أخر الاخبار

رواية جذبني جمالها الفصل الثامن عشر18 بقلم حسناء رمضان

رواية جذبني جمالها الفصل الثامن عشر18 بقلم حسناء رمضان



دخل المنياوي وهو متعصب وبيرزع في الباب
فتح باب الاوضه لقى مراته قاعده ع الكنبه مستنياه
المنياوي: هو فين
حرم المنياوي: هو مين
المنياوي: اللي كان معاكي هنا
حرم المنياوي: انت اتجننت!
المنياوي: لا متجننتش، لسه مشوفتيش جنان، هو فين عديم الشر'ف اللي هنا
حرم المنياوي: يابجاحتك ي اخي، انت كمان ليك عين تتكلم وتتهمني!
المنياوي: وميكونش ليا عين ليه، انا مش جوزك يهانم ولا ايه!
حرم المنياوي: جوزي ااه، بس خاين وعينك زايغه، ميملاش عينك غير التراب، بتخوني انا؟، بتخوني انا بعد كل اللي عملته عشانك؟
المنياوي: بخونك!، انتي هتعمليهم عليا؟، بقولك هو فين انطقي
حرم المنياوي: مين هو، ومين قالك اني معايا حد هنا
المنياوي: مش مهم مين قالي
حرم المنياوي: غبي، لو معايا حد هجيبه هنا ليه؟، هجيبه بيتك ليه!، ماكنت روحت معاه في اي حته بعيده
المنياوي: امال ليه اللي اتقال ان معاكي حد هنا
حرم المنياوي: مانت دورت اهو، لقيت حد؟، ثم هو اي حد يقولك حاجه على مراتك تبقى صح!، تطلع تجري وتتهمها في شرفها!
المنياوي: عايزاني اعمل ايه لما حد يرن عليا ويقولي مراتك معاها واحد في البيت!
حرم المنياوي: ولقيت حد!
المنياوي:.....
حرم المنياوي: قولي انت بقى، خونتني كام مره، مع كام واحده، وياترى جبتها بيتي ولا لا، ها، جاوبني
المنياوي: ايه الكلام الفارغ دا، جبتي منين الكلام دا
حرم المنياوي: يعني مخونتنيش؟
المنياوي: اخونك ايه، هو انا ملاحق ع المصايب اللي نازله ع دماغي!
حرم المنياوي: امال دا ايه
طلعت موبايلها وفرجته ع الفيديو اللي فيه مع السكرتيره
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مامتها: ايه يابني كل دا
بيان: صمم يماما، قولتله كتير مسمعش الكلام
مامتها: دا كتير قوي ياعمر
عمر: لا كتير ولا حاجه، المهم كرم هيتحكم عليه بكرا، يعني عشان تكونوا مستعدين
مامتها: هو هيتحبس كدا خلاص!
عمر: طبعا، دا متهم في اكتر من جريمه، الا بقى لو ابويا عمل حاجه عشان يطلعه، بس انا مش هسمحله يعمل كدا
بيان: طيب كدا يادوب نجهز نفسنا
عمر: تجهزوا نفسكوا ل ايه
بيان: عشان نمشي من هنا
مامتها: ايوا يابني، هنشوفلنا شقه نأجرها عشان نبقى جنب بيان هنا، كتر خيرك مش عارفه اقولك ايه على وقفتك معانا
عمر: أيه اللي بتقولوه دا، استنوا بس لحد مانشوف الامور هترسى ع ايه، وبعدين الشقه موجوده اهي، تشوفوا شقه تانيه ليه
بيان: دي شقتك
عمر: ايوا مالها
بيان: ملهاش بس، مينفعش
عمر: لا ينفع، على كلٍ انا هسافر تاني، كل حاجتي بره، والشقه هتتقفل، يعني مش محتاجين تشوفوا مكان تاني
خبر سفره مكنش احسن حاجه بيان ممكن تسمعها
بيان: هتسافر!
عمر: ااه
بيان: امم
مامتها: ربنا يسترها عليك يابني ويوقفلك ولاد الحلال، بس معلش الافضل اننا نشوف مكان تاني، دا غير ان اهلك عرفوا طريق شقتك وممكن يضايقونا بعد ماتمشي، احنا نشوف شقه في مكان تاني محدش يعرف مكانها
عمر: طيب اللي تشوفوه، بس دلوقتي استنوا لحد مانشوف هيحصل ايه
بيان: هو، هو انت هتسافر انت ورولا!
مامتها: بيان، متتدخليش
بيان: مقصدش انا ب..
مامتها: بيان
بيان: انا داخله اوضتي
سابتهم ودخلت اوضتها والكل مستغرب من حالها المتبدل وعدم قدرتها ع السيطره ع نفسها حتى قدامه
عمر: طيب انا هدخل اخد دش
مامتها: اتفضل يابني على ماجبلك الاكل
دخل اوضته وقلع هدومه وفي دماغه مليون حاجه، مش عارف ياخد القرار الصح او المناسب
اخد دش وطلع لقى ام بيان مدخله الاكل
مامتها: جبتلك الاكل هنا عشان بيان مش راضيه تاكل وانا وتقى اكلنا قبل ماتيجوا
عمر: بيان مش راضيه تاكل ليه
مامتها: بتقول انها ملهاش نفس
عمر: امم، بس هي مأكلتش معايا بره، ملهاش نفس ليه
مامتها: مش مشكله شويه وتاكل
عمر: طيب ممكن تنادي عليها تاكل معايا، انا هقنعها تاكل
مامتها: مش مهم تبقى تاكل بعدين
عمر: بس انا حاسسها متضايقه عشان كدا مش عايزه تاكل
مامتها: لا هتتضايق من ايه
عمر: طب خلاص بالمره تاكل معايا بدل ماكل لوحدي
مامتها: ماشي هناديها وانت قولها تقعد تاكل
طلعت بره وقالتلها ان عمر عايزها
جت خبطت ع الباب اللي كان مفتوح ودخلت
بيان: نعم!
عمر: ايه
بيان: ماما قالت انك عايزني
عمر: ماما قالت!، ولا مقدرتيش تقعدي شويه من غيري
بيان: نيني، ايه السكر دا، مفكرتش تقدم قبل كدا في مسرح وتستغل حسك الفكاهي دا
عمر: طب تعالي اقعدي يالمضه وهنشوف المسرح دا سوا
بيان: خير، عايز ايه
عمر: كلي
بيان: مش جعانه
عمر: كلي يبيان مأكلتيش حاجة
بيان: مليش نفس كل انت
كانت سايباه وطالعه بس كلامه وقفها
عمر: بتحبيني؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
المنياوي: اسمعيني بس
حرم المنياوي: اسمع ايه وزفت ايه، بتخوني!، بتخوني انا؟، بعد كل اللي ضحيت بيه عشانك؟
المنياوي: انتي فاهمه غلط، نزوه، صدقيني نزوه وعدت
حرم المنياوي: نزوه!، انت كنت جاي تشوف في حد معايا ولا لا ولو لقيت حد كنت هتقول نزوه برضو!
المنياوي: اسمعيني، انتي جبتي الفيديو دا منين
حرم المنياوي: مش مهم جبته منين، المهم اني كشفتك ياحقي'ر وكشفت عملتك، ليه كدا حرام عليك، دانا عملت كل حاجه عشان ارضيك
المنياوي: انا غلطت، بس لو سمحتي مش وقته، كرم هيتحكم عليه بكره، ومش عارف اعمله اي حاجه، مش وقت اللي انتي بتقوليه دا خالص
حرم المنياوي: يلهوي، انت معرفتش تهربه؟
المنياوي: لا، للاسف لا، عمر طب علينا ومسكنا قبل مايهرب
حرم المنياوي: عمر؟، ليه بيعمل كدا المجنون دا
المنياوي: معرفش، معرفش اصبري عليا لحد ماشوف هعمل ايه، اصبري عليا عشان دماغي خلاص وقفت
حرم المنياوي: لا انت مش هتعرف تعمل حاجه، انت خلاص مبقتش فاضي غير للحاجات دي، روح شوف السنيوره بتاعتك، وانا هتصرف واخرج ابني
المنياوي: انتي رايحه فين
حرم المنياوي: رايحه اخرج ابني، مش هضحي بولادي انا محيلتيش غيرهم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بيان: ايه!
بصت وراها لقته قاعد ومستني ردها
بيان: انت بتقول ايه
عمر: هو سؤالي صعب كدا!
بيان: هو دا سؤال!
عمر؛ ااه، بتحبيني!
بيان: وايه مناسبة السؤال دا
عمر: تصرفاتك بتقول كدا
بيان: اازاي بقى
عمر: تعالي اقعدي الاول وانا اقولك
راحت عشان تقعد بس ملحقتش لانه شدها وقعدها ع رجله ومسكها جامد
بيان: انت مجنون!، بتعمل ايه سيبي
عمر: اششش، اهدي
بيان: سيبني بقولك، غلط اللي بتعمله دا
عمر: مش هسيبك طول مانتي كدا، اهدي وانا هسيبك
بيان: يعمر اوعى يعمر ماما هتدخل
عمر: لو مسكتيش مش هسيبك ووقتها هتدخل وانا مش مسؤول عن اللي هتشوفه
بيان: يعمر عيب هتقول ايه
عمر: اهمدي شويه
بيان؛ اووف، هاا، عايز ايه
عمر: جاوبيني
بيان: مينفعش اجاوبك وانا قاعده جنبك!
عمر: لا، جاوبيني وانتي قاعده كدا عادي
بيان: عمر انت مجنون
عمر: براحتك، انتي اللي بتضيعي الوقت
بيان: طيب، ليه بتسأل سؤال زي دا، تصرفاتي مالها
عمر: يعني انتي مش زعلانه عشان انا ورولا هنسافر سوا
بيان: هي هتسافر معاك!!!
عمر: شوفتي!
بيان؛ احم، لا قصدي، اقصد يعني انكوا المفروض سيبتوا بعض، هترجعوا ازاي
عمر: رجوعنا دا امر مختلف، انا بسألك انتي، زعلانه عشان كدا!
بيان: لا هزعل ليه، انا مالي
عمر: طب عيني في عينك كدا
بصتله لقته باصصلها بنظرات متقدرش تقاومها فبصت بعيد
بيان: عمر بطل لو سمحت، سيبني بقى خليني اقوم
عمر: غيرتي لما شوفتي رولا هنا اول مره، وغيرتي لما ساعدت فريده، وغيرتي واحنا بنشتري الحاجات دي، ودلوقتي غيرتي لما عرفتي اني ممكن اسافر معاها
بيان: وهغير ليه، انا مالي، دي حياتك وانت حر
عمر: بيان
بيان: امم
عمر: بصيلي
بيان: لا
عمر: لا ليه
بيان: كدا
عمر: بصيلي عشان اسيبك تقومي
بيان: مش هبصلك يعمر، مش هينفع
عمر: هينفع
بيان وهي باصه في عينيه: هيفرق في ايه
عمر:....
بيان: حتى لو طلعت بغير فعلا، هيفرق ف ايه يعمر!
عمر: هيفرق، انا عايز اعرف
بيان: طيب انا بغير عليك، ارتحت! هيحصل ايه بقى
عمر: ومنبع الغيره دي ايه
بيان: عادي
عمر: هو في واحده تغير ع واحد غريب ويبقى عادي!
بيان: انت جوزي
عمر: مش قولتي قبل كدا، اني جوزك ع ورق بس!
بيان: معرفش، يمكن دا منبع الغيره، لكن مفيش حاجه تانيه
عمر: متأكده!
بياه: اه
عمر: يعني مفيش اي مشاعر ناحيتي!
بيان: احم، لا
عمر: امال مش قادره تبصيلي ليه
بيان: عشان مش كل يوم بقعد القعده دي
عمر: طب مانقعدها
بيان: عمر سيبني اقوم
عمر: طب انا عايز اتأكد
بيان: من ايه
عمر: ان مفيش مشاعر
بيان: امم.. وهتتأكد ازاي
عمر وهو بيبوسها: كدا
مرت لحظات طويله قطعها خبط الباب بقوه، الاتنين قاموا بسرعه يجروا ل بره ومعاهم ام بيان
مامتها: استر يارب، في ايه
عمر فتح الباب لقاها مامته، اول ماشافته حضنته وفضلت تعيط
عمر: في ايه، اهدي بتعيطي ليه
مكانتش بتعمل حاجه غير انها بتعيط وهي حاضناه، قلبه رق واتكلم معاها بهدوء ينافي قهره منها
عمر: اهدي لو سمحتي، قوليلي بس في ايه
مامته: اخوك، اخوك يعمر، ارجوك ساعدني، عمر انا مليش غيركوا، ارجوك ساعده
عمر: ااه، انا فكرت في حاجه
مامته: وهو في حاجه اكتر من كدا!، جبت الجحود دا منين، عمر انت مكنتش كدا
عمر: جحود!، متأكده ان انا اللي جاحد؟، ثم عايزاني اعمل ايه، كرم غلط وبيتحاسب، المفروض نعمله ايه
مامته: اخوك مستقبله هيضيع كدا، لو سمحت ياحبيبي، عشان خاطري، ساعده المرادي وصدقني هعملك كل اللي انت عايزه، ابوك مش عارف يعمل حاجه، ارجوك يعمر مفيش غيرك هيساعدنا
عمر: اعمل ايه
مامته: طلعه
عمر: اطلعه!، ازاي
مامته: معارفك كتير يعمر، مش هتغلب، انت تقدر تعمل اكتر من ابوك بكتير، استغل اي علاقه من علاقاتك، ارجوك يعمر، عشان خاطري، لو ليا خاطر عندك، واوعدك انا هربيه كويس، هاخده ونسافر كلنا وانت معانا، ونعيش مع بعض هناك بعيد عن كل المشاكل والهم دا، لو سمحت
عمر: ابنك قت'ل صاحبي
مامته: هيبقى مو'ت وخراب ديار، صاحبك ما'ت خلاص، عوض اهله ب اي مبلغ وخلصنا، يعني هو لما اخوك يتحبس كدا صاحبك هيرجع يعيش تاني!
عمر: انتي بتقولي ايه، دا مجرم، لازم يتحاسب
مامته: دا اخوك
عمر: مش مبرر يخليني اكون ظالم
مامته: وانا يعمر؟، يرضيك تقهر قلبي على ابني!
عمر: وام معتصم، مش ام برضو!، مش عندها قلب اتقهر على ابنها اللي راح من غير ذنب!، حطي نفسك مكانها دقيقه واحده، وتخيلي كان حد قتل'ني من غير ماعمله حاجه، كنتي هتعملي ايه!، كنتي هتفرطي في حقي!
مامته: يعمر بس، بس كرم ميستحملش الحبس
عمر: وليه قولتي حبس، ليه مقولتيش اعدا'م، دي مش جريمه واحده
مامته: حرام عليك ايه اللي بتقوله دا، انت ازاي اصلا يجيلك قلب تقول كدا على اخوك، مفيش تجاهه اي مشاعر خالص!، صاحبك اغلى منه!
عمر: لا عندي مشاعر لاخويا، بس متقلقيش معتقدش انها توصل لاكتر من الحبس، علاقاتكوا هتقوم بالواجب
مامته: ولا دقيقه واحده، قولتلك هتتصرف وتخرجه
عمر: متأسف
سكتت وبصت حواليها لقت بيان واقفه جنبه، في الوقت دا دخلت رولا
اتكلمت وشاورت عليها
مامته بعصبيه: كل دا عشان دي!، دي واحده من الشارع، غسلت مخك وخلتك تعادي اهلك وخطيبتك! دي!
عمر: دي مش من الشارع ولا حاجه، دي من بنات وبنت ناس كويسين قوي، ناس كنت اتمنى ان اهلي يبقوا ربعهم
مامته: ربع مين، دي ناس جرابي'ع، شبه مشردين، ضحكوا عليك ازاي وغسلوا مخك كدا؟، انت ازاي مش شايف، دول طمعانين فيك، ازاي مش قادر تفهم!، دي ناس جعانه، ماصدقوا لقوك وقفت معاهم، مسكوا فيك ب ايديهم واسنانهم، من اول يوم شافوك فيه وهما لازقين فيك، طمعانين في فلوسك ياغبي
عمر: والله يماما هو لو في حد جعان فهو احنا، احنا اللي مش عارفين نشبع، ربنا ادانا كل حاجه، ومع ذلك مش مكفينا، عايزين تاني، عاطينا فلوس ومكانه اجتماعيه كويسه، بس دا مش كفايه، احنا جعانين اخلاق، جعانين مشاعر، معندناش غير الغل والكبر وظلم الناس، ع الاقل الجعان فلوس يقدر يشتغل ويجيبها، بس احنا اللي جعانين تربيه، تفتكري نقدر نجيبها!، على كلٍ انا فاقد الامل فيكوا من زمان، انا مبعدتش عنكوا من فراغ، هتفضلوا متعاليين ع الناس وشايفين اننا احسن منهم مع اننا اسوء من اي حد، اقل من اي حد، بس انتي مش شايفه دا، استني شويه دي هي الدنيا دواره، يوم فوق ويوم تحت، ووقتها هتعرفي معنى كلامي كويس، ووقتها لاهيبقى في فلوس ولا اي حاجه خالص، هنبقى فاضيين تماما
مامته بدموع: طيب انا اسفه، هعمل كل اللي انت عايزه، بس ساعدني، صدقني دي اخر مره هطلب منك حاجه
عمر: سامحيني، مش هقدر اعمل اللي انتي عايزاه
رولا: عمر ان..
عمر: خليكي عندك، انا مسمحتلكيش تتكلمي معايا
مامته: عمر فوق، وبعدين، هي البنت دي مش كانت محجبه!، ازاي قاعده معاك بشعرها
رولا: هه، طبيعي، اذا كانت اصلا واحده طمعانه فيه اكيد يعني هتعمل كل حاجه عشان تغريه وتاكل دماغه
عمر: ليه، فاكراها زيك؟
رولا: زيي!، هي متعرفش اصلا تبقى زيي، انت بتقارن دي بيا!، فرق المستوى كبير يعمر
عمر: صح، فرق المستوى كبير قوي، صعب قوي تبقي زيها، دي حاجه مينفعش تتقارني بيها نهائي
رولا: ليه، بنت مين دي
عمر: بنت راجل طيب محترم، رباها كويس وعلمها الاخلاق والحشمه والحياء، تعرفي الحياء؟، سمعتي عنه؟، سوري هو سؤال غبي مني، واحده قافشها مع واحد في الشقه، اكيد متعرفش الحياء، واحده بتلبس زيك، اكيد متعرفش الحياء
رولا: قولتلك انت فاهم غلط، ثم دلوقتي لبسي مش عاجبك!
عمر: من زمان مش عاجبني، من زمان وانا بقولك اني مش هقدر اتجوزك غير لما تتغيري، مينفعش تبقي ام لاولادي وانتي كدا، واديك بدل الفرصه كتير، بس انتي نهيتي اي امل فيكي بعد اللي عملتيه، بعد ماخونتيني
مامته: ايه؟، خانتك!، انت بتقول ايه
عمر: امال هي قالتلك ايه
رولا: عمر، كانت غلطه، غلطه واوعدك مش هتتكرر تاني، انا بحبك وانت عارف قد ايه متعلقه بيك ومليش غيرك، اوعدك هبقى زي مانت عايز
ابتدت تقرب منه تدريجيا وتحط ايديها عليه عشان تستعطفه ويحن
رولا: افتكر السنين اللي بينا ياعمر، افتكر كل اللحظات الحلوه اللي جمعتنا سوا
قربها منه وطريقة كلامها معاه مكنش على هوى بيان، اللي ابتدت تتضايق ويبان عليها، واتضايقت اكتر لما لقت عمر ساكت
رولا: عمر انت مش فاكر كنت بتقولي ايه!، مش فاكر المشاريع والحاجات اللي عايز تقدمها للناس، وقولتلي نعملها سوا؟، فاكر خططنا نعمل ايه مع بعض!، ادينا فرصه تانيه، فرصه واحده بس اثبتلك فيها اني بحبك بجد، واني ندمت
مامته: ايوا يعمر، اسمع كلامها، فرصه واحده وكل حاجه هتتحل، ونرجع نعيش طبيعي، ارجوك
عمر بص للاتنين وهما بيستعطفوه ورجع بص لبيان
عمر: طيب، بالنسبه لموضوع كرم فانا مش هعمل حاجه، اما بالنسبه ل رولا
كمل وهو بيبعدها عنه
عمر: مبقتيش تلزميني، معرفش اقبل بواحده كانت في حضن واحد تاني، والله اعلم عملتي ايه قبل كدا، غير كل دا، اكتشفت انك مش مناسبه بالمره لاي حاجه خططنا ليها، ولا ينفع تبقي ام لاولادي، هيبقى اثم وذنب كبير عليا قوي لو خليت ولادي عنهم ام زيك
دا غير ان فات الاوان ع الكلام دا خلاص، دلوقتي معايا مراتي
مد ايده ومسك ايد بيان وحاوطها ف حضنه قدامهم وهي مستغربه
عمر: مراتي
رولا: ايه!
مامته؛ نعم؟؟
عمر: مفاجأه
مامته: انت بتقول ايه، دي اخر واحده في الدنيا انا ممكن اقبل بيها
عمر: ومي قال اني محتاجك تقبلي او ترفضي، انا اتجوزتها خلاص
رولا: عمر، وانا!
عمر: انتي ايه، قولتلك متلزمنيش
رولا: دي مش من مستواك
عمر: مستوى ايه اللي بتتكلموا عنه، مستوى مستوى، تقدري تقوليلي انتي بنت مين!، بس الحقيقه، مش الحوار اللي قولتيه وفكرتي انه دخل عليا، وانا اتغاضيت عنه لاني حبيتك، او كنت موهوم اني حبيتك
اما بالنسبه ليكي يماما، انا اسف يعني بس انا مفتكرش ان عيلة حضرتك معروفه او حاجه، افتكر ان بابا اتعرف عليكي وانتي بتشتغلي جرسونه في مطعم طبيعي زي اي بنت طبيعيه جميله بتشتغل وتصرف على نفسها، شافك واعجب بيكي واتجوزك، يعني لو هندور ع الاصل، فهو اصل جميل وكل حاجه، بس مش زي مانتوا متخيلين، فانا مش فاهم انتوا شايفين نفسكوا عليها على ايه، اسمعوا، دي مراتي، يعني الموضوع بقى شخصي قوي، يعني لو حد فكر يقربلها او يوجهلها كلمه تانيه انا هنسى اي علاقه بينا
مامته: عمر، انت فعلا اتجوزتها!
عمر: صراحة احنا اتجوزنا ع ورق، وكنا هنتجوز في الحقيقه بس جيتوا في وقت مش مناسب خالص، بوظتوا اللحظه
بيان برقتله وبصت لمامتها اللي كانت مصدومه هي كمان
عمر وهو بيبوسها من خدها: صح يبيبي
بصت في الارض وهي وشها هينفجر من الكسوف، ودا اكد كلامه قدامهم وضايقهم اكتر
مامته: انا مش مصدقه، ولادي الاتنين ضاعوا مني، مش قادره استوعب
عمر: متأسف لسه معملناش فرح، بعد مايتحكم ع كرم هنعمل فرح كويس وهعزمكوا متقلقوش
مامته سابتهم وخرجت ورولا خرجت وراها
ام بيان: لا حول ولاقوة إلا بالله العلي العظيم، ايه ياربي المصايب دي
عمر: انا متأسف ع اللي اتقال في حقكوا، اتمنى اكون قدرت ارد عليهم
ام بيان: كتر خيرك يابني، بس
عمر: عارف هتقولي ايه، وهقولك للمره الاخيره انتي مش السبب في اي حاجه، بس، بعد حكم بكرا، محتاج اتكلم معاكي في موضوع مهم
ام بيان: خير
عمر: لا خير متقلقيش، بس بكرا احسن، دلوقتي انا هدخل اوضتي
سابهم ودخل بصت لمامتها وكانت متوقعه اللي هتشوفه
بيان: لو حلفتلك انه قال كدا عشان يسكتهم مش هتصدقيني صح!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عدى اليوم وجه اليوم الموعود
الكل اتجمعوا في المحكمه مستنيين الحكم النهائي لكرم
بيان ومامتها موجودين ومعاهم عمر، والناحيه التانيه المنياوي ومراته، وكرم اللي واقف يبص للكل وهو مش قادر يستوعب اللي حط نفسه فيه
دخل القاضي عشان يقول الحكم النهائي والكل مترقب اللي هيتقال..
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close