اخر الروايات

رواية فجر الشاهين الفصل السابع وعشرون 27 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية فجر الشاهين الفصل السابع وعشرون 27 بقلم نورة عبدالرحمن



واية فجر الشاهين الحلقة السابعة والعشرون
=----------------------ـ
شاهين بهدوء اي اللي بيحصل هنا..
اسرعت اليه نيره بقلق حبيبي يابني كنت فين..
رفع حاجبه باستغراب أي فكرني عيل…والا اي
فجر كانت تنظر اليه بقلق لكنها لم تستطيع الاقتراب منه..
خالد كنت فين ياشاهين بكلمك موبايلك مقفول…
شاهين كنت بشغل..
خالد شغل اي لحد دلوقتي ..
شاهين اي ياخالد نسيت اني ابن عمك الكبير..
خالد ياشاهين انت لسه تعبان ومينفعش تقلقنا عليك كده..
شاهين بهدوء بصراحه عندك حق اني تعبان .. عشان كده هطلع ارتاح بعد اذنكم..طلع غرفته وسط تسألات الجميع..
سليم يلاا يافجر هنروح ..
فجر مش هروح معاك ياسليم وشيل الحكايهه دي من نفوخك..
سليم يافجر مينفعش تفضلي هنا واهوو اطمنتي عليه وهو بخير..
فجر قلتلك مش ههمل بيت جوزي ..لتصعد الى غرفتها بعناد..
خالد هملها يا سليم ده بيتها وشاهين مش هيفضل كده اكيد هيهدى..
سليم بقلق لكن انا خايف عليها ياخالد ..هو ممكن يزعجها بكلامه او تصرفاته..
خالد متقلقش انا هنا وعمتي نيره هنا كمان متقلقش عليها ..
سليم ماشي ياخالد ماشي انا همشي دلوقتي وفجر امانه عندكم ..
نيره فجر بتي وفعنيا متوصنيش على بتي…يابني..واني هاخدها تنام عندي
أومأ سليم رأسه بابتسامة واستأذن وغادر..
ودع خالد سليم ووبص لهاشم بشك.. نيره تصبحوا على خير هطلع انام..انا
خالد وانتي بخير ياعمه
بص خالد لهاشم وانت رايح فين..
هاشم هطلع انام..
خالد استنى عايزك ..
هاشم بملل مش فاضي جايلي نوم دلوقتي …
خالد هاشم انت جايب محامي لشاهين المكتب ليه
هاشم متصنع البرود تصبح على خير..وطلع الدرج
خالد عللى صوته عشان يوصل لمسمع هاشم شيل شاهين من نفوخك ياهاشم وبلاش تلعب في النار..عشان هتحرقك…واللي هيقفلك انا ياهاشم..وهنسى انك اخويا ..
هاشم…..
*************
في منتصف الليل
دخلت فجر غرفة شاهين ولقته نايم بصتله بقلق وقربت منه تحسست جبينه بغصه وباسته برقه وقالت هتحملك ياشاهين انت صبرت عليا قويي واتحملتني كنت احن من ابوي عليا مش هتخلى عنك ياحبييبي ..عارفه انك تعبان..مش ممكن تعمل كده معايا لو مكنتش عيان..
يارب التعب فيا ومش فيك ياحبيبي ..انحنت وطبعت قبلة طويلة على جبينه وهي مغمضة عينيها باختناق لتهم بالمغادره لكنه امسك يدها يمنعها وجذبها اليه لتسقط على صدره ابعد شعرها عن وجهها..
شاهين مروحتيش مع سليم ليه.
فجر ممش هههملك للوحدك ..
شاهين انا اللي طلبت انك تروحي معاه
فجر بغصه واني مش ههملك ياشاهين ومش هسيب بيتي..
شاهين. بتعملي كده ليه..
فجر انت بتعمل كده ليه عايز تبعدني ليه.
شاهين….
فجر حاولت افلات نفسها لكنه كان يثبتها…
فجر مش هخليك تشوف وشي…لكن متطلبش مني امشي..
شاهين هتتعبي معايا قوي..
فجر انت تعبت معايا ومكنتش تشتكي..
هتتحملي اللي هيحصل..
هتحمل كل حاجه المهم ابقى جمبك..
ليستدير ويضعها على السرير بجانبه.
فجر ممكن تبعد عشان اروح اوضت عمتي ..
هي مش دي اوضتك..
لكن انت مش عا..
شدد باحتضانها واغمض عينيه نامي يافجر..نامي
فجر ارتسمت ابتسامه على شفتيها ودفنت وجهها بصدره واستكانت…
ابتسم الاخر وغفى …
*************
خالد عارف انك هتقولي اني كل يوم برأيي لكن انا شايف ان زينه لو تبعد عن البيت ومشاكله لحد ما تخلف احسن ليها..
والدت زينه والله يابني برحتك بس اي اللي يخليك تنقلنا واني شايفه اني زينه بقت مرتاحه واللي هنا بيهتمووا بيها..قووووي.
خالد عشان في مشاكل واني عاوز ابعدها عن القلق والمشاكل.دي .لكن مش عارف اقولها الكلام ده. كيف.
والدت زينه اني هتكلم معاها..
ياريت ياخالتي..
************
في صباح اليوم التالي..
خوله خدت مراتك فين ياخالد..بقت بتتحكم بيك برحتها وانت كيف العيال تسمع كلامها
خالد عاوزه اي من مراتي تاني يمه.
هكون عاوزه ايه اني عاوزه ابنك يربي فحضننا..
خالد بسخريه اه بامارت العصير اللي جبتيهولها و بعد ماشربته كانت هتسقط..
خوله بصدمه …..
خالد ….
*********
استيقظت فجر ولم تجد شاهين بجابنبها نهضت بقلق تبحث عنه لكنه لم يكن موجود باي مكان و..
يتبع….


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close