رواية شهد الفهد الفصل الثالث 3 بقلم شهد احمد
الحاج احمد : دي شهد عامر الدمنهوري
اعرفك ي شهد
دا عمك باسم ودي مراته آيات ودا ابنه جاسر وبنته مايا
ودا عمك سليم ودا ابنه مروان
ودا بقى فهد ابن عمك ايمن الله يرحمه ودي مامته علياء
شهد بهمس : جدو هما بيبصولي كدا لي
الحاج احمد بنفس الهمس : ع هما مستغربين بس وكمان ع مكنوش يعرفوا ان عندهم بنت عم قمر كدا
شهد بإبتسامة وهمس مرة اخرى : طب اروح اسلم عليهم
الحاج احمد : ايوة يلا بس استني افوقهم
الحاج احمد بزعيق : في اي بتبصوا كدا ليه
كلهم رجعوا لطبيعتهم تاني وشهد بدأت تسلم عليهم
شهد : احم...ازيك ي طنط علياء
علياء : ها الحمدلله ي بنتي
وسلمت عليهم كلهم وبعدين جدها قالها اطلعي فوق يلا وهندهلك شوية كدا ع نتعشى
شهد بإبتسامة : حاضر ي جدو
*_بعد ما طلعت*_
احمد : مالكم هتفضلوا متنحين كدا كتير
(انا هكتبوا بعد كدا احمد وانتوا خليكوا عارفين انه الحاج احمد بتاعنا عادي )
سليم : ازاي جبتها منين
امجد : بعد السنين دي كلها
باسم : ما تفهمنا ي بابا ساكت لي
احمد بعد ما حكالهم ال حصل
علياء : مش معقول بجد
احمد : اي ال خلاص مش معقول ي علياء دي حفيدتي زي ما دول كلهم احفادي ومينفعش ناخدها بذنب باباها وانا بحذركم لو اي حد ضايقها هعمل حاجة مش هتعجبكوا دا كله والاحفاد مش فاهمين حاجة
*_ما عدا الفهد الذي لو اقترب منه احد في هذا الوقت كان سينقض عليه ويفترسه*_
جاسر : والله ي جدي انا مش فاهم حاجة بس البت قمر اوي
مروان بضحك : عندك حق ي واد ي جاسر والله جامدة فعلًا
فهد : اي ال خلاها حلوة يعني وطلع ع اوضته
صح نسيت اوصفلكوا شهودة (عندها 20 سنة وفي كلية طب وهي ولا قصيرة ولا طويلة 157سم متوسطة يعني وبشرتها بيضاء اللون عندها غمازة في خد واحد عيونها سودة عادي مش زرقة والبطل هيسرح في امواج عيونها الزرقاء زي اي رواية مليش انا في الكلام دا وشعرها كستنائي وطويل وفرفوشة ومرحة كدا هي خجولة حبتين بس اشطا يعني وكفاية كدا ع طولت عليكوا يلا نكمل)
جاسر : عادية اه
مروان : دا مطلعش عصبي بس لا دا اعمى كمان
احمد : طب يلا ي اخويا منك ليه كل واحد ع اوضته
جاسر بمرح : من عنينا ي حاج دا انت تؤمر دا كفاية القمر ال انت جبتهولنا دا وطلع يجري قبل ما يتهزأ
_____________________
ع السفرة
جاسر : الا قوليلي ي شهد انتِ في كلية اي
شهد بكسوف ورقة : انا في كلية طب
مروان بمرح: كمان يعني قمر و دكتورة ربنا يحميكي ي بنتي والله
سما : فعلًا قمر اوي بسم الله ما شاء الله
مايا : اي ي شباب امسكوا الخشب هتحسدوا البنت
وبدأوا الشباب يتفاعلوا مع بعض وطبعًا كلنا عارفين ما عدا فهد
في وسط الحديث
فهد بحدة : انا شبعت عن اذنكوا
الجد : استنى ي فهد انا عاوزك في مكتبي
فهد : حاضر ي جدي اتفضل
_______________________
البنات طلعوا جنينة الڤيلا يقعدوا فيها ومعاهم شهد
مايا : اي رأيك
شهد بزهول : حلوة اوي اوي بجد انا بعشق الورد وبالذات الورد الچوري الاحمر دا
سما : دا فهد ال زرعه بيحبه اوي برضو ومانع اي حد انه يلمسه
شهد : انا حساه مش طايقني خالص من ساعة ما جيت ولا حتى عبرني ولا اتكلم معايا زي الباقي
سما : معلش هو تلاقيه عصبي كدا ع طول بس طيب اوي والله وحنين وقمور كمان
شهد : ولا قمور ولا حاجة دا بارد
مايا : خلاص سيبوكوا من فهد و يلا نلعب
(مايا عندها 19سنة وفي كلية اعلام وسما عندها 20 سنة وفي كلية هندسة )
شهد : هييييييي يلا هنلعب اي خلاويص ولا لا يلا نلعب كورة او اقولكوا يلا نركب عَجلة عندكوا عَجل
مايا وسما بضحك : انتِ طفلة اوي
شهد : منا عارفه يلا نلعب بقا
سما ومايا : يلا
______________________
في المكتب
الجد : فهد متخدهاش بذنب باباها هي ملهاش دعوة بحاجة
فهد : ازاي ي جدي ملهاش دعوة ازاي ماهي بنته
الجد : برضو ملهاش ذنب انها بنته انسى ي فهد انسى يبني
فهد : انسى اي ي جدي انسى ان ابوها قتل ابويا !!!!