أخر الاخبار

رواية جذبني جمالها الفصل الثالث عشر13 بقلم حسناء رمضان

رواية جذبني جمالها الفصل الثالث عشر13 بقلم حسناء رمضان



بيان: هاهووووو
ماسكه في حبل متدلي من اعلى جرف وبتصرخ
وعمر واقف فوق وحاطط ايده في وسطه وبيضحك
نزلت تحت وهو مسك الحبل بعدها ونزل
عمر: صدقتي!
بيان: بصراحه!، التجربه حلوه، بس برضو لسه مش متطمنه
عمر: العمر لحظه
بيان: اعيشها في بيتنا ياخويا
بصلها بطرف عينيه وكمل بخطوات لقدام
بيان: بس انا هدومي كدا هتتبهدل
عمر: هديكي هدومي حاضر
بيان: الله، انا مش بهزر
عمر: ايوه اعملك ايه يعني، اقلعلك الشورت؟
بيان: ماتحترم نفسك
عمر: بقولك ايه يبيبو، بصي حواليكي كدا
بيان: بيبو؟، اسمي بيان، متدلعنيش
عمر: وانا مش عايز ادلعك ياوجه البومه انتي، المهم بصي حواليكي
بيان: بصيت
عمر: احنا في غابه، يعني اشجار ومناظر طبيعيه وحاجات كدا، يعني نتأمل، يعني نسكت، يعني نقفل الراديو دا، وصلت؟
بيان: هي ايه
اتنهد وهز دماغه يمين وشمال بفقدان امل وسابها ومشي
بيان: انت بتيجي هنا على طول؟
عمر:......
بيان: ازاي وانت مسافر اصلا
عمر:......
بيان: وازاي واثق ان مفيش حاجه هنا، ماهي دي غابه، يعني لو مثلا مثلا فيها حيوانات مفترسه، اسد مثلا، وهجم عليك هتعمل ايه
عمر:......
بيان: هو انت جسمك حلو اكيد وهتعرف تدافع عن نفسك، بس مش لدرجة اسد يعني، ولا تعبان، ولا اي حاجه، هتتعامل ازاي
عمر:.......
بيان: هي الشنطه اللي معاك دي فيها ايه
عمر وقف: بسسسسس. اسكتي شويه، ايييييه ياشيخه، افصلي لله
بيان: الله
عمر: الله ياخدك
بيان: على فكره دي مش طريقه تعامل بيها بنت دي
عمر: بنت ايه، بنت ايه يبيان، لو البنات كدا ربنا ياخدهم ياشيخه
بصتله بزعل وسابته ومشت
عمر: اووف، طب استني بس، خلاص ياستي انا اسف، بس بجد افصلي شويه، اتفرجي يماما، شوفي الحاجات اللي حواليكي دي والحشرات دي، ولا القرود دي، ولو ان مفيش فرق بينكوا يعني
بيان: اتلم
عمر: ماشي هتلم، المهم دلوقتي شايفه البحيره دي!
بيان: ااه مالها
عمر: هنعديها
بيان: ازاي ومفيش قارب
عمر: لا ماهو في حبلين فوق اهو
بيان؛ ايوا ازاي بقى
عمر: شايفه المساكتين اللي في الحبلين دول!
بيان: ااه
عمر: هنمسك فيهم ونعدي
بيان: لا والله
عمر: ااه والله
بيان: يعني هنتزحلق بالحبلين دول لحد الناحيه التانيه
عمر: الحمدلله وصلت
بيان: وافرض وقعت
عمر: انا عن نفسي مش هقع، شوفي انتي
بيان: هو ايه اللي شوفي ايه، افرض وقعت، هغرق، اععععع
عمر بخضه: ايه
بيان: تمساح، تمساح هناك اهو، اهو يعمر بسرعه
عمر: بسرعه اعمل ايه
بيان: اضربه ولا، اقولك يلا نمشي قبل ماييجي
عمر: انتي عبيطه يابت انتي
بيان: بقولك تمساح
عمر: ايوا فيها ايه
بيان: فيها ايه ازاي، هييجي يعمر يلا، اي دا ثانيه، التمساح في المايه، انت عايز تقول اننا هنعدي فوق المايه دي والتمساح دا موجود؟
عمر: احم، ااه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هند: تفتكري نقلت؟، ولا طلعت خالص
مهى: غريبه، هتنقل ازاي واحنا داخلين على امتحانات
هند: ماهي مش بتيجي، اكيد طلعوها
مهى: ممكن
سما صاحبتهم جايه تجري
سما: بنات بنات، الحقوا
هند: في ايه
سما: متعرفوش اللي شوفته
مهى: شوفتي ايه قولي
سما: استني بس اخد نفسي
مهى: ياست انجزي
سما: بيان
هند: قطيعه، مالها
سما: مش هتصدقوا شوفتها مع مين
هند: مع مين
سما: عمر
مهى: عمر مين
سما: اخو كرم، عمر المنياوي
هند: بتعمل ايه معاه
سما: معرفش، شوفتها الصبح كانت راكبه معاه العربيه
مهى: العربيه كمان
سما: ااه والله زي مابقولكوا كدا، انا مصدقتش عينيا لما شوفتهم
هند: يابنت ال، شايفين اللئيمه، لعبت ولفت عالواد لحد ماوقعته
مهى: ازاي وهو اصلا بيحب واحده تاني، اللي اسمها رولا دي
سما: ااه يابنتي صورهم في كل حته مع بعض
هند: وهي دي هيفرق معاها اذا كان عنده حبيبه ولا لا، لعبت عليه لحد ماجابته في حجرها، ااه منها بيان، يعني الظيطه دي كلها طلعت بفايده ليها
سما: حظوظ
هند: لا حظوظ ايه، دي مخططه كويس، بس على مين، مش هخليها تتهنى بيه ولا توصل للي في دماغها
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تقى بملل: يماما هتيجي امتى انا زهقت من القعده لوحدي
مامتها: معرفش يابنتي مقالتش راجعه امتى، وبعدين مانتي قاعده بتلعبي اهو
تقى: قولتلك كنت عايزه اروح معاهم
مامتها: استني بس لما نشوف اخروا ليه
تقى: طب رني عليهم
مامتها: ادخلي هاتي التليفون من جوا
تقى: ماشي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
امجد: مش لاقيلهم اثر، معرفش راحوا فين
مامته: ماتشوف عمر دا مش هما راحوا معاه؟
ابو امجد: مش معانا رقمه، رقمه كان مع الست هانم، هي اكيد معاه
امجد: انا مش مصدق بجد، يروحوا معاه كدا من غير مايبلغوا حد؟
مامته: ااه امال ايه، قلة حيا، انتوا متعرفوش الناس بتقول ايه في البلد، يالهوي ع اللي بيتقال يالهوي، ليه يجيبوا لنفسهم الكلام كدا، نسوان مش لاقيه حد يلمها صحيح
ابو امجد: قابلت عم محمد وانا طالع من الجامع، عمال يسألني وانا مش عارف ارد اقوله ايه، الناس كلت وشي
امجد: امال انا اعمل ايه، بس وديني ل اكسر عضمها لما اشوفها
مامته: وانت هتشوفها فين بقى، ماخلاص
امجد: خلاص ايه، هجيبها
مامته: وبعد ماتجيبها، هتقدر عليها يعني؟
امجد: ااه هقدر، هتجوزها واكسر رقبتها وتبقى توريني هتمشي ازاي
مامته: يالهوي، تتجوزها؟، تتجوز مين ياخويا؟
امجد: بيان
مامته: لا طبعا، انت اتجنيت ولا ايه، بعد دا كله ولسه عايز تتجوزها؟
امجد: ايوا، في الاول كنت هتجوزها عشان بحبها، دلوقتي هتجوزها عشان المها، عشان اعرف امشي وست الناس
مامته: وانت مالك ياخويا، انت كنت ولي امرها؟
امجد: انا مش عارف انتي بتفكري ازاي، عايزاني اسيبها كدا؟، وبعدين لسه بحبها
مامته: يامري يانا يامري، عوض عليا يارب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بيان وهي متشعلقه في الحبل: اععععع، اشوف فيك يوم على اللي عامله فيا
عمر قاعد يضحك على منظرها وهو متشعلق قدامها
بيان بصريخ: بتضحك على ايييييييه
عمر بضحك: هموت يخربيتك اسكتي
بيان: منك لله، روحنيييي
عمر بضحك: التماسيح بتضحك عليكي
بصت تحت لقت تماسيح كتير متجمعه وفاتحين بوقهم
بيان بصريخ: اعععععع، قسما بالله مجنون، وانا غبيه عشان طاوعتك، يبني انت اهبل هنموت
عمر: طول مانتي بتعملي كدا مش هتعرفي تتحركي، سيبي نفسك وانزلي
بيان: يعمر لو وقعت هياكلوني
عمر وصل اخر الحبل ونزل
عمر: شوفتي!، انا نزلت اهو، يلا بقى
بيان: اعملها ازاي دي
عمر: سيبي نفسك وغمضي عينيكي وانتي هتتزحلقي متقلقيش
غمضت عينيها وسابت نفسها وهي بتصرخ لحد ماوصلت عنده ووقعت ع الارض
بيان: كلوني، كلوني صح
عمر: لا، بس لو مجريتيش دلوقتي حالا هيعملوا كدا
خلص جملته وطلع يجري، بصت ناحية البحيره لقت التماسيح جايه ناحيتها، قامت طلعت تجري وراه وهو بيضحك
بيان: اعععع، يابن الغداره، انت مجنون يعمر؟
عمر: انا عملت حاجه
بيان: انت بتستهبل اكيد، دا مش منطقي فعلا، دا موت يعمر موت
عمر: اعوذ بالله، مالك يابنتي مانتي كويسه اهو
بيان: انت يبني اهبل؟، دانت كنت خايف تخليني ادخل الشارع لوحدي وتقولي عاطي مامتك وعد اني احافظ عليكي، ودلوقتي جاي تموتني!
عمر: لا اله الا الله، مانتي سليمه اهو ياست حد جه جنبك
بيان: هو انت ليه محسسني ان المشكله من عندي
عمر: عشان هي من عندك
بيان: ليه هي التماسيح دي بلاستيك ولا ايه
عمر: لا يخفه، بس الانسان عنده عقل يفكر بيه
بيان؛ انت اخر واحد يتكلم عن العقل، وانا اللي كنت بقول ازاي دا مختلف عنهم كدا، طلعت اسوء
عمر: لا لو سمحتي، اسوء في الجنون ماشي، انما في قلة الادب لا، او ااه عادي لا ليه
بيان: طيب واستاذ عمر ناوي يروحني ولا لا؟
عمر: البحيره عندك اهي والحبل اهو، عايزه تروحي اتفضلي
بيان: احنا هنعدي دا تاني؟
عمر: تؤتؤ، هتعدي لوحدك، انا مكمل
بيان: اوووف
كملوا مشي وهي لازقه فيه وكل ماحاجه تلمسها تصرخ
بيان: استنى ماما بترن، اقولها ايه
عمر: وقليلها انك معايا
بيان: ماهو اكيد معاك، بس معاك فين
عمر: قوليلها انك معايا في الجامعه وخلاص
بيان: لا مبكدبش انا
عمر: يابت
بيان: ايه هو دا، مبكدبش والله
عمر: خلاص براحتك قوليلها في الغابه ولسه معديين من فوق بحيرة تماسيح
بيان: قولتلك قبل كدا ان دمك خفيف
عمر: قولتي خفه بس مقولتيش ان دمي خفيف مباشرة كدا، بس يعني انا عارف مدى خفة دمي وظلي اللي بيضيف بعض من اللطافه على الجو
بيان: بس بس، ايه هو دا، اخلص اقولها ايه
خد منها الفون
عمر: ايوا ياطنط
بيان: طنط
عمر: اشش اسكتي، ايوا هي معايا متقلقيش خالص، ارتاحوا ومتفكروش في حاجه، احنا بنلف شويه عشان قولت يعني اعمل فيها خير ونغير جو عشان انا محتاج اكسب ثواب شويه الفتره دي
بيان: يالهوي ع السكر
مامتها: ماشي ياحبيبي هي لسانها طويل حبتين بس انت قدها
عمر: لا متقلقيش هنقصه
بيان: هو ايه دا اللي هنقصه
عمر: اسكتي بقى، خلاص ياطنط اكلمك لما نرجع، واتمنى تعمليلي بشاميل عشان هاجي جعان، دا بعد اذنك طبعا
مامتها: بعملها ياحبيبي اهو تعالوا انتوا بس بالسلامه
عمر: ماشي، مع السلامه
بيان: ايه اللي هنقصه يابني
عمر: لما تروحي ابقي اسأليها
بيان: اسألها على ايه
عمر: ع اللي هنقصه
بيان: طب قولي ايه هو
عمر: يلا
مشي وهي مشت وراه
بيان: عمر، عمر، عمر
عمر: ايييه
بيان: عايزه اكل
عمر: انتي عبيطه يابت
بيان: مانا مكلتش الصبح، الله
عمر: اعملك ايه انا يعني
بيان: اكلني
عمر: ياكلك قطر ياشيخه
بيان: بعد الشر عليا، اهو انت
عمر: مش معايا اكل
بيان: امال الشنطه دي فيها ايه
عمر: ااه قولي كدا بقى، عينك ع الشنطه بتاعتي
بيان: يعم اتنيل، اخلص شوفلي حاجه اكلها
عمر: طب اسمعي كلامي وامشي معايا للاخر، يلا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ام امجد: رايح فين
امجد: عرفت مكانهم
ام امجد: فين
امجد: في شقة عمر
ام امجد: يالهوي
امجد: شوفتي قلة الادب
ام امجد: قاعدين في شقة راجل غريب يامري، دا ايه دا، امتى بقوا بالوقاحه دي
امجد: هجيبهم واحاسبهم هنا
ام امجد: وعرفت مكانهم ازاي
امجد: عرفت بطريقتي، وكمان حطيتلها حد يراقبها لحد ماوصلها
ام امجد: طب خد ابوك معاك
امجد: لا، هيقعد يقولي عيب ومش عيب، وانا ناوي اجيبها من شعرها من هناك لحد هنا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تقى: ايه يماما كل دا، مين هياكل كل الاكل دا
مامتها: اسكتي يابت الواد مش شايفه عمر هفتان ازاي
تقى: هفتان ايه يماما انتي مش شايفه عضلاته عامله ازاي، مش زي امجد دا
مامتها: يابنتي شكله مش بياكل اكل بيتي، مش شوفتي امه عامله ازاي، معتقدش انها بتطبخ وتقف في المطبخ زينا كدا
تقى: دي هانم ياختي
مامتها: وامك مش هانم ولا ايه ياختي
تقى: لا مش قصدي، بس دول ناس اغنياء وبيبقى عندهم شغالين
مامتها: اسمهم مساعدين
تقى: فرقت ايه
مامتها: نقي كلامك، مش هتخسري حاجه
تقى: حاضر، المهم انا عايزه اخرج دلوقتي
مامتها: بت، غوري من وشي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عمر: جاهزه؟
بيان: ااه يلا
مد ايده وشال ستار من الحشائش المتداخله
بيان: وااااو، ايه دا
عمر: ايه رأيك
بيان: عمر ايه دا
عمر: لسه عايزه تروحي؟
بيان: لا طبعا اروح ايه، يلا ننزل بسرعه
شاورلها على طريق النزول، نزل قدامها وهي مشت وراه وهي مبهوره بشكل المكان
بيان: هو ازاي المكان دا منعرفوش
عمر: ازاي
بيان: يعني ليه محدش ساكن هنا
عمر: يسكنوا في غابه؟
بيان: المكان تحفه ياعمر، طيب مكان للسياحه مثلا
عمر: ايه في بلدك عدل يابيان، مكان زي دا كفيل يخلي بلدنا فوق، بس محدش فاضي يستغل الحاجات الحلوه الموجوده، كلهم مشغولين في النهب بس
بصتله بصه غريبه
عمر: بتبصيلي كدا ليه
بيان: مستغرباك
عمر: ليه
بيان: يعني، واحد زيك يقول كلام زي دا، غريبه
عمر: مش فاهم
بيان: اصل لو هكلمك بصراحه فانت ابن حد من الناس اللي بتنهب
عمر: ااه
بيان: ااه؟، معترف يعني
عمر: انا امتى انكرت دا
بيان: لا بس ف العاده محدش بيقول كدا
عمر: ابويا بينهب وبيعمل حاجات وحشه دي حاجه ترجعله، انا مسؤول عن نفسي، هل انا بنهب ولا لا
بيان: انت مش رجل اعمال؟
عمر: ااه
بيان: ليه بتقول انك مش بتنهب
عمر: هما كل رجال الاعمال بينهبوا؟
بيان: تقريبا
عمر: محتاجه تعيدي حساباتك تاني، انا عايش بره، وبره مش زي هنا، صحيح في كل مكان في حاجات وحشه، لكن بره افضل بكتير، وغير كل دا الموضوع موضوع مبادئ
بيان: مين حطلك المبادئ دي
عمر: ايه السؤال دا
بيان: ماله
عمر: سوري بس سؤال غبي، مين اللي المفروض يحط للانسان مبادئه
بيان: الانسان بيحط لنفسه، بس في ناس بتحط لولادها وبتزرع فيهم مبادئ معينه
عمر: غلط، الدين هو اللي من خلاله تحط مبادئك، مينفعش انت تمشي وتقول انا هتعامل على هذا الاساس وهذا الاساس لا من نفسي، لازم حاجه تحطلي ضوابط وتوضحلي الصح من الغلط، انما لو هعتمد على حد غيري يحطلي مبادئي ف دا غلط، ولو هعتمد على نفسي ف دا غلط اكبر، لان النفس البشريه امّاره بالسوء، شوف دينك بيقول ايه، وتمشي عليه حتى لو مش على هواك
بيان: واو، متفلسف قد الدنيا
عمر: بعيدا عن انك بتتريقي، بس انا مقتنع بكلامي جدا، ديننا مسبش حاجه غير واتكلم عنها وقالنا نتصرف ازاي ونعمل ايه، من هنا ناخد مبادئنا، انا عارف انك مستغربه اني ازاي ابقى ابن واحد زي المنياوي واخو واحد زي كرم وابقى مختلف عنهم، بس شكلك ناسيه ان عندنا عقل بنفكر بيه، عايزاني ابقى نسخه مقلده منهم؟
بيان؛ اكيد لا، بس استغربت، في العادي ولاد الناس الاكابر بيكونوا مش كويسين خالص
عمر: الغالب منهم كدا، لكن دا لا يعنيني بالمره، انا عايش بمزاجي، وبصراحه مش في كل الاوقات ببقى مبسوط اني ابن المنياوي
بيان: ليه
عمر: كنت اتمنى ابقى ابن حد فقيه دين مثلا، امام مسجد مثلا، راجل بسيط زي اي راجل من عامة الناس بس عنده اخلاق ومبادئ، انما ابويا نفسه لو الموضوع بإيدي مكنتش هختاره
بيان: دا بجد؟
عمر: انا بحبه اكيد، لانه ابويا ودا طبيعي، بس مكنتش اتمنى ابقى ضده في كل حاجه، كل حاجه بيعملها غلط، عايز يملك الدنيا، وكان عايزني ابقى زيه، بس للاسف، مش كل حاجه عايزه هيعرف يعملها
بيان: اممم، انت اتربيت لوحدك صح
عمر: مش بالظبط، عشت معاهم بس كنت منطوي شويه، ربيت نفسي بنفسي
بيان: وكرم
عمر: كرم دا مصيبه، عيل طايش شايف اهله بيدافعوا عنه في كل حاجه غلط بيعملها، بالتالي شايف انه يقدر يعمل اي حاجه من غير حساب
بيان: وانت مكنتش طايش وانت في سنه
عمر: مش عارف ايه وانت في سنه دي، انا اكبر منه ب ٤ سنين مش اكتر، بس لو قصدك على فترة مراهقتي او بداية الشباب يعني، فَ لا مكنتش زيه، كنت طايش جدا ومتهور وعايز اجرب كل حاجه واعمل كل حاجه بس مع نفسي، يعني متخطاش حريات وحدود الاخرين، يعني مثلا عايز اسوق عربيه بأقصى سرعه واعمل شبح، اعمل كدا في مكان فاضي، مش اختار مكان موجود فيه ناس واعمل كدا، كدا انا مش شبح، كدا انا قليل الادب
بيان: يعني معندكش مشكله تضر نفسك، انما الاخرين لا
عمر: وقتها ااه، عشان كدا انطويت اكتر وبقيت بعمل كل حاجه في الاماكن المنعزله بحيث لو اتهورت وعملت حاجه مأذيش حد، عشان كدا حبيت الغابات والحاجات دي
بيان: ودلوقتي
عمر: دلوقتي ايه
بيان: لسه طايش؟
عمر: شايفه ايه
بيان: شايفه ان.... اعععععع
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close