رواية الصغيرة والديب الفصل العاشر10 بقلم ميرو محمد
يذهب هذا الليل وتأتي شمس الصباح الجديد وتأتي معه احداث كثيرا يلا نبداء ........
خرجت ملك من الحمام وبداءت تقوم حلا من النوم .
ملك: حلا حلا يلا ياحبيبتي عشان منتاخرش .لما تكمل كلام حتي الباب خبط .
الحج محمد : ملك يابنتي يلا قومي عشان نمشي
ملك : انا قومت أهو وبقوم حلا
تفوق حلا من نومها وتبتسم لملك
وتقول .
حلا: صباح الخير ياابله
ملك بابتسامه : صباح الخير ياقلبي يلا قومي اجهزي عشان نمشي
حلا: هنروح عند أبيه احمد
ملك : إيوه ياحببتي يلا .
ذهبت حلا الي الحمام .وقامت هنا من النوم وقالت .
هنا : انتو هتمشو دلوقتي
ملك : إيوه لازم امشي عشان أرجع علي الجامعه ومتاخرش
هنا : تمام متتاخريش وانا هستناكي هناك علي متيجي
ملك : اوكي
خرجت حلا ثم جهزت وخرجو من الاوضه .
الحج محمد : جاهزين يابنات
ملك وحلا : إيوه
الحج محمد: اتكلنا علي الله يلا بينا .ونزلو الي الاسفل واتجهو الي القصر .......
عند احمد ....
طبعا احمد مشفش النوم طول الليل ولم يهدا وكانه روحو ذهبت مع هذه الصغيره كان جالسا شاردا علي الكرسي حتي خبط الباب
احمد: ادخل
مراد : أيه يااحمد هتفضل هنا قوم نروح الشركه ونشوف هنعمل أيه
احمد: مليش نفس لااي حاجه يامراد وزي ميكون شريط حياتي بيتعاد تاني قدامي ياترا حلا عامله أيه انا الغلطان مكنش لازم اخرجها من البيت مكنش لااااااازم وكس.ر كل ال علي التربيزه
مراد : اهدا يااحمد اهدا هنلاقئيها ويمكن ياعم تيجي علي الشركه زي مجتلك قبل كده
احمد: والله ممكن قوم بينا نروح الشركه
مراد: هتروح كده
احمد: إيوه يلا .
ثم ذهبو الي الاسفل .ونزلو شافو علا احمد قال ليها
احمد : احنا رايحين الشركه لو في حاجه حصلت اتصلي بينا واحنا كمان .
علا: حاضر والله ( طبعا علا زعلانه اوي وبتلوم نفسها ان مخدتش بالها منها )
مراد : خلي بالك من نفسك .ثم خرجو وذهبت علا تصلي وتدعي الله ان ترجع هذه الصغيره وتكون بخير . خرج احمد ومراد وركبو العربيه ومشيو ......
عند حلا ....
راكبين التاكسي هي والحج محمد وملك .
حلا: ممكن أبيه يزعق ان مشيت صح
ملك : لاء ياحبيبتي هو بيحبك واكيد انتي هتعتزري منه وهو هيقبل اعتزارك
حلا : بجد ياابله
ملك : ياحبيبتي اكيد واحنا خلاص بقينا صحاب
حلا : إيوه طبعا .
في مدرسة حلا ....
تجلس زينه وهي حزينه لان حلا مجتش وبستال نفسها ياترا حصلها حاجه ولا اي حتي قطعت عليها هذه الصغيره الملعو.نه زهره
زهره : أيه يازينه صاحبتك مجتش ليه لتكون خا.يفه مني او تكون ما.تت مثلا
زينه : قط.ع لسا.نك صاحبتي كويسه وهي هتيجي وهتشوفي
زهره: لما اشوف هعمل معاكي أيه انتي وهي (كانت ناقصه دي كمان الصبر يارب )
عند احمد وصل الشركه وطلع يجري علي الامن .
احمد: مشوفتوش البنت الكانت معايا مجتش هنا .
الامن: لاء يافندم مجتش .
احمد: لو جات محدش يمشيها تتصلو بيا علي طول
الامن : حاضر يافندم .
ثم ذهب احمد ومراد الي اعلي .
احمد: هدي تنزلي اعلان بصورة حلا ان ال يلقئيها ويبل.غ هياخد مليون جنيه .
هدي: حاضر يافندم .ثم دخل احمد المكتب هو ومراد .
مراد: يابني إهدأ اهدا عشان نفكر كنت عاوز اسالك سؤل .
احمد : سؤل أيه .
مراد: ممكن يكون المنشاوي هو ورا القصه دي وجود نانسي وكلام علا دا خلاني أشك .
احمد: لاء لو هو كنت عرفت منتا عارف يامراد كل حاجه عنهم بتوصلي حتي النف.س البيخرج منهم
مراد : انا قولت بس واهو بنفكر
احمد: مظنش هما او ممكن يكون ثم نظر الي مراد ومراد اتصدم لاء لاء مظنش مستحيل يكون هما .....
عند حلا ....وصلت الي القصر ونزلت هي وملك والحج محمد .
الحج محمد : مشاء الله هو دا البيت ياحلا يابنتي .
حلا: إيوه ياعمو .
ملك : وابله علا هنا بردو .
حلا: إيوه ياابله .
الحج محمد : طب يلا يابنات ندخل .ثم ذهبو علي ان يدخلو حتي وقفهم حرس البوابه .
الحرس : انت مين وعاوز أيه
الحج محمد : عاوز استاذ احمد يابني
الحرس : مش هنا يلا اتكل من هنا
الحج محمد : يابني انا كنت عاوزو عشان لم يكمل حتي نطقت حلا الكانت متخبيه ورا ملك وخا.يفه .قولو حلا برا
الحرس : ادخلو بسرعه احنا من امبارح قلبين الدنيا عليكي
حلا والحج محمد وملك دخلو ثم قال الحج محمد : شكرا يابني ثم ذهبو الي الداخل .
كانت علا جالسه في غرفة حلا تصلي وتدعي الله ان تكون حلا بخير وترجع إليهم .
لم تكمل حتي الباب خبط وكانت الداده فاطمه .
علا : ادخل
فاطمه : حلا رجعت يابنتي
علا: بفرحه بجد ياداده هي فين
فاطمه : تحت ومعاها ناس .ثم ذهب الي الاسفل وعلا بتجري علي السلم وأول ماشافت حلا خدتها في حضنها وفضلت تبوس فيها وخشتني اوي ياحببتي كده تسبيني ياحلا كده ينفع تمشي وتسيبي أبيه احمد كده
حلا: كنت خايفه ياابله
علا : عارفه ياحبيبتي عارفه ثم نظرت الي الموجودين وقالت ملك والحج محمد ؟
ملك والحج محمد تعالي نقعد وهنحكيلك كل حاجه حصلت .ثم جلسو وبداء الحج محمد يحكي الحصل .
عند احمد ومراد.....
كان جالس احمد يعمل اتصالاتو ومراد يابحث في اللاب توب عن دار الأيتام والمس.تشفيات والأقس.ام يمكن يكون جر.لها حاجه
حتي دخلت الانسه مرام ( نفسيتي تعبت منها شخصيا بس هتكون حلوه الايام الجايا والله )
مرام: أيه مفيش اخبار عن اسمها أيه أقصد حلا
نظر احمد اليها ثم قال مش وقتك يامرام خالص .
مرام : انا غلطانه ان كنت جايا اسال عرفتو حاجه ولا لاء .
مراد : لاء ليسه مرام ادعلنا نلقئيها
قالت مرام يارب هو حد يكر.ها
لم يكملو كلام حتي علا رنت علي احمد .
احمد: إيوه ياعلا
علا : احمد بيه حلا رجعت وهنا معايا .
احمد : بفرحه بجد ياعلا انا جاي حالا
مراد : خير في أيه
احمد وهو بيلبس الچاكت حلا رجعت يامراد رجعت
مراد بفرحه بجد طب يلا بينا .
ومرام في نفسها ياريتها كانت ما.تت ثم خرجو من الشركه واخذو الحرس ومشو الي القصر ...
.......
في القصر عند حلا
علا: اوعي تعملي كده تاني ياحبيبتي .
حلا: حاضر ياابله أبيه احمد وحشني اوي
علا : وهو كمان انا كلمتو وهو جاي دلوقتي .ثم نظرت الي ملك وقالت ليها وانتي عامله أيه ياحبيبتي .
ملك : انا بخير ياعلا والله المهم انتي .
علا : كويسه لما رجعت حلا
الحج محمد : ربنا يخليكم لبعض يابنتي .ثم دخل احمد وهو يجري علي حلا واخدها في حض.نه وقاعد يبو.س فيها ويقولها ليه كده ليه ياحلا ياحبيبتي
حلا : اسفه ياابيه والله مش هعمل كده تاني
مراد : اكيد مش هتعملي كده تاني هاتي بقا حض.ن لاابيه مراد جريت عليه وحض.نتو ثم طبع بو.سه علي راسها .
ثم نظر احمد الي الحج محمد وملك وقال حلا كانت معاكم صح .
ابتسم الحج محمد وقال : إيوه يابني انا لقئتها امبارح وبداء الحج محمد يحكي الحصل ل احمد ثم قال احمد .
احمد : وهي كانت خا.يفه من أيه
ردت حلا : من حضرتك
احمد : مني انا ليه ياحلا .
حلا : ابله مرام وابله نانسي قالو انك عندك نمر بي.كل الاطفال واوضة فئران ممكن تح.بسني فيها
ثم تجمع كل غض.ب العالم كله واعيون احمد قل.بت احمر اوي ونظر الي الواقفه وهي عامله زي الفار المبلول وهي مرام ......