رواية فجر الشاهين الفصل الثالث 3 بقلم نورة عبدالرحمن
رواية فجر الشاهين الحلقة الثالثة
-------------------ـ
جسدها يرتجف بخوف اما الاخر تاه بملامحها الجميله رموشها اىطويله وشفتيها المنتفخه..عض على شف**السفلى وهو يحاول ان يقاومها ..
حرك ابهامه على شفتيها فتحت عينيها لتلتقي بعينيه لتسمع كلماته البارده التي جرحت كبريائها كأنثى
شاهين لكن النهادره ماليش مزاج ..
اولاها ظهره وغادر الغرفه اغلق الباب واخذ انفاسه بصعوبه يحاول تخفيف تلك المشاعر التي سيطرت عليه واتجه الى….
اما هي فقد جلست تعيد ماحدث منذ قليل هل حقا رفضها ذهبت الى المرآة تحسست شفتيها وتذكرت قبلته السريعه وهي تنظر الى ملامحه هل هناك خلل بجمالها حتى باتت تشك بجمالها..
اما شاهين فتح باب غرفة عبله لتنهض بسعاده شاهين كنت عارفه اني مش ههون عليك واهو وحشتك..لم يدع لها المجال للتحدث اكثر ليأخذها ويصيب منها مايصب الزوج من زوجته…والاخرى تغمرها السعاده فقد انتصرت على فجر تركها وهي عروس واتى ليقضي الليله معها…
************
في الصباح
شعرت بأنها تنام على شيء صلب مسحت وجهها عليه لترمش عدت مرات حتى استطاعت فتح عينيها رفعت رأسها بنوم لترى وجهها بالقرب منها وهو غارق بالنوم لم تصدق ماتراه نهضت بفزع وهي تضع يديها على شفتيها تكتم انفاسها..لتهمس ده رجع ميتا ده … واني كيف ماحسيتش بيه..الحمدلله الحمدلله نايم ومحسش بيا..
لتبتعد عنه بهدوء وتذهب الى الحمام تغتسل وتنزل …
وجدت نيره تجلس لوحدها وامينه في المطبخ تحضر الطعام مع الخدم..
فجر صباح الخير
نيره صباح الفل يامرت الغالي عامله ايه..
فجر بابتسامه الحمد لله اني هروح اساعد امينه..
نيره تعالي يابتي رايداكي بكلمه..
فجر جلست بجانبها خير ياعمه ..
نيره خير يابتي اني شايفاكي طول الوقت حابسه روحك بؤضتك كنك حد غريب متنسيش انك مرت شاهين الجبالي..والبيت ده بقى بيتك..
فجر هزت رأسها بهدوء
نيره وان كان حد زعلك تعاليلي وانا هاخدلك حقك..
فجر ربنا مايجبش زعل ياعمه ..
نيره يارب يابتي شاهين يستاهل كل خير..
فجر….
ليأتيهم صوت شاهين.. حضرلي الفطار يافجر..
امينه من المطبخ دقايق ويجهز ياخوي..اني هحضره
شاهين وانتي اسمك فجر..اني قلت فجر تحضرلي الفطار
نيره يابني سبها ترتاح اليومين دول هي لسه عروسه.
قاطعتهم عبله التي اقتربت من شاهين تحتضن ذراعه رواحت من عندي ميتا يابو سيف محسيتش بيك لما مشيت عشان كنت تعبانه محنا قضيناها سهر امبارح قالت كلماتها وهي تنظر الى فجر التى بدأت ترمش بعيونها بصدمه وامتلأت عيناها بالدموع..
لتنهض وتستأذن اني هطلع اوضتي..
ليوقفها صوته الحاد فجرررر..
تصنمت مكانها. لتسمع صوته الخشن عشر دقايق والفطار يكون بالمكتب عندي. قال كلماته ونفض يد عبله عنه واتجه الى مكتبه.
لتاتي امينه وتسحب فجر خلفها الى المطبخ..
نيره ربنا يهديك ياام سيف ..
نظرت إلى نيره بغيظ وغادرت فقد انتصرت على الجميع الان…
في المطبخ..
امينه العقربه دي رايده تخرب عليكي متسمعيش كلامها..
فجر حاولت منع دموعها قدر المستطاع…
امينه قلتلك همليها والله شاهين اتجوزها بالغصب يافجر عمي جبره عليها وهو مكنش طايقها..
فجر واني اتجوزني بالغصب بس الفرق انه معاها حاجه ومعايا حاجه تاني..
امينه تقصدي ايه يافجر..
فجر اخوكي قاصدي يكسرني ويهني..
امينه لا يافجر شاهين مش كده انت بس لسه ماعاشرتيه ..مع الوقت والله هتعرفيه وتحبيه..
ابتسمت بسخريه حب ايه دي جوازت مصلحه وكاني جاموسه عشان اخلف وبس..
امينه انتي ناسيه ان اللي يختاره رينا هو الخيره ..ربنا اختارلك شاهين واختارك ليه اكيد ليه حكمه..
فجر…
امينه يلاا يافجر يالااا وديله الوكل بدل مايتعصب اني جهزته من بدري يلااا ربنا يهديكم…
حملة فجر صينية الطعام بيدها واتجه الى مكتبه..طرقت الباب لتسمع صوته يأذن لها بالدخول.
وضعت الطعام امامه وهمت بالمغادره لكنه اوقفها اقعدي كلي معايا..
فجر هروح افطر معاهم..
رفع نظره اليها ليكرر كلامه بحدة اقعدي افطري..
جلست مقابلة له وهو يتناول الطعام بهدوء..وهي تراقبه تنتظر اي اعتذار او تبرير لفعلته لكنه لم يتكلم ..
ليقطع شرودها كلي صافنه ليه.
فجر شبعت الحمدلله..
شاهين لحقتي تاكلي حاجه..
فجر .
شاهين كلي يافجر بلاش تعصبيني ..
أخذت تتناول الطعام معه بهدوء..
شاهين انهى طعامه الحمد لله..
لتنهض الاخر ايضا..
شاهين كملي وكل..
فجر الحمد لله شبعت..
شاهين طب ودي الوكل وجهزيلي خلجاتي عشان نازل..
اومأت برأسها وغادرت..من امامه..
ليخرج بعدها بلحظات. والتقى بعمته نيره..
نيره بعتاب كده ياشاهين كده تهمل عروستك وهي لسه ماكملتش يومين وتروح عند مرتك التانيه..
شاهين انتي قلتيها اهااه مرتك معملتش حاجه حرام ولا عيب..
نيره ياشاهين يابني ..
امسك يديها وقبلها ياعمتي عشان خاطري متشغليش بالك بينا واهتمي بصحتك ماشي..
نيره بس برضوا ياشاهين البت غلبانه ومش حمل اللي بتعمله بيها و مرتك..دي باينها عاملالك عمل ..
ضحك ساخرا وقبل رأسها ظين دي اللي عملتلي عمل ربنا يهديكي..
نيره ربنا يهديك انت وتبطل تكسر بخاطر البت الغلبانه دي.
شاهين دلوقتي بقيتي جارها على ابن اخوكي..ماشي ياعمتى ..
نيره بطيبه يابني اني عشانك متكسرش البت وهي لسه عروسه فهمني البت متنساش ايام فرحاها واصل عشان كده خليك حنين معاها.
.اولاها ظهره ربنا يسهل اني هطلع اغير وانزل لازمك حاجه..
نيرهسلامتك ياغالي.. يابن الغالي
صعد ليجدها قد حضرت له ثيابه ممسكة بها ..اخذ المنشفه واتجه الى الحمام ليسمع صوتها الناعم..
فجر شاهين..
التفت اليها باسما ياحلاوت اسمي من بوقك يابت الزناتي..اول مره استطعمه كدا
انزلت نظرها بخجل ليقترب منها رايده ايه..
فجر رايد اكلم امي..
شاهين متكلميها وانا ماسكك..
فجر رايدك تتصل بابوي عشان اكلمها قبل ماينزل الوكاله..
شاهين هو انتي معندكيش تلفون.
هزت راسها بنفي..
ليخرج هاتفه واتصل بابيها ..واعطاها اىهاتف..
اتكلمي برحتك هتسبح وراجع
اومأت برأسها وهو اتجه الى الحمام..
على الهاتف..
والد فجر الوو ايوا ياشاهين
فجر اني فجر يابوي..
والدها بحده رايده ايه عالصبح..
فجر رايده اكلم امي..
والدها امك مش جاري وبطلي دلع ماسخ عالراجل انتي مش عيله..ومتتصليش تاني
فجر بدموع يابوي..لكنه قطع الاتصال قبل ان تكمل .
جلست تبكي بحرقه لما والدها يكرهها هكذا عكس تعامله مع اخوتها الشباب ..
ليعلن هاتف شاهين بالاتصال نظرت الى المتصل لتجد اسم زينه..
بصدمة دي مين زينه دي كمان..
في تلك اللحظه خرج شاهين يجفف شعرها
شاهين خلصتي بسرعه..
نظرت اليه لتبعد نظرها بسرعه عنه ايوه ابوي مش بالبيت وامي مش عنده.
شاهين اهااا
فجر في وحده اسمها زينه بتكلمك من بدري..
نظرت اليه لكنه لم يرتبك او ينزعج..ليقول بهدوء اديني التلفون..
نهضت لتعطيه الهاتف لكنه امسك بيدها وجذبها اليه وهو يحيط خصرها بتملك..
قطرات الماء على شعره تنزل على وجهها لتغمض عينيها بقوة..
فجر ممممشش قققلللت ععندددك شغل..
شاهين كنتي بتبكي ليه..
فجر مكنتش بابكي ولا حاجه دي دي حاجه وقعت بعيني..
شاهين طب وريني كده..
فجر شعرت بنبضات قلبها تتسارع اني اني اتبليت ..بالميه..اتبليت من شعرك
لكنه تجاهلها ودفن وجهها بعنقها لم تستطيع الوقف لتسقط لكنه امسكه بسرعه وحملها وهو يبتسم ماتجمدي يابت الزناتي هو احنا لحقنا عملنا حاجه ليأخذها الى السرير وووووو
يتبع….