رواية الصغيرة والديب الفصل الحادي عشر11 بقلم ميرو محمد
نظر احمد الي هذه الاف.عي مرام
مرام: والله مقولت حاجه تاني
احمد: يعني انتي قولتي
مرام : اصل اصل هو نانسي
احمد: اصل أيه يامرام هانم عارفه لو ان ابوكي موصيني عليكي وان بعتبرو زي ولدي والله لكنت ند.متك علي كل لحظه عياشها علي وش الارض
مرام: والله اسفه اسفه يامراد ثم بداءت في العياط ( إيوه هو عياط التماسيح هو )
احمد: اسكتي خالص انا مش عاوز اسمع صوتك
مرام قامت جريت علي حلا وباستها وقالت حقك عليا ياحلا انا كنت بهزر معاكي عشان تسمعي كلام أبيه احمد ياحبيبتي معرفش ان دا كله هيحصل.
حلا : ببرائتها خلاص ياابله مش زعلانه منك ثم ابتسمت .
مرام: ياحبيبتي هاتي بو.سه بقا
ثم طبعت بو.سه علي خد حلا وهي تقول في نفسها (والله لند.مك ياحلا علي اليوم التولدتي فيه )
ثم اتعرف احمد علي الحج محمد وعلي ملك أخت علا واعجبو باحترام ملك فاهي مثل أختها
واتعرف احمد علي الحج محمد ثم قال احمد .
احمد: بص بقا ياحج محمد بما انك انت ال لقيت حلا فاانا كنت هنزل اعلان ان اليعثر علي حلا هياخد مليون جنيه .
انصدم الحج محمد من المبلغ ثم قال .
الحج محمد : بص يابيه انا راجل علي اد حالي إيوه بس عمري مكلها غير بعرق جبني وبعدين يابيه ال خلاك تاخد المسكينه دي في بيتك وترعها بحنانك دا انا مستكتر عليا يوم احتوتها فيه لاء يابيه كتر خيرك انا عملت زي اي راجل لو كان في نفس الموقف
ابتسم احمد علي هذا الرجل وقال : انا عمري مشوفت شخص زيك ولو كده بقا فاانت هتيجي تشتغل عندي في الشركه وهتكون اب ليا وجد لحلا .
الحج محمد : دا شرف ليا يابيه .
احمد: بيه أيه بقا منا قولتلك انك اب ليا
الحج محمد : بابتسامه حاضر يابني
مراد : وانا يحج محمد وانا عاوزك تكون اب ليا ونعمه انا غلبان
ضحكو علي هذا المراد . ثم قال احمد بلمنسبه دي كلنا هنتغدا سوا .
ملك : معلش انا اتاخرت اوي علي الجامعه وخايفه الدكتور يزعقلي
احمد: يبقا تروحي والعربيه هتوصلك لحد الجامعه ووتخلصي وتيجي لحد هنا وبردو العربيه هتكون مستنيكي
ملك : معلش مش هينفع عشان هنا
احمد: هنا مين
الحج محمد : دي بنتي الوحيده وصديقة ملك
احمد : بس كده انتو فوق دماغنا هتيجبيها وانتي جايه وانت ياحج هتكلمها عشان تيجي
الحج محمد : بس مش..
احمد: والله ماانت قايل حاجه خلاص بقا
الحج محمد : خلاص ياملك خلصو وتعالو علي هنا
ملك : حاضر ثم نظرت الي علا عشان كنت طلبت منها فلوس وعلا بردو بقت تبصلها وعاوزا تفهمها انها مقلتش لااحمد بيه بسبب الحصل علي الفلوس .نظر احمد إليهم وفهم ان في حاجه ثم قال .
احمد : علا تعالي معايا في المكتب
علا : حاضر . ثم أستأذن احمد من الموجودين وقام هو وعلا ودخلو المكتب .
احمد : ها ياستي في أيه
علا : ها لاء مفيش
احمد : لاء في ياعلا وبعدين انتي زي اختي واتمنى تقوليلي في أيه
علا : بصراحه يامراد بيه انا كنت هطلب منك طلب بس الظروف الحصلت خلتني مطلبش .
احمد : وانا سامعك ياستي طلب أيه
علا : كنت عاوزا مبلغ من مرتبي عشان ملك عاوزا تدفع مصريف الجامعه دا بعد ازنك طبعا .
ابتسم احمد وقال بس كده ياستي الانتي عاوزا تحت أمرك ومصاريف الجامعه بتاعت ملك عليا .
علا : بس دا كتير اوي
احمد : انا قولتلك انك اختي متقوليش كده ( رغم عص.بيت احمد وانه ممكن يتحول لذ.ئب بشر.ي الي انه رحيم وبيعطف علي اي حد محتاج دا غير الاعمال الخيريه البيعملها )
شكرت علا احمد ثم اعطها الفلوس وخرجو للخارج ......
في مكان فقير خالص ...
بنتك مجتش لحد دلوقتي ليه يافايزه .
فايزه : ونا عارفه ياخويا لما تيجي ونشوف .
تدخل الفتاه الصغيره حتي تأخذ نصيبها من زوج امها القا.سي.وهي زينه صاحبت حلا في المدرسه.
زينه بخوف تدخل .
حسن زوج امها : اتاخرتي ليه يابت .
زينه : والله غصب عني انا جايا بجري
حسن : اومال لما بتجري اتاخرتي ليه يابنت كل.ب ونزل ضر.ب في هذه الصغيره قامت فايذه تحوش عن هذه الضعيفه
خلاص ياخويا البت هتمو.ت في إيدك .
حسن : خشي وايكي أشوفك برا عتبت البيت بلا مدرسه بلا زف.ت
(لااله الا الله هو في كده )
تدخل زينه ودموعها علي خدها من كثرة الو.جع ..
في قصر عائلة الديب......
كريمه : احكلي الحصل يانانو بقا
نانسي : ياماما دي الدنيا اتهد.ت بسبب اختفا.ء البت دي
كريمه : يبقا مهمه بنسبه لااحمد
نانسي : إيوه ياماما اصلك مشوفتيش احمد لما عرف انها هر.بت
كريمه: يبقا لازم تغر.يه يانانو بسرعه عشان كل الأملاك دي تكون بتاعتنا احنا
نانسي : هيحصل ياماما هيحصل .(كل دا وليسه حامد والمنشاوي شر.هم مظرهش )
في الجامعه .....
هنا : كل دا يابنتي انا قولت انتي مش هتيجي
ملك : لاء يلا بس ندخل وبعدين احكيلك .
هنا : اشطا يلا .
عند احمد في القصر .......
احمد : يلا ياحلا روحي غيري هدومك وابله علا هتساعدك ونامي شويا .
حلا : لاء ياابيه انا هغير واجي العب مع أبيه مراد .
مراد: هنلعب ينهار ابو.ك اسو.د يامراد
احمد: أيه يامراد في حاجه
مراد: لاء يابرنس نلعب وفيها أيه
احمد: احسب بس .ذهب حلا الي اعلي وغيرت هدومها ثم قالت
ياترا زينه عامله أيه .
علا: زينه مين ياحبيبتي
علا : دي صاحبتي في المدرسه بس عندها جوز مامتها بيضر.بها اوي
علا : ياحرام طب ودي نطمن عليها ازي .
حلا: بكرا اروح واشوفها في المدرسه.
علا : ان شاء الله ياحبيبتي يلا ننزل .نزلو الي الاسفل .واخذ مراد هذه الصغيره حتي تنعم ببعض من السعاده بعد الحصلها واحمد ظل يتحدث مع الحج محمد وعلا تساعد فاطمه في تجهيز الطعام .....
في الجامعه .......
ملك : او.ف اخيرا خلصنا
هنا : إيوه ياختي ويلا تعالي نقعد عشان تحكلي
ملك يلا ثم جلسو وبداءت ملك تحكي الحصل كله لهنا
هنا: بصدمه مليون جنيه .
ملك : إيوه يابنتي دا غني اوي انتي متسمعيش عن احمد اديب
هنا : اسمع ياختي اسمع طب ياعني هنروح هناك .
ملك : إيوه دا حتي السواق بلعربيه مستنينا برا
هنا: كمان
ملك : إيوه ويلا بينا عشان منتاخرش .ذهبو هنا وملك وركبه العربيه واتجهو الي القصر .......
في قصر عائلة الديب .....
حامد : انا لازم اتحرك
المنشاوي : يعني هنعمل أيه اخوك قافل كل السكك في وشنا
حامد : ابتسم وقال هتشوف انا هعمل أيه .........
في القصر عند احمد ....
وصلت ملك وهنا الي القصر ثم دخلو والقو تحية السلام علي الموجودين ..
هنا : اسلام عليكم
احمد : عليكم سلام انتي هنا بنت الحج محمد .
هنا : إيوه مش باين ولا أيه
احمد : ضحك وقالها بصراحه لاء انتي بد.مك دا زي واحد صاحبنا ونظر الي مراد .
مراد : ونبي هو انا في حد زي حتي اسال علا كده ثم نظر الي علا
علا : ها لاء إيوه أقصد يلا الاكل جهز
قامو كلهم وجلسو حتي يكون غداء فيه محبه واحترام (علي فكرا مرام بعد الحصلها خدت بعضها وروحت بيتها )
وفي اثناء هذه الاجواء السعيده يدخل هذا الش.ر وينذع هذه السعاده وهو حامد الديب هديلو لقب (مفرق الجامعات)
اوب تفاعل بسرعه عشان نعرف هيحصل أيه ........
دا البارت هيبقا فله الجاي