رواية الصغيرة والديب الفصل التاسع 9 بقلم ميرو محمد
عم الظلا.م في ارجاء الحفله.....
مراد: تمام يلا بسرعه
جري احمد عند حلا ومراد راح يشوف في أيه
وفجاءه النور جيه ....
نظر احمد حوله لما يرا حلا بجانب علا جري احمد علي علا ...
احمد: فين حلا
علا : كانت هنا دلوقتي والله
احمد: مرااااااد بسرعه اقلب الدنيا ودور عليها وشوف الحرس
كانت في نفوس من جواها الفرحه اوي وهم نانسي ومرام ثم نظرو الي بعض وهما فهمو ان حلا خاف.ت وهرب.ت ثم ابتسمت نانسي لمرام
مراد: جري علي مخارج الفندق واحمد طلع الفندق الي اعلي حتي يبحث عنها ....
ظل وقت طويل ولم يجدو تلك المسكينه وطبعا علا في موقف لا تحسد عليه بتعيط خالص
احمد: لقتها يامراد
مراد : لاء يااحمد
احمد افتكر الكاميرات بتاعت الفندق جري بسرعه حتي يشوفها
عند احمد نظر شاف ان حلا بتعدي الطريق وهي بت.جري في الشارع الرئيسي من الفندق
احمد : اتصل علي مراد بسرعه خد العربيات شوفها في الطريق الرئيسي يامراد .
مراد جري واخذ العربيه وطلع يشوف حلا
احمد : نزل بسرعه هو كمان وخد الحرس وفي طريقو الي مراد حتي يعثرو علي هذه الطفله .
عند نانسي ومرام
مرام: تفتكري خاف.ت عشان كده هربت
نانسي: انا مفتكرش هي فعلا خا.فت ههههه
وكانت في اذن تسمعهم وهي علا التي اتصدمة من كلامهم
عند حلا ......
ظلت تجري تجري ولا كنها لا تعلم اين تمشي او تروح فين وكانت الدموع تنهمر علي خدها
حتي جلست في استراحة علي الطريق وهي تفكر هل احمد سوف يأك.لها الي النمر ام ستكون في هذه الغرفه الفئران وكانت لا تعلم ماذا سيحدث ليها حتي وجدت رجل عجوز يجلس بجانبها وابتسم لها وهو يظهر عليه علامة الصلاه والطيبه علي وشه
العجوز: الجميل بيعيط ليه
ابتسمت حلا رغم حزنها ولاكن مازلت وهي تبكي وهي جميله طفله مثل الورد الچوري بعيونها التي تسحر وخدودها الحمرا من كثرة البكاء
حلا: عشان انا سبت أبيه احمد
العجوز: وسبتي ليه
حكت حلا كل الحصل
ثم قال العجوز........
عند احمد ومراد لم يعثرو عليها وذهبو الي الفندق وهم في اعتقدهم ان ممكن تكون رجعت. وصلو الفندوق
علا : ها لقيتوها
مراد: للاسف لاء حد منكم ز.علها
علا نظرت الي نانسي ومرام الذي تصنعو الكذ.ب لا طبعا حد يقدر يز.علها
احمد: اومال ميشيت ليه ليه
علا: عشان .....ثم نظرت الي نانسي ومرام
احمد: انطقي
علا: .........
في قصر عائلة الديب ......
حامد: نعم راحت الحفله ازاي
كريمه: هي قالت هروح
كامل : بنتك مش هجبها لبر
المنشاوي: انا عارف بنتك دماغها فيها أيه
دلوقتي البت هر.بت هيقولو ان احنا الخط.فنها
كريمه: يعني عيزين تفهموني انكم ملكمش ايد في خ.طفها
حامد: مراتك شكلها اتجنن.ت انتي فاكرا ان الديب لو شاكك بس نص شك ان احنا كنا زمانا قاعدين كده
.............
عند حلا والعجوز......
العجوز : انتي غل.طانه يابنتي لان لو هو هيعمل كده هياخدك بيته ليه من الاول هو بيحبك وعمل معروف معاكي وانتي تعملي كده فيه زمانه زعلا.ن منك
حلا : طب اعمل أيه دلوقتي
العجوز: انتي تعرفي العنوان
حلا: لاء مش عارفه بس اعرف الشركه عشان روحت عندها لوحدي قبل كده
العجوز : طب ياستي انا هخدك معايا بيتي وبكرا تاخديني ونروح عند الشركه
ابتمست حلا وقالت ماشي ياعمو .
............
عند احمد ....
علا: انا سمعت ان مرام هانم ونانسي وهما بيكلمو ..
مرام ونانسي نزلت عليهم الصدمه
احمد: انطقي كانو بيقولو أيه
مرام: دي كدا.به احنا معملناش حاجه
احمد: نظر اليها بش.ر ثم قال وانتي كنتي سمعتي قالت أيه
مرام الخو.ف دب في قلبها
في بيت صغير في حاره شعبيه توجد بنتين يجلسان ويدرسون
ملك : انا خا.يفه من محاضرة بكرا وكمان عاوز امشي بدري عشان هروح لعلا اخد منها الفلو.س
هنا: وتخا.في ليه يابنتي وبعدين شكله دكتور اسلام معجب
ملك : ونبي اسكتي احنا فين وهو فين لم يكملو كلام حتي دخل الحج محمد والد هنا ومعه حلا
هنا : شكله بابا جيه خرجت هنا وملك الي الخارج
هنا: بابا حمدلله علي سلامتك
الحج محمد بابتسامه : الله يسلمك يابنتي
ملك : حمدلله علي سلامتك ياعمو
ثم نظرت هنا وملك الي هذه الحوريه
هنا : الله مين دي يابابا
الحج محمد : دي حلا وضيفه عندنا انهارده لحد مخدها بكرا شركة احمد اديب
ملك نظرت بصدمه لان هي عارفه ان أختها شغاله في بيت احمد اديب
ياترا هيحصل أيه ...........
........
احمد : قولي ياعلا سمعتي أيه
علا مرام هانم ونانسي هانم كانو بيقولو انها خا.فت وهر.بت بسبب القالو ليها ...
احمد: قالو أيه ليها
علا: معرفش انا سمعتهم بس كده
مرام: دي كد.ابه
احمد: هلاقي حلا وبعدها لو كلام علا صح والله انتي وهي محد هير.حمكم مني
(مرام ونانسي هي.ظيطو )
عند بيت الحج محمد ....
ملك : انتي تعرفي احمد الديب منين
الحج محمد : انتي تعرفي ياملك
ملك : إيوه علا اختي شعاله عنده
حلا : ابله علا صاحبتي
ملك : اوعي تكوني انتي حلا العلا مرافقه ليها
حلا : إيوه انا
الحج محمد : بس كده اتحلت انتي تعرفي العنوان ياملك يابنتي
ملك : إيوه ياعمو علا بعتتو ليا عشان اروح عندها بكرا
الحج محمد : يبقا خلاص الوقت اتاخر دلوقتي احنا ننام وحلا ناخدها اصبح ونروح نوديها
كلهم قالو ماشي
في قصر عائلة الديب...
حامد وكريمه والمنشاوي وكامل منتظرين نانسي
دخلت نانسي القصر
المنشاوي : كنتي فين يااستاذه
ناسني : بخو.ف كنت في حفله
حامد: حفلة مين يانانسي هانم
نانسي : حفلة واحده صاحبتي
كامل: قام من مكانه وضر.بها بلقلم وكمان كدا.به
كريمه جريت عليها وقالت انت اتجنن.ت ازاي تم.د إيدك علي أختك كده
كامل : ماهو اخر دلعك تروح لحد عنده
المنشاوي: اوعي تكوني انتي ورا مروحها هناك
كريمه: إيوه انا
حامد: والله عال الام وبنتها
المنشاوي : اطلعي اوضتك يانانسي وانتي ياكريمه هانم ليا كلام معاكي بعدين ونظر اليها وهو يتو.عد لها...
هوب وهنعرف هيحصل أيه البارت الجاي
رد فعلا احمد هيكون أيه ولايه حكاية ملك الظهرت دي
ومرام ونانسي هيحصل فيهم أيه
وكمان حلا القدر مخبي ليها أيه انتظروني ....