أخر الاخبار

رواية جذبني جمالها الفصل العاشر10 بقلم حسناء رمضان

رواية جذبني جمالها الفصل العاشر10 بقلم حسناء رمضان



عمر: حمدلله على السلامه
مامتها: انا فين
عمر: في المستشفى
مامتها: بيان، بيان فين
عمر: اهدي، انا بعت ناس يدوروا عليها وكمان الحكومه بتدور
مامتها بعياط: يلهوي اكيد عمل فيها حاجه
عمر: ان شاء الله خير، متقلقيش
مامتها: مش ههدى غير لما ترجعلي بنتي، انا السبب، ياريتني ماطاوعتك وجينا معاك
عمر: اهدي بس، انا قولتلكوا متخرجوش من البيت ولا تفتحوا الباب حتى
مامتها: يبني بالله عليك قولي بنتي فيها ايه
عمر: مفهاش حاجه والله، صدقيني بيدوروا عليها في كل حته، ودلوقتي هوصلكوا البيت واروح انا كمان ادور عليها
مامتها: لا لا روح دلوقتي، روح دلوقتي مش مهم انا، المهم هي، روح بالله عليك قبل مايعمل فيها حاجه
عمر: مينفعش اسيبكوا هنا لوحدكوا
مامتها: بالله عليك يابني اسمع الكلام
عمر: طيب هجيبلكوا حد يروحكوا، واياك تخرجوا من البيت تاني او حتى تفتحوا لحد
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بيان: انت عايز مني ايه، ابعد عني خلي عندك دم
كرم: الله، مش قولتي موافقه تيجي معايا
بيان: حرام عليك، حرام عليك انا عملتلك ايه، انت اللي حاولت تإذيني
كرم: لا كدا مش هينفع، يلا يحلوه معنديش وقت، وبعدين جبتلك اكل حلو اهو، يلا
بيان: مش عايزه منك اكل
كرم: خلاص ندخل في الموضوع على طول
بيان: لا لا، خلاص هاكل، طب انا عايزه اروح الحمام
كرم: دا وقته
بيان: اعمل ايه عايزه ادخل الحمام، مش هتأخر
كرم: وماله، تعالي
دخلت الحمام وهو مراقبها من مكانه، طلعت الفون وحاولت تبعت رساله لعمر
كرم: هاا
بيان: جايه ثواني
حاولت ترن في عليه وتكتم الصوت بس هو كان اسرع منها وفتح الباب عليها وخطف من ايديها الفون
كرم: مش بقولك اللي زيك مينفعش ييجي بالذوق
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عمر شاف الرساله بتاعتها ووقف بالعربيه، حاول يرن عليها تاني بس مجمعش معاه
طلع رقم ورن عليه
عمر: محتاج تتتبع الرقم دا بسرعه، انا جايلك
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
احمد: شوفت يمعلم، هرب واحنا اللي لبسنا الليله كلها
محمود: مانا قولتلك بلاش، شوف هتخرجنا ازاي بقى من هنا
احمد: اعمل ايه يعم، ابوه قالي اقول كدا واشهد معاه، اقوله لا ازاي
محمود: واحنا استفدنا ايه دلوقتي، انا مش هتحبس بذنب حد داير في الشوارع بحريته، انا معملتش حاجه، لو رست هقول ان المنياوي هددني واجبرني اشهد، مينفعش اتحبس
احمد: والله!، والمنياوي هيسكت، صح!
محمود: امال اعمل ايه، اتحبس ليه وانا معملتش حاجه، الاولى يكون كرم اللي هنا مش احنا، تلاقيه دلوقتي هربه برا البلد واحنا اللي نشيل الليله
احمد: لا اهدى متتهورش، انا هقوله يحاول يخرجنا، ولو معرفش يعمل حاجه نقول اننا اتهددنا، لكن استنى لحد مانشوف هيعمل حاجه ولا لا
محمود: امي عيانه ياحمد، مفيش حد معاها
احمد: يعني انا اللي بطولي مانا عندي اختين لوحدهم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تقى: ماما هيلحقها صح؟
مامتها: ايوا، ايوا ان شاء الله، ادعي، ادعي ياتقى اختك تكون بخير، يارب، يارب جيب العواقب سليمه يارب، يارب ملناش غيرك، يارب خليك معاها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عمر: يلا بسرعه
ركبوا العربيه وطلعوا بسرعه ع المكان اللي الرقم رن منه
بيان بصريخ: ابعد عني، ابعد عني حرام عليك
بتحاول تقاومه ب اي طريقه وهي بتصرخ وهو بيقطعلها هدومها
مدت ايديها جنبها مسكت حاجه وخبطته بيها على دماغه وقامت بسرعه
طلعت تجري لحد ماوصلت للباب وبتحاول تفتحه بس كرم كان قافله ومعاه المفتاح
دورت حواليها على اي حاجه ملقتش حاجه، بس لقت المسدس اللي كان مع كرم
مسكته ووجهته لكرم وهي ايديها بتترعش
كرم: هاتي اللي في ايدك دا
بيان: لو مبعدتش عني هموتك
كرم: انتي عارفه اصلا بيشتغل ازاي!، اديني يحلوه عشان مزعلكيش مني
بيان: عندك، صدقني هموتك لو قربت خطوه كمان
بدأ يقرب منها بالراحه وهي خايفه، غمضت عينيها وضربت رصاصه، فتحت عينيها بالراحه وبصت عليه لقته ع الارض، الرصاصه جت في رجله
كرم: اااه، صدقيني محدش هينجدك مني، اااه
بيان: اديني المفتاح والا هفرتك دماغك
كرم: اعملي كدا، حتى لو قتلتيني، عارفه هيحصل فيكي ايه، عارفه هيحصل في امك واختك ايه، ابويا هينسفهم، هيقطعهم حتت قدامك
كلامه خوفها بس فضلت رافعه في وشه المسدس
فضلت كدا وهو بيتوجع قدامها وهي بتعيط، فجأه الباب اترزع جامد وهي صوتت ورمت المسدس من ايدها
بيان: عمر!
عمر بصلها وشاف لبسها المقطع وهو مصدوم
جرت عليه حضنته وهي بتعيط
عمر: اهدي خلاص مفيش حاجه، متخافيش
بيان: ماما فين
عمر: بخير متقلقيش، خلاص بطلي عياط
خدها ركبها العربيه والشرطه وصلت المكان وخدت كرم المستشفى
عمر: عملك حاجه
بيان بعياط: لا
عمر: هدومك مقطعه
بيان: قطعلي هدومي وانا عرفت اجري منه
عمر: طيب محتاجين نغير اللبس دا عشان والدتك متتخضش عليكي اكتر من كدا
قاعده باصه في الارض وبتعيط
عمر: بيان، بيان متعيطيش لو سمحتي، صدقيني انا هخليه يتحاسب على كل دا
بيان: ابوك هيسفره بره اكيد
عمر: لا، مش هسمح ب دا ابدا، صدقيني هقف معاكي، واهو اتقبض عليه، يلا لو سمحتي امسحي دموعك عشان والدتك متتعبش، وياريت تقوليلها اني وصلت على طول ومعملكيش حاجه، احم، حتى لو كان عمل
بيان: معملش
عمر: طيب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حرم المنياوي: يعني ايه اتقبض عليه
المنياوي: بس سيبيني اروحله
حرم المنياوي: رد عليا قبضوا عليه ازاي
المنياوي: اتضرب بالرصاص، ارتاحتي؟
حرم المنياوي: ايه؟؟، انت بتقول ايه، مين عمل فيه كدا
المنياوي: بيان، بيان اللي عملت فيه كدا
سابها ومشي ومهتمش لكلامها، طلعت تلبس وراحت وراه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مامتها حضنتها وهي عماله تعيط
عمر: شوفتي، قولتلك مش هيحصل حاجه
مامتها: الحمدلله، الحمدلله يارب، طب وكرم؟
عمر: اتقبض عليه بس هو دلوقتب في المستشفى
مامتها: مستشفى ليه
عمر: اصل
بيان: ضربته بالمسدس يماما
مامتها: يلهوي
بيان: جت في رجله
عمر: متقلقيش مجرالوش حاجه، المهم بس ارتاحوا شويه عشان هاخد بيان معايا
مامتها: معاك فين
عمر: لازم ياخدوا افادتها
مامتها: لا انا بنتي مش هتخرج من هنا
عمر: متقلقيش مش هيحصلها حاجه، هتروح معايا وتيجي معايا
مامتها: ايه اللبس دا، انتي مكنتش لابسه كدا
مامتها بصت لعمر ورجعت بصت لبيان بخوف
بيان: متقلقيش يماما محصلش حاجه، انا بس هدومي اتبهدلت شويه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حرم المنياوي: انا عايزه اعرف انتوا لزمتكوا ايه، ازاي تسيبوها تمشي، دي ضربته بالرصاص، انتوا مجانين
الظابط: يهانم اهدي، هي ضربته بالرصاص عشام كانت مخطوفه، وحاول يعتدي عليها، يعني دفاع عن النفس
حرم المنياوي: ومين قال انها كانت مخطوفه، اكيد بتكدب
الظابط: لا يفندم مبتكدبش، عموما عمر بيه هيجيبها عشان ناخد افادتها
حرم المنياوي: هي راحت مع عمر!
المنياوي: ايوه، ابنك المصون هو اللي خدها
حرم المنياوي: زودها، زودها قوي، يعني ساب اخوه المصاب وراح مع الجربوعه دي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عمر خدها وراحوا عشان تقدم افادتها، كانت خايفه وماسكه في عمر
دخلت قعدت وهو قعد معاها وفي وسط ماهي بتحكي اللي حصل، الباب اترزع بقوه، بصوا وراهم لقوها
حرم المنياوي: انتي ليلتك معايا سودا، بقا انتي يابتاعه انتي اللي تعملي في ابني كدا!، اول مره عديتها، بس صدقيني المرادي مش هيكفيني روحك
عمر وهو ماسكها: اهدي شويه، اهدي واعرفي اللي حصل
حرم المنياوي: هيكون حصل ايه، الهانم مش مكفيها انها كانت هتموته قبل كدا، جايه تخلص عليه دلوقتي، انا بس عايزه اعرف جايبه الجرأه دي منين
عمر: ابنك اللي خطفها، عايزاها تعمل ايه يعني، تشكره؟
حرم المنياوي: لا تضربه بالرصاص، وبعدين ليه صدقت انه خطفها، ماهي ممكن تكون بتكدب
عمر: لا مبتكدبش، انتي نفسك عارفه كويس انه خطفها، بطلي تدافعي عنه بقى، هتفضلي كدا لحد امتى، طلعتيه انسان فاشل وصايع ومش متربي
ضربته بالقلم على وشه، بيان شهقت من الصدمه والظابط قام وقف
الظابط: استهدوا بالله يجماعه، اتفضلي يفندم ارتاحي
عمر بصلها ببصة لوم وحزن هي فهمت سببها
عمر: في حاجه تاني ياحضرة الظابط ولا نمشي؟
الظابط: لا تقدر تتفضل يفندم
مسك ايد بيان وهو باصص في عين مامته وخدها ومشي
مشوا بالعربيه وهو ساكت وملامحه جامده وباصص قدامه
بيان بتوتر: انا اسف
رد عليها من غير مايبصلها: على ايه
بيان: انا اللي حطيتك في الموقف دا
عمر: لا متتأسفيش، معملتيش حاجه
بيان: بس حصل مشاكل بينك وببن عيلتك بسببي
عمر: لا مش بسببك ولا حاجه
بيان: هو انا ينفع اسألك سؤال
عمر: همم
بيان: هو انت ابنهم ازاي، قصدي يعني مش شبه بعض في اي حاجه خالص، شخصياتكوا مختلفه
عمر: يمكن عشان اتربيت بعيد عنهم
بيان: ازاي
بص ف الشباك ورجع بص قدامه بنفس الملامح فهي حست انه مش حابب يتكلم، احترمت رغبته وسكتت
رجعوا البيت لقوا مامتها بتحضر الاكل
مامتها: اقعد متمشيش لما تاكل لقمه
عمر: لا متشكر همشي
مامتها: عشان خاطري اقعد كل لقمه معانا، انا خلاص قربت اخلص
عمر: طيب ماشي
مامتها: تعالي يبيان ساعديني
بيان: حاضر
دخلوا المطبخ وهو قعد ع الكنبه وسرحان، عينيه حمرا وباين عليه الارهاق
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الظابط: يفندم كل حاجه بتدين ابنك، يعني كمان احتمال كبير يكون هو اللي قتل معتصم، دا هربان يفندم، صعب اقدر اساعدكوا
حرم المنياوي: مفيش حاجه اسمها صعب، ابني مش هيدخل السجن، انت فاهم
المنياوي: اسمع، انا عارف انك بتقوم بشغلك، وانا محترم دا جدا، بس في استثناء في كل شئ، ودا كرم المنياوي، يعني اعقلها كدا!
الظابط: يفندم
المنياوي: ولا فندم ولا غيره، انت عارف المفروض تعمل ايه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خلصوا الاكل وطلعوا لقوه نايم ع الكنبه
مامتها: ياعيني يابني، دا نعس
بيان: كان باين عليه انه تعبان اساسا
مامتها: طب ايه، خلاص ادخلي هاتي غطيه بيها ويبقى ياكل لما يصحى
غطوه وسابوه لحد ماصحي
قام لقى نفسه نايم ع الكنبه ومتغطي ومفيش حد حواليه
قعد وفرك عينيه وقعد يكح
بيان: تقريبا صحي يماما
مامتها طلعت: ايه يابني النوم دا كله، خضيتني عليك
عمر: هي الساعه كام
مامتها: احنا المغرب، انت منمتش بقالك قد ايه
عمر: مطبق
مامتها: طب يحبيبي ادخل اغسل وشك على مااحطلك الاكل
دخل غسل وشه واتوضى وصلى وقعد ياكل معاهم
تقى: عمو هو انت انقذت بيان زي الابطال بتوع التلفزيون وكدا!
عمر: اسأليها وهي تقولك كنت زيهم ولا لا
تقى: صح يبيان
بيان: اسكتي ياتقى
تقى: شوفت، اهي هي كدا على طول، تقعد تتخانق معايا بس
عمر: خلاص متتكلميش معاها تاني، اتكلمي معايا انا
تقى: على فكره انا اللي عملت السلطه، حلوه؟
عمر: ايه دا بجد!
تقى: ااه
عمر: وانا اقول ايه الطعامه والحلاوه اللي في السلطه دي، اول مره ادوق سلطه بالحلاوه دي بجد
تقى: بجد ياعمو؟، هعملها كل يوم
عمر: ااه طبعا، هتبقي ست بيت شاطره
تقى: بس انا مش عايزه ابقى ست بيت
عمر: ليه
تقى: هبقى مصممة ازياء واعمل فساتين حلوه
عمر: الله، طب كويس، بس ايه المشكله لما تبقي ست بيت برضو، وفي نفس الوققت مصممة ازياء
تقى: لا مش عايزه انا اقعد في البيت واحضر الاكل لواحد تاني ع الجاهز، هو انا خدامته!
عمر: خدامته!
مامتها: اقول فيها ايه بيان، هي اللي كل شويه تقول كدا قدامها
عمر: ااه، طيب مين قالك انك هتبقي خدامته، متصدقيش اي حاجه تقولها بيان، بيان مبتفهمش
بيان: الله، وانا مالي انا
عمر: مش انتي قولتيلها كدا!
بيان: انا كنت بكلم ماما، هي اللي بتحشر نفسها في كل حاجه
عمر: وهو انتي عشان تطبخي لجوزك تبقي خدامه!،
بيان: مبطبخش لحد انا
عمر: مانتي طبختيلي اهو
بيان: عشان..
عمر: شوفي يتوتو، مفيش حاجه اسمها خدامه، انتوا الاتنين بتساعدوا بعض عشان الدنيا تمشي، هو يشتغل ويجيبلك فلوس، وانتي تصرفيها بنفسك ع البيت والاولاد وتشوفي المناسب ايه وتعمليه، انما كلمة خدامه دي مش صح، ليه مقولتيش ان هو اللي خدام وشغال عندك! هو مش بينزل الصبح بدري ويروح يتمرمط في الشارع ويلف في كل حته عشان يجيب فلوس وييجي يديهالك عشان تصرفي على البيت وعلى نفسك!
تقى: ايه دا بيان مقالتش كدا
عمر: وهو في حد عاقل يسمع كلام واحده اسمها بيان برشامه!
تقى بضحك: ايوا صح
بيان: اعتقد يعمر بيه في مواضيع كتير تقدر تتكلم فيها وتضحكهم عليها غيري
عمر: معتقدش اني هلاقي احسن من برشامه اتكلم عليها
بيان: شايفه يماما!
مامتها بضحك: عنده حق الصراحه
بيان: والله!، مبسوطه انتي بالسمعه اللي طلعتيها عليا دي
عمر: انا مش عارف ازاي مخدتش بالي منك لما شوفتك، كان المفروض اعرف نوع الصنف اللي بتاخديه
بيان: نينيني، ايه الخفه دي
قاعدين بيضحكوا ويتكلموا والباب خبط
قام عمر وفتح الباب لقاها مامته، زقته ودخلت
حرم المنياوي: الله الله، دي العيله كلها هنا، انت فتحتها فندق!
عمر: ايه اللي جابك هنا
حرم المنياوي: مش شايف انك بقيت قليل الذوق معايا؟
عمر: عرفتي مكان الشقه منين، رولا اللي قالتلك طبعا
حرم المنياوي: ملكش دعوه مين اللي قالي، قولي انت الناس دي بتعمل ايه هنا
عمر: انا اللي جبتهم، عشان اعرف احميهم من ابنك، المجرم
حرم المنياوي: اخرس، ابني مش مجرم
عمر: لا، مجرم، مجرم وهيتسجن، وديني ل يتسجن، الدنيا مش سايبه، عايزين تمشوا الدنيا على مزاجكوا
حرم المنياوي: الناس دي تمشي من هنا حالا، انت فاهم؟
عمر: لا مش هيمشوا
حرم المنياوي: بلاش تتحداني يعمر
عمر: مش هيمشوا يعني مش هيمشوا
حرم المنياوي: يعني انت كدا بتختارهم علينا؟
ابوه دخل في الوقت دا
عمر: لو سمحتوا امشوا، عايزين ايه
حرم المنياوي: اختار بينا ياعمر، بين اهلك وبين الناس دي
عمر: بابا لو سمحت قولها حاجه، وخدها وامشوا لو سمحت
المنياوي: لا، عندها حق، مضطر تختار، لان كدا انت زودتها قوي، دانت سيبت اخوك وهو مصاب ومشيت مع البنت دي
عمر: يعني ايه
حرم المنياوي: يعني اختار، بس اعمل حسابك، لو اختارتهم هما، اعتبر نفسك ملكش اهل من الاساس، وانا مش هعرفك تاني
المنياوي: وكمان ملكش حاجه عندي، كل اليغمه دي مش هتطول منها حاجه، يعني ملكش ورث عندي، بس خليك فاهم كمان، ان شركتك اللي بره دي ليا فيها النص، يعني لو قررت اخد حقي انت عارف انك هتخسر كتير قوي، يعني معندكش اهل وكمان هتخسر شغلك، وكل دا عشان مين، دول؟
حرم المنياوي: اختار يعمر، امك اللي تعبت عليك، ولا الناس دي، ولا اخوك اللي مستقبله بيضيع، ولا خطيبتك اللي هتسيبك!، هتاخد صف مين؟
المنياوي: ولو قلقان وضميرك واجعك عشان البنت دي، فانا بقولك وبوعدك انها مش هيجرالها حاجه، كرم هسفره بره ومش هيرجع البلد دي تاني، والبنت دي هترجع تعيش طبيعي زي ماكانت، وانا بوعدك ب دا وانت عارف انا لما بوعد بوفي، ومنه تبقى مخسرتش شغلك ولا اسمك ولا عيلتك، ها، هتعمل ايه...
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close