رواية عاشقة النجوم الفصل الثاني 2 بقلم نرمين هاني
رواية:عاشقة النجوم
البادر :الثاني
وبعد مرور بعض الوقت ذهبت الفتيات للمنزل وساندي مقلتش ليهم أن سامح وهو اسم والد جمال وكريم ....أنه هيجي ويطلب يديهم اليوم
ساندي بغضب وهيا تضع المسك :متنجزي يا حجه عشان نتذفت نحط المسك
صافيه وهيا تلوي فمها :طب فهميني يا ساندي في اي
ساندي وهيا تلوي فمها :اه ده هو انا مقتلكيش
سلمي وهيا تخرج من الغرفه :لاء مقلتيش لحد اساسا مننا وبعدا مين اللي جاي عشان تبهدلينا كده
ريتاج وهيا تجلس وتنظر لهم ببرود :متنجزي يا اخت ساندي مين اللي جاي
ساندي وهيا تنظر لهم بضيق :انا الحق عاليه اني عايزاكم تكونو شبه القمر عشان استاذ سامح جاي يطلب يد سلمي وصافي لي جمال وكريم ...كده انا غلطانه
ونظر لها الجميع بغباء
ريتاج:قصدق كريم وجمال اللي نعرفهم؟!!
ساندي :ايوي وهما في غيرهم نعرفهم
سلمي وهيا تضع يديها علي كتف ساندي وتقول بغضب مكتوم :يعني هما جايين وانتي لسه فكره تقوللنا
ساندي وهيا تنظر لي فونها :اه اعد ساعه وي كونوا هنا
صوفيا بغضب وهيا تمسك السكين :هقتلك يا سااااندي وحضرتك كنتي ناويا تقوللنا أمته
ساندي بغضب وهيا تقوم :بقولك اي منك ليها مش وقت الهيل ده انجزو شوفوا هتعملوا اي قبل ما يجوا وبعد ما يمشوا نبقي نتصافا بعدا
وبسرعه راحت سلمي وصوفيا يجروا وهما لا يعرفوا اين يذهبوا ولا يصدقون أن كل وحده حبيبها جاي لي خطبتها
اما في فيلا الحسيني
وفي غرفه يوسف
يوسف بغضب :قلت لاء يا ريناد مافيش رحلات
ريناد بدموع:بس يا ابيه كل صحابي طالعين اشمعنا انااا
الام وهيا تدخل :في اي يا ولاد صوتكم جايب لبره
يوسف :اسالي بنتك
الام:في اي حد يفهمني
ريناد بدموع:في رحله مطلعاها المدرسه وكل صحابي طالعين وانا نفسي اطلع وأبيه يوسف مش راضي
يوسف بغضب :وانا قلت لاء ومتفتحيش الموضوع ده تاني ويلا روحي ذكري
وطلعت ريناد من الغرفه وهيا تبكي ويوسف جلس علي السرير ومسح بيديه علي وجهه
الام بلوم وهيا تربت علي ظهره :لي كده يا يوسف انت اكتر واحد عارف أنه من ساعه وفاه ابوك وهيا ملهاش غيرك لي مش عايز تطلعها وتفرحها ذي بقيت صحبها
يوسف : عشان خايف عليها انتي متعرفيش اللي بيحصل بره في البنات ....انا لو اطول احميها برموش عيوني هعمل كده بس انا خايف عليها ومش مستريح لي موضوع الرحله ده
الام بتفهم :فهماك يا يبني ...طب اي رايك توديها مكان تاني ذي الملاهي أو اي حاجه من بتاعه اليومين دول. وتصالحها
يوسف بي ابتسامه وهو يقبل يديها :حاضر يا ست الكل
اما في منزل البنات وبعد أن مر الوقت وحانت اللحظه ...وخبط الباب
سلمي بخوف وتوتر وهيا طلتم:جم جم
ريتاج بضحك :اول مره اشوف عروسه بطلتم
صوفيا بتوتر :طب روحي افتحي ليهم
ريتاج وهيا تجلس براحه :وانا مالي هو انا العروسه يختي
صوفيا وهيا تهجم عاليها: يخرباااتك علي يخرباااات معرفتك كااان يوم اسود
ريتاج بضحك :بقي دي اللي كانت بتموت الصبح
سلمي بغضب :يخربتكم حد يروح يفتح قبل ما يمشوا
ساندي وهيا تقوم وتضحك :انا ريحه ياا عروسه
اما عند الباب
جمال بنفخ :هما طرشوا ولا اي
كريم يضيق :تلاقي بنت المجنونه مش راضيه تخلي حد منهم يفتح
جمال بضحك :قصدق ساندي
كريم بضحك :وفي غيرها دي قدرة يا خويا
الاب وهو سعيد ليروئيه فرحه أبنائهم :بس عشان
وقاطعه فتح باب الشقه خلفه وخرجت ست
الست:حضرتكم مين
جمال لسه هيرد بس ساندي فتحت الباب
ساندي :نورتونا
الاب :بنورك يا بنتي
جمال :اي ده كله
الست بغضب : جرا اي ساندي مش هتعرفينا
ساندي ببرود وهيا تدخلهم :شي ميخصكيش يا ام احمد روحي انتي بس اتلهي في بيتك وجوزك وسبينا في حالنا
وأغلقت الباب في وجهها والست اتعصبت جدا واتت لها فكره ...... اما في الداخل
كريم بصدمه :اي اللي عملتي ده
ساندي :دي اشكال لاذم تعاملهم كده عشان دي المعامله الصح ليهم ...المهم اتفضلوا
وبعد أن جلسوا أتت ريتاج وسلمت عليهم
ريتاج بهدوء :نورتونا
الاب :منورة بوجودكم...امال عرايسنا فين
ساندي :روحي يا ريتاج ندلهم
ريتاج بخنق :متروحي انتي
ساندي بهدوء واكنها تشرح معدله حسابيه :يا هبله ما انا هبقي والي أمرهم وحماتهم العقربه ...وقالت جملتها وإشارة علي جمال وكريم ....فهمتي
ريتاج وهيا تهز راسها :ماشي
كريم وهو يكتم عضبه: حماتي العقربه
ساندي بابتسامه:نعم يبني
جمال وهو يمسك نفسه بالعافيه :اممم عموما نشوف. الموضوع ده بعدا
اما عند الفتيات
سلمي بتوتر :شكلي حلو
ريتاج :قمر
صوفيا وهيا تاخذ نفس ليكي تهدء :علي البركه
وبعد أن خرجوا نظر كريم وجمال لهم بحب شديد
سامح (الاب ):قمرات مشاء الله
سلمي &صوفيا : شكرا
ساندي :تعالوا يا حبيبي اقعدو
وبعد أن جلسوا
سامح :طبعا انتوا عارفين احنا جايين لي النهارده...وهرجع اكرر طلبي انا طالب يد الانسه صوفيا وسلمي لي عيالي كريم وجمال اي رايكم واظن انكم تعرفوا بعض كويس
ساندي :بس انا عندي مشكله بقي
جمال :خير يا رب
ساندي :اسكت انت عشان مش بطيقق
جمال بغضب :لا يا به
ساندي : عموما مش موضوعنا
سامح :اي اعتراضك يا بنتي
ساندي :الولا ده يعتذرلي قدام اللي في المطعم كلهم
جمال بغضب : نعممممممممممم يختي
صوفيا وهيا تضحك علي شكل جمال
جمال: اضحكي اضحكي ده كله بسببك علي فكره
ساندي :انت يا عم كلامك معايا بدل ما بوز الجوازه دي
جمال :لا وعلي اي يا اخ عطوة
وكانت سوف تكمل حتي سمعوا صوت زعيق جامد وعندما خرجوا وجدو الست ام احمد لمه الناس أمام المنزل
ام احمد بغضب :اهو شايفين اهااا الرجاله عشان اقولكم أنهم بيجيبوا رجاله البيت
ريتاج :جراااا اي يا ام احمد انتي حتي لسه مستريحتيش من اخر خناقه
ام احمد بغضب :خلاص يختي الناس كلها عرفت حقيقتكم السوده
جمال بصوت اخافهم :اللي هسمعه بيقول كلمه وحده علي خطبتي أو خوتها متعرفوش هيحصل قي اي ونصيحه متختبروش صبررررري
ام احمد بصدمه :خطيبت من يخويا
ساندي باستهزاء :صوفيا يا اختي ...للاسف كل افكارك اللي شبه وشك طلعت غلط ومش مقضينها ذي ما بتقولي
وبعد أن انتهوا صعدو مرة أخري للاعلي
سامح بهدوء :سلمي صوفيا انا عايز اعرف رايكم
سلمي بكسوف :انا معنديش مانع
كريم بغمزة :اموت انا
ساندي بضحك :سافل مافيش كلام
كريم : بس يا بت
صوفيا : وانا موفقه
سامح ؛علي خرة الله والخطوبه هتكون يوم الثلاثاء الجاي
وهنا تعالت الزغريط من الفتيات
اما في فيلا الحسيني
يوسف وهو يطرق الباب
ريناد :اتفضل
يوسف :ممكن افهم امرتي زعلانه لي
ريناد بحزن :يعني مش عارف
يوسف وهو. يخرج كيس ملئ بلحلويات:بصي جبتلكك اي
ريناد :الله بس بردو انا عايزه أروح
يوسف :طب واللي يوديكي مكان احسن منه
ريناد:فين
يوسف :هنروح الملاهي اي رايك
ريناد بفرحه : بجد
يوسف :وانا أمته كذبت عليكي
ريناد وهيا تحضنه : شكرا شكرا يا احلي اخ في الدنيا
يوسف وهو يقبل رأسها :وانتي احلي اخت
ريناد بغرحه:علي كده بقي الواحد ياكل برحته
يوسف بضحك :طفسه