رواية نورما وامير سجينة العادات الفصل السابع عشر17 بقلم نرمين قدري
لفصل السابع عشر بقلم نرمين قدري
قفلت ماهي تليفونات و قامت تفتح الباب علشان تنزل لقت هانم في وشها.
هانم / يعني ماخبراش واقفة أكده ليه عتتحسوكي قدام جوزك و ماهمكيش اني انا أمة بس لع وحياتك لاخرجك من اهنه بفضيحة انتي لسة معتعرفيش هانم مليح سلميلي علي حمل بتاعك اللي نورما ساقطتة صوح اوعي ابت تكوني فكراني هبله انا عارفاكي من اول يوم دخلتي في اهنه وقريت في عنيكي كل حاجة عاوزة تعمليها انا شعري شاب مش ببلاش سبتك بمزاجي تخططتي وترسمي تحسي انك صح سبتك تبعدي نورما عن اهنه وانا كمان كنت عاوزاها تبعد علشان تتقي شرك انا نورما احطها تاج علي راسي العمر كله بس انا عملت أكده علشان احميها من شرك انتي افتكرني نفسك ذكيه بس اني كنت متبعاكي خطوة بخطوة و لازم ولدي كمان يعرف حقيتك بس موت خيه و طلوع نورما. من حياته مآثر فيه اصبري عليا يا انا يا انتي يا بت امبارح فاكرة نفسك عتضحكي علي هانم العزاوي لا انتي ولا عشرة زيك
ماهي / بلاش تتحديني انا علشان انتي مش قدي
هانم / بتقولي ايه سمعيني أكده
ماهي / بغل واضح مبقولش عن اذنك يا ماما علشان اشوف جوزي حبيبي ويبقي شوفي حيصدق مين فينا
نزلت ماهي علي سلالم
ماهي بصوت عالي ودموع امير امير اللحقني
جري امير عليها خير في أيه
ماهي / بعياط اللحقني مامتك طلعت فوق عندي وعمالة تقولي اني خلاص بقيت ارض بور ومش حعرف اخلف تاني وعاوزه تجوزك واحد تانية تعرف تخلف منها ده جزاتي اني مبلغتش عن مجرمة اللي نزلت البيبي بتاعي وحرامتني من اجمل احساس اي ست تحسه انا حموت يا أمير لو سبتني واترمت في حضنه بعياط هستيري
امير / ومين قال إني حاسيبك بس اهدي يا ما هي
ماهي / بخبث. طايب انا عاوزة اعوض البيبي بتاعي عاوزة اجيب بيبي تاني
نزلت هانم من فوق
هانم / الله في سماه مايحصل ولا تحبلي من ابني هوانتي كنتي حابل اولاني
امير / ماما هو في ايه الكلام اللي بتقوليه يعني ايه كانت حامل اولاني معلش ممكن توضحي كلامك ماهي كانت حامل والا ايه
هانم / انت الماية بتجري من تحت رجلك الست الهانم اللي انت مخليها وسطينا
وفجاءة ماهي الحقني يا أمير ووقعت من طولها
امير ماهي ماهي مالك
شلها امير وطلع بيها فوق
هانم / البت دي مش سهلة حربايه ولازم اخلص منها
حطها امير علي سرير
امير / ماهي فوقي مالك ايه اللي حصل
ماهي / امير حيبيي كويس انك جنبي انا معرفش ايه خغصل انا لقيت دنيا بتلف بيا شكل كلام مامتك أثر علي ضغط عندي
أمير / طايب ارتاحي دلوقتي علشان انا لازم انزل. مصر عندي شغل
ماهي / تروح وترجع بسلامة يا حبيبي بس اعمل حسابك لما ترجع حتكون في حضني
امير / باستعجاب يعني انتي مش مدايقة اني مسافر وحاسيبك
ماهي/ اكيد مضايقة ياقلبي بس شغلك اهم ياحبي
استعجب امير من أمرها وبدأ يشك أن في حاجة
ماهي / في نفسها الا مضايقة قال انه مسافر قال
ماهو لازم يسافر علشان اعرف اخلص من حيزبونه للي تحت دي بعد اللي سمعته مش لازم تعيش
نزل امير تحت
امير / علشان خاطري يا امي مش عاوز مشاكل لحد مرجع بس انا حاغيب يومين بس عندي
هانم / كيف ياولد انت حتسيب حرباية دي وسطنا انت متعرفش عاملت ايه
قطعها امير / بعصبية وبعدين يا امي فضلتي ورا نورما لحد ما سابتلك دنيا كلها وماشت مش دي ماهي اللي اتفقتي معاها علي نورما خلاص ماشت نورما مافضلش غير ماهي بصي يا مي انتم الاتنين حرين مع بعض لكن انا مش عاوزة اسمع هي عملت ايه الانه ميهمتيش اللي عملته
وعند نورما خلصت اكل وطلعت تنام امتلكها شعور غريب بلوحده استرجعت ذكريتها وبدات دمعها في الانهيار و شعورها بالإهانة وبكسر نفسها
نورما / والله يا أمير ما حعدي اللي عملته معايا اوعي تكون فاكر انك ضحكت عليا بشوية كلام اللي عمال تغني عليا بيهم انا نورما جندي اللي ماشية شركه بحالها لموظفيها حغلب معاك الصبر حلو
وفي صباح اليوم التالي صحت نورما أحست بحركة تحت بداء القلق عليها لبست روبها ونزلت في خطوات بطئ اتفجاءت باامير في مطبخ
نورما / انت بتعمل ايه هنا وايه اللي رجعك
امير /الناس بتقول صباح الخير السلام عليكم مش بتخش مرة واحدة كده غير أن في حد بيصحي من نوم حلو قوي كده وايه الجمال هو في كده بنت قلبي يا ناس
نورما / امير من فضلك متغيرش كلام انا بسألك جيت ليه
امير /انا اجي وقت ما احب و امشي وقت ما احب اوعي تنسي أن هنا بيتي
قعد علي كرسي في مطبخ انا سافرت الصعيد علشان ماهي كانت وحشااااني قوي رحت اطمن عليها ورجعت عادي دي كل حكاية
احمر وجه نورما من غيرة. و الغضب طلما حبيبت قلبك وحشاك ايه اللي جابك هنا لو سمحت انا مش عاوزك في حياتي اصلا من فضلك بقولها اهو انا مش عاوزاك أخرج منها كفايا بقي أخرج منها كفايا اللي عملته فيا دمرتني انت دمرت فيا كل حاجة انا مكرهتش حد قد
ما كرهتك اطلع بقي من حياتي انت مش بتحس مش عاوزاك مش عاوزاك فيها سبني بقي ألم اللي فاضل منها وادويها
فضل امير ساكت و عنيه كلها دموع محبوسةمن شده حزنه عليها هو معترف أنه كسرها وجه عليها كتير بس ما بليد حيلة
انسحب امير من مطبخ دون أن ينطق بكلمة طلع قوطتة فوق وقفل علي نفسة
قاعدت نورما مكانة تبكي بهستريا ويعد لحظات فاقت لنفسها
نورما اهدي اهدي واحتضت نفسها عملت قهوتنا وشربتها في صمت تاااام
طلعت قوضتها. غيرت ملابسها وخرجت للشغل دون أن يلتقو
دخلت نورما شغلها وعلي وجهها علامات الجدية فكانت في مزاج لن يسمح لها باي مزاح
نورما / صباح الخير شباب عاوزة تقرير مفصلة عن عقد امبارح وعاوزة تفصيل عن شروط عقد امبارح
سحر / ايه يا نونو في حد يخش كده الناس بتقول صباح الخير الاول
نورما /سحر لو سمحتي من فضلك مش عاوز حد يتكلم معايا لو سمحتي
سحر / خلاص يا نورما بعتذر
نورنا بصوت عالي عاوزة شغل مش عاوزة اسمع كلام غير في شغل
وسابتهم ودخلت المكتب
دخل احمد عليها مدام نورما دي اوراق عقد امبارح وكل شروط العقد مفصلة
نورما / بعصبية وسحر ماجبتهوش ليه ايه عاملة زعلانه احنا في شغل هنا مش بنلعب مع بعض هنا ولا ايه لازم الكل يعرف أننا في شغل مش جاين تلعب
احمد / ابدا يا مدام نورما هي قاعدة بتجهيز التقرير المفصله عن الشغل في الفترة اللي حضرتك كنتي غايبة فيها وبعتتني انا بشرط عقد امبارح بس هو في حاجات بصراحة مش عاجبني ممكن انتاقش معاكي
نورما /خير احمد في ايه
احمد /انتي قريتي العقد ده كويس بصراحة مش مرتاح بنوده غريبة شوية وحاسس أننا اتصرعنا
نورما ا/نا كمان مش مرتاحة بصراحة خصوصا الشرط جزايء الاخير ولو أن الوكيل حاول يقنعني بيه
احمد/ بردو هو ده اللي لفت نظري طول عمرنا في شغل ده عمرنا ما شوفنا شرط جزائي للمبلغ ده كده بيجبرنا أننا نشتغل معاه سواء عجبنا شغل أو معجبناش
نورما / هو ده بالظبط اللي مخوفني وخصوصا أن تعاملنا مع وكيل مش مع صاحب الشغل نفسة بص يا احمد احنا حتشتغل ونحاول علي قد ما نقدر نحظر ويكون شغلنا مظبوط لحد أن يثبت العكس وربنا يستر احنا خلاص معندناش حل غير كده احنا مضينا عقد خلاص مش قدمنا غير أننا نشتغل بلغهم برا أن الكل يجي بكرة بدري في اجتماع للكل علشان نحط اساسيات للشغل جديد و نوزع الادوار وانا حتصل بلوكيل علشان لازم يحضر الاجتماع ده
ياريت بس يا احمد تبلغهم أن محدش يتأخر مرفوض اي عذر من اي حد الاجتماع ده مهم جدا ده علي اساسه حنبني عليه كل شغل في الايام الجاية
احمد / تمام يا استاذة حروح ابلغهم
نورما /تمام وابعتلي سحر علشان عاوزاها علي بال ما اتصل بلوكيل
احمد/. تمام عن اذنك
ماسكت نورما التليفون
نورما / الو صباح الخير ازي حضرتك
الوكيل/ صباح الورد مدام نورما خير اؤمري
نورما / انا بس حبيت ابلغ حضرتك أن في اجتماع بكره الصبح علشان نشوف حنعمل ايه وحنبداء ازاي ولازم حضرتك تكون موجود
الوكيل / بعتذر مدام انا دوري لحد هنا وخلص
قطعت نورما كلامة ازاي يعني امال انا حتعامل مع مين اجيب ناس من شارع ولا اعمل ايه
الوكيل / اهدي مدام نورما حضرتك مش عطيالي فرصة اتكلم
نورما / بعتذر اتفضل حضرتك عاوز تقول ايه
الوكيل/ كل اللي انا عاوز اقوله أن تعامل حيكون مع المدير. العام للشركات صاحب شركات بنفسة هو اللي يحضر الاجتماع هو طقم السكرتاريه بتاعة
خبط الباب دخلت سحر شورتلها نورما تقعد
نورما / تمام كده حضرتك يعني حضرتك عاوز تقول ان صاحب شركة بنفسه هو اللي حيحضر الاجتماع طايب. بعد اذنك عاوزين بس نعرف شوية تفاصيل عنه
وكيل / بضحك ايه عندكم عروسة علشانه
نورما/ بخجل لاء يافندم بس علشان نعرف نتعامل معاه ازي
وكيل/ عادي يا مدام نورما زيه زي اي حد عادي
نورما/ اوك شكرا يا فندم
قفلت نورما الفون
نورما /سحر احمد بلغك باجتماع بكرة مش عاوزة غلطة المدير عام بنفسة حيحضر الاجتماع هو طقم السكرتاريه بتاعة
عوزاكي بنفسك بنفسك مش تاني طبعا فاهماني عاوزاكي تشرفي علي بوفية عاوز كل انواع مشروبات تكون جاهزة عاوز. فطار خفيف من مخبوزات باتيه كرواسون بيتزات كل أنواع مخبوزات تكون موجوده
سحر /تمام مدام نورما اي أوامر تاني
نورما /سحر اتعدلي بالله عليكي أقسم بالله أنا ما مستحملة اتعدلي وبعدين نتعاتب مش وقته خالص
سحر /ماشي يا نورما بعدين نتعاتب خير بقي في ايه
نورما /بكرة في اجتماع مهم يمكن ده اهم اجتماع عملناه من ساعة ما فتحنا وكاله بتاعتنا
سحر /تمام متقلقيش كلنا شغالين وكل حاجة حتكون زي ما انتي عاوزة
نورما/ بقولك ايه الساعة خمسة بعد ضهر اعملي اجتماع صغير لكل روساء القسم بلغيهم محدش يروح انهاردة علشان الاجتماع وماتنسبش تطلبي اكل علشانهم مش جنقعدهم ونجوعهم كمان
سحر / تمام اطير أنا عندي شغل كتير مش فاضية
انهمكت نورما طول نهار في شغل و عملت الاجتماع مع روساء الاقسام حتي نست نفسها و الوقت اتاخر
سحر / نورما كفايا كده اهدي بقي روحي وبكره نكمل شغل دنيا مش حطير
نورما /بوخم هي ساعة كام أنا مش فاكرة بجد ظهري واجعني قوي وعاوزة انام وجعانه جداا
سحر/ طبيعي انتي ما اكلتيش حاجة من صبح
نورما /انا متعودة علي كده لما بكون عندي ضغط شغل مش باكل بس التعب المرادي غريب ماشي اوكية انا ماشية ااه سحر سحر يلحق بقولك اوعي تتاخري بكره بموتك بكرة يوم مهم علينا كلنا
سحر/بضحك علله بس تعرفي تصحي انتي الصبح منظرك ده بيقول حتنامي سنة
نورما /ربنا يستر لا متقلقيش عليا يلا بقي احسن اتاخرنا قوي
رجعت نورما البيت كان هادي جدااا
نورما لنفسها شكله سمع كلام وسأبني في حالي احسن بردو جات من عنده دخلت غير ت ملابسها بلبس خفيف نزلت مطبخ لقت اكل علي بوتجاز بس من غير رسالة علية حطت واكلت كانت جعانه جدااا فجاءة دخل امير عليها بلبس النوم وأضح أنه كان نايم فتح تلاجة اخد ازاة مايه وطلع من غير ما يتكلم معاها بحرف لمت نورما الاكل وطلعت قوضتها ولكن النوم كأنه بيعند معاها حاست بوجع جامد في معدتها جرت علي حمام تخرج كل ما بداخل معدتها
نورما * انا شكلي داخل عليا دور برد قوي ربنا يستر بقي لأن مش وقت عيا خالص وخصوصا اننا داخلين على شغل تقيل
وفي الصعيد
ماهي ،/هو ده الوقت المناسب اللي ممكن اخلص من حيزبونه قبل ما امير يرجع
نزلت تحت دخلت مطبخ الكل كان مشغول بتحضير الغدا
ماهي/ فوزية هي القهوة دي لمين
فوزية/ القهوة دي لست الحاجة طلبتها علشان رأسها بتوجعها
ماهي/ طايب هاتي انا اودهلها وانتم تخلصوا بقي من عمايل الاكل
اخدت ماهي الصنية من أيدها ومشت شوية صغيرين وبسرعة حطت سم في قهوة بنسبة بسيطة
راجعت تاني
ماهي /, فوزية بقولك ايه خدي انتي طلعي القهوة الحاجة احسن تضايق انك انتي مجبتهاشي بنفسك
فوزية/ صوح يا ست ماهي هاتيها احسن تزعق حكم ست الكبيرة تحب كل حاحة ماشية زي ماهي عاوزة
ماهي /خلاص روحي بقي قبل ما القهوة تبرد
دخلت فوزية علي هانم قهوة حضرتك ست الحاجة
هانم/ حطيها عندك وكل وقت ده عتعملي فنجان قهوه يا مخبله.
وعند نورما صحت تاني يوم حاسة بوجع جسمها و عاوزة تنام
نورما هو في أي انا مش مظبوطه خالص قامت غيرت هدومعا وليست اشيك فستان عندها
دخلت نورما شركة الكل بيعمل علي قدم وساق
نورما/ صباح الخير يا شباب من فضلكم كل رؤساء الأقسام علي قوضة الاجتماع بسرعة قبل الضيوف ما يوصل
سحر/ نورما انا عملت تقارير مفصلة ححطها ليكم في الاجتماع
نورما / اوكية سحر بس اشرفي بنفسك علي بوفية.مش عاوزة غلطة
سحر / كله تمام يا ريسة ركزي انت بس في اجتماع انهارده
شعرت نورما بدوار غريب ولكنها تملكت نفسها
الكل اجتمع في قوضة الإجتماعات
نورما / بصو شباب عاوزين تكون وجهة مشرفه انهاردة
الناس اتاخرت انا مش بحب اللي ميحترمش مواعيده
سحر/ ممكن تهدي يا نورما غير كده ناس متاخرتش انتي اللي اعصابك مشدوده ممكن تهدي
نورما/ عندك حق يا سحر اصل الخوف يطلع راجل عجوز وانا مش بحب أتعامل معاهم خلقهم بيكون ضايق
سحر / اصبري وحنشوف متسابقين الأحداث انا حقوم اجبلك كوباية لمون تهدي بيها اعصابك
خرجت سحر لفت مجموعة كبيرة داخلة شركه
السكرتيرة / احنا عندنا معاد مع مدام نورما
سحر/ اه اهلا وسهلا هي في انتظار حضرتكم
لمحت سحر امير
سحر في نفسها يالهوي هو ده المدير العام يخربيت جمالك هو في كده
جرت سخر علي نورما
سحر /نورما وصلو وصلو وايه يا لهوي الواد مز اخر حاجة ختتعملي معاه ازاي ده
نورما / سحر بطلي هايفا الله يكرمك الناس داخلة
دخل طاقم كامل من سكرتارية كلهم امريكان
نورما / هو في ايه احنا داخلين حرب ولا اجتماع ليه الاستعمار البريطاني اللي دخل علينا ده
وبعدهم دخل المدير العام للشركات
تنحت نورما وتملكها حالة من الزهول
سحر / اقدم لحضرتك مدام نورما الجندي صاحبة الوكاله
نورما كانت في عالم تاني خالص
سحر/ نورما نورما راجل مادد ايده بقاله ساعة نورما ها اه اه اهلا وسهلا بحضرتك
المدير/انا أمير العزاوي صاحب مجموعة شركات ناشيونال جروب ومد يده يسلم عليها
نورما اتفضل حضرتك اهلا تحب حضرتك تشرب ايه
جلس امير دون أن ترفع عينه لها قهوة وياريت حد يشوف سكرتاريه بتاعتي تشرب ايه
نورما / بغيظ عنيا حاضر. سحر سحر ممكن بس تشوفي الإنسات حيشربوا ايه
سحر / تمام يا نورما
جلست نورما واندمجو في شغل
نورما / بس طريقة شغل كده مش نافعة الشروط جاية علينا المفروض شرط جزائي ده يتغير
امير / وايه بقي انا مش حغير اي بند من بنود العقد متهيقلي حضرتك كان معاكي فرصة قبل تمضي العقد صح خلاص حضرتك لو مش عاجبك الشغل ادفعي شرط جزائي وأنا حشوف اي وكاله تانية
اتعصبت نورما يا سلام هو لوي دراع ولا ايه
امير / شكل حضرتك مش واثقة في شغلك وفي ناس بتوعك
نورما / مين قال كده ماشي اصبر وشوف شغلي عامل ازاي
سحر / اهدو بس يا جماعة مش كده صلو على نبي نورما اهدي شوية يا نورما
امير / علية افضل الصلاة والسلام بس شكل مديرة بتاعتك ملهاش في شغل
نورما / الله مطولك يا روح
فجاءه تليفون امير رن
امير /بعتذر بس لازم ارد
امير /الو أيوة ماهي وفجاءة قام وقف أمتي ده حصل وازاي مش يتصل بيا انا حلي حالا
نورما/ خير في ايه امير ايه حصل