رواية نورما وامير سجينة العادات الفصل السادس عشر16 بقلم نرمين قدري
الفصل السادس عشر بقلم نرمين قدري
الموظف/ ازاي يافندم قسيمة جوازك اهي قدامي وحضرتك ماضية عليها زوجك مانعك من سفر.
خطفت نورما الورق. من أيده بصت فيها و برقت جامد
نوم
نورما/ ايه التهريج ده في حاجة مش مظبوطه الورق ده مزور اكيد انا متجوزتش ايه هو انا مش حعرف نفسي اذا كنت اتجوزت ولا متجوزتش
وسرحت فجاءة
فلاش باااك
امير /اتفضلي أمضي علي ورق ده احنا مش بناكل حق حد
نورما /اخلص هات ورق انا مستعجلة معاد طيارة مش حيستني
امير /امضي هنا وهنا وهنا شكرا.ااا قولتي بقي مسافرة فين
نورما /حاجة متخصاكش وسابتة وماشت
امير /ابقي قابليني لو سافرتي
بااااك
نورما /يا ابن الااااا ماشي يا أمير ماشي والله ما حعدهالك
لمت نورما شنطتها و خرجت من المطار في قمة غضبها
وفجاءة شافت اخر واحد المفروض انها تشوفه قدمها ساعة دي
امير /بابتسامة سخيفة. حمد الله على سلامتك يا مدام اتفضلي وفتح لها باب العربية
نورما /في شده غضبها رمت شنط من أيدها وصوت كله غضب
انت جنسك ايه انت ازي تسمح لنفسك تعمل كده الجواز دي باطلة انت متعرفش أن ده ما اسموش جواز ده نصب واحتيال انا حوديك في داهيه انا حبلغ عنك انت لا يمكن تكون بني ادم انت شطان عارف يعني ايه شطان انا بكرهك وبكره اليوم اللي قابلتك في انت واحد معندكش قلب ولا ضمير
امير /بهدوء تااام خلصتي اتفضلي اركبي
نورما /اركب فين انا حخش جوا وقلهم جوازا دي باطله وانا متجوزتكش من أصله
امير /خوشي وانتي ايه اللي حايشك الحكومة ملهاش غير الورق وانا ورقي سليم وبستخدم حقي في اني امنعك من سفر و ده حقي حضرتك
نورما /انت ايه انت مش بني ادم انت استحالة تكون طبيعي
امير /لا أنا صناعني مصنوع من بلاستيك. خلصتي اتفضلي اركبي بقي علشان انا صبري بداء يخلص
نورما/ اركب علي فين انا مش فاهمة اوعي تكون فاكر أن ممكن يجمعنا مكان انا وانت تبقي بتحلم
أمير /جاب أخره ماسك أيدها زقها في عربية و حط شنط
نورما/ انت بتعمل ايه افهم بس
امير/ بنفاذ صبر بااااس ممكن تسكتي شوية ممكن تتفضلي بقي اقعدي عدل علشان اعرف اتهبب اسوق
وطلع امير بالعربية علي أقصي سرعة و هو في قمة غضبه
وقف امير أمام ڤلاتهم اللي في قاهرة
نورما /انت وقفت هنا ليه هو انت فاكر أن في مكان حيجمع بيني وبينك انت بتخلم يا امير انا اصلا مش قادرة ابص في وشك حقعد معاك ازاي بكل هزار بقي ورجعني علي بتنا اللي هنا
امير /متهيقلي يا مدام الست بتكون مطرح ما جوزها بيكون ولا انا بقول حاجة غريبة
نورما/ انت حتكدب الكدبه وتصدقها الجوازه دي باطلة و لا حضرتك مش واخد بالك ولا قاعدك في بلاد بره نساتك شرع بيقول ايه
امير/. اتفضلي ا نزلي وابقي اسبتي أنها باطله ولحد ما تثبتي كده انتي مراتي وتقعدي في مكان اللي انا فيه متهيقلي كلامي واضح وبصوت عالي اتفضلي يلا انزلي وعدي يومك ده
نزلت نورما تهبد برجيلها زي الاطفال و عمالة تبرطم بكلام غير مفهوم
ابتسم امير علي شكلها الطفولي و طريقة غضبها شبه الطفل اللي اخدت منه لعبه بتاعته
امير /ااااه شكلك حتتعبيني قوي يا بنت قلبي بس كله يهون واقدر اعوضك عن اللي عملته معاكي عارفة يا قلبي اني كسرتك بس وغلاوتك لاعوضك عن كل دمعه نزلت من عينك انا حخليكي ملكة قلبي وروحي وعمري عارف يا بنت قلبي أن جوزاة باطله وعهد عليا مش حلمسك غير لما ترضي و تطلييها مني وان شاء الله حيحصل قريب وبرضاكي يا بنت قلبي وروحي وعمري كله يا اول نبضة دخلت قلبي
دخل امير لقاها قاعدة في صالون وهي في قمة غضبها
امير / مطلعتيش فوق ليه اتفضلي اطلعي واختاري الاوضة اللي تعجبك واعتبريني ضيف عندك وانتي صاحبة البيت انا حقغد هنا تلات ايام بس كل اسبوع علشان شغلي وانتي مارسي حياتك عادي كأني مش موجود معاكي
بصت له نورما ومن غير ولا كلمة اخدت شنطتها وطلعت علي فوق اختارت قوضة و حطت فيها شنط قفلت نورما عليها باب وسرحت شوية مع نفسها
اااه وبعدين في قلبي ده انت مش عاوز تبطل دق ليه البني ادم ده ما يستهلش دقة واحدة علشانة ده كسرك وكسر كل حاجة حلوة جوايا و ضيع اجمل فرحة كنت مستنياها معاه أيوة معاه ومش مع غيرة انا قلبي مدقش غير له هو وبس أيوة هو سرق اول نبضة ليا
وفجاه فاقت ايه يا نورما لا فوقي كده وبطلي هبل دقة ايه وقلب ايه لاء انا مش حهتم غير بشغلي وبس محدش يستاهل اهتم بية وماسكة تليفون
الو الو أيوة سحر
سحر /نونو انتي مفروض تكوني في طيارة دلوقتي حصل اية
نورما /مسافرتش بقولك أجلي شوية موضوع نقل وكاله ده لحد ما اشوف حعمل اية وحضري كل شغل المتاجل انا ساعة وحكون عندك
سحر/ نورما انتي بتكلمي جد انت حترجعي معانا تاني يا يا هوووو ده اجمل خبر سامعتة انهاردة
نورما /اقفلي طايب علشان متاخرش سلام يا مجنونه
قامت نورما اخدت شاور وليست واتشكيكت و ظبطت حالها بصت لنفسها في مرآيا ماشي يا أمير انت اللي بدأت استحمل بقي
نزلت نورما في قمة شياكاتها وجمالها
لمحها امير نازلة أنصدم من جمالها
امير/ علي فين العزم أن شاء الله
نورما /علي شغلي اظن حضرتك معندكش مانع انا شغلي اتعطل بما في كفايا
امير/ لا طبعا معنديش مانع بس حتروحي شغل كده
نورما /وماله كده وحش
امير/ لا بلعكس ده حلو وحلو بزيارة كمان بس اللبس ده يتلبس وانتي رايحة فرح مش رايحة شغل و حتقابلي عملاه
نورما / بص بقي علشان تكون علي نور من اولها انا شغلي في مجال دعاية واعلان وانا صاحبة الوكالة لازم اكون وجه الوكاله
فا ياريت بس بعد اذنك ملكش دعوة بلبسي وشغلي
امير/ وانتي لازم متنسيش انك مراتي ومسؤلة مني ولو شوفت اي حاجة مش عجباني حتكلم عادي
نورما /مراتك مؤقتا لحد ما أثبت أن الجوازه باطل
امير /بضحك ماشي يا فؤاده اتكللي علي الله شوفي شغلك وقاعد يغني جواز عتريس من فؤادي باطل باطل ويرقصلها بكتافة باطل
نورما /لفت رسها تداري ضحكتها انا ماشية اتاخرت
امير/ بصوت عالي اضحكي اضحكي ما تخفيش وشك مش حيشقق
خرجت نورما وعلي وشها ابتسامة غريبة
نورما /صباح الهبل انا خفضل بضحك كده كتير
دخلت نورما الوكاله لقت في حركة غريبة و الموظفين كلهم في حالة انبهار والكل مشغول في اوراق قدامة و نشاط علي غير عادة
دخلت نورما صباح الخير يا شباب خير في ايه حاسة كده أن في حركة غريبة خير
محمد /مدام نورما حدثت طفرة مهوله في وكاله عندنا حتنقلنا كلنا نقله تانية
نورما/ خير مش فاهمة حد يفهمني ايه اللي بيحصل وايه سر الاهتمام الزائد بالورق اللي قدمكم ده
سحر / حقولك انا اكبر شركة استثمارية في وامريكا حتنقل شغلها كله مصر و ووكلت وكاله بتاعتنا أنها تمسك قسم التسويق كله و دعايا والاعلان و والوكيل الرسمي بتعاهم جاي تقريبا كده كمان ساعة علشان يقابلك و حتنفق علي شروط العقد
نورما/ كنتي اديني خبر يا سحر مش اتفاجاء كده
سحر /احنا كمان اتفاجاءنا لية عارفين من نص ساعة بس
نورما /طيب شركة دي شغاله في ايه بلظبط يعني
حنسوق ليهم ايه ودعايتنا حتكون عن ايه
سحر /بصي انا معرفش بلظبط بس من الواضح أنها بتشتغل في اكتر من مجال الموضة والأزياء والمكياج والتجميل والعطور والاكسسوارات والمجوهرات والأحذية شامله كله يعني بتاخد الموديل من راسها لرجليها زي ما بيقولوا مش بيجيبوا حاجة من برا
نورما /واوووووووو شركة بالحجم ده دي اكيد استثمارها ميقلش عن ملاين تمام بس هما عرفوا وكاله. عندنا منين
سحر/ في ايه يا نورما انتي مستقلية يشغلنا حضرتك واخده دكتوراه من فرنسا في مجال التسويق و دعاية و شغل شركة مسمع.
نورما /علي خيرة الله أن شاء الله خير بص يارب يكون العقد الشروط في مععقوله اصل شركة بالحجم ده اكيد حتأمن نفسها كويس ربنا يستر حنشوف لما يوصل الوكيل
وفي الصعيد في سرايا العزاوي
هانم /اباي وبعدهالك عاد يا مرت ابني حتفضلي تدلعي كتير خلاص بقي عاد دلعك بقي ماسخ انزلي تحت مع حريم الدار شغل كتير تحت
ماهي/ انتي بتكلمني انا يا ماما
هانم /لع بكلم خيالك عاد
ماهي// في ايه يا ماما عاوزة مني ايه بس
هانم/ عاوزاكي تسيبي المحروق اللي في ايدك ده وتنزيل تخدمي مع الحريم تحت
ماهي /اولا اسمة موبايل مش محروق ثانيا انا مش بخدم علشان انا بتخدم سوري يا ماما كان نفسي اساعدك بس للاسف أما مش بعرف اعمل حاجة خالص
هانم /اباي عاد علي دلع الحريم ده
في دخلت امير ايه صوتكم عالي ليه
ماهي/ بدموع الحقني يا أمير مامتك وبعياط هيستري
امير/ في ايه اهدي كده علشان اسمع في ايه يا امي حصل ايه
هانم/ بحده ما خبرش عاد أسألك مرتك
ماهي /انا كنت قاعده علي موبايل مش بعمل حاحة لحد فجاءة ماما جت شدت موبايل من ايدي ورمته وعاوزاني انزل اخدم تحت مع حريم
هانم/ وه وه وه انا عملت اكده بنت جليله حيا
امير /باااس انا لسة جاي من سفر وسايب روايا هم هناك في مصر مش حاجي كمان الالقي قرف هنا لو سمحتم انا عاوز اعيش في هدوء احسن اقسم بالله انزل مصر و مرجعش هنا غير في الإجازات
ماهي/ بدلع مصتنع خودني معاك مصر يا ميرو انا مش عاوزة اقعد هنا تاني
امير/ مصر ايه اللي اخدك فيها دي انا كمان شغلي هنا و بقعد هنا اكتر ما بنزل مصر و
كمان مقدرش اسيب امي وابويا إذا كان عاجبك
بصي يا بت ناس العيشة علي كده ماشي مش عجباكي هي حته ورقة تقطعها ونخلص بقي من وجع دماغ ده و يكون في علمك من بكرة حتنزلي تعملي شغل البيت زي ما امي بتقولك انتي قاعده وعاوزة اللي بخدمك
ماهي /هو في ايه يا أمير انت واخدني وعارف اني مش بعرف اسلق بيضة و أن شغلي واخد نص وقتي
وفجاءة حالها رسالة علي موبايلها
امير /خير. مين بيبغتلك رسائل في وقت ده
ماهي/ مين يعني بصت في رسالة وشها كله اتغير بس لاحقت نفسها حيكون مين دي ماري بتوريني كلوكشن الجديد بتاعها
امير /شكلك كده ايه حنيتي للشغل تاني
قامت ماهي نطت من مكانها بصراحة قوي اللبس و موضه و الاضواء و كله كله وحشني ليه حنرجع امريكا صح حنرجع ونبي نرجع بقي
امير / ماهي انتي هبله انا لسة بقولك مقدرش اسيب امي و ابويا تاني و قاعدتنا حتكون هنا انا مضربتكيش علي ايدك علشان تسيبي شغلك و تيجي تقعدي معايا أنتي من نفسك اللي كنتي عاوزة كده
و عند نووما تمام كده يبقى حضرتك الوكيل الرسمي الشىركه طايب فين مالك الأساسي نحب نتعرف عليه
وكيل/ مدام نورما اعتبريني انا اللي ماسك كل حاحة انا معايا توكيل رسمي منه بإدارة كل اعماله ممكن بقي حضرتك تشوفي العقود علشان عاوزين نبداء شغل حضرتك عارفه الامريكان بيحبو الدقة في مواعيد ازاي
نورما / يعني افهم أن صاحب شركة امريكاني
الوكيل/ لا يا فندم هو مصري وكان قاعدة في امريكا و دلوقتي حابب يستثمر في مصر حينقل كل شغله هنا
نورما / تمام وريني كده عقود اده بس العقود باسمك انت
وكيل/ أيوة يافندم ما التعامل حيكون بنا احنا هو مش حيظهر غير في صفقات كبيره غير. كده هو مشغول بشغل تاني
نورما/ أوكيه ممكن بس اقري شروط العقد الاول
الوكيل/ براحتك. خالص و انا معاكي في أي بند مش عاجبك
وفجاءة نورما وقفت عند بند
نورما / ايه شرط غريب ده
وكيل /خير يا مدام أنه واحد فيهم
نوما / هو واخد بس كل شروط عادية خالص في أي عقد لكن شرط ده غريب قوي
الوكيل/ ممكن حضرتك تقري
نورما / في ايه حالة إخلال أي طرف للعقد و تركه للشغل فجاءة وبدون اسباب يدفع شرط جزائي مليون دولار مش كتير كده افرض شغل معاكم معجبميش لا حضرتك كمان عامل أن مده العقد خمس سنوات كتير قوي كده وبعد كده ويتجدد العقد من تلقاء نفسة
. نرمين قدري
وكيل/ وانتي ايه مزعلك في شرط زي ده المفروض احنا اللي نقلق متزعليش مني افرضي بعد ما ماضينا العقود لقيت شغلك مش عاجبني اصلا طريقتك في تسويق متتج مش حلوة ساعتها حكون انا ملزم بدفع قيمة شرط جزائي يعني حكاية مافيهاش قلق واي عقد لازم يكونه له مده قابله للتجديد
أنفقت نورما و الوكيل علي كل حاجة روحت نورنا علي امل تشوف امير دخلت لقت البيت فاضي خالص مافبهوش حد
نورما / في نفسها يعني مش قادر تبات هنا اول ليله ليا لوحدي في البيت يلا جت عليها
طلعت نورما غيرت هدمها وليست لبست حاجة مريحه نزلت فتحت تلاجة لقت كل انواع حبن و عصائر و شيكولاتات بأنواعها و حاجات ساقعة و فاكهي تلاجة مليانه بخيرات ربنا
نورما واووو. اده كله حاب كل ده امتي لقت ورقة علي بابا تلاجة مكتوب فيها
مساء الخير يا بنت قلبي اكيد جاية تعابنة تلاقي كان عندك شغل كتير متعطل
كل حاجة عندك موجوده في تلاجة وعلي بوتجاز في فرخة مشوية كلي كويس يا فؤاده
حبيبك و جوزك عتريس
ابتسم نورما علي كلامة و بدأت تحط الاكل وتأكل كانت جعانه جدا ويتردد كلمة يا بنت قلبي الله كلمة دي ليها طعم كده وإحساس غربب
وفي صعيد
ماهي/ ينهار اسود ده شكله بيلعب في عداد عمره دكتور الغابرة ده انا مهيتاب اتهدد من حتة عيل
ماهي /الو جاك
جاك/ ياااه انتي لسة فاكرة خد بالاسم ده أنا قربت انسي
ماهي/ جاك وحياتك انا مش ناقصة تريقة انا عندي ببلاوي دنيا
جاك/ خير احكي ما انتي مش وراكي غير الهم
ماهي/ اسمع البلاوي اخير غورت الزفته اللي كان ممكن تسحب كل حاجة من تحت ايدي عملت حدوته الحمل و لبستهلها
جاك /تمام كده دنيا حلوه عاوزة ايه تاني بعد كده
ماهي / انا كمان قلت زيك كده انا غورتها وححاول ارجع امير ليا تاني لكن ابه منحوس منحوس
مش كفايه اني عاقر مش حخلف عمري غير دكتور زفت ده عمال يهددني و حيجي لامير يقوله اني مش حامل اصلا
جاك /يخربيته انتي مرضتهوش لما كان عندك وتعالي هنا أناس عرفتي منين انك عاقر
ماهي/ ازاي بقي واخد ماية الف ابن اللذينه
عرفت كنت قبل ما انزل من أمريكا عاملة تحاليل شاملة ولسة بعتلي نتيجة دلوقتي
جاك /طايب الزفت دكتور ده عاوز ايه تاني
ماهي/ عاوز زيهم ومش عارفه حجبهملو منين
جاك/ أنتي حتغلبي يا ماهي بردو
ماهي /جاك انت بتستهبل اجبهملو منين امير اصلا مش طايقني غير العقربه امه وقفالي علي واحدة
جاك / اخلصي منها خالي ملعب بفضالك
ماهي /تفتكر أتصدق كانت رايحة عن بالي و اللي مش من نصيب نورما يكون من نصيب عقربه تمام كده يلا بقي علشان انزل اشوفها تحت بتهبب ايه