رواية الصغيرة والديب الفصل الثامن 8 بقلم ميرو محمد
وصل مراد ومرام الي الحفله في نفس الوقت وكانت الحفله مليئه بلصحافيين ورجال الأعمال وكمان ناس من جهة أخرى يدخل مراد ومرام الي الحفله بجذبيت مراد التي لفتت الأنظار إليه وأنه مراد الزيني رجل المخ.ابرات السابق
عند احمد وحلا ......
احمد: حلا متخفيش من حاجه وتسمعي كلامي متتحركيش من جنب ابله علا فاهمه ...
حلا: حاضر ياابيه ثم ابتسمت وقالت ابله علا حلوه اوي صح ياابيه ( انتي ناويه علي ايه ياحلا ربنا يستر) نظر احمد اليها ثم قال .....
احمد: اكيد حلوه ياحبيبتي مش هي عجبكي
حلا: ايوه وبحبها اوي كمان
نظرت علا إليهم وابتسمت بكسوف من هذه الصغيره
حتي وصلو الي الحفله ...
نزل احمد بهبته وكمان الحوريه الصغيره وعلا في وسط من زحمة الصحافة وناس فاهو احمد الديب ويلقب بلذئب .... دخل احمد و حلا وعلا حتي رائهم مراد وشد انتبه هذه الجميله الرقيقه المحتشمه ( طبعا مراد زهق.ان من الستا.ت ال من النوع التاني القصير والعا.ري اكيد فاهمين )
اتجه احمد الي مراد ومرام ...
احمد : مساء الخير ياجماعه
مراد : .....
احمد: مراد مراد مراد ( مراد اتخرص ولا ايه )
نظر الجميع ثم ضحكت حلا وقالت هو أبيه مراد مالو كل دا ومراد بردو متنح في علا
مرام عملت حركه ادم عنيه حتي أخذ باله وقال
مراد: انت كنت بتقول ايه
احمد: وهو بيضحك بقولك الاخبار ايه
مراد: وهو ناظر الي علا بردو كله جميل ورقيق وعسل ينهار اسود في كده ابتسمت علا بكسوف ثم حلا نظرت إليهم وسكتت هذه الصغيره وهي شئ يدور في بالها ( ربنا يستر)
مرام: ايه رائيك في فستاني يااحمد ( يخرب.يتك احنا كنا نسناكي )
احمد: نظر اليها ثم قال جميله يامرام انتي علي طول بطلة الليله) ابتسمت مرام واضيقت حلا من احمد.
علا: جلست وبجانبها حلا واحمد ومراد ذهبوا إلى الحضور يستقبلون الناس ويشوفو الدنيا
احمد: امنت الدنيا كويس يامراد
مراد: متقلقش يااحمد
احمد: انت عارف يامراد أن الكل مستني غلطه عشان يوقعوني
مراد: قولتلك متقلقش وخلي حد يقرب انهارده من الحفله هفرو.مه
ثم توجه نظر احمد ومراد علي هذه الفاتنه نانسي تدخل نانسي بجمالها الغير عادي رغم أنها جميله إلي أنها تستعمل مسحيق من المكياج كتير بطريقه فظيعه
نانسي : ازيك يااحمد
احمد: اهلا يانانسي عامله ايه
نانسي: كويسه لما شوفتك
نظر احمد اليها فهو فاهم بنت عمه كويس ولماذا أتت فهو يعلم أن اكيد وصل موضوع حلا إليهم
مراد: ايه القمر دا يانانسي
نانسي : ميرسي يامراد دا أقل حاجه وبعدين دي مش اي حفله دي حفلة الديب
نظر احمد ومراد الي بعض نظر يفهمو دماغ بعض فيها
عند حلا وعلا ....
مرام جابت عصير وراحت تقعد معاهم
مرام: وايه الفستان الوحش دا الانتي لبستي ياحلا ملقتيش غيرو (طبعا مرام بضيق حلا)
حلا: بطفوله هو حلو عشان أبيه جايبو ليا ؛ ابتسمت علا علي رد حلا وهي تعلم ما الذي يدور في دماغ هذه الصغيره .
اضيقت مرام من حلا وابتسامة خ.بث ظهرت علي وشها
علا : تشربي حاجه ياحبيبتي
حلا: لاء مش عاوزا أبيه فين وسبني كده
علا: ياحبيبتي أبيه لازم يشوف شغله ولا ايه
حلا: طيب خلاص
خلص مراد وأحمد سلام علي الناس واستقبالهم راح احمد جاب عصير وراح لحلا
احمد: حببتي عامله ايه ومبسوطه ولا لاء
حلا: لاء عشان انت سيبني
ردت مرام: الزق فيها يااحمد
احمد: نظر الي مرام عشان تسكت ثم قال حبيبتي عارفه أن مش ممكن اسبها وبعدين كنت بجبلك العصير؛ ابتسمت حلا وأخذت العصير ثم أتت الست نانسي ( ماهي كانت ناقصة )
نانسي: ايه يااحمد مش تعرفنا.
احمد: والله يانانسي هانم اكيد وصلتلك الاخبار ولا اي
نانسي : وصلت بس استغربت احمد الديب يتبنا وكمان بنت من الشارع .
احمد نظر اليها نظرت غض.ب ثم قال دي حلا احمد الديب مسمحش لحد أنه يقلل من قيمتها ( خليكم فاكرين أن احمد مكتبهاش دي خطه عشان عارف ان هيوصل الكلام لعمه المنشاوي هو كتبها بس بااسم حد تاني ورق مظو.ر )
ثم اشتغلت موسيقى.
مرام: يلا يااحمد مرقص .
احمد: يلا يامرام ثم ذهب هو ومرام
وفي واحده غض.بت منه وهي حلا ( ماهو مش هيطولك ياست حلا)
علا : مالك ياحبيبتي
حلا: أبيه بيرقص معاها ليه
علا: ياحبيبتي أبيه احمد كبير وعارف الصح وبعدين مش قولنا نسمع كلام
حلا: حاضر هسكت أهو وبداءت تشرب العصير الجابو احمد .كل دا تحت نظرات مراد ال مشلش عينو من علي علا
عند احمد ومرام ..
مرام: مين نانسي دي
احمد: بنت عمي
مرام: اه هي عيلتك مش بكلمهم ولا اي
احمد: يابنتي مش قولتلك متدخليش في حاجه تخصيني
مرام: انت حر كنت بدردش معاك
احمد: لاء مدردشيش وبعدين يلا عشان نشوف الناس ثم ذهبو الي الناس هو ومراد ومرام راحت عند حلا ونانسي وعلا.
حلا: أبيه راح فين
مرام: انتي فاكره الحفله دي معموله عشان يلزق جانبك
حلا: بزعل يعني هو مش عاوز يقعد جنبي
مرام: لاء شغله اهم
حلا: يعني انا مش مهمه وبداءت تعيط
ثم حضنتها علا وفضلت تهدي فيها
نظرت نانسي ومرام لبعض وظهرت ابتسامت الخبث
علا: هقوم اجبلك مياه اهدي بقا ياحبيبتي .ذهبت علا حتي تاتي بلمياه لحلا
نانسي: قوليلي بقا يامرام هانم هو احمد بيه عنده ليسه اوضة الفئران ال في البيت
مرام: ياه دا مش بس كده دا كمان عنده نمر بي.كل اي حد يعصب احمد
نانسي : ينهار ابيض خلي بالك ياحلا علي نفسك
حلا: يعني ممكن أبيه يدخلن.ي لنمر ياكلن.ي او يدخلني الفئران
مرام: اومال انتي فاكرا انه هيجيبك من شارع ويحبك .
سقطت دمع مين حلا مع الخ.وف السكن قلبها جاءت علا
علا: خدي ياحبيبتي اشربي واهدي بقا
خدت حلا المياه وبتشرب هب النور قطع............
ياترا هيحصل أيه .....