رواية كنان وريم طفلتي المشاغبة الفصل الرابع والعشرين 24 بقلم ندي ناصر
البارت ال ٢٤
بقلمي/ ندي ناصر
مروان بصدمة : ازي يعني ريم صغيرة جدا ازي تعملوا فيها كده حرام عليكم
مروان : طب و ماما مريم
اسلام : تعبت شوية وهي في المستشفى كام يوم كده وهاتيجي
مروان : طب ممكن عنوان ريم هروح اسلم عليها
اسلام : ماشي بس متعملش مشاكل هناك العنوان .....
مروان كتبه في ورقة وبعدها خرج وهو مش مصدق الي بيحصل ده و ازي اسلام واخد الامور ببساطة كده وقرر انه يرحلها بكره عشان مينفعش يروح دلوقتي عشان الوقت اتاخر
(๑˙❥˙๑)(๑˙❥˙๑)(๑˙❥˙๑)(๑˙❥˙๑)(๑˙❥˙๑)
عند ريم وكنان
كنان كان بيتكلم في الفون وقاعد في البلكونة وريم بتفرج علي كرتون سبونج بوب ريم كانت عايزة تشرب كانت هتقول لكنان لقته بيتكلم في الفون فانزلت تجيب ميا
ريم نزلت ودخلت المطبخ شربت وهي خرجة خبتط في خالد ووقعت
خالد قومها وقال : انا اسف مشفتكيش واللهي
وفضل بصص لها شوية وبص لعنيها الزرقة الجميلة الي بتهدي الاعصاب و ملامحها طفولية البريئة
ريم ببتسامة : عادي محصلش حاجة ولسه هتمشي خالد مسك ايديها
خالد : بس انا اول مرة اشوفك مش شفتك هنا يعني من اول ماجيت انتي مين بقا
ريم بطفولة : انا ريم وانت
خالد ببتسامة جذابة : وانا خالد
ريم ببتسامة : عشات الاسمي يا خالد انا هطلع بقا تصبح على خير
خالد بسرعة : انتي هتنامي دلوقتي دي الساعة لسه ٨
ريم بطفولة : لا مش هنام هروح اتفرج علي الكرتون فوق يلا بااي
خالد وقف قدمها وقال : طب متيجي نقعد انا وانتي في الرسبشن ونتفرج سوا
ريم : مش هينفع عشا.....
قطعهم كنان بغضب وبيشد ريم : انتي الي نزلك وبيبص لخالد بشر وقال وانت وقف معها ليه
خالد بغضب : انت بتزعقلها ليه
كنان مردش عليه و شد ريم بغضب وطلع الجناح بتاعه
في الجناح
كنان بغضب جحيمي : انتي ايه الي نزلك
ريم بدموع وخوف : كانت عايزة اشرب
كنان بغضب وصوت عالي : طب مقولتيليش ليه
ريم خافت جدا وعيتط اكتر وقالت : انت .. ك .. كانت بتتكلم في التلفون معرفتش اقولك
كنان : طب نزلتي اتسممتي مطلعتيش علي طول ليه
ريم انفجارت في العياط من خوفها منه و صوته العالي
كنان بعصبية : متعيطيش وقولي كانت واقفة معه ليه يا ريم
ريم بدموع وشهقات : هو .. هو .. الي و .. وقفني وقالي تعالي نقعد سوا .. سوا عشان اتفرج علي تلفزيون معه
كنان بغضب ومسك ايديها : وانتي كانتي هتروحي معه مش كده
ريم بدموع وشهقات : لا .. واللهي .. انا كانت هقوله لا بس انت جايت
كنان اخدها في حضنه وقال بحنان : خلاص يا بطتي متعيطيش انا اسف بس انا يغير عليكي يا روحي
ريم بطفولة : يعني ايه بتغير عليا
كنان بضحك : هههههه يعني مش عايز حد يشوفك غيري ومسحلها دموعها و طبع قبلة علي خدها
ريم بنوم : طب اوعي عايزة انام
كنان : يابت ده انتي لسه صحيا هتنامي تاني
كنان حس بتقل جسمها فاعرف انها نامت نيامها علي السرير و تطفي النور ونام جنبها واخدها في حضنه وبيشم رحتها الي زي الفراولة وشعرها ليه ريحة خصة وهو ادمن يشمهم كل يوم و اتعود علي وجدها معه ومبسوط بوجدها في حياته و بيدعي رينا ان مفيش حاجة تبعده وعنها
(๑˙❥˙๑)(๑˙❥˙๑)(๑˙❥˙๑)(๑˙❥˙๑)(๑˙❥˙๑)
وعدي يوم كامل مروان راح للعنوان بتاع قصر كنان عشان يشوف ريم بس الحرس منعه ومريضيوش يدخلوه وكنان كان في الشركة وريم كانت في الجناح مخرجتش منه زي ما كنان قلها و يارا بتحول تقرب من كنان بس كنان مش مديها اهتمام
وجه اليوم الي ريم هتروح في المدرسة
كنان صحي و صحا ريم معه
كنان : قومي يا ريم هتتاخري يلا
ريم : عايزة انام بلا مدرسة بلا بتنجان
كنان شالها ريم وحطها في البانيو و فتح الدش عليها
ريم بصدمة : احيه بغرق ياللهوي
كنان بضحك : ههههه يلا عشان هوصلك وانا رايح الشركة
ريم بغضب : اووووف
كنان بخبث : ايه ريم شكلك لسه نايمة ايه رايك اساعدك انا
ريم بخجل و وشها بقا احمر : اخرج برا يا قليل الادب
كنان استنها لما تخرج
وشوية و ريم خرجت بالبجامة بتاعتها و شعرها بنقط ميا
كنان ابتسم و قعدها قدامه و بنشف لها شعرها بالسشوار
ريم : كنان
كنان : نعم
ريم : نعم الله عليك يا غالي هو انت هتجبني من المدرسة
كنان : لا عم محمود السواق هو الي هيجيبك عشان هبقا في الشركة ياروحي
ريم : ماشي
كنان خلص وقال : طب روحي البسي وانا هاخد شاور ماشي
ريم : ماشي
ريم لبس يونيفورم بتاع المدرسة و عملت شعرها ديل حصان و كنان خرج
كنان : اوبااا ايه الحلاوة دي
ريم : طول عمري ههههه
كنان طبع قبلة علي خدها و دخل اوضة الملابس بتاعته ولبس بدلة سودة و عمل سرح شعره بطريقة شبابية و رش برفانه
وخرج ومسك ايد ريم ونزلوا قاعدوا علي السفرة
كنان : صباح الخير
الكل : صباح النور
كنان قعد وريم قعدة جنبه تحت نظارات يارا وامها ليهم بغيظ و طول ماهما قعدين خالد مشلش عينه من علي ريم
كنان بغيرة : في حاجة يا خالد
خالد بعدم اهتمام : هيكون في ايه يعني
كنان بغضب : طب بص قدامك بقا
خالد مردش عليه وسكت
ريم : الحمد لله يلا بقا نروح للمخروبة
كنان بضحك : هههههه يلا ياختي
ومسك ايد ريم ولسه ها يمشوا
يارا بسرعة وبدلع : كنان ممكن تخدني معك في طريق للكلية
كنان : طيب
خالد كان هايعطرد راحت نسرين مسكت ايده وقعدته
كنان ركب العربية و ريم وقفت تربط رباط الكوتشي بتاعها راحت يارا قاعدة جنب كنان في العربية كنان بص لها ومش عارف يقول ايه
ريم جات وقالت : ايه ده قومي ده مكاني
كنان : خلاص ياريم معلش اركبي ورا
ريم : لا لا ده مكاني
يارا بغيظ : متقعدي في ايه حتة مش لازم هنا يعني
ريم : وانتي مالك انتي يا يا يا
يارا : يارا يا حببتي ويلا بقا اركبي ورا عشان متخرنيش
ريم بضحك : ههههه ماشي يا خيارة وركبت ورا وفتحت الشباك وقعدة
كنان ساق العربية و يارا مبتسمة طول الطريق وبتبص لكنان
كنان وقف العربية و قال : ريم يلا وصلنا
ريم نزلت و كنان فتح العربية وقال : ريم
ريم : نعم
كنان حضنها وقال : خلي بالك من نفسك يا بطتي
ريم : حاضر
كنان بسها في خدها و ريم مشيت وكنان فضل بصص عليها لحد مدخلت المدرسة و مشي
يارا كانت شايفة كل ده وهطق من الغضب
يارا بغيرة : انا عايزة اعرف مين دي يا كنان
كنان ببرود : بس ملكيش دعوة بيها
و وصلها و راح الشركة
(๑˙❥˙๑)(๑˙❥˙๑)(๑˙❥˙๑)(๑˙❥˙๑)(๑˙❥˙๑)
عند اسلام راح كالعادة لامه قبل ميروح لشغله الي في المستشفى بتاعته
اسلام : صباح الخير يا امي
مريم : صباح الخير يا حبيبي
اسلام : عاملة ايه يا ماما
مريم : الحمدلله انت عامل ايه نرمين عاملة ايه اكيد الحمل تعبها
اسلام : كلنا كويسين الحمدلله المهم انتي ياست الكل
مريم بحزن : مبتسالش علي ريم متعرفش عنها اخبار
اسلام : ريم كويسة يا امي متشليش هم حاجة المهم انتي
مريم : ابقي اسال عليها يا اسلام دي مهما كان اختك
اسلام : حاضر يا ماما
(๑˙❥˙๑)(๑˙❥˙๑)(๑˙❥˙๑)(๑˙❥˙๑)(๑˙❥˙๑)
وعدي الوقت وريم خرجت من المدرسة لقت حد بيشدها
ريم كانت هتصوت بس حط ايده علي بوقها وشالها وسط الزحمة ومحدش اخد باله
ريم بتتحرك بعشوائية و مش عارفة تتحرك و بتعيط
(تحية كبيرة للبنتين الي عرفوا مين خطف ريم )
- حرام عليكي يا شيخة فرهدتيني
ريم بصدمة : مروان .. و حضنته
مروان بحزن : كده يا ريم تسبيني وانتي عرفة اني مليش حد غيرك و ازي توافقي علي كده
ريم بدموع : واللهي مش بايدي انا مش فاهمة حاجة زي زيك و انا مكنتش عايزه اصلا
مروان باستغراب : ازي يعني .. استني تعالي نستخبا لحد يشوفك و اخدها ودخلوا شارع بعيد عن المدرسة و قعدوا قدام سوبر مراكت كان مقفول و ريم حكتله كل حاجة من اول ما كنان خبطها بالعربية و هربها منه مرتين وانها راحت لفرحة صحبتها وقعدة تحكيله
مروان يخوف : ريم
ريم : نعم
مروان : قوليلي بصراحة قربلك كده ولا كده
ريم ببراءة : لا مش بيضربني و لا بيعملي حاجة ده طيب جدا وبيجبلي حاجات حلوة كتييرررر
مروان : يا غبية مش قصدي يعني قرب منك لمسك
ريم بعد فهم : مش فاهمة حاجة
مروان : يبقا الحمدلله معملكش حاجة .. بصي انا هخليكي تهربي منه
ريم بخوف : لا لا ده ممكن يضربني المرة دي هو حظرني كتير وانا بخاف منه بلاش هو هيجبني تاني
مروان بغضب : واللهي انتي شكلك عجبتك الاقعدة هناك وحبيتي تقعدي هناك عشان الفلوس والعيشة المرتاحة
ريم : لا واللهي بس ممكن يجبني تاني .. اه صح انت عرفت طريقي ازي
مروان : المدرسة بتاعتي قريبة من هنا يدويك بس اخد خطوتين واصل وانا ماشي شفتك وانتي بتدخلي المدرسة و استنيتك ومرحتش عشانك
ريم : طب كويس ايه رايك نشوف بعض كل يوم قبل المدرسة و بعد المدرسة مش هينفع عشان التاخير وكده واه انت عارف العنوان بتاع الاقصر ولا لا
مروان : اه عرفه
ريم : انت ممكن برضو تشوفني الباب التاني الملون ده بتاع الجنينة من الباب في فتحة صغيرة ممكن اشوفك منها بس متجيش الا مثلا عشان تقولي حاجة مهمة غير كده لا عشان ممكن كنان يشوفك كده ولا كده ماشي
مروان : خلاص .. طب روحي بقا عشان متتاخريش و يشكوا فيكي وانا بعد يومين ان شاء الله هشوف ازي اهربك
ريم : ماشي
وريم مشيت وراحت بسرعة عند العربية الي كانت مستنيها و ركبتها
ريم وصلت ولسه هتدخل
- استني هنا يابت انتي
ريم : مين انا ؟
ودي كانت مدام نسرين
نسرين بقرف : ايوة انتي
ريم قربت منها وقالتلها : نعم
نسرين : روحي اعمليلي قهوة
ريم : حاضر هخلي سما تعملك وجات تمشي
نسرين بصوت عالي : انا بقولك انتي
ريم : وانا مش خدامة عشان اعملك حاجة
ويارا جات من الجامعة في الوقت ده
يارا : في ايه يا مامي بتزعقي ليه
نسرين : البت الزبا*لة دي بترد عليا و بقولها تعملي قهوة بتقولي لا
يارا مسكتها من هدومها وقالت : انتي ازي تتجراي و تعملي كده
ريم بتبعد اديها وتقول : واللهي يا ختي مهي ناقصة الهطل بتاعك انتي وامك و لسه هتمشي
يارا مسكتها و ضربتها بالقلم وقالت : عشان تعرفي تردي كويس يا خدامة
ريم بصت لها ومتكلمتش وفاجاة مسكت في شعرها وفضلت تضرب فيها و نسرين بتحول تشلها من فوقها بس معرفتش وخلصت وضربتها بالقلم و طلعت تجري علي الجناح بتاعها
يارا قامت من علي الارض وقال : هدفعها التمن غالي اووي بقا انا يتعمل فيا كده واللهي ماشي
وكنان دخل ورايح يطلع
يارا جريت عليه و مثلت انها بتعيط : شوفت يا كنان المتوحشة الي انت جيبها بيتك عملت فيا ايه
كنان : تقصدي مين
يارا بغضب : الزفت الي انت ودتها المدرسة الصبح
كنان بصوت عالي : ايكي تجيبي سرتها علي لسانك فاهمة وملكيش دعوة بيها و ثم هي مش هتعمل كده من الباب لطق اكيد عملتلها حاجة
يارا كانت هتتكلم كنان طلع وسبها ويارا كانت بتطلع دخان من كتر الغضب و قررت تحطها في دماغها
كنان دخل ولقي ريم قعدة سرحانة
كنان قرب منها وحضنها وقال : مالك يا ريم في ايه
ريم اتخضت : ايه ده جيت امتي
كنان : لسه جاي دلوقتي
ريم حضنته وبتعيط و حاكتله كل الي حصل
كنان بضحك : هههههه جبتيها من شعرها يمفترية
ريم : اه وضربتها بالقلم زي ما ضربتني
كنان : ههههه وبتعيطي ليه بقا ده انتي مسحتي بكرمتها الارض
ريم بدموع : قالت عليا خدامة و وشتمتني وقالتلي يا زبال*ة
كنان : لما انزل هربيهلك بس دلوقتي تعالي عشان اذكراك الي اخدتي انهارده
ريم بغضب : لا انا هنام بكره بقا ان شاء الله
كنان بصوت عالي : قومي هاتي كتبك وتعالي انا مش باخد رايك
ريم خافت و طلعت تجري و جابت الكتب
كنان بضحك : ههههه متجيش الا بالعين الحمرة
و قعدوا في البلاكونة و حط الكتب علي التربيزة وجاب كشكول سلك كبير وبدا يشرح لريم الدروس تاني الي اخدتها في المدرسة
كنان : ها فاهمتي
ريم : اه انا ريحة انام بقا
كنان بزعيق : قعدي يا زفتة ... خدي حلي المسالة دي
ريم : لا معرفش
كنان بغضب : ومتعرفيش ليه ان شاء الله ... مش انتي قولتي فاهمة مش عرفة تحلي ليه
ريم بخوف: متزعقش انا بخاف من الصوت العالي
كنان بحنان : طب انتي فاهمة الدرس ولا يابطتي
ريم : صراحة لا وكانتش مركزة معاك اصلا كانت برسم نجوم
كنان : طب هشرحلك تاني وركزي ياحببتي
ريم : حاضر
كنان كان بشرح
ريم قطعته : كنان كنان
كنان : ايه
ريم : قلبظ بجنيه هههههه
كنان : اللهم مطولك ياروح كانتي عايزة ايه
ريم : يلا ناخد استراحة
كنان : ريم احنا قعدنا ربع ساعة بس هتخدي اسراحة ليه !
ريم : اه صراحة عندك حق طب كمل
كنان كان بشرح لريم وريم مسكة كشكول وحطه تحت التربيزة وبترسم
كنان وقف شرح وقال بغضب : منك لله يا بعيدة هاتي إلي في ايدك يا ريم
ريم طلعت الكشكول وبتوري لكنان : ريم شوفت يا كيمو رسمتك تاني
كنان ببتسامة : الله حلوة اوي يا ريم ..... انتي مكنتيش مركزة معيا !
ريم : اكيد لا هركز في الرسمة و لا درس بس حلوة مش كده
كنان بغضب : يعني انا قاعد بكلم نفسي من صبح وانتي حضرتك مرة بترسمي نجوم ومرة بترسميني انا المفروض اعمل فيكي ايه دلوقتي
ريم خافت وسكتت وهو بدا يشرح لها تاني
كنان : فاااااهمتي
ريم : اه المرة دي فهمت
كنان : طب خدي حلي السوال ده
ريم بصت في الكتاب وبصت لكنان تاني قولتله : فين يا بني السؤال احنا هانهزر ولا ايه
كنان انفجر في الضحك وريم بصتله باستغراب وشوية وضحكت معه
كنان بضحك : ههههه ريم ياحببتي انا مشفتش اغبي منك
ريم : يابني انا قولتلك من الاول انا مبحبش المدرسة ولا التعليم الكار ده مش كاري
كنان ضحك عليها تاني و حضنها و قال : تعالي هحل معكي
وفضل معها خطوة بخطوة ومسبش ريم الا وهي فاهمة الدرس كويس و بعدها نزلوا عشان يكلوا
كنان قعد وريم قعدة جنبه و يارا عاملة تبصلهم بحقد و امها كمان
مدام نسرين : ااه صح انت معرفتناش بالانسة يا كنان
كنان ببرود : يهمك في ايه ... بس عشان ترتحي انتي وبنتك دي نبقا ريم حرم كنان الاسيوطي
عم مصطفي : كده يا كنان تتجوز ومتقلش لعمك
كنان : مجتش فرصة واللهي ... ويا مدام نسرين انتي ويارا عايز اقولكم ان لو ريم اشتكت بس منكم ساعتها متلموش الا نفسكوا
يارا و نسرين كانوا في صدمة و يارا كانت غيرانة جداا بس متكلمتش ولا هي ولا امها
وريم بصت لكنان وقالت بصوت واطي : ايه ده يا مان كل ده جمدان ده انت خلتهم يقطعوا النفس خالص
كنان بغرور : طبعا يا بنتي
وخلصوا و طلعوا الجناح عشان يناموا
عند يارا طلعت وهي بتتواعد لريم : ماشي واللهي لدفعها التمن غالي لفت عليه و ضحتك عليه عشان فلوسه ماشي يانا يا انتي يا هههه ياريم
و جه اليوم التاني ريم راحت المدرسة و بعد ما كنان وصلها اتاكد انه مشي و قبلت مروان و قاعدوا شوية وهو راح المدرسة بتاعته وهي كمان و ريم رجعت من المدرسة و دخلت الجناح و غيرت هدمها و اكلت و طلعت تاني شغلت التلفزيون وبتتفرج علي كرتون الفار الطباخ
كنان دخل الجناح من غير ميخبط
ريم : ازيك يا كيمو اتاخرت يعني انهارده
كنان شدها من شعرها وضربها علي وشها
ريم : اااه ليه كده
كنان بغضب جحيمي .....