أخر الاخبار

رواية يوم مولد القمر يونس واسيل الفصل الثاني 2 بقلم نور الفجر

رواية يوم مولد القمر يونس واسيل الفصل الثاني 2 بقلم نور الفجر





في الصباح
-اسيل....يا اسيل
هزتها برفق
-فوقي يا اسيل
-ف في ايه
-مامتك بره عيزاكي
نظرت حولها لم يكن في الغرفه....نزلت من علي الفراش وكانت تشعر بي دوار غريب و كانت تشعر بي الم في جسديها
-مالك يا اسيل انتي تعبانه
-مش عارفه....جسمي وجعني يا..ماما
بدئت تبكي
-ط. طب بطلي عياط....اهدي
دخلت الي منزلهم
-ادخلي نامي شويه....ممكن تكوتني منمتيش كويس
-ماشي
دخلت الي غرفتها وغط في النوم
-في ايه يا ماما ....مالك قلقانه ليه
-اختك شكلها تعبانه
-ليه ايه الي حصلها
-مش عارفه....لما روحت اخدها من عند سماح كان وشها اصفر ومش قادره تمشي
-طب نروح نكشف عليها
-مش عارفه
-هي فين
-دخلتها تنام...قولت ممكن ما نمتش عدل عندهم
-خلاص لو صحيت وكانت لسه تعبانه....هخدها عند الدكتور
-ماشي...ان شاء الله تبقي كويسه
*****
في منتصف اليوم
-هي اسيل فين يا ماما
-انت كنت فين يا ولد...صحيت ملقتكش
توتر قليلا
-ك..كنت بشتري حاجه
-الصبح كده
-متشغليش بالك....اسيل فين
-مامتها اخدتها
-ا..اه...ماشي
-بس يعني البنت شكلها تعبان
ابتلع ريقه ....وبدء التوتر يظهر عليه
-ب بجد....ه هي كانت كويسه انبارح
-ولله زي ما بقولك...صحتها لقتها دايخه ووشها اصفر
-ممكن بس عشان..عشان ما اخدش كفايتها من النوم
-ممكن
-انا داخل انام عايزه حاجه
-ايدا هو انت منمتش انبارح
-هاا...لاء مجليش نوم
دخل الي غرفته....وتنفس براحه
-ل..لازم محدش يعرف..وا ايلا هتكون صدمه
كان سيستلقي على الفراش...ولكن تذكر امر
-ل..لو اخدوها للدكتور هيعرفوا
جلس وامسك راسه
-اعمل ايه. ..اتصرف ازي
امسك هاتفه....ونظره له قيلا ثم رن علي كريم
-ازيك يا كريم
- انا كويس ولله ....في حاجه بترن ليه
-ا..اصل امي قالتي ان اسيل...تعبانه...كنت بطمن عليها
-لسه نايمه ولله....امي قلقانه عليها....لما تصحي ممكن نخدها عند الدكتور
تحدث بسرعه
-مش لازم دكتور اكيد هتكون كويسه
استغرب كريم من رد فعله
-ان شاء الله تكون كويسه....بس امي عايزه تتطمن
-اكيد مش هيكون في حاجه
-يا ريت ميكونش في حاجه
-اسمع ....لو هتخدها عند الدكتور ابقي قولي
-ماشي
-قبل ما تروح
-ت تمام
-يلا سلام
******
-ماله ده
-في ايه يا ابني
-مفيش حاجه.....انا نازل شويه عايزه حاجه
-اختك صحيت
وقبل ان يرد
-ماما...انا جعانه
-عمل ايه يا اسيل...حاسه بي ايه
-حاثه اني جعانه
ضحكا عليها
-الحمد لله انك كويسه
-انا نازل
-خلي بالك من نفسك
-حاضر
-انا جعاانه
-تعالي احطلك تكلي
جلست تأكل مع والدتها
-ماما
-نعم
-يونث...ابارح .....
*******
في المساء
طرق الباب
-افتح يا يونس...انا في المطبخ
-حاضر
فتح الباب ليجد والدت كريم امامه
-ازيك يا طنط ...عمل ايه ...اتفضلي
-الحمد لله...شكرا
-اسيل عمل ايه
-ما ده الموضوع الي انا جيالك فيه
ابتلع ريقه ...وبدء يتعرق
-خير
-بسبب الي عملته لي اسيل انبارح
تلجم لسانه ولم يقدر علي التحدث
-ا..انا ق..قصد ايه
قبل ان تتكلم
جائت والدته
-ازيك يا رحاب عمل ايه
-الحمد لله
-وبنت بقت احسن
-الحمد لله
-مجبتهاش معاكي ليه
-هتجي كمان شويه راحت تشتري شويه حجات مع اخوها
-تشربي ايه
-هو انا غريبه
-هعملك عصير
-ما تتعبيش نفسك
-ولا تعب ولا حاجه
نهضت والدته
-شكرا
نظر لها هل تشكره
-انبارح نسيت فعلا انه عيد ميلادك اسيل..هي قالتي انك فسحتها انبارح ...شكرا بجد ليك
-ا.العفو
كان لايزال تحت تأثير الصدمه
بعد مده جائت اسيل
-ماما
-فين اخوكي
-راح ينام...بصي جبلي ايه
كانت تمسك بلونه
-انفخهالي
-تعالي يا اسيل انفخهالك انا
ذهبت الي يونس ودخلت معه
الي غرفته ...نفخ لها البالونه
-شكرا
-اسيل
-نعم
-انا مش عايز شكرا تكون كده
-امال
نزل الي مستواها
-عايز شكرا الي ما بينا تكون بو'سه
-ماشي
قرب خده منها....قامت بي تقب'يله
امسك وجهها وقام بتق'بيل خدها
-يوونثث...ثيب ووشي
-ممكن بو'سه واحده كمان
-يووه انت اخدت كتير...عايزه العب
-واحده بس
-ماشي
قرب شفته من شفتها...واخذ شفتها في ق'بل لطيفه
همس امام شفتها
-عمرك...ما هتكوني ...لحد غيري
-ممكن اروح العب
-استني
نهض وذهب الي الدلاب....واخرج منه علبه
-عشان انتي شطوره...جبتلك حلويات
-بجد هاااا...شكرا
أعطاها واحده
-كليها بسرعه
كانت مستغربيه...ولكن هذه حلوه....اكلتها
ولعبت قليلا بي البالون...ثم
-هاااااهممم..انا عايزه اناام
-تعالي نامي علي السرير
حملها ووضعها على الفراش. ..وغطت في النوم سريعا
نظرا لها ليحدث نفسه
-اسف...بس مقدرش اسيبك ....مش هتكوني لغيري
اقترب منها .....
*****
-انا همشي بقي عيزه حاجه
-متخليكي شويه
-هبقي اجي تاني
نهضت
-اسيل.....اسيل
خرج يونس
-اسيل نامت
-بجد....طب هطلع انادي كريم يشلها
-ما تسبيها هنا
-لاء عشان تعرفوا تناموا براحتكم
-مش لازم تصحي كريم لو هو نايم...هطلعهالك انا
-مش عايزه اتعبك يا يونس
-ولا تعب ولا حاجه
دخل الي الغرفه وحملها....صعد مع والدتها ووضعها في غرفتها
-شكرا يا يونس....معلشي تعبتك
-ولا تعب ولا حاجه
-غريبه ولله ده مش معاد نومها
-عادي لسه صغيره ...ممكن تكون تعبت فنامنت
-ماشي
انل هنزل عايزه حاجه
-سلامتك
*****
تمر ايام وايام بنفس الوضع....احيانا اسيل تنام تحت عند ام يونس....و اهتمام يونس بي اسيل اصبح واضح
بقت تنام كتير...واحيا ما بتقدرش تقف
كان يونس بيعتني بيها بكشل غريب....اثار استغراب كريم ورحاب....
كانوا بيطنشوا ....ويقولوا انه بيعملها زي اخته لانه معندهوش خوات....كان بيروح يوديها ويجبها من المدرسه
كانت بطن اسيل بدئت تكبر قليلا بشكل غير ملحوظ قليلا
وبعد اربع اشهر
******
-يو...نث
كانت تسير بي بطئ....ليشعر بي الخوف عليها
-اسيل....مالك...في ايه
-بطني....بتوجعني
القس نظر عليها يتفحصها ليلاحظ ان بطنها اصبحت كبيره ....ليدب الزعر في قلبه
-ت..تعالي..نروح للدكتور
-بث..ماما...لازم اروح
-تعالي انتي مش قادره تقفي
حملها وا اوقف سيارت اجري....متجه لي عياده دكتوره....يعرفها
- الكشف هيكون بي اسم مين
-اسيل محمود
-تمام....الكشف بي 350
-تمام...اتفضلي
-انتم رقم 7....بس الاول لازم المريضه تعمل شويه تحاليل
نهضت
-اتفضل معيا من هنا
حملها ودخل بيها لغرفت التحايل
-مش عايزه اخد حقنه
-متخيش انا معاكي
-هاتي ايدك .....ممكن ترفع كم البلوزه
-يووونث
-متخفيش
ثبتها وسحبت منها حقنه دم
-ععععاااا...يوووووونث
كانت تبكي وهو يتألم لرؤيتها هكذا
-اهدي اهدي
بعد مده
-خلاص خلصنه...ممكن تستنوا بره
كانت لاتزل تبكي
-خلاص بطلي عياط....انتي قويه اهدي
كان يضمها اليه ومسح بي يده علي ظهرها وهو يتحرك في المكان ويحملها
*******
-انسه اسيل
-ايوه
-دركوم جه....اتفضل ادخل للدكتوره
دخل معها
-انتي الي هتكشفي يا صغنونه
-مش تديني حقنه صح
-لاء انا دكتوره حلوه مش بكتب حقن.....يلا اطلعي علي سرير الكشف عشان نشوف القمر بيشتكي من ايه
وضعها يونس علي السرير وخلع لها حذائها
بدئت الطبيبه تقوم بي فحصها
تحدثت وهي تفحصها
-هي بقلها قد ايه بتشتكي من بطنها
-ممكن شهرين او تلاته
-اممم
ابتعدت وذهبت لي مكتبها
ساعد يونس اسيل في النزول ولبسها الحذاء
-خير يا دكتوره
-اتفضل اقعد
جلس
-لسه مقدرش احدد
نظر لها بي استغراب
-لازم اتأكد من التحليل الاول.....بس لو الي في دماغي طلع صح...هتكون مشكله كبيره جدا
توتر قيلا
ثم دخلت السكرتيره ومعها تحليل
-اتفضلي
اخذتها الدكتوره وقرئت فيها
كانت لحظات من الصمت....الصمت الذي يخيفه
كانت تلك الثواني تمر عليه كأنها سعات..بل اشهر
-مستحيل
شعر بي التوتر الشديد......نظرت له الدكتوره
-خير يا دكتوره
-ازي...لاء اكيد..في حاجه
-ايه...مالها
-دي....حامل
ووو
يتبع



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close