رواية ليلة في حضن الشيطان الفصل الثاني 2 بقلم لوجي احمد
عر'يانه في حضنه كانت د'خلتنا النهارده
لكن انا اتفقت مع جاد ان هو ما يلمس'نيش
عشان الصراحه انا كنت خايفه يكتشف الخطه اللي انا عملتها عليه انا واهلي بس اللي كان مطمني ان هو يوم واحد بس اللي هستنى فيه على ذمته وهسافر واسيب البلد كلها وهيكتشف اللي انا عملته بعد ما انا اسافر
..
صحيت من حض'نه على صوت التليفون
ماما ايه يا ليله انتي لسه ما اتحركتيش من عندك
انا
ياماما لسه خايفه جاد يحس بحاجه ده شكله بيحبني يا ماما بجد
ماما. بقول لك ايه فكك من الخرافات اللي في دماغك دي اهم حاجه هو لم'سك ولا لا
لا يا ماما ما لمسن'يش ما تقلقيش كل حاجه زي ما احنا اتفقنا
ماما.. طب يلا انجزي اتحركي احنا هنسبقك على المطار
ماما قفلت الخط
قفلت الخط مع ماما وقربت من جاد وهو نايم فضلت ابص عليه شويه لما بدا يتحرك في السرير اتخضيت وخفت قوي وخدت حظري وغيرت هدومي والبيت كله كان لسه نايم وسبت له رساله مكتوب فيها انا اسفه
ونزلت من البيت متجه للمطار عشان اسافر
مع اهلي او بمعنى صحيح عشان اهرب من جاد لان هو هيكتشف اللي انا عملته انا واهلي لو استنيت معاه اكتر من كده مع ان انا لسه متجوزه امبارح
وصلت المطار لقيت اهلي مستنيني بفارغ الصبر
بابا ايه الاخر كده يا ليله انت عارفه ان كل وقت بنستني فيه في البلد ده خطر علينا
انا خايفه قوي يا بابا جاد مش هيسكت جاد مش بالسهوله دي
بابا . هيجيبنا منين يا بنتي والله يعرف احنا سافرنا فين احنا خلعنا منه وبعدين ده عريس ايه اللي هيصحي بدري كده لما يصحى من النوم براحته هنكون احنا سيبنا البلد كلها يلا يلا عشان نلحق الطياره
كنت بحاول اصدق كلام بابا عشان اطمن وماما كانت كل شويه تطبطب عليا تطمني
بس انا كنت خايفه وكنت مرعوبه قوي منه عشان انا عارفاه ممكن يهد الدنيا كلها
وفعلا خلصنا اجراءات الطيران واستنينا في القاعه الاستقبال في المطار لما الطياره تجهز
بس يا ماما هو ما كانش يستاهل مني كده
ماما . ما خلاص يا ليله انت جايه بعد ما اخذت الفلوس وبعد ما كل حاجه خلصت يصعب عليك ما اصعبش عليك من الاول ليه يا ليله اقفلي الموضوع ده بقى
ليله.بندم. يا ريتني ما عملت كده فيه انا ندمانه جدا
كانوا بداوا يعلنوا على المتواجدين يتجهوا الى الطياره شلت شنطتي كنت بدات اطمن شويه خلاص انا مسافره لكن اللي حصل كان غير متوقع خالص
ما حسيتش غير بايدي سحبتني من وسطي
ليله بصرخه..جاد
جاد..بهدوء ايه يا حبيبتي وحشتيني يا حبيبتي وبدا يحض'نها وياخدها في حض'نه بكل برود وبكل ثبات انفعالي كان بيسيطر على نفسه على قد ما يقدر
فهمي ابو ليله. يا جاد انت فاهمني غلط وهو بيتهته
جاد.. ومش عايز افهم الصح يلا يا حمايا انت وحماتي طيرتكم هتفتكم يلا يلا عشان تلحقه
امه. بدات تحطي ايده على كتف بنتها وتقول
اسمع ياجاد طالما كل حاجه بقت على المكشوف ارمي الطلاق على ليله عشان هي كده كده مسافره معانا
جاد.. طلاق هو انا كنت اتجوزتها يا طنط عشان اطلقها اه قصدك على امبارح احنا ما عملناش حاجه يا طنط لسه انا لسه ما لمس'تش بنتك اطلقها ازاي
ليله كانت بترتعش ومش قادره تقف وهو كان مسيطر عليها وحا'ضنها
ليله بخوف وصوت واطي
انا مش عايزه حاجه يا جاد خدي الفلوس بس سيبني امشي والنبي ما تعملش فيها حاجه
جاد .شششششش انا مش عايزه اسمع نفس منك انتي
وحصلت مشاجره بينو وبينهم والامن بتاع المطار ادخل
امها قالت بنتي واحنا مسافرين وطيارتنا خلاص هتفوتنا والاستاذ ده مانعنا ان احنا نلحق الطياره
جاد.. هم يسافروا براحتهم لكن دي مراتي وانا رافض انها تسيب البلد
الضابط.. يبقى هي كده ممنوعه من السفر طالما جوزها مش موافق
فهمي. بس يا باشا هيعمل في بنتي حاجه لو سبناها
جاد.. دي مراتي يا باشا وفرحنا كانت لسه امبارح
ليله .. انا عايزه اروح مع اهلي ساعدني والنبي امشي من هنا ما تخلينيش اروح معاه
جاد.. بدا يتعصب ويفقد سيطرته على نفسه وقال دي مراتي وانا مش موافق انها تسيب البلد وما فيش قا'نون يوافق انها تسافر بدون موافقتي
خلاص اتفضلوا يا جماعه انتوا على طيارتكم وهي هتفضل مع جوزها لان هي تعتبر كده ممنوع من السفر
ليله بابا ما تسيبنيش يا بابا ماما ما تسيبونيش والنبي
امه. هو احنا هنسيب له البنت كده هيمو'تها
فهمي .. شد مراته ولا يلا يا نجوى عشان نلحق الطياره ولو فضل نحكي هنا احنا كمان هيمو'تنا
وفعلا ابوها. وامها سافروا وسابوها
جت كان واخدها في حض'نه وفضل خارج من المطار وهي بترتعش وبتعيط خايفه عارفه ان هو هيموتها بعد اللي هي عملته فيه فتح باب العربيه وحطها في العربيه وقفل الباب وراكب العربيه
وهي كانت بتعيط وبتصر'خ وبتحاول تخرج من العربيه
جاد اول مركب العربيه فقد سيطرته ونزل فيها ضر'ب في العربيه
وكسبها من شعرها وقال لها اقرا الفاتحه لحد ما نوصل وادعي لنفسك بالرحمه انا سايب اهل البلد بينصبوا العزاء وبيجهزوا التربه
ليله..ابوس ايدك ياجاد
جاد.اخرسي مش عايزه اسمع صوت ولا نفس
وربط ايديها وكتم صوتها احط حاجه على بقها
وساق العربيه متجه للبيت
وهي طول الطريق كانت بتعيط وهو الشر كان بيطق من عينه
اول لما وصل القصر بتاعه كانوا بقوا بالليل
نزل من العربيه وشدها من شعر'ها
ودخل القصر ونادا بصوت عالي وقال
زياد زياد كان صوته عالي بيهز القصر كله
زياد ..ايوه طبعا زياد كان بيبص على ليله بس ما يقدرش يعمل لها حاجه زياد ابن عم جاد وصاحبه كمان في الشغل
جاد بعصبيه .عايز كر'باج
ليله اول ما سمعت الكلمه ركست برجلها على الارض من الخوف
ما بقتش قادره تقف وطبعا مش قادره تتكلم لكن هو دي شددها من شعرها بشده
زياد.. اهدي يا جاد وكل حاجه هتتحل
لكن ما خلصت كلامه وجاد قطع كلامه وقال له انا قلت كلمه تتنفذ
وفعلا ما كانش باليد حيلها وزياد ادى له كر'باج
شدوا من ايد زياد وجر ليله من شعرها ما كانتش قادره تقف على رجليها ولا قادره تمشي كان جر'يرها وراها على الارض
وطالع علي اوضته وفتح الباب وحد'فها ا على السرير
وقفل باب الاوضه بالمفتاح
وفتح الدرج وجاب مقص وبدا يقطع في هدمها بالنقص أصبحت شبه عار'يه أمامها
وووووووو