوش هتسموها ايه
غرام : دي بقا فارس اللي هيسميها
فارس وهو ياخذ الصغيرة من والدته : هسميها غرام يا امي
جميله : الله عليك يا فارس هو ده الكلام
نظرت له غرام بحب ليقترب منها و هو يضع الصغيرة بجانبها لتهمس له : بعشقك
لتتسع ابتسامته و يقول بهمس : و انا كمان بعشقك
.................................................................
بعد مرور ٦ شهور
في منزل اسر و شهد
شهد : ااااااااااه مش قادره
لتدخل الغرفة
شهد : آسر آسر ااااااااااسر
أسر بخضه : ايه في ايه ايه اللي حصل
شهد : الحقني شكلي بولد
اسر بتوتر : بتكلمي جد يا شهد
شهد : لا بهزر معاك كمل نوم
تنهد أسر براحه : خضتيني يا شيخه
شهد بوجع و صريخ : قوم يخربيتك بقولك بولد
اااااااااااااااااااااه
نهض أسر من مكانه و خرج بها من المنزل و يوصلها الي المستشفي و تدخل غرفة العمليات ليخرج هاتفه و يحدث عائلتها ليخبرهم و تحدث مع والده و والدته ليخبرهم ايضا و لم يمضي كثيرا حتى جاء الجميع وكانوا ينتظرون بلهفة أمام غرفة العمليات
خرجت الطبيبة بابتسامة مردفة: الف مبروك
اسر : طمني شهد عامله ايه
الطبيبه : بخير الحمد لله وجابت ولد و الف حمد لله علي السلامه
في الغرفه
قام الجميع بتهنئه شهد و اسر لتقترب منها حمديه و تمسك كفيها
حمديه : الف مبروك يا بنتي و عاوزاكي تسامحيني على ايه حاجه عملتها معاكي
سعد اسر من فعله والدته
شهد بابتسامه : حصل خير يا طنط
ثم نظرت لأسر الذي سعد بأجابتها : انا عاوزه ابنى بقا يا آسر اديهولي شويه
أقترب منها أسر ووضعه بجانبها
أسر : هتسميه ايه يا شهد
شهد و هي تنظر لفارس : هسميه علي اسم اخويا الكبير اللي طول عمره شايل العيله و مستحملنا كلما هسميه فارس
سعد فارس كثيرا و نظر لغرام التي تحمل ابنه و نظر هو لطفله الذي بين يديه بسعاده
تمت بحمد الله
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close