رواية فجر الشاهين الفصل الثاني 2 بقلم نورة عبدالرحمن
رواية فجر الشاهين الحلقة الثانية
-----------------ـ
انهت كلماتها وتراجعت الى الخلف..بخوف
وقف لوهلة وهو ينظر اليها ملامحها المرتبكه عيناها الدامعتان ولكنه قابل كل ذلك بملامح بارده…
تقدم نحوها لتنكمش بخوف وتتراجع ..
لكنه تجوازها ووقف امام الشباك..
كملي سامعك..
فجر ابويا جوزني بالغصب..
شاهين في حد تاني بحياتك ..
صمتت للحظات لتسأل لو في هتطلقني..
شاهين عارفه اكتر حاجه بكرهه أن اللي مقابيلي يردي السؤال بسؤال تاني عشان كده جاوبيين من غير لت…
فجر بتوتر واندفاع ايوه فيه..
ضحك شاهيين بسخريه وتعالات ضحكاته لتقف الاخرى بصدمه…
حتى شعرت بقبضته تمسك شعرها ليقول بفحيح مخيف..تصدقي احترمت شجاعتك الاول ليكمل مغصوبه وماله بس تكدبي ده اللي مبحبهوش..
فجر بألم امسكت يده التي تقبض شعرها..وهي تتألم
شاهين عارفه حد تاني مطرحي يسمعك تقولي الكلام ده هيدفنك مطرحك..
لكن باين انك عيله ..لسه متعرفيش حاجه والاهم مش عارفه شاهين الجبالي مين ..فاكره اني هتطوزك كده من غير ماعرفك..
دنا حتى النفس بتاعك كان يوصليي اول باول عشان كده قوليلي بقى ببتحبي مين الجنايني والا البواب ان كانوا والاتنيني اكبر من ابوكي..
ايقول ببرود وهو يهز راسه يمين ويسارا وانفاسه تلفح وجههت لتزيدها رعبا .. بتحبي مين وشفتي مين عشان تحبيه ان كان ابوكي بيحاسبك عالنفس عالكلمه..
اجهشت بالبكاء ليدفعها وتسقط على الارض اشعل سيجارته..وجلس وهي لم تتحرك من مكانها…
قال بصوته الخشن..تعالي هنيه..
فجر….
عارفه لو قمت من مطرحي مش هتعدي ليلتك ليقول بحده تعالي هنيه..
نهضت وهي تشهق ..ووقفت امامه..
شاهين انتي عارفه الجوازه دي ليه..
فجر ..
شاهين بلاش عياطي متصدعنيش..
مسحت دموعها تحاول التحكم بشهقاتها..
شاهين اقعدي..
فجر ….
شاهين يووووه مش هفضل اعيد بكلامي قلتلك مبحبش اعدي كلامي..ليجذبها ويجلسها بجانبه..
فجر عايز مني ايه اني عملتلك ايه..
شاهين. معملتيش لكن ده قدرك ..
فجر وانا مش عايزك..
شاهين واني مش هموت عليكي.
فجر اتحوزتني ليه..
انتي صحيح مش عارفه الجوازه دي ليه..
هزت رأسها بنفي..
شاهين اني هقولك يمكن تعقلي وتبطلي جنان..
من زمان قوي عيلتي وعيلتك بقى بينهم تار ..رح بسببه زينه شباب العيلتيني..
ولما عمي وابوكي بقوا كبرات البلد اتفقوا ينهوا بحور الدم دي وعشان نخلص من التار والدم قررور يصير مابينا نسب ولما نخلف هيبقى بينا صلت قرابه ودم والدم ينهي الدم عشان كده انا اتجوزك واخوكي اتجوز امينه اختي..بس اخوكي مارجعش وهيتأخر عشان عنده علامه واحنا اتجوزنا على الميعاد..
فجر ببكاء واني ذنبي ايه ..
شاهين ذنبك انك بت عبد الجليل الزناتي..كبير عيلة الزناتي..اطفئ سيجارته ونهض من مكانه..
اني هسيبك االفتره دي تراجعي نفسك فكري هتكملي بالجوازه دي ونكون سبب بحقن الدم والا تروحي بحال سبيلك وياعالم هيحصل ايه.
خرج الى الشرفة وتركها في متاهة التفكير..بقيت طوال الليل تتصارع مع النوم لكي تنام لكنها ولم تستطيع…وهو بقى جالس بالشرفه يفكر بما سيحدث….
ومع بزوغ الشمس شعرت به يدخل الغرفه اغمضت عينيها بخوف ولكنه لم يثترب منها ولم ينظر اليها حتى اتجه الى الحمام ليغتسل ويخرج….
*******◇◇◇◇◇********
نيره بابتسامه صبحيه مباركه ياعريس..
انحنى وقبل راسها ربنا يبارك فيكي كيفك النهارده ياعمتي.
نيره بخير ياقلب عمتك عروستك فين ..
شاهين هملتها نايمه …
نيره ربنا يباركلك بالجوازه دي يابني ونشوف عيااك بسرعه..
ليأتيه صوت عبله ..ليه هو كان مقطوع من الخلف والا ايه..معنده ابننا سيف كيف القمر..
نيره مش القصد يابتي بس الخلفه من بت الزناتي حتحقن الدم
عيله بت الزنات بت الزناتي احنا مش هنخلص من الكلام عنيها عاد…
بلحظه كانت مرمية ارضا اثر صفعه دوى صوتها المكان لينحني ويجذبهها من شعرها بترفعي صوتك على عمتي بحضوري لما اكون غايب بتعملي ايه..
نيره برجاء هملها يابني وحياتي عندك هملها ياشاهين.
جذبها من شعرها دي عايزه تتربى من جديد تاخدي خلجاتك وعلى بيت ابوكي مش عايز اشوف خلقتك قصادي..
نيره برجاء لا ياشاهين لا ياولدي لا خليها هنيه..عشان ابنها
لتمسك يده اخته امينه التي اتت من المطبخ مسرعة لتتدارك الموقف.. عشان خاطري ياخوي هي غلطت وهتطلب السماح لتنظر الى عبله و تشير لها ..حبي على يد عمتي ياعبله عشان تسامحك..
اسرعت عبله لتطلب السماح لتوقفها نيره مسمحاكي يابتي ربنا يسامحك
امينه عشان سيف ياعيني اختك خليها هنيه ..
شاهين زفر بضيق تطلع اوضتها ومش عايز المحها..
امينه حاضر ياخوي حاضر ..اطلعي لابنك يامرات اخوي ..اطلعي ربنا يهديكي
اسرعت الاخرى .ولم يرى احد فجر التي تراقب ماحدث بصدمه لتقول ايه الجبروت اللي فيه الراجل ده…
باين الشقى مكتوبلك يافجر ببيت ابوكي ودلوقتي ببيت جوزك لتعود لغرفته وهي تعيد وتكرر ماحدث بذاكرتها…
حتى سمعت طرقات على الباب ..
فجر اتفضلي..
امينه بابتسامه صحيتي ..
فجر ايوه تعالي ..
امينه اقتربت منها بحرج اني امينه اخت شاهين الصغيره..
فجر بابتسامه ومرات سليم اخويا مش كده..
نظرت الى الارض بخجل..
فجر بسم الله ماشاء الله طول عمره سليم محظوظ.
امينه بخجل اني هروح عمتي قالتي انادي عليكي عشان الناس جايه تبارك..واهلك على وصول
فجر امينه..
وققت امينه ونظرت اليها .
فجر سليم طيب وراجل ومش شبه اخوكي وابوي حافظي عليه اللي زيه قليل بالبلدا دي..
امينه وشاهين طيب وحنين بس بيداري الطيبه دي بالقسوه اللي لابسها دايما صدقيني مع العشره هتعرفيه زين بس انت حاولي تفتحيله قلبك..
*********◇◇◇◇◇◇*******
بعد مده في غرفة فجر..
والدة فجر ياخرابي انتي قلتيله الكلام ده..
هزت فجر راسها بايجاب
والدتها واالله تستاهل قطم راقبتك وابوكي لو عرف هيموتك..احمدي ربك ان الراجل طلع عاقل وعدى الحكايه..
فجر بدموع يمه صحيح اني واخويا سليم اتجوزنا عشان ننهي التار..
والدتها يابتي شاهين الجبالي مفيش ست عاقله ترفضه اعقلي يابت بطني لو ما عقلتيش هتضيعي عيلتين ويرجع التار اللي بقالنا سنين نحاول ننهيه..
فجر وهيحصل ايه لو رجع التار يعني..
والدتها هتخسري اخوتك الشباب وابوكي هيموت بقهره وعيلة الجبالي هتخسر شبابها ..اعقلي يابتي واسمع كلام امك وصالحي جوزك..باي طريقه فهماني عايزاكي تشغلي دماغك وحاولي تخليه يحبك ويتعلق فيكي عشان تخلفوا بسرعه..وعيشي يابتي بطني عيشي بلاش تعندي.
هزت رأسها بدموع حاضر هعمل ايه يمه قوليلي..
والدتها اعملي..
مساءً عاد شاهين ودخل حجرته لتستقبله فجر حمدالله عالسلامه..
رفعه نظره الييها ليصدم بكتلة انوثه اخفاتها عنه امس اقتربت منه وهي ترتدي قميص نومي بلون الخمري يظهر مفاتها ترتدي فوقه روبا يغطي القليل من جسدها الفاتن وقد نثرت شعرها البني الطويل وتزينت..وظهرت بابها حله..
وقف لوهله يحاول استيعاب تقلبات مزاجها الجنونيه ..وهو يرى امامه جمالا لا يمكن ان يقاوم…
اقتربت مته حتى وقفت امامه ليتوه بجمالها ..خلعت الروب الذي تركته مفتوح لتبقى بالقميص وتقول بهدوء وهي تنزل نظرها انا تحت امرك..
امسك ذقنها ورفعها نظرها اليها مطولا انحنى ليقلبها لي….
يتبع….