أخر الاخبار

رواية جذبني جمالها الفصل التاسع 9 بقلم حسناء رمضان

رواية جذبني جمالها الفصل التاسع 9 بقلم حسناء رمضان



في الفون
بيان: ايوا عايز ايه يعني
امجد: عايز اعرف روحتوا فين، وازاي تمشوا من غير ماتعرفوا حد فينا، ملكوش كبير؟
بيان: لا ملناش
امجد: ابوكي خلاكي فجرتي، ولما مات فجرتي اكتر
بيان: امجد، انت حيوان واتمنى متتكلمش معانا تاني، لو عايز تعمل كبير روح اعمل كبير على عيلتك، ملكش دعوه بينا
امجد: يعني ايه مليش دعوه بيكوا، مش بقولك عايزه تدوري على حل شعرك ومحدش يعرف انتي بتعملي ايه، لا والادهى ان الست الوالده كمان معاكي، والله اعلم اختك الصغيره بتتعلم ايه دلوقتي
قفلت في وشه السكه
مامتها: مين يبيان
بيان: امجد
مامتها: وعايز ايه الزفت دا
بيان: عايز يعمل راجل
مامتها: ااه، خليه يتوكس
بيان: انا زهقت منهم بجد، دا ايه دا، انا مشوفتش كدا، لا والاسم خايفين علينا
مامتها: هنعمل ايه، قدرنا
الباب خبط
بيان: ايه دا مين
مامتها: يمكن عمر
بيان: استني اشوف
بصت من العين لقتها رولا
بيان: ماما، رولا
مامتها: وجايه ليه دي
بيان: مش عارفه، افتح ولا اعمل ايه
مامتها: افتحي يابنتي نشوفها عايزه ايه
تقى: لا، عمو عمر قال لا
بيان: ممكن تكون جايبه حد معاها
مامتها: طب رني على عمر بسرعه
مسكت الموبايل ورنت على عمر بس مبيردش والباب كمان مبطلش خبط
مامتها: افتحي يابنتي كدا كدا في حرس بره
بيان من ورا الباب: نعم!، عايزه ايه
رولا: جايه اعتذر، ينفع ادخل!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
المنياوي: انت بتقول ايه
الظابط: دا اللي حصل يفندم، بس لسه التحقيقات شغاله
المنياوي بتمثيل: لو معتصم دا عمل في ابني حاجه انا مش هسكت
عمر: ولو كرم هو اللي عمل في معتصم حاجه؟، وقتها مش هتسكت برضو؟
المنياوي: قصدك ايه، انا ابني مش قتال قتله، متنساش انك بتتكلم عن اخوك
عمر بعصبيه: ومعتصم كمان اخويا، يمكن اخويا اكتر من كرم، والصراحه اتوقعها من كرم، انما معتصم استحاله يإذيه، بس صدقني، لو عرفت ان معتصم جراله حاجه وقتها هنسى اي علاقه تربطني بكرم
المنياوي: انت اصلا نسيتها عشان واحده غريبه
عمر: ماشي، مش هتجادل معاك اكتر من كدا، دور على طريقه تخرجه بيها من اللي هيحصل
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الشغاله: ربنا يرجعهولك بالسلامه يارب
حرم المنياوي: هيرجعه، دا ابني انا، ابن شويكار هانم، انا هوريهم ازاي يعملوا في ابني كدا
الشغاله: ربنا ينتقم منهم، هو صحيح كرم شقي حبتين، لكن سيد الناس كلهم، ااه والله
حرم المنياوي: اااه من كرم، عايز يموتني من الخوف عليه
الشغاله: ان شاء الله هتيجي سليمة، هو بس عمر بيه يهدى عليه شويه لحد مالدنيا تعدي على خير، وبعد كدا يبقى يعلمه الادب
حرم المنياوي: ايه!، يعلمه ايه؟، انتي مجنونه!، نسيتي نفسك، يظهر قعدتي معاكي نستك انتي بتتكلمي مع مين
الشغاله: يقطعني ياست هانم مقصدش والله، ربنا يعلم انا بحب كرم قد ايه، دا من خوفي عليه بس
حرم المنياوي: اول واخر مره تتكلمي كدا، يلا على شغلك
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رولا: جبتلكوا اكل عشان ناكل سوا، اعتبروه اعتذار عن اللي حصل
مامتها: لا اعتذار ليه، مفيش حاجه
بيان: هو ايه اللي مفيش حاجه، لا في، يلا اتفضلي لو سمحتي
رولا: يظهر ان بيان لسه واخده على خاطرها مني، طيب ياست حقك عليا، صدقيني انا بس بغير على عمر قوي، ومستحملتش لما لقيتك قريبه منه، وبعدين بصراحه اصل الشقه دي عزيزه عليا قوي، يعني زي ماتقولي كدا قضينا وقت فيها مع بعض
مامتها: استغفر الله العظيم
رولا: ماهو هيبقى جوزي مانتوا عارفين، عشان كدا اتضايقت لما لقيت حد غريب قاعد في شقتي اللي هتجوز فيها، خاصة يعني ان كتب كتابنا قاعد عليه اسبوع
بيان: اسبوع!
رولا: ايه دا هو مقلكوش؟، ااه، تلاقيه اتكسف منكوا عشان هو كان محتاج الشقه عشان هنقعد فيها
مامتها: يعني احنا كدا معطلينه؟
رولا: ااه طبعا يطنط، هو بس تلاقيه حب يعمل خير معاكوا، بس نسي للحظه انه هيتجوز فيها، عشان كدا كان مكسوف يقولكوا، وقالي انه هيأجل جوازنا عشانكوا، عشان كدا جيت متعصبه كدا
مامتها: لا وعلى ايه يابنتي، احنا منرضاش نوقف حال حد، ربنا يتمملكوا بخير، خلاص يبنتي هنلم حاجتنا ونمشي، بيان، رني على عمر بلغيه اننا هنرجع البلد
رولا بسرعه: ودا كلام برضو يطنط، انا مقصدش كدا
مامتها: لا يبنتي دا حقك
رولا: ماهو لو قولتوله هيرفض طبعا، مانتوا عارفين
بيان: يعني ايه، نمشي من غير مانعرفه؟
رولا: يعني انا اكيد مش عايزاكوا تمشوا بس، كلكوا نظر يعني
مامتها: ماشي يابنتي كتر خيركوا على كدا، احنا هنمشي
رولا: بس اوعى يطنط تجيبيله سيره اني قولتلك حاجه زي دي، هيزعل مني وهنتخانق
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عمر: مش معقول اختفى كدا، مصيبه ليكون كرم عمل فيه حاجه فعلا
الظابط: بص يعمر، انت زي اخويا، وخليني اقولك ان الاحتمال الاكبر ان اخوك عمل فيه حاجه ودارى جثته في حته، عمر، الموضوع كل مدى بيكبر اكتر، وهيصعب علينا وقتها نساعده
عمر: تساعدوا مين!
الظابط: اخوك، كرم
عمر: هو انتوا كلكوا كدا، مفيش حد فيكوا عنده دين، مبتخافوش ربنا، مفيش ضمير خالص
الظابط: في ايه يفندم
عمر: مين قالك اني عايزك تساعده، انا عايزك تقبض عليه، شوفلي معتصم فين وكرم هبب ايه، ولو كرم اللي عمل كدا يبقى يتحاسب، والا قسما بالله هقعدك في البيت
سابه ومشي راح اتمشى ع البحر ومحسش بنفسه غير وهو عند بيان في شقته، خبط بس وقتها اتفاجئ ان رولا اللي بتفتحله، بصلها لقاها لابسه لبس مش تمام وكإنها كانت مستنياه
عمر: بتعملي ايه هنا، بيان فين
رولا: مشت
عمر: نعم!
رولا: زي مابقولك كدا، ادخل بس تعالى
دخل وبص عليها جوا ملقاش حد فيهم
عمر: مشت راحت فين
رولا: الله، جيت جبت اكل عشان ناكل سوا، وقعدت اتكلم معاهم وناخد وندي، طلعوا لطاف قوي يعمر، اعتذرتلهم على قلة الذوق بتاعتي واتصالحنا، بعدها معرفش ايه اللي حصل بس هما قالولي انهم مش عايزين يعملوا بينا مشاكل اكتر من كدا، وكمان لازم يرجعوا بلدهم عشان طولوا هنا
عمر: طولوا ايه دول مكملوش يوم، رولا، قولتيلهم حاجه؟
رولا: اكيد لا، حتى اسألهم، اكيد معاك رقم بيان هانم، رن عليها اسألها
عمر: هرن عليها، بس صدقيني هعرف اذا كنتي قولتي حاجه، ووقتها مش هبقى عليكي انتي كمان عشان انا حذرتك
سابها وخرج بسرعه ركب عربيته وعلى ودنه موبايله بيرن على بيان بس مش بترد
رولا: نزلوا من شويه، اكيد وصلوا المكان اللي انت فيه، وعمر نزل دلوقتي
ـ حلو قوي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بيان: عمر عمال يرن يماما
مامتها: لا يابنتي لما نوصل البلد نبقى نقوله ونعتذرله، انما دلوقتي خلينا نشيل من عليه الحرج دا
بيان: قال ايه، فرحهم بعد اسبوع، والنبي هيبص لدي على ايه، شبه السلعوه
مامتها: وميبصلهاش ليه
بيان: لا ميبصلهاش يماما، وكمان هو انسان محترم، ايه اللي يخليه يحب واحده زي دي مش فاهمه انا، دا كفايه لبسها
مامتها: وانتي متضايقه ليه، مايحب اللي يحبه احنا مالنا
بيان: وانا مالي هتضايق ليه، كل انسان حر
ماشيين بالعربيه ووصلوا حته معينه وحسوا بصوت عربيه جايه بسرعه من وراهم وجت وقف قدامهم فجأه
بيان بصت لمامتها اللي كانت مصدومه لما شافته
بيان بزعيق: كرم، كرم يماما
مامتها: اطلع بسرعه متقفش، اطلع يلا
الراجل: مين دا
بيان: اطلع دا وقته
شغل العربيه ولسه هيلف بس كرم ضرب رصاصه في الكاوتش بتاع العربيه
وكلهم صوتوا
تقى: ماما انا خايفه
مامتها: متقلقيش، مش هيعملك حاجه
نزل كرم من عربيته واتمشى ناحية عربيتهم ونزل منها الراجل
كرم: تحبوا تنزلوا ولا انزلكوا انا
بيان: انت عايز مننا ايه
كرم: انزلي بقولك
نزلوا من العربيه وهما خايفين وعشان يخوفهم اكتر ضرب الراجل صاحب العربيه برصاصه في رجله
بيان: انت مش طبيعي، انت مريض، اكيد مريض
كرم: طبعا مريض، شوفتي يابيبو وصلتينا ل ايه، كان هيحصل ايه يعني لو كنتي طاوعتيني وقتها، مكناش وصلنا لكل دا
مامتها: الراجل بينزف، حرام عليك خلينا نوديه المستشفى
كرم: طبعا، هنروح كلنا المستشفى، عمر اخويا مبيقصرش معاكوا، جاي وراياا، وصدقيني لو شاف ان الامر محتاج اننا نروح المستشفى هيوديكوا، كلكوا
مامتها: عايز مننا ايه يا اخي، هي البلد مفهاش قانون؟
كرم: قانون!، والله ياست الكل اللي زيكوا لازم يقتنعوا تماما ان اللي زينا هما اللي بيكتبوا القانون، وبيغيروه على مزاجهم، يلا بقا، تحبوا أبدأ بمين؟
بيان: طب اسمع، انا موافقه على اي حاجه انت عايزها، بس خليهم يمشوا، لو سمحت، انا هاجي معاك واعمل كل اللي انت عايزه
مامتها: انتي بتقولي ايه اسكتي
بيان: كرم، لو سمحت، والله العظيم انا معنديش مشكله اجي معاك، بس خليهم يمشوا ارجوك
كرم: تصدقي فكره، انا كنت ناوي اخلص عليكوا، بس ان جيتي للحق، كان نفسي فيكي من مده، طيب انا موافق، انتي هتيجي معايا، بس هما هسيبهم هنا
بيان: هنا!، ازاي
كرم: متقلقيش، عمر في الطريق وزمانه جاي دلوقتي وهياخدهم، يلا ولا ايه
مامتها: اياك تتحركي من مكانك، انتي فاهمه!
بيان: ماما، ماما هيإذيكوا، لو سمحتي، لو سمحتي خليني اروح معاه
مامتها: على جثتي، وانت يابتاع انت، لو فاكر اني هسيبلك بنتي تبقى غلطان، دانا ارتكب فيك جنايه
كرم وهو بيرفع في وشهم المسدس: يبقى انفذ خطتي الاولى، وبصراحه معنديش وقت عشان زي ماقولت، عمر في الطريق
بيان: انا هاجي معاك
مشت ناحيته بس مامتها مسكتها من ايديها
مامتها: بقولك تعالي هنا، انتي اتجنيتي، هتروحيله برجليكي؟
بيان بعياط: دا عندي اهون من انه يإذيكوا، لو سمحتي يماما لو سمحتي
تقى بعياط: لا متروحيش، هيعمل فيكي حاجه وحشه، دا معاه مسدس
بيان: رني على عمر يماما وخليه ييجي، عشان خاطري
فلتت ايديها من مامتها اللي عماله تعيط، ركبت العربيه معاه بسرعه وسط محاولات مامتها في انها تمنعها، كرم قفل الباب من جوا وبص لبيان وابتسملها بشر، ومامتها بره عماله تخبط على العربيه وتصوت، واول مالعربيه مشت طلعت تجري وراها لحد ماوقعت واغمى عليها ع الطريق.....
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close